Skip to main content

Ik woon in een VvE met 99 appartementen en in maart van dit jaar is er glasvezel aangesloten in ons gebouw. Of in ieder geval; de meeste appartementen hebben een glasvezel gemonteerd gekregen in de meterkast, incl. montage van de FTU. Deze is een week later bij drie appartementen geactiveerd met een NTU (en dat is helaas bij mij niet het geval, waardoor ik nog steeds op VDSL zit).

Ik heb hierover inmiddels zo'n 10x contact over gehad met KPN Service Plus, maar zij kunnen mij niet echt verder helpen. Ze kunnen mij niet overzetten op glas omdat mijn verbinding nog niet gereed gemeld is door de aannemer (Volkers Wessels), de monteurs van Volkers Wessels heb ik hierover vervolgens gesproken en zij geven aan dat alles gereed gemeld is bij KPN Netwerk. Ze zijbij me langs gewest en doorgemeten, meetresultaten waren goed en telefonisch gaf medewerker op kantoor ook aan dat alles gereed gemeld was. Dit was in in april (half jaar geleden inmiddels...).

Enigste optie die de medewerker van KPN nog wist te bedenken is overstappen naar een andere provider en daarna terugkomen naar KPN. Nieuwe klanten zouden "automatisch" op glas komen omdat koper uitgefaseerd wordt. Een wat vreemd advies leek me…


Inmiddels 7 maanden verder en ik wordt hier moedeloos van. Ik loop gewoon volledig vast en KPN Netwerk verwijst naar VolkersWessels en Volkers Wessels verwijst naar KPN Netwerk. Vervolgens probeert KPN (Service Plus) voortgang te krijgen maar de medewerker daar komt er niet uit.

Kan KPN mij niet rechtstreeks helpen aan een gereedmelding zodat het proces gewoon afgerond kan worden en ik gebruik kan gaan maken van de glasvezel?

Ik heb mijn adresgegevens in mijn profiel gezet.

Hoi @gterpstra . Welkom op het forum.

Dus als ik het goed begrijp hebben je buren allemaal een glasvezelaansluiting en jij niet? En men heeft jou ook nooit benaderd hierover? Of is er initieel geweigerd? Alle info is welkom.

Mijn interne tool zegt het volgende:

Nu wil ik geen voorbarige conclusies trekken en mention ik @Ward_   even.  (Ward werkt voor KPNNetwerk en is op persoonlijke titel actief op ons forum. )

@Ward_  Als jij tijd en zin hebt, geef me hier even een seintje. Dan stuur ik jou de gegevens van @gterpstra .

 


Hoi @gterpstra . Welkom op het forum.

Dus als ik het goed begrijp hebben je buren allemaal een glasvezelaansluiting en jij niet? En men heeft jou ook nooit benaderd hierover? Of is er initieel geweigerd? Alle info is welkom.

Mijn interne tool zegt het volgende:

Nu wil ik geen voorbarige conclusies trekken en mention ik @Ward_   even.  (Ward werkt voor KPNNetwerk en is op persoonlijke titel actief op ons forum. )

@Ward_  Als jij tijd en zin hebt, geef me hier even een seintje. Dan stuur ik jou de gegevens van @gterpstra .

 

@Erwin_ Stuur maar door.


@Erwin_  Bedankt voor je reactie. Ik zal het beter proberen uit te leggen, want het is blijkbaar niet duidelijk. Glasvezel is aangelegd, ook in mijn appartement in de meterkast. De aannemer van KPN Netwerk (Volkers Wessels) geeft aan dat alles is afgerond is, hebben het doorgemeten en vervolgens afgemeld bij KPN Netwerk. 
 

Echter geeft KPN Netwerk aan nog te wachten op de aannemer. Kortom men wacht op elkaar…

Het vreemde is dat er dus een paar appartementen in het complex (binnen dezelfde VvE) wel zijn geactiveerd en al actief gebruik kunnen maken van de glasvezel. Maar veel anderen niet en we wachten inmiddels vanaf maart. Ik heb het gevoel dat als ik niet aan de bel blijf trekken er niks meer gebeurd. 
 

@Ward_ ik hoor het graag als je extra info vanuit mij nodig hebt. Ik stuur je alvast mijn postcode en huisnummer in de PB. 


Dank voor de aanvulling, @gterpstra .  Los van het feit dat er dus al wel een fysieke aansluiting zit klopt die melding in mijn tool dus ook niet. Daar had dan op z'n minst moeten staan dat er al iets is aangelegd (los van het feit of het actief is of niet)

Ik heb @Ward_  voor de zekerheid ook nog even gemaild.  Even wachten op zijn terugkoppeling. 


@Ward_  Ik was benieuwd wanneer je verwacht hier een update over te kunnen geven? Heb je nog iets aanvullends van mij nodig?


Nee hoor. De projectleider was bekend met de problemen in Nijmegen. Het zijn er helaas veel meer namelijk. En ze zoeken nu naar “handjes” om te helpen uitzoeken en eventueel meten/opleveren.


Oké, is er wel zicht op wanneer deze opgelost kan worden voor mijn adres? Ik wacht namelijk al sinds maart en vind dat eerlijk gezegd wel erg lang voor een administratief issue..


Ik zie dat mijn status op kennetwerk.nl is veranderd. Deze was Woning Aansluiten en is nu Je krijgt glasvezel:

Dit lijkt een achteruitgang, er hoeft natuurlijk niet meer gegraven te worden. Klopt deze statusverandering wel?


Ik zie dat mijn status op kennetwerk.nl is veranderd. Deze was Woning Aansluiten en is nu Je krijgt glasvezel:

Dit lijkt een achteruitgang, er hoeft natuurlijk niet meer gegraven te worden. Klopt deze statusverandering wel?

 

Er is helemaal niets veranderd in de administratie sinds ik je adres doorkreeg en checkte. Dus dit is eerder een aanpassing/of wijziging in de manier waarop de PC-checker de administratie vertaalt.


@Ward_  bedankt voor je snelle reactie! Jammer, ik had de hoop dat dit zou betekenen dat er iets in gang gezet zou zijn. Heb je enige indicatie over de doorlooptijd van het bijwerken van deze administratie voor mij? Kan er niet gewoon een KPN monteur aangestuurd worden om langs te komen en na het doormeten van de verbinding de administratie van mijn aansluiting bijwerkt naar de status “gereed”? 


Was dat maar zo... Zolang een project nog niet is opgeleverd (in dit geval jouw wijk/stadsdeel) kan alleen de aannemer wijzigingen aanbrengen in de administratie. Dus die zijn we aan het pushen om dat te doen. 


@Ward_  bedankt voor je hulp! Vandaag stond de status op kpnnetwerk.nl van mijn adres op “glasvezel beschikbaar”. Ik heb daarna KPN gebeld en na wat uitzoeken konden ze mij inderdaad aansluiten. Woensdag aanstaande wordt mijn glasvezel geactiveerd. Fingers crossed!

Echter is dat enkel voor mijn adres het geval. Mijn buren hebben nog dezelfde status, kan het zijn dat Volkers Wessels daar nog een actie te doen heeft?


@Ward_  bedankt voor je hulp! Vandaag stond de status op kpnnetwerk.nl van mijn adres op “glasvezel beschikbaar”. Ik heb daarna KPN gebeld en na wat uitzoeken konden ze mij inderdaad aansluiten. Woensdag aanstaande wordt mijn glasvezel geactiveerd. Fingers crossed!

Echter is dat enkel voor mijn adres het geval. Mijn buren hebben nog dezelfde status, kan het zijn dat Volkers Wessels daar nog een actie te doen heeft?

Ja. Jouw adres is nu specifiek aangepast op basis van jouw melding bij mij, het verhaal hier etc..
De rest moet worden uitgezocht en goed gezet op basis van de gegevens die Volker Wessels zelf heeft (en hun onderaannemer).


Duidelijk @Ward_ , bedankt. Mijn onderburen hebben een KPN abonnement en zijn er net als ik al erg lang mee bezig met KPN, omdat ze met VDSL een instabiele verbinding hebben en bij KPN (de provider) zeggen dat dit met glasvezel opgelost zou moeten zijn. Is het mogelijk om het ook voor hen op te lossen? Ik stuur je even een PB met de gegevens. 


Ik maak me ook een beetje zorgen dat de administratie van KPN niet goed is bijgewerkt. Een aantal weken geleden is bij ons het glasvezel-aansluitpunt in de meterkast aangelegd. Toch staat op kpnnetwerk.nl bij ons adres nog steeds dat onze woning op de planning staat om te worden aangesloten. 

Onze directe buren kunnen al wel van de verbinding gebruik maken, terwijl ze in dezelfde periode zijn aangesloten. 

Is dit een verdachte situatie, of is het normaal dat het na het aansluiten nog een tijd duurt voordat je een glasvezel-abonnement kunt afsluiten, en dat er tussen huizen in dezelfde straat zo'n groot verschil zit in het tijdstip van activatie?


Ik maak me ook een beetje zorgen dat de administratie van KPN niet goed is bijgewerkt. Een aantal weken geleden is bij ons het glasvezel-aansluitpunt in de meterkast aangelegd. Toch staat op kpnnetwerk.nl bij ons adres nog steeds dat onze woning op de planning staat om te worden aangesloten. 

Onze directe buren kunnen al wel van de verbinding gebruik maken, terwijl ze in dezelfde periode zijn aangesloten. 

Is dit een verdachte situatie, of is het normaal dat het na het aansluiten nog een tijd duurt voordat je een glasvezel-abonnement kunt afsluiten, en dat er tussen huizen in dezelfde straat zo'n groot verschil zit in het tijdstip van activatie?

Nee, dat is niet normaal. In de avond van de dag dat je aansluiting binnen is gemaakt en gemeten, wordt dit doorgegeven aan KPN Netwerk. Er wordt 1 keer per dag een upload naar KPN Netwerk gedaan door alle aannemers en dat gebeurt in de avond en nacht.

Dus de dag erna zou je bij providers al moeten kunnen zien dat je aansluiting gereed is. En op de postcodecheck van KPN Netwerk zelf al helemaal.

Mocht je nog contactgegevens van de aannemer hebben vanuit die afspraak, dan zou ik je aanraden om daar meteen contact mee te zoeken om te melden dat zij de aansluiting nog niet gereed hebben gemeld.

Contact opnemen met KPN Netwerk zelf heeft niet veel zin. Zij sturen het ook meteen door naar de aannemer want die is de enige die het kan aanpassen.


Bedankt, een telefoontje naar de aannemer leerde dat er inderdaad iets niet goed is gegaan. Het is alleen nog niet duidelijk of het alleen een administratieve fout is, of dat er nog werkzaamheden moeten plaatsvinden. 


Ik loop bij Volker-Wessels tegen een muur van tegenwerking op.

De monteur die bij ons thuis was, heeft gezegd dat de glasvezelverbinding gereed was, dus naar alle waarschijnlijkheid hoeft men alleen een vinkje in de administratie te zetten (een paar minuten werk) om ons in de gelegenheid te stellen de verbinding te gebruiken.

 

Maar vanwege mij onbekende redenen is Volker-Wessels niet bereid er die paar minuten werk in te steken, en wil men ook niet zeggen wanneer men wel iets wil gaan doen. 

Ze besteden wel 4 x 10 minuten aan de telefoon om mij af te wimpelen,  maar even een vinkje zetten kan niet, en men legt niet uit waarom. 

 

Een zeer frustrerende zaak: een monteur maakt de fout om de verbinding niet gereed te melden, en twee maanden later is die eenvoudig te herstellen fout nog steeds niet hersteld. 

 

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om schot in de zaak te krijgen?