Skip to main content

Sinds deze week glasvezel 1 gb geïnstalleerd maar zeer instabiel, snelheid variërend van 60 tot 400 mb/s vlak bij de modem, op eerste etage en zolder superwifi punt helemaal drama max 50 mb/s. Stabiliteit nog slechter dan over koper. Gebeld, maar strekking van het antwoord (na reset en meting): ik zie geen gekke dingen, dus ja, dat kan aan zoveel dingen liggen die wij niet in de hand hebben. Dat ik onbedraad geen 1 gb haal snap ik maar dit is ver onder de maat en onvoldoende. Wie kan me wel helpen? 

Vertel eens wat meer over je netwerk na het modem? Zijn de SuperWiFi's met een kabel aangesloten op het modem? Om een hoge snelheid te halen is de opstelling van de wifipunten natuurlijk heel belangrijk. 


Hoi Joep, 

Dank voor je reactie. Alles na de modem is onbedraad. Maar naast de modem is het internet al instabiel. Gisteravond zelfs 20 mb/s. Vanochtend weer 350.

Eerste superwifi punt staat op slaapkamer eerste verdieping en de tweede op zolder. Beide geven aan op een goede plek te staan. Maar dat er op zolder 20 mb/s overblijft is toch echt veel te weinig? En zoals gezegd was dat vóór de glasvezel zelfs beter. 

Dus eigenlijk twee problemen: het is veel te instabiel wat er binnen komt, en ten tweede blijft er op zolder niets over. 

Groet Bart-Jan 

​​

 

​​​


Maar dat er op zolder 20 mb/s overblijft is toch echt veel te weinig?

SuperWiFi's draadloos achter elkaar koppelen werkt gewoon niet. Waarschijnlijk is de SuperWiFi op zolder dan rechtstreeks verbonden met het modem onder. Dan krijg je zulke lage snelheden. 

De enige oplossing is gewoon een kabel leggen en de SuperWiFi's bekabeld aansluiten. 


Hoi Nick, 

 

Thanks. 

Superwifi op zolder is verboden met de Superwifi op de eerste verdieping. Het gekke is dat het voorheen (via koper) veel beter was. Toen 200 mb op eerste en 100 op zolder. Nu met glasvezel 1gb veel slechter dus. Daar zit mijn vraag dus ook. Hoe kan dat?  Bovendien verkoopt KPN deze punten met de belofte dat het ook draadloos moet werken. En nogmaals, ik snap dat er signaalverlies optreedt maar zoveel? 

En ik zie dus enorme fluctuaties in snelheid. Nu bijvoorbeeld weer 80 mb/s naast de modem. Als dat stabiel en hoog is (600 moet toch haalbaar zijn) hoor je mij niet meer. 

 

Groet Barth-Jan 

 

 


Glasvezel of koper maakt niets uit. Wifi is wifi. Als je door het huis heen loopt pakt je mobiel iedere keer het sterkste signaal maar dat duurt een paar minuten. Soms wel 10 of meer. Maw is er verbinding met de zolder en je loopt dan naar beneden dan kan het even duren voor er contact is met het sterkste wifipunt. Uiteraard gaat de snelheid wel omlaag. En ja de SuperWiFi's kunnen draadloos maar persoonlijk vind ik dat een verkooppraatje. Jij wil een stabiel netwerk met mooie snelheden,  dan moet je netwerk echt anders. Heb je tv ontvangers van kpn?


Jammer dat dat een verkooppraatje is, daar mogen ze dan toch echt wat realistischer in zijn. Zelfs de monteur zei van de week dat glasvezel veel minder WIFI verlies laat zien.

Ja ik heb een kpn tv+ ontvanger. 

 

​​​​​​Groet Bart-Jan 

 

 


Welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen @BhJ20 ?

 


Ho ho😉 ik vind het een verkooppraatje. Ik ga nog even met je meedenken.  Welk type modem heb je en waar staat die? Heb je een omvormer van zonnepanelen op het netwerk?


Hoi @JanD

Dat is de Experia v10A

 

Groet Bart-Jan 


Hoi  @Joep1965

 

Dat is de Experia v10A 

 

Nee geen zonnepanelen! 

 

 


Bovendien verkoopt KPN deze punten met de belofte dat het ook draadloos moet werken.

Ja het kan. Wil niet zeggen dat het ten alle tijde bij iedereen onder alle omstandigheden goed zal werken. 


Heb je de witte of de zwarte wifipunten?


@Joep1965 de zwarte 


Als u alles draadloos heeft is een 1 gbit abonnement een beetje zinloos. Want met het WiFi van de Experiabox v10a zult u niet veel meer dan 200 mbit halen. Misschien als u er vlak naast staat 300 of 350 ofzo. Maar ergens in de buurt van de 1 gbit gaat nooit lukken met de Experiabox v10a via WiFi. Wel via de kabel.

De zwarte SuperWiFi's ondersteunen WiFi 6. Daarmee zijn veel hogere snelheden mogelijk. Als uw eigen apparatuur ook WiFi 6 ondersteund. Maar als de zwarte SuperWiFi's draadloos met de Experiabox v10a verbonden zijn, dan is dat effect weg natuurlijk. 


Dank @Nick83@Nick83 voor je uitgebreide antwoord, al blijf ik het vreemd vinden dat het via koper veel stabieler was.

 

 


Over het algemeen is internet via glasvezel inderdaad sneller en stabieler, @BhJ20. Jammer dat jij dit niet zo ervaart.

Opzich is het ook heel normaal om schommelende snelheden te hebben. De ene keer gebruik je namelijk meer dan de andere keer. En wat @Joep1965 ook zei, soms zit er vertraging in bij de overgang naar het dichtstbijzijnde wifipunt. Nu je een snelheid van 1 Gbit/s kunt halen, valt het natuurlijk ook meer op als de snelheden schommelen tussen hoog en laag.

Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat je het graag iets stabieler zou zien. Daarom zou ik je willen adviseren om de Wifi Manager eens te proberen. Hiermee kan je namelijk jouw wifi verbinding controleren en verbeteren.


Hoi @Denise van KPN ,

 

Dank voor je uitgebreide antwoord! 

De wifi manager had ik (natuurlijk) al gebruikt vóór ik mijn heil ging zoeken op dit forum 😊. Daarmee kom ik niet verder dan het herstarten van de wifi punten en dat helpt niet voor de instabiliteit. 

Toch blijf ik er ontevreden mee, want die instabiliteit komt niet doordat we meer gebruiken. Ik ben zojuist thuis gekomen en heb opnieuw de snelheid een paar keer getest. Er is verder niemand aanwezig in huis, alles staat uit en ik sta naast de modem met m'n telefoon.

Eerste meting 450 down 500 up, keurig genoeg. Vijf minuten later nogmaals getest, 85 down 80 up. Daarna nog twee keer zo laag gemeten. Dit beeld komt dus paar keer per dag voorbij. Ik merk het ook tijdens het gamen, dan word ik er soms ineens uit gegooid. 

Ik vermoed daarom sterk dat het in mijn modem zit, ik heb deze al wat langer en had in mijn vorige huis dezelfde problemen. 

Kunnen jullie hierin meedenken en een nieuwe modem opsturen om dit testen? 

Alvast bedankt voor de hulp. 

Groet Barth-Jan 

 

 


Ik kan helaas niet zomaar een nieuw modem toesturen, @BhJ20. We zullen eerst moeten uitsluiten waar het probleem zit.

Kan je misschien iets meer vertellen over de apparatuur in jouw thuisnetwerk?

En heb je ook de mogelijkheid om de internetverbinding via internetkabel te proberen?


Hoi @Denise van KPN ,

Ik heb hier de Experia v10A in de meterkast staan, we hebben de tv+ box en twee superwifi punten. Er staat een playstation op zolder en een nintendo op de eerste verdieping, en verder heeft het hele gezin een telefoon (vier stuks). Daarnaast twee laptops die heel soms tegelijk aanstaan. Dat is alle apparatuur. 

Ik heb het afgelopen half uur met de laptop direct op de modem aangesloten met ethernet kabel ook de snelheid gemeten. Het begon veelbelovend met snelheden van rond de 700 mb/s maar daarna zakte het toch weer in naar 110 mb/s download. Zojuist weer terug naar 650, maar even later weer op 125. Overall iets hoger dus, maar hetzelfde instabiele en wisselende beeld. De ping en jitter is ook heel wisselend. 

Groet Barth-Jan 


Het begon veelbelovend met snelheden van rond de 700 mb/s maar daarna zakte het toch weer in naar 110 mb/s download. Zojuist weer terug naar 650, maar even later weer op 125.

Zijn er ook nog andere gebruikers in huis?


@Nick83 Nee ik ben toevallig vandaag alleen thuis, dus ik ben de enige die het internet nu gebruikt (en tijdens de metingen). 


Aangezien je bekabeld soortgelijke problemen ervaart, lijkt het me goed als je deze probleemoplosser gaat proberen: Last van een internet storing of wifi problemen? Deze kan ook op afstand jouw verbinding doormeten. Hopelijk wordt hiermee het probleem verholpen.


Hoi @Denise van KPN ,

Dank. 

Ook die optie had ik al een keer geprobeerd maar toch zojuist nog een keer gedaan. Ook hier komt niets uit wat het verbetert. Behalve de suggestie een monteur te sturen tegen betaling. Terwijl het probleem toch echt in de modem moet zitten, want al het andere is inmiddels uitgesloten volgens jullie tools. 

Zojuist viel de tv weer uit en de wifi ook. Het is echt drama, thuiswerken is inmiddels ook niet te doen en ben er eerlijk gezegd behoorlijk klaar mee. Het lijkt ook steeds slechter te worden. 

Ik heb nu al zoveel geprobeerd wat jullie voorstellen maar telkens zonder resultaat. 

Ik wil echt dat er snel een definitieve oplossing komt want dit is niet de service die ik van jullie verwacht. 

Vriendelijke groet, 

 

Barth-Jan 

 

 

 

 


Die oplossing weet u: een kabel. Een andere oplossing komt er niet.


Hoewel werken via kabel natuurlijk het beste is, snap ik dat een wegvallende verbinding geen pretje is. Aangezien de servicetools online niet tot een oplossing leiden, wil ik je vragen telefonisch contact met ons op te nemen via 0800 0402. Het beste doe je dit als je verbinding het slechts is.


Reageer