Skip to main content

Afgelopen week is de glasvezelaansluiting geplaatst in de meterkast; ik ben geen bestaande klant maar denk er serieus over om een abonnement te nemen. Er werd al snel duidelijk dat de hoeveelheid kabel vanaf het trottoir veel te kort was. Met veel pijn en moeite is de kabel net tot aan de meterkast gekomen met als resultaat:

  • veel te strakke kabels;
  • dwars en schuin door mijn kelder langs het plafond (zie het contrast met de groene Ziggo kabel op de laatste foto, die loopt netjes door een mantelbuis);
  • De kabel is niet door de loze mantelbuis getrokken zoals zichtbaar op de eerste foto omdat dat nooit gehaald zou worden; in plaats daarvan is een shortcut genomen onder de vloer;
  • een FTU die 18 cm boven de bodemplaat van mijn meterkast geplaatst is.

Eigenlijk ben ik helemaal niet tevreden over de plaatsing en vraag me zelfs af of die FTU wel zo laag geplaatst had mogen worden en de NT hier nog op past. Dit alles gebeurde natuurlijk onder grote tijdsdruk en haast van de monteurs. Wat is de mening van anderen en KPN mods hierover ? Voorlopig houd ik het in elk geval maar bij Ziggo vrees ik.

 

 

Die doos opnieuw aansluiten op dat nieuwe stuk kabel is volgens mij een paar minuten werk,

 

Daar heeft ie best lang mee zitten klooien; het was zijn 2e werkdag. Maar ik denk dat het inderdaad niet anders kan als de las buiten komt.

 

Nu achteraf zeiden zij gisteren ook dat ze het niet hadden moeten accepteren met die te kort afgeknipte kabel. Maar de boel lag natuurlijk al open bij de gevel dus zij wilden (te) graag door. Leerpuntje.


Ik denk dat ze hem buiten afknippen en er gewoon een nieuw stuk voor naar binnen komt. Wat uiteraard dus lang genoeg is. Ze maken dan buiten dus gewoon een BOP. Een Buiten Overname Punt. Toch? 

Een stukje tussen lassen is knoeien. Dat moeten ze 2 lassen maken. Dat zou belachelijk zijn.

BOP zal het sowieso niet worden, dan moet er namelijk een extra connector op gezet worden aan beide zijden, mooi concept voor de plekken waar glasvezel klaar ligt maar nog niet gebruikt gaat worden maar als glas al binnen ligt dan is een BOP verspilde moeite, een lasmof is dan een betere oplossing :)