Skip to main content

Beste lezer,

In onze straat is een tijd geleden glasvezel aangelegd en een paar weken terug is er iemand van KPN langs geweest. Hij heeft de oranje kabel onder de grond door naar onze meterkast getrokken en daar een glasvezelkastje geplaatst.

Via de site van KPN kwam ik een bericht tegen dat ze onze verbinding gratis konden overzetten op het glasvezelnetwerk. Dit heb ik gedaan, waarna ik afgelopen week een nieuw modem kreeg: de KPN Box 12. Dat was nodig voor de nieuwe verbinding, stond in de mail van KPN. Ik wilde eens kijken of ik het modem zelf kon aansluiten, maar in het instructieboekje wat in de doos zat stond dat er een rode kabel van het glasvezelkastje naar het modem moest. Die zat echter niet in de doos, dus heb ik contact met KPN opgenomen en die zouden er een versturen.

 

Mijn vraag is: kan ik (als ik de rode kabel heb) zelf alles gaan aansluiten? Of moet ik hier een afspraak voor maken met een monteur? Ik heb er zelf namelijk niet heel veel verstand van en heb ook geen idee of ik naast de rode kabel nog andere dingen nodig heb om alles aan te sluiten!

 

Alvast bedankt!

 

Groet,

Tim Dekkers

Hoi Tim, welkom hier. 

De rode kabel is een normale UTP/netwerkkabel, kleur maakt niet zo heel veel uit. Is het glasvezelkastje wel helemaal afgemonteerd? Dan kun je dit zelf aansluiten. Plaats anders een paar foto's hier van de meterkast en de kabelaansluitingen op dat kastje, dan weten we dit zeker. 


Hoi @Alex_P,

Dankjewel! Volgens mij is het niet helemaal afgemonteerd. Ik heb ook al geprobeerd een afspraak te maken met een monteur, maar dat is tot op heden niet gelukt. Hier een aantal foto’s: 

 


Hier moet nog een glasvezel modem overheen geschoven worden. Die is zo groot als het stippellijntje. Dit komt een monteur doen. Heeft u nog een stopcontact vrij? Want er zit ook een adapter aan die in het stopcontact moet.


Hier moet nog een glasvezel modem overheen geschoven worden. Die is zo groot als het stippellijntje. Dit komt een monteur doen. Heeft u nog een stopcontact vrij? Want er zit ook een adapter aan die in het stopcontact moet.

Hoi Nick, dankjewel voor je reactie! In principe zou het moeten lukken om een vrij stopcontact te creëren.

Kan ik mijn Experia Wifi (nu aangesloten op Experia Box V8) ook weer aansluiten op het nieuwe modem (KPN Box 12)?

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met een monteur om het glasvezelmodem aan te sluiten. 

 

Groet, Tim


Dat is mogelijk.


Hallo @Alex_P, @Nick83 

 

Het glasvezelmodem en de KPN Box 12 zijn vandaag door een monteur van KPN geplaatst. Het werkt allemaal prima.

Wat ik niet helemaal snap: nadat de monteur alles had geïnstalleerd vroeg hij mij om eens met mijn mobiel met WiFi te verbinden. Dit deed ik en mijn mobiel verbond automatisch met ons oude Wifi-netwerk, maar werkt wel gewoon goed. Hoe kan dit als ons oude modem is verwijderd? Als ik verder kijk in de lijst van Wifi-netwerken zie ik ook de SSID staan die achter op ons nieuwe modem staat. 

Wat is nou het verschil?!

 

Groet,

Tim Dekkers

 


Je hebt de experia wifi weer aangesloten zeker en daar staan de oude gegevens nog in, die moet je een reset geven en opnieuw aansluiten zodat die de gegevens van de Box 12 overneemt, ook al zou ik die eerst van een wat logischer naam en wachtwoord voorzien.


Die experia wifi heb je op die plek niet meer nodig 

Zie dit kopje wat ik even van de handleiding heb gepikt 

En dat is niet van toepassing op de v12 

"Dat de experia wifi de wifi uitschakelt van experiabox v12" 

Kopje:

 

 

Gemakkelijke installatie Neemt volledig automatisch de WiFi gegevens over van V8, V9, V10 en V10a Experiabox Zet volledig automatisch de WiFi uit op je V8, V9 of V10 Experiabox 

https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/experia-wifi/2


Wat ik niet helemaal snap: nadat de monteur alles had geïnstalleerd vroeg hij mij om eens met mijn mobiel met WiFi te verbinden. Dit deed ik en mijn mobiel verbond automatisch met ons oude Wifi-netwerk, maar werkt wel gewoon goed. Hoe kan dit als ons oude modem is verwijderd?

Uw WiFi netwerknaam en wachtwoord zijn bij KPN op een server opgeslagen. Als er dan een nieuw modem aangesloten word, dan haalt deze de WiFi gegevens op vanaf die server en zend hij zodoende dus hetzelfde netwerk uit als uw oude modem. Dit is om te voorkomen dat u al uw apparaten opnieuw aan moet koppelen.

Versterkers van KPN, indien u die heeft, doen precies hetzelfde als u ze nieuw uit de doos aansluit. Of na resetten.


Mhh, verschillende soort antwoorden. Wat zou ik nu concreet kunnen doen om gewoon weer één Wifi-netwerk te krijgen? Aangezien de ene zegt dat je dan moet resetten en de andere zegt dat dat geen zin heeft. 
 

De monteur zei overigens juist wel dat de Experia Wifi gewoon naast het modem kon blijven staan. De andere Experia Wifi staat op de zolderkamer omdat we daar juist geen goede Wifi hadden. 
 

Ik hoor het wel. In ieder geval bedankt voor de antwoorden!


In jou oude situatie schakeld de wifi van jou oude experiabox uit vandaar die plek 

Bij een v10a en ga er van uit ook bij de v12 werken de wifi samen met de experiabox en schakelt deze niet uit 

Die experia wifi kun je dan mooi op een andere plek gebruiken 


Je kunt inloggen op de KPN Box: http://mijnmodem.kpn. Dat al eens geprobeerd? 


Of 

http://192.168.2. 254


In jou oude situatie schakeld de wifi van jou oude experiabox uit vandaar die plek 

Bij een v10a en ga er van uit ook bij de v12 werken de wifi samen met de experiabox en schakelt deze niet uit 

Die experia wifi kun je dan mooi op een andere plek gebruiken 

Ik wist inderdaad dat de Experia Wifi de Wifi van de Experia V8 (ons oude modem) uitschakelt, maar ik wist niet hoe dat zat bij de Experia Box 12, dus ging er vanuit dat de monteur wel zou weten of het zo zou kunnen blijven staan zoals het nu staat. 


Je kunt inloggen op de KPN Box: http://mijnmodem.kpn. Dat al eens geprobeerd? 

Ja dat heb ik gisteren al eens geprobeerd. Dan krijg ik van allerlei informatie te zien. Onder het kopje ‘Wifi’ staat dan de SSID die achterop het nieuwe modem staat, maar ik zie daar nergens ons oude Wifi netwerk staan. Maar als ik op mijn iPhone naar Wifinetwerken ga staan ze er allebei tussen. 


En de versterker zit er nog aan?

Die zou ik op een ruime afstand proberen te plaatsen, bijvoorbeeld boven.

 

Kun je 2 dingen doen, de SIDD en WW op de box 12 veranderen naar de oude zodat je niks hoeft aan te passen, simpelste oplossing of de versterker een reset geven zodat die de nieuwe gegevens pakt, meer werk om alle bekende apparaten om te zetten.


Ja kun je beter hetzelfde laten 

Pakken je apparaten gewoon de wifi over 

Anders moet je elk apparaat opnieuw wifi aanmelden 

 


Als je nog die code van achterop gebruikt 

Kun je beter een persoonlijke ssid en ww aanmaken 

 


Je kunt inloggen op de KPN Box: http://mijnmodem.kpn. Dat al eens geprobeerd? 

Ja dat heb ik gisteren al eens geprobeerd. Dan krijg ik van allerlei informatie te zien. Onder het kopje ‘Wifi’ staat dan de SSID die achterop het nieuwe modem staat, maar ik zie daar nergens ons oude Wifi netwerk staan. Maar als ik op mijn iPhone naar Wifinetwerken ga staan ze er allebei tussen. 

Ja logisch. Uw oude SSID staat ingesteld op de versterkers. Niet op de KPN Box. Welk netwerk wilt u houden, en welk wilt u laten vervallen? Als u het oude SSID wilt laten vervallen, dan moet u inloggen op de versterkers en daarop het nieuwe SSID instellen.

Inloggen op de versterkers kan waarschijnlijk via http://192.168.2.150. Anders even kijken in de KPN Box bij de aangesloten apparaten. Te vinden op de startpagina / homepage, volgens mij aan de linkerkant 🤔


Leuk hé, iedereen roept wat anders. Heerlijk dit 😄


In jou oude situatie schakeld de wifi van jou oude experiabox uit vandaar die plek 

Bij een v10a en ga er van uit ook bij de v12 werken de wifi samen met de experiabox en schakelt deze niet uit 

Die experia wifi kun je dan mooi op een andere plek gebruiken 

Ik wist inderdaad dat de Experia Wifi de Wifi van de Experia V8 (ons oude modem) uitschakelt, maar ik wist niet hoe dat zat bij de Experia Box 12, dus ging er vanuit dat de monteur wel zou weten of het zo zou kunnen blijven staan zoals het nu staat. 


zo moeilijk is het toch niet

stel jou gewilde gebruikersnaam en wachtwoord in klaar

of je geeft die v12 dezelfde van de experia wifis

of je stelt alles opnieuw in

ik neem aan dat de nieuwste experiabox v12 samen werkt met de experia als de super wifis van kpn

 

log in en verander het naampje en wachtwoord ff

van de v12 stap 2 van de wifis of reset deze door lang knop in te houden

 


In jou oude situatie schakeld de wifi van jou oude experiabox uit vandaar die plek 

Bij een v10a en ga er van uit ook bij de v12 werken de wifi samen met de experiabox en schakelt deze niet uit 

Die experia wifi kun je dan mooi op een andere plek gebruiken 

Ik wist inderdaad dat de Experia Wifi de Wifi van de Experia V8 (ons oude modem) uitschakelt, maar ik wist niet hoe dat zat bij de Experia Box 12, dus ging er vanuit dat de monteur wel zou weten of het zo zou kunnen blijven staan zoals het nu staat. 


zo moeilijk is het toch niet

stel jou gewilde gebruikersnaam en wachtwoord in klaar

of je geeft die v12 dezelfde van de experia wifis

of je stelt alles opnieuw in

ik neem aan dat de nieuwste experiabox v12 samen werkt met de experia als de super wifis van kpn

 

log in en verander het naampje en wachtwoord ff

van de v12 stap 2 van de wifis of reset deze door lang knop in te houden

 

Nou ja, als ik het zelf zou weten had ik het natuurlijk niet gevraagd, en de antwoorden lopen ook nog best uiteen dus dat maakt het er niet makkelijker op, sorry! 

Ik heb al jullie tips afzonderlijk uitgeprobeerd, maar ik blijf gewoon 2 aparte Wifi-netwerken houden:

-een wifinetwerk dat het van de woonkamer tot en met de zolder goed doet, zoals voorheen ook het geval was dankzij de Wifi Experia’s

-een wifinetwerk dat het in de woonkamer en deels op de 1e verdieping goed doet, maar op zolder niet

 

Ik ben een leek op dit gebied hoor, maar dan werken de KPN Box 12 en de Experia Wifi’s toch gewoon níet samen? Anders had ik nu wel gewoon één wifinetwerk gehad ipv twee. 


Zet je dat wifi naam en wachtwoord van de experia wifis toch in de v12 klaar

Log in in de v12 

http://192.168.2.254


Dan heeft u het dus nog steeds niet goed staan. In de KPN Box het juiste netwerk instellen.

 


Dan heeft u het dus nog steeds niet goed staan. In de KPN Box het juiste netwerk instellen.

 

Enige verschil wat ik zie is dat dat kopje 2.4GHZ bij mij op AUTO staat. 


@peter-keetfm Ik heb de wifinaam en het wachtwoord van de experia wifis in de v12 gezet zoals je zei, maar dan heb ik nog steeds hetzelfde, namelijk: 2 separate netwerken terwijl ik gewoon 1 netwerk wil zoals ik altijd heb gehad.Â