Skip to main content

Hallo,

Er is bij ons géén KPN Glasvezel beschikbaar en ook niet aangekondigd. Nu heeft Deltafiber een actie lopen wanneer er voldoende gegadigden zijn glasvezel aan te leggen. Wij hebben ons ingeschreven voor CaiWay alleen internet 1000MB/s om dit naast ons huidige KPN alles in 1 abonnement te gaan hebben. Nu hebben we de volgende vragen:

We willen de twee ISP aansluitingen samen voegen met een router of switch zodat we via ons bekabelde 1GB netwerk de glasvezel kunnen gebruiken, maar de KPN ITV (welke bedraad zijn aangesloten) ook blijft werken via de KPN VDSL.

Welke router of switch is hiervoor geschikt/aanbevolen?

Waar kan ik informatie verkrijgen over het instellen.

Wie heeft er al zoiets werken?

Hoor graag.

Met vriendelijke groet,

Rob Strik

Ik werk al jaren met meer dan 1 ISP (hoewel niet permanent) en houdt het bewust en expliciet gescheiden m.b.v. managed switches.

In jouw geval maakt KPN ITV het complex als je echt op internet niveau 1 geheel wil creeren. Alles kan, maar veel hangt af van hoe je KPN ITV gebruikt en wilt gebruiken. Hoe meer verweven, hoe beter je zelf in staat moet zijn zaken in te stellen en te herstellen. Als je echt fundamenteel en grondig zaken wilt samenvoegen, zal je de ExperiaBox moeten vervangen door een VDSL modem en een losse extra router die compleet met de hand en flexibel is te configureren. Ook geen Caiway router gebruiken, maar de glasvezelconvertor direct op die extra losse router aansluiten. En dan ‘gochelen’ met routering en subnetten.

Maar je kan denk ik het beste als basis een managed switch paraat houden in de buurt van de ExperiaBox en glasvezelconvertor en nieuwe router van Caiway. Of dat nodig is, zal blijken uit wat je wilt.

Gebruik je voor KPN ITV kijken uitsluitend de TV-kastjes of ook een app op een tablet?


Waarom niet geheel over naar CaiWay?

https://www.caiway.nl/televisie/zenderoverzicht


Waarom niet geheel over naar CaiWay?

https://www.caiway.nl/televisie/zenderoverzicht

Koudwatervrees 😜


Dubbele internet-abonnementen betekent ook dubbel tarief.
Maar er zijn wel opties om meerdere internetconnecties direct te kunnen combineren.

Direct de mogelijkheden van zowel VDSL als glasvezel bijv. met een  DrayTek 2865
Diverse VLAN's om netwerken te verdelen.
Kan men ook direct instellen met KPN IPTV routed mode ondersteuning.
Eigenlijk het meest universeel meteen alles in één apparaat.

Als je de KPN Experia Box als VDSL-router aanhoudt, zou je ook een Synology router kunnen inzetten, voor twee netwerken. Vanuit de Experia Box vanuit de LAN aansluiting een ethernet-kabel naar de WAN-poort van de router.  En LAN 1 omzetten naar een tweede WAN-poort voor bijv. de glasvezelverbinding.

Hoewel niet echt verschillende VLAN's zijn de mogelijkheden toch erg breed om apparaten via het ene netwerk te laten lopen, en andere apparaten via het andere netwerk. Individueel per apparaat ingesteld.

Echter met slim gebruik van een ander sub-net masker, en een bredere IP-range dan één standaard IP-bereik, kun je meerdere groepen aanmaken, waarvan je de ene groep via het ene netwerk laat lopen, en een andere groep via het andere netwerk.  “Load balancing” opties behoren ook tot de mogelijkheden.

Met een glasvezel-verbinding tot 1 Gb, zou ik echter één internetverbinding kiezen. Het geld wat je uitspaart van twee internet-connecties, beter inleggen voor bijv. Netflix / Prime Video / Disney+ e.d.
Of een router van CaiWay aan je persoonlijke eisen voldoet kan ik niet beoordelen.

Of een Synology router TV via CaiWay ondersteunt, ken de opties (instellingen van CaiWay) niet.
Een DrayTek router is echter beslist in allerlei set-ups op te zetten.


Waarom niet geheel over naar CaiWay?

https://www.caiway.nl/televisie/zenderoverzicht

Koudwatervrees 😜

Misschien is het TV-gras bij KPN toch nog groener na het lezen van 300 pagina’s

 


Uiteindelijk schiet je er geen bal mee op volgens mij. Je bent toch altijd of met KPN verbonden, of met caiway. Bijvoorbeeld bij het downloaden van een heel groot bestand gebruik maken van beide verbindingen, dat kan volgens mij niet. Of het is in een thuissituatie met betaalbare apparatuur niet goed haalbaar lijkt me. Je zou het wel zo kunnen maken dat als de ene verbinding eruit ligt, dat er dan automatisch over geschakeld word naar de andere verbinding. 


Met 1 Gb glasvezel, en mogelijk nog een 100 of 200 Mb VDSL verbinding, is het voordeel inderdaad ver te zoeken om twee internetverbindingen aan te houden.


Ik werk al jaren met meer dan 1 ISP (hoewel niet permanent) en houdt het bewust en expliciet gescheiden m.b.v. managed switches.

In jouw geval maakt KPN ITV het complex als je echt op internet niveau 1 geheel wil creeren. Alles kan, maar veel hangt af van hoe je KPN ITV gebruikt en wilt gebruiken. Hoe meer verweven, hoe beter je zelf in staat moet zijn zaken in te stellen en te herstellen. Als je echt fundamenteel en grondig zaken wilt samenvoegen, zal je de ExperiaBox moeten vervangen door een VDSL modem en een losse extra router die compleet met de hand en flexibel is te configureren. Ook geen Caiway router gebruiken, maar de glasvezelconvertor direct op die extra losse router aansluiten. En dan ‘gochelen’ met routering en subnetten.

Maar je kan denk ik het beste als basis een managed switch paraat houden in de buurt van de ExperiaBox en glasvezelconvertor en nieuwe router van Caiway. Of dat nodig is, zal blijken uit wat je wilt.

Gebruik je voor KPN ITV kijken uitsluitend de TV-kastjes of ook een app op een tablet?

Wil graag de twee tv's die met netwerkkabel aangesloten gebruiken, maar ook moet men op telefoon en tablet (via D-link mesh netwerk) de kpnapp kunnen gebruiken alsof ze in kpnnetwerk/aansluiting zitten.

Reden voor de twee isp's is dat aanbod kpn niet door de andere aanbieders gematched kan worden. Nemen nu dit van Caiway jaar op proef er naast. Glasvezel kan er maar vast liggen...


Dubbele internet-abonnementen betekent ook dubbel tarief.
Maar er zijn wel opties om meerdere internetconnecties direct te kunnen combineren.

Direct de mogelijkheden van zowel VDSL als glasvezel bijv. met een  DrayTek 2865
Diverse VLAN's om netwerken te verdelen.
Kan men ook direct instellen met KPN IPTV routed mode ondersteuning.
Eigenlijk het meest universeel meteen alles in één apparaat.

Als je de KPN Experia Box als VDSL-router aanhoudt, zou je ook een Synology router kunnen inzetten, voor twee netwerken. Vanuit de Experia Box vanuit de LAN aansluiting een ethernet-kabel naar de WAN-poort van de router.  En LAN 1 omzetten naar een tweede WAN-poort voor bijv. de glasvezelverbinding.

Hoewel niet echt verschillende VLAN's zijn de mogelijkheden toch erg breed om apparaten via het ene netwerk te laten lopen, en andere apparaten via het andere netwerk. Individueel per apparaat ingesteld.

Echter met slim gebruik van een ander sub-net masker, en een bredere IP-range dan één standaard IP-bereik, kun je meerdere groepen aanmaken, waarvan je de ene groep via het ene netwerk laat lopen, en een andere groep via het andere netwerk.  “Load balancing” opties behoren ook tot de mogelijkheden.

Met een glasvezel-verbinding tot 1 Gb, zou ik echter één internetverbinding kiezen. Het geld wat je uitspaart van twee internet-connecties, beter inleggen voor bijv. Netflix / Prime Video / Disney+ e.d.
Of een router van CaiWay aan je persoonlijke eisen voldoet kan ik niet beoordelen.

Of een Synology router TV via CaiWay ondersteunt, ken de opties (instellingen van CaiWay) niet.
Een DrayTek router is echter beslist in allerlei set-ups op te zetten.

De aanbieders op Deltafiber kunnen niet in de buurt komen van ons huidige kpn aanbod. Gaan nu een jaar naast elkaar proberen. Wanneer het na een jaar niet bevalt die extra kosten dan blijven we bij KPN en wachten tot we een andere ISP via de dan al aanwezige glasvezel kunnen kiezen.


Op zich heel verstandig. Zo heb je in ieder geval wel de glasvezel binnen leggen.


Gebruik je voor KPN ITV kijken uitsluitend de TV-kastjes of ook een app op een tablet?

Wil graag de twee tv's die met netwerkkabel aangesloten gebruiken, maar ook moet men op telefoon en tablet (via D-link mesh netwerk) de kpnapp kunnen gebruiken alsof ze in kpnnetwerk/aansluiting zitten.

Dan kan je de 2 TV’s op de ExperiaBox aangesloten laten en dan met de ITV app via internet (Caiway) TV kijken op tablet/smartphone/PC. Met de eerder genoemde Draytek multi-WAN router ben je denk ik het beste af als de 2 ISP wilt verweven, maar moet je zelf een plan maken kwa routering en subnetten enz.

Reden voor de twee isp's is dat aanbod kpn niet door de andere aanbieders gematched kan worden. Nemen nu dit van Caiway jaar op proef er naast. Glasvezel kan er maar vast liggen...

Wat wil je dan aan Caiway ‘proeven’ of ontdekken als je kennelijk niet hun TV platform gaat gebruiken?

En wat denk je dan dat er aan wezenlijk verschil is tussen internet van de ene ISP en dat van de andere? Ik hoop niet dat je keuzes baseerd op de hoeveelheid ‘gratis’ spullen (Super of Giga WiFi enz) die je krijgt.

Mixen van 2 ISP’s tot 1 geheel zal meer gedoe opleveren dan voordeel denk ik, alleen mensen die in het verleden b.v. SIB4G hadden, hadden in mijn ogen een echte reden om een dual-WAN router te kopen zodat ze loadbalancing konden doen en nog wat meer haalden uit 2 relatief trage verbindingen. Met 1Gbps glasvezel is je VDSL denk ik eerder blok aan het been. Ik zou misschien per week of dag wisselen als je daadwerkelijk voor een jaar lang 2 accounts gaat. Dan weet je hoe de ene of de ander bevalt. Of Caiway wel betalen maar niet gebruiken. Bedenk dat je KPN via telefoonlijn ook maandelijks opzegbaar kan nemen (opnieuw, na opzegging).


Gebruik je voor KPN ITV kijken uitsluitend de TV-kastjes of ook een app op een tablet?

Wil graag de twee tv's die met netwerkkabel aangesloten gebruiken, maar ook moet men op telefoon en tablet (via D-link mesh netwerk) de kpnapp kunnen gebruiken alsof ze in kpnnetwerk/aansluiting zitten.

Dan kan je de 2 TV’s op de ExperiaBox aangesloten laten en dan met de ITV app via internet (Caiway) TV kijken op tablet/smartphone/PC.

Reden voor de twee isp's is dat aanbod kpn niet door de andere aanbieders gematched kan worden. Nemen nu dit van Caiway jaar op proef er naast. Glasvezel kan er maar vast liggen...

Wat wil je dan aan Caiway ‘proeven’ of ontdekken als je kennelijk niet hun TV platform gaat gebruiken?

En wat denk je dan dat er aan wezenlijk verschil is tussen internet van de ene ISP en dat van de andere? Ik hoop niet dat je keuzes baseerd op de hoeveelheid ‘gratis’ spullen (Super of Giga WiFi enz) die je krijgt.

Mixen van 2 ISP’s tot 1 geheel zal meer gedoe opleveren dan voordeel denk ik, alleen mensen die in het verleden b.v. SIB4G hadden, hadden in mijn ogen een echte reden om een dual-WAN router te kopen zodat ze loadbalancing konden doen en nog wat meer haalden uit 2 relatief trage verbindingen. Met 1Gbps glasvezel is je VDSL denk ik eerder blok aan het been. Ik zou misschien per week of dag wisselen als je daadwerkelijk voor een jaar lang 2 accounts gaat. Dan weet je hoe de ene of de ander bevalt. Of Caiway wel betalen maar niet gebruiken. Bedenk dat je KPN via telefoonlijn ook maandelijks opzegbaar kan nemen (opnieuw, na opzegging).

De reden is de internetsnelheid. KPN kan over de VDSL mij niet meer dan 108Mb/s download en 30Mb/s upload leveren. Men wil hier thuis meer... 

Voor de tv's en de bedraade computers in huis (3 stuks waarvan 1 hoofdzakelijk voor gameing) wil ik dezelfde reeds aanwezige kabel en infrastructuur gebruiken.


Wil graag de twee tv's die met netwerkkabel aangesloten gebruiken, maar ook moet men op telefoon en tablet (via D-link mesh netwerk) de kpnapp kunnen gebruiken alsof ze in kpnnetwerk/aansluiting zitten.

Als je verbonden bent met caiway, dan kun je de KPN app gebruiken. Je kunt zo ook via chromecast naar een tv casten. Je kunt echter niet casten naar de tv ontvangers. Daarvoor zal je even om moeten switchen naar het WiFi netwerk van de Experiabox / KPN Box. 


Casten van de KPN-app naar de eigen KPN TV-ontvanger lijkt me een wat vreemde actie? Dubbel op, als je met een TV-ontvanger bij de hand, ook meteen rechtstreeks programma's kunt bekijken?

Overigens mag je hopen dat de services van KPN daarbij correct werken.
Want met een controle kon ik zelf niets casten naar de TV-ontvanger.  Niet via de eigen router, maar ook niet met de Experia Box V10 er even voor terug gehangen (en apparaten onder netwerk V10).

Niet met de KPN TV app onder Android, niet met een Chrome webpbrowser op een PC.
Opvallend kon ik wel wel gewoon casten naar mijn NVIDIA Shield TV box.

Hier de vreemde melding voor de TV-ontvanger onder een Chrome webbrowser (PC).
Let ook op de licht grijze weergave, als waarschuwing dat de optie niet beschikbaar is.

 

Waarbij nog opgemerkt, dat het maximaal aantal apparaten van 5 stuks totaal, die via een app aangemeld kunnen zijn, niet was bereikt.


De reden is de internetsnelheid. KPN kan over de VDSL mij niet meer dan 108Mb/s download en 30Mb/s upload leveren. Men wil hier thuis meer... 

OK, TV schijnt dus minder een issue te zijn. Maar bedenk wel dat ‘Men’ bij jouw in huis hopelijk niet denkt dat van 108Mbps naar 940Mbps de pingtijden t.b.v. gaming ineens met een factor 10 verkleinen. Alleen als je binnen no-time 100GB bestanden o.i.d. wilt binnenharken is het 1Gbps internet wel lekker. Meet nu maar eens de pingtijden op de VDSL aansluiting, is over het algemeen bij KPN beter dan ‘snellere’ Ziggo coaxkabel b.v.

Voor de tv's en de bedraade computers in huis (3 stuks waarvan 1 hoofdzakelijk voor gameing) wil ik dezelfde reeds aanwezige kabel en infrastructuur gebruiken.

Dat kan altijd wel, zoals gezegd met simpele extra managed switch of met alles-in-1 alternative extra multi-WAN router zoals Draytek. Maar als je beide ISP goed wilt beoordelen zal je ze niet moeten mixen maar in theorie exclusief, dubbel-blind (zonder dat je ook zelf weet op welk internet je zit) moeten gebruiken.


@Babylonia 

Die melding is gewoon omdat de tv ontvanger in het netwerk zit. Dat cast-ding in je browser detecteert gewoon alles waar ie contact mee kan maken. En casten v.a. de itv app niet ondersteund. Dan krijg je die tekst erbij. Krijg ik ook bij de naam van mijn tv.

Alleen Youtube en Netflix kun je casten naar de ontvanger. Die apps ondersteunen dat.

De app/website van itv ondersteunt alleen Chromecast. En dat zit niet in de ontvanger. Maar de ontvanger zit wel in het netwerk. “Specifiek” zijn dan dus Youtube en Netflix.


Alleen Youtube en Netflix kun je casten naar de ontvanger. Die apps ondersteunen dat.

Ik dacht het bij een eerdere test inderdaad wel eens ooit eerder gezien te hebben.

Heb het nu opnieuw even geprobeerd, en inderdaad bij YouTube (Netflix) functioneert het inderdaad.
Alleen de respons en functionaliteit is allemaal zo traag. Kun je beter rechtstreeks op de TV-ontvanger de daarop geïnstalleerde YouTube / Netflix apps gebruiken. Echter zit je dan weer met zo'n onhandige afstandbediening om zaken op te zoeken.

Beeldkwaliteit, soepelheid van afspelen, tezamen met algemene traagheid van menu's halen het overigens niet met de wijze zoals dat allemaal met een NVDIA Shield wordt afgehandeld.
Maar ja, zo'n boxje kost dan ook wat. Echter eenmaal daaraan gewend, wil je eigenlijk niks anders meer voor dit soort services. (Prime Video  -  Disney+  -  Arte  -  en een rits aan bijv. Duitse TV zenders).

 

On topic voor @RobStrik 
Als het je bij KPN met name te doen is om de TV-diensten om die nog aan te houden, zou je ook nog eens kunnen kijken naar Canal Digitaal, en daar alleen een online TV internet account nemen.
Eerste maand gratis.
Zou je nu al kunnen uitproberen of dat iets is. Heb ik een jaar of wat geleden ook een keer gedaan.
(Na activatie, meteen erna weer afgemeld - zo bleef ik op die maand gratis “testen”).
Hebben div. apps.  Alleen “toen” nog niet echt goed afgestemd op “Android TV” m.b.t. menu's.
(Met wat op een NVDIA Shield draait  -  en diverse merken TV's als Smart OS).
Beeldkwaliteit viel me zeker niet tegen.   Misschien inmiddels verder verbeterd??
In ieder geval bieden ze inmiddels voor diverse Smart TV OS'sen een geschikte app.

https://livetv.canaldigitaal.nl/

https://www.canaldigitaal.nl/actie/mobiele-app/

https://www.canaldigitaal.nl/klantenservice/alles-over/windows-android-of-ios-tv-app/

https://www.canaldigitaal.nl/klantenservice/alles-over/smart-tv-app/

 

Voor de tv's en de bedraade computers in huis (3 stuks waarvan 1 hoofdzakelijk voor gameing) wil ik dezelfde reeds aanwezige kabel en infrastructuur gebruiken.

Wil je toch twee internet accounts aanhouden, en wil je optimaal van de huidige kabel infrastructuur gebruik maken + ook nog eens “dynamisch” flexibel met twee internet accounts dat onderling kunnen regelen, zeker ook m.b.t. je D-Link mesh systeem wat je gebruikt, ontkom je er eigenlijk niet aan, om daar een modem/router voor in te zetten die functioneel op die taken is voorbereid en afgestemd.

Zoals eerder aanbevolen bijv. DrayTek. (Zal voor diepergaande functies nog wel een leercurve zijn om dat goed voor die situatie af te stemmen), of bijv. een Synology router.
De laatste is voor deze situatie eigenlijk vrij gemakkelijk en overzichtelijk in te richten. Wel als apparaat “achter” de Experia Box (KPN), (Synology heeft geen VDSL connectie), waarbij TV overigens gewoon is door te zetten naar de netwerk structuur achter de Synology, met werkende IPTV routed mode.