Skip to main content
Vraag

Glasvezelkabel in woning maar geen "FTU"?

  • 11 September 2024
  • 7 reacties
  • 97 keer bekeken

Hallo,

 

Ik ben momenteel geen KPN klant maar zit bij Ziggo. Om na te gaan in hoeverre ik over zou kunnen stappen naar KPN heb ik al e.e.a doorgenomen. Zojuist kwam ik erachter dat ik in de woonkamer (voorgevel) een kabel heb zitten voor de glasvezel. Normaliter zou hier ook een soort van kastje aan de muur moeten zitten. Dit is niet het geval. Het is slechts een oranje kabel die zo'n 10cm uit de muur steekt. Het lijkt erop alsof het ooit op een niet zo'n nette manier geknipt o.i.d. is. Alsof het kastje van de muur verwijderd is. 

De reden dat ik wil overstappen is voor nu vooral ivm kosten en hopelijk beter internet. Echter, wanneer eventuele extra werkzaamheden mij een hoop gaan kosten, is het voor mij niet meer rendabel. Bijgevoegd een foto van de kabel zonder kastje o.i.d. 

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren. Ik vermoed dat gewoonweg een abbonnement aangaan niet gaat werken ivm het zelf aansluiten. 

 

Hallo @René van Langen , weet je zeker dat het glasvezel is? Het lijkt op een stukje coax (al is de kabel wel oranje).

Is de kern van een flinterdunne haar, of is het metaal?

Als dit glasvezel is, dan is het er in het verleden wel heel slordig losgemaakt: normaal is er in het kastje nog een stuk extra glasvezel over. Daar is hier totaal geen sprake meer van.

Ik denk dat je sowieso een monteur nodig hebt. Wie de kosten op zich moet nemen is me hier onduidelijk. Eigenlijk zou een van de vorige bewoners dat moeten doen, maar als KPN coulant is, zulle ze het zelf betalen.


Als je een abo bij KPN afneemt komt er vanzelf een gratis installatie-monteur of je kunt om een gratis installatie-monteur vragen @René van Langen 

Via deze link https://netwerk.kpn.com/kun je via je postcode checken of er glasvezel beschikbaar is op jouw adres, als daar staat dat je een provider kunt kiezen, kun je met KPN, de provider verder.

Heeft de vorige huurder of eigenaar dit zo achtergelaten, dan zijn er geen kosten voor jou.

 


Heeft de vorige huurder of eigenaar dit zo achtergelaten, dan zijn er geen kosten voor jou.

 

Je koopt of huurt een huis met al het pracht maar ook de gebreken. Als KPNNetwerk een Fibre Termination Unit heeft gemonteerd en deze is weg dan zijn de kosten voor herstel normaliter voor de huidige bewoners. Die willen het gerepareerd hebben. U kunt dan altijd via een inboedelverzekering of contact met de vorige bewoners de factuur proberen te declareren.


Ben benieuwd wat hieruit komt


Hallo allen, dank voor de reacties. Het betreft volgens mij echt glasvezel. Hoewel ik niet per se een dun haartje zie in de kabel (kan het niet goed zien). Via de postcodecheck zie ik dat glasvezel mogelijk is. 

Ik woon hier inmiddels 4 jaar. Verhalen op de vorige bewoners doe ik sowieso niet. Maar indien ik het moet betalen verwacht ik niet dat KPN als goedkoopste uit de bus komt, helaas. Aan de andere kant wil ik eventuele volgende bewoners (ooit) ook niet met dit probleem opzadelen. 

Moet ik dan toch kiezen voor KPN om er vervolgens pas achter te komen (met behulp van een monteur) of ik zelf moet betalen? Dat voelt als een gekke volgorde. 


Als je voor een andere provider kiest, zal deze provider het door KPN Netwerk in orde moeten laten maken, want zij zijn eigenaar van het netwerk en verantwoordelijk voor de infrastructuur @René van Langen 

 


Maar indien ik het moet betalen verwacht ik niet dat KPN als goedkoopste uit de bus komt, helaas. 

Welke alternatieven heeft u? Anders dan Ziggo?


Reageer