Skip to main content

In de huidige woning is een Reggefiber glasvezelaansluiting aanwezig met een NT van KPN. De woning wordt binnenkort gesloopt. Daarna wordt er een nieuwe woning gebouwd. Gaat KPN de aansluiting dan zelf verwijderen en netjes “parkeren”? Of zou ik dat zelf moeten doen om straks hoge aansluitkosten te vermijden? Ik ben bekend met glasvezeltechniek en mij idee was om de glasvezel bij de connector af te knippen en dan de oranje kabel weer naar buiten te trekken en op de rand van het terrein netjes te “parkeren”.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Deze vraag kan je beter stellen aan KPN Netwerk, zij gaan over de aanleg en onderhoud van het glasvezelnetwerk.
Dit is het forum van de provider KPN, die gaan niet over het netwerk :relaxed:


Hallo @Tom Tix je moet bij www.mijnaansluiting.nl zijn voor het afkoppelen van nuts- en communicatievoorzieningen.

Zelf mag je er niets aan doen, alléén gecertificeerd personeel mag dat.

 


En als het te duur word, de glasvezel afknippen en parkeren zoals je zelf al voorstelde, later netjes opnieuw in het nieuwe huis naar binnen brengen en op je eigen kosten een de FTU opnieuw laten monteren, las ergens dat dat 525 euro gaat kosten, valt dus mee op de kosten van een complete woning.

En laat je niet bang maken over gecertificeerd personeel, iedereen mag er aan zitten, alleen als het stuk gaat kun je kosten krijgen, je word niet opgepakt, veroordeeld en krijgt geen strafblad, dus de soep word niet zo heet gegeten als het lijkt.


In de huidige woning is een Reggefiber glasvezelaansluiting aanwezig met een NT van KPN. De woning wordt binnenkort gesloopt. Daarna wordt er een nieuwe woning gebouwd. Gaat KPN de aansluiting dan zelf verwijderen en netjes “parkeren”? Of zou ik dat zelf moeten doen om straks hoge aansluitkosten te vermijden? Ik ben bekend met glasvezeltechniek en mij idee was om de glasvezel bij de connector af te knippen en dan de oranje kabel weer naar buiten te trekken en op de rand van het terrein netjes te “parkeren”.

Dat afknippen hoeft misschien niet. KPNnetwerk had (heeft?) op de WBA site wel een lijst met alle gebruikte FTU’s, iets van 15 in totaal. In het kader van ‘eigen modem’ moet je natuurlijk ook als klant weten hoe je je modem moet aansluiten, ook mechanisch gezien. Bij ons is bij glasvezel aanleg een Attema FTU geplaatst (niet door KPNnetwerk overigens) en van die FTU heb ik de handleiding en boormal enz van de site van die firma gedownload. Zodoende werd duidelijk hoe ik het kapje eraf moest lichten.  Binnenkant is dan dit:

Als ik de schroef zou uitdraaien komt het kastje los en kan je de groene fiber connector er wel uit lichten (op plek waar dat grijze fiber kabeltje is). Die past wel door een 16 of 20mm buis b.v. later in de nieuwbouw. Wel zorgen dat je een dummy connector of ‘stofkapje’ plaatst. Hele plastic ding met deksel en al verwijderen is misschien ook wel optie (het huis rondom de FTU wegslopen).

 


Het is natuurlijk maar helemaal de vraag of de glasvezel in de nieuwbouw nog op dezelfde plek komt. Misschien moet die wel naar een heel andere plek gelegd worden. Zou zulke dingen toch maar officieel regelen. Voor elektra, water en gas moeten ze toch ook maatregelen nemen.


Het is natuurlijk maar helemaal de vraag of de glasvezel in de nieuwbouw nog op dezelfde plek komt. Misschien moet die wel naar een heel andere plek gelegd worden. Zou zulke dingen toch maar officieel regelen. Voor elektra, water en gas moeten ze toch ook maatregelen nemen.

Moet eenieder zelf bepalen natuurlijk, maar wat is ‘officieel‘. Dit is geen nutsvoorziening. Als het geheel andere plek is, moet er wel voor gezorgd worden dat geregistreerd wordt waar de kabel door de grond loopt.

Verder, als je niet afknipt, kun je internet nog in tact houden, b.v. voor in tijdelijke woonunit.