Skip to main content

Afgelopen week is de glasvezelaansluiting geplaatst in de meterkast; ik ben geen bestaande klant maar denk er serieus over om een abonnement te nemen. Er werd al snel duidelijk dat de hoeveelheid kabel vanaf het trottoir veel te kort was. Met veel pijn en moeite is de kabel net tot aan de meterkast gekomen met als resultaat:

  • veel te strakke kabels;
  • dwars en schuin door mijn kelder langs het plafond (zie het contrast met de groene Ziggo kabel op de laatste foto, die loopt netjes door een mantelbuis);
  • De kabel is niet door de loze mantelbuis getrokken zoals zichtbaar op de eerste foto omdat dat nooit gehaald zou worden; in plaats daarvan is een shortcut genomen onder de vloer;
  • een FTU die 18 cm boven de bodemplaat van mijn meterkast geplaatst is.

Eigenlijk ben ik helemaal niet tevreden over de plaatsing en vraag me zelfs af of die FTU wel zo laag geplaatst had mogen worden en de NT hier nog op past. Dit alles gebeurde natuurlijk onder grote tijdsdruk en haast van de monteurs. Wat is de mening van anderen en KPN mods hierover ? Voorlopig houd ik het in elk geval maar bij Ziggo vrees ik.

 

 

Hoi @Eddie the Eagle ,

Persoonlijk lijkt mij dit ook niet een nette oplossing.

Er zijn, voor zover ik weet, wel glasvezel koppelstukken.Misschien is het een optie om die kabel te verlengen.

Het NT past hier wel op, het huidige Genexis NT voor de TK-01 is helemaal niet lang.Maar volgens mij is de richtlijn minimaal 30 centimeter, maar ik ben daar niet zeker van.Misschien kan @Ik_Combineer of @NHendriks daar wat over zeggen.

 


ik ben benieuwd naar de antwoorden die kabel staat idd wel erg strak


Dank voor je reactie. Ik ken de specs niet van de huidige generatie NT`s maar zoals je op de foto ziet, heb ik links en rechts ook weinig ruimte. Als de FTU hoger geplaatst was, zoals ook bij de schouw afgesproken, dan was daar veel meer ruimte geweest. In diezelfde schouw was ook afgesproken om de kabel door mantelbuis te trekken die je naast de oranje kabel leeg ziet liggen. Allemaal zeer slordig; ik had niet moeten accepteren maar dat gebeurt allemaal in de ‘heat of the moment’. De mannen hadden duidelijk haast.


ik ben benieuwd naar de antwoorden die kabel staat idd wel erg strak

Ja er klopt helemaal niks van. Hij deed het wel trouwens 😂.


Dank voor je reactie. Ik ken de specs niet van de huidige generatie NT`s maar zoals je op de foto ziet, heb ik links en rechts ook weinig ruimte. Als de FTU hoger geplaatst was, zoals ook bij de schouw afgesproken, dan was daar veel meer ruimte geweest. In diezelfde schouw was ook afgesproken om de kabel door mantelbuis te trekken die je naast de oranje kabel leeg ziet liggen. Allemaal zeer slordig; ik had niet moeten accepteren maar dat gebeurt allemaal in de ‘heat of the moment’. De mannen hadden duidelijk haast.

Ik zie het inderdaad en haast komt helaas vaak voor.Die kabel hangt er nu als een soort waslijn, echt niet netjes natuurlijk.

Hopelijk valt er door een moderator iets te regelen.


ik ben benieuwd naar de antwoorden die kabel staat idd wel erg strak

Ja er klopt helemaal niks van. Hij deed het wel trouwens 😂.

ach bij ziggo ziet het er ook niet netjes uit altijd ik ben daar al jaren actief en help daar veel mensen en merk dat het daar ook niet altijd netjes wordt gedaan door monteurs e.d :D


ach bij ziggo ziet het er ook niet netjes uit altijd ik ben daar al jaren actief en help daar veel mensen en merk dat het daar ook niet altijd netjes wordt gedaan door monteurs e.d :D

Nee klopt @robinjoo1 .

Gisteren nog bij iemand geweest waarbij het AOP niet netjes gemonteerd was door een Ziggo monteur.Zat half scheef.

Maar je kent mij wel denk ik😋Ik jou in ieder geval wel.


ik ben echt heel slecht met namen maar zo heet ik op het ziggo forum 😃 :P

 

 


ik ben echt heel slecht met namen maar zo heet ik op het ziggo forum 😃 :P

 

 

No problem.

Ja Robinjoo19 wist ik😉

En @Eddie the Eagle is ook op Ziggo actief zo ver ik weet.


 

En @Eddie the Eagle is ook op Ziggo actief zo ver ik weet.

 

Klopt helemaal 😉; mijn Ziggo lijn is verder prima in orde en mooi weggewerkt. Dit in tegenstelling tot hoe de glasvezel er bij hangt; ik kan er inderdaad de was mooi aan ophangen. Het probleem is natuurlijk ontstaan doordat er simpelweg te weinig kabel tegen de gevel aan lag. Die mannen die `m naar de meterkast hebben getrokken, konden geen kant meer uit. Die hadden dat zelf ook nooit mogen accepteren maar blijkbaar was de druk erg hoog om de boel aan te leggen. Met dit als resultaat.


Ik weet niet in hoe verre ik de eisen plaatsbepaling mag delen. In ieder geval gaan de volgende twee zinnen over een FTU in de meterkast. (Informatie is een half jaar oud, het zou nu anders kunnen zijn)
 

Als hier niet aan wordt voldaan is het voor een KPN Monteur mogelijk om een verplaatsing bij KPNNetwerk aan te vragen.
 

 


Ik weet niet in hoe verre ik de eisen plaatsbepaling mag delen. In ieder geval gaan de volgende twee zinnen over een FTU in de meterkast. (Informatie is een half jaar oud, het zou nu anders kunnen zijn)
 

Als hier niet aan wordt voldaan is het voor een KPN Monteur mogelijk om een verplaatsing bij KPNNetwerk aan te vragen.
 

 

Dank je voor je reactie; ik was hier al bang voor; hier wordt dus niet aan voldaan. De hoogte van 180 mm is geen 350 mm en dit is geheel toe te schrijven aan het tekort aan kabel en dan hebben we het nog niet over hoe strak de kabel getrokken moest worden in de kelder om in de MK uit te kunnen komen. De breedte vrije ruimte is 150mm en de diepte 200mm, dus dat is ok. Als de FTU op 750mm hoogte geplaatst zou zijn, dan was de breedte vrije ruimte 300mm; op die hoogte geen last van de gasleiding die zo laag wel in de weg zit.


Hoi @Eddie the Eagle .  Ik heb alles met belangstelling zitten lezen.

Als we hier werk van willen maken heeft het wel wat voeten in de aarde.  Ik kan niet rechtstreeks een KPNNetwerk monteur aansturen. 

Eerst moet een KPN monteur dit ter plekke constateren en op zijn/haar beurt een verzoek naar KPNNetwerk sturen.

@Ward_  Of is er een manier om KPNNetwerk sneller te bereiken?


In dit geval zou ik zeggen: Ja.

Zoek contact met KPN Netwerk (of beter nog met de aannemer die verantwoordelijk is) en geef aan dat de FTU niet conform PVE is geplaatst. Dat geldt inderdaad voor de kabel die te strak zit op allerlei plekken (en zit deze nou bij of tegen een verwarmingsbuis??) maar vooral ook voor die FTU. En dat je eist dat deze alsnog conform de eisen wordt geplaatst.

De NEN norm waar Ik_Combineer aan refereert is nuttig maar in datzelfde PvE is ook meteen een uitzondering gemaakt voor meterkasten waar dat niet kan. Dat dat artikel is hier onbruikbaar.

 

 Bij het schouwen wordt een sticker gebruikt om aan te geven waar de FTU moet komen. Op die sticker zie je een stippellijn om aan te geven hoe groot de benodigde (en voor de monteur de verplichte) vrije ruimte is voor de FTU. Dat is dus geen geheim (dit even voor @Ik_Combineer ). Die is om precies te zijn:

350 x 140 x 100 mm (hoogte x breedte x diepte). Waarbij de FTU dus bovenin zit. Aangezien de FTU 10x10 is moet er dus 25 centimeter onder de FTU overblijven. En 2 cm aan beide zijkanten maar dat lukt hier wel zo te zien. 

 


Dank voor de reacties. Bijgevoegd de foto zoals die in het schouwrapport staat; zoals je kunt zien had de FTU een stuk hoger gemoeten. En inderdaad raakt de glasvezel nu op 3 plaatsen een hete verwarmingsbuis omdat deze schuin getrokken diende te worden ipv netjes langs de muren. Allemaal door gebrek aan kabel. Ik denk dat er op meerdere punten niet aan de (veiligheids)voorschriften wordt voldaan.

 

 


Dank voor de reacties. Bijgevoegd de foto zoals die in het schouwrapport staat; zoals je kunt zien had de FTU een stuk hoger gemoeten. En inderdaad raakt de glasvezel nu op 3 plaatsen een hete verwarmingsbuis omdat deze schuin getrokken diende te worden ipv netjes langs de muren. Allemaal door gebrek aan kabel. Ik denk dat er op meerdere punten niet aan de (veiligheids)voorschriften wordt voldaan.

 

 

 

Inderdaad voldoet dit op meerdere plekken en aspecten niet aan de voorschriften die KPN Netwerk eist van de (onder) aannemer.

Een KPN monteur van de provider kan hooguit een ticket laten maken als hij/zij de aansluiting niet kan activeren. Dat zou hier misschien nog net wel lukken maar die andere zaken (die verwarmingsbuis!!) zijn veel erger. Dus graag direct bellen met KPN Netwerk (tip: kies voor planning aansluiting want dan wordt je meestal direct doorverbonden naar de plandesk van de aannemer)


Om heel eerlijk te zijn voel ik er weinig voor om een speelbal te worden tussen de verschillende partijen en de situatie te gaan uitleggen terwijl die hier op het KPN forum uitgebreid vastgelegd en gedocumenteerd is met foto`s. Mij lijkt dat de eigenaar van de lijn nu voldoende handvaten heeft om haar verantwoordelijkheid te nemen.


houd ons vooral op de hoogte mocht je dat willen, ben benieuwd of dit gefixt gaat worden


houd ons vooral op de hoogte mocht je dat willen, ben benieuwd of dit gefixt gaat worden

Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar; ik zal dit topic blijven updaten. Hoe vaker ik het zie, des te meer realiseer ik me dat het zo niet kan blijven; de kabel zal zwarte schroeivlekken gaan krijgen omdat deze aan de verwarmingsbuizen vastgezet is. In mijn opening post had ik me dit nog niet eens gerealiseerd.


Om heel eerlijk te zijn voel ik er weinig voor om een speelbal te worden tussen de verschillende partijen en de situatie te gaan uitleggen terwijl die hier op het KPN forum uitgebreid vastgelegd en gedocumenteerd is met foto`s. Mij lijkt dat de eigenaar van de lijn nu voldoende handvaten heeft om haar verantwoordelijkheid te nemen.

Ik snap dit en als dit allemaal binnen KPN (de provider) domein was geweest had ik de volledige regie op me genomen.

De route die ik kan bewandelen heb ik al uitgelegd.  Ik heb bewust @Ward_  even meegenomen om te kijken of er een sneller pad s. Die is er. 

Mijn advies zou zijn om te bellen met KPNNetwerk zoals Ward adviseert.   

Anders stuur ik straks onnodig een van onze monteurs op pad en duurt het allemaal nog veel langer. 

 


 

Mijn advies zou zijn om te bellen met KPNNetwerk zoals Ward adviseert.   

Anders stuur ik straks onnodig een van onze monteurs op pad en duurt het allemaal nog veel langer. 

 

Daar heb ik echt geen zin in; over de telefoon kan ik het verhaal niet beter uitleggen en documenteren dan hier reeds gedaan. Ik ga me de ergernis besparen om verbaal te moeten verdedigen waarom het niet acceptabel is hoe eea hier onveilig aangesloten is. Volgens mij is meer dan duidelijk geworden dat het zo niet kan, dus een bezoek van wie dan ook zal nooit en te nimmer onnodig zijn. Tot slot is er voor mij maar 1 partij in deze en die bestaat uit 3 letters, dezelfde 3 letters die ook terug te vinden zijn in de URL van dit forum.


 

Mijn advies zou zijn om te bellen met KPNNetwerk zoals Ward adviseert.   

Anders stuur ik straks onnodig een van onze monteurs op pad en duurt het allemaal nog veel langer. 

 

Daar heb ik echt geen zin in; over de telefoon kan ik het verhaal niet beter uitleggen en documenteren dan hier reeds gedaan. Ik ga me de ergernis besparen om verbaal te moeten verdedigen waarom het niet acceptabel is hoe eea hier onveilig aangesloten is. Volgens mij is meer dan duidelijk geworden dat het zo niet kan, dus een bezoek van wie dan ook zal nooit en te nimmer onnodig zijn. Tot slot is er voor mij maar 1 partij in deze en die bestaat uit 3 letters, dezelfde 3 letters die ook terug te vinden zijn in de URL van dit forum.

 

Dan zal er niks veranderen. Dit forum is van de provider KPN en de medewerkers idem dito. Ik ben dan een uitzondering maar ik heb hier verder geen andere rechten dan andere bezoekers, zoals in mijn handtekening te zien is.

Ik snap op zich dat jij KPN als 1 bedrijf ziet maar dat is het simpelweg niet. De provider KPN kan niets met dit geval als de aansluiting wel gewoon te activeren is (en dat is het volgens mij net wel). 

Dit is een kwestie tussen de netbeheerder (KPN Netwerk) en de eigenaar/bewoner van het pand die terecht niet tevreden is over de oplevering van de aansluiting.

Je gaat ook niet naar energieleverancier Greenchoice als je een probleem hebt met de plaatsing van de nieuwe electriciteitsmeter door Liander.

Jij bent of wordt toevallig klant van KPN als provider maar iemand die er voor kiest zijn abonnement bij T-Mobile of een andere partij af te sluiten, via diezelfde glasvezelaansluiting, zal ook gewoon moeten bellen of mailen met KPN Netwerk.

 

NB: Wat je misschien wel kan doen is mailen met KPN Netwerk (zie hun contactpagina) en met 1 regeltje aangeven dat de oplevering niet conform de eisen is en dan de URL naar dit topic daarin plakken. Daar staat alles inderdaad wel in.


 

Mijn advies zou zijn om te bellen met KPNNetwerk zoals Ward adviseert.   

Anders stuur ik straks onnodig een van onze monteurs op pad en duurt het allemaal nog veel langer. 

 

Daar heb ik echt geen zin in; over de telefoon kan ik het verhaal niet beter uitleggen en documenteren dan hier reeds gedaan. Ik ga me de ergernis besparen om verbaal te moeten verdedigen waarom het niet acceptabel is hoe eea hier onveilig aangesloten is. Volgens mij is meer dan duidelijk geworden dat het zo niet kan, dus een bezoek van wie dan ook zal nooit en te nimmer onnodig zijn. Tot slot is er voor mij maar 1 partij in deze en die bestaat uit 3 letters, dezelfde 3 letters die ook terug te vinden zijn in de URL van dit forum.

 

Dan zal er niks veranderen. Dit forum is van de provider KPN en de medewerkers idem dito. Ik ben dan een uitzondering maar ik heb hier verder geen andere rechten dan andere bezoekers, zoals in mijn handtekening te zien is.

Ik snap op zich dat jij KPN als 1 bedrijf ziet maar dat is het simpelweg niet. De provider KPN kan niets met dit geval als de aansluiting wel gewoon te activeren is (en dat is het volgens mij net wel). 

Dit is een kwestie tussen de netbeheerder (KPN Netwerk) en de eigenaar/bewoner van het pand die terecht niet tevreden is over de oplevering van de aansluiting.

Je gaat ook niet naar energieleverancier Greenchoice als je een probleem hebt met de plaatsing van de nieuwe electriciteitsmeter door Liander.

Jij bent of wordt toevallig klant van KPN als provider maar iemand die er voor kiest zijn abonnement bij T-Mobile of een andere partij af te sluiten, via diezelfde glasvezelaansluiting, zal ook gewoon moeten bellen of mailen met KPN Netwerk.

 

Ok, dank je, wist ik oprecht niet, dan is het blijkbaar anders dan bij Ziggo. Als ik het voorbeeld van de energieleverancier volg, dan kan ik dus ook een andere provider kiezen dan KPN ? Tenminste, zo is het bij de energieleveranciers. En wel grappig, of verwarrend, dat de netbeheerder en provider toevallig dezelfde 3 letters in hun naam hebben, dat heb ik ook niet bij mijn energieleverancier en netbeheerder 😉.

 

En….laatste vraag: weet je toevallig het e-mail adres van de netbeheerder (?), ik neem aan dat ze die hebben, dan ga ik die attenderen op dit topic. Zoals ik al aangaf, kan ik het niet beter documenteren dan hierboven.

 

edit: staat in je eerdere mail dus heb `t al.

 

Nogmaals dank voor je hulp.

 

 


Als u in de meterkast iets aan de elektriciteitsmeter wil veranderen omdat die niet naar uw zin zit, dan krijgt u ook met de netbeheerder te maken. Zoals bijvoorbeeld Stedin.

Dan kunt u wel zeggen: Ik ben klant bij Eneco/Nuon/Essent en wil niks te maken hebben met Stedin, maar daar gaat u echt niets verder mee komen. 


Als u in de meterkast iets aan de elektriciteitsmeter wil veranderen omdat die niet naar uw zin zit, dan krijgt u ook met de netbeheerder te maken. Zoals bijvoorbeeld Stedin.

Dan kunt u wel zeggen: Ik ben klant bij Eneco/Nuon/Essent en wil niks te maken hebben met Stedin, maar daar gaat u echt niets verder mee komen. 

Maar in dat geval hebben niet beide partijen KPN voor hun naam staan, dat maakt het verwarrend, voor mij dan maar ik heb misschien wat minder hersencellen dan de gemiddelde consument 😂. Ik heb Ziggo, daar is het 1 partij waar je mee werkt, dus vergeef me mijn onwetendheid.