Skip to main content

In Winschoten wordt glasvezel aangelegd. Een zeer uitvoerige logistieke operatie waarbij in iedere straat het trottoir, fietspad of wegdek opengebroken wordt voor het leggen van de oranje wonderkabel die een sneller en stabieler internetverkeer moet bewerkstelligen.

En, wonder boven wonder, de straat waar mijn vrouw en ik wonen is één van de eerste straten die aangepakt wordt. Een uitgebreide communicatie ging vooraf aan het moment dat de glasvezel ons huis werd binnengebracht. Alle voorgaande stappen werden ruim van tevoren keurig aangekondigd: de plaatsbepaling van de kabel en het ‘glasvezelkastje’, het doorvoerpunt door de gevel, het opbreken van de straat, het leggen van de kabel naast ons huis, onder de bestrating door, en het binnenbrengen van de kabel door de buitengevel. So far so good...

‘Even kijken of we een signaal hebben’ zei de monteur toen hij op 2 mei het glasvezelkastje naast de modem aangebracht had. Telefonisch had hij contact met een collega op afstand die de supersnelle verbinding kon doormeten. ‘Nee!’, was de droge constatering. ‘Er moet nog iets omgezet worden. Eind deze week, begin volgende week wordt de glasvezelverbinding geactiveerd.’

Na twee weken radiostilte werd ik op maandag 16 mei tijdens mijn werk gebeld. Ik kon niet opnemen, maar er volgde een SMS-bericht én een mail van de KPN met de volgende tekst:

‘U hebt een bestelling bij ons gedaan. Om uw internet klaar te maken, hebben we extra gegevens van u nodig. We hebben u gebeld, maar helaas niet bereikt.

Bel ons binnen 7 werkdagen
Zonder deze informatie kunnen wij uw bestelling niet afmaken. (...) Als wij binnen 7 werkdagen niets van u horen, dan moeten wij de bestelling helaas annuleren.’

Die laatste opmerking deed mij onmiddellijk naar mijn telefoon grijpen. Tussen de middag belde ik het vermelde nummer van de KPN. Er ontspon zich het volgende gesprek: ‘Mag ik uw postcode en huisnummer?’ ‘Ja. Volgens mij gaat het over het activeren van de glasvezel.’ ‘Ja, dat klopt. Op 9 mei is er een monteur bij u aan de (dichte) deur geweest en als het goed is heeft die een kaartje achtergelaten.’ ‘9 mei? Zonder afspraak? Vreemd! En nee, geen kaartje!’ ‘Ik verbind u door met Glaspoort, het bedrijf dat de glasvezel voor ons aanlegt.’

‘Met Glaspoort. Mag ik uw postcode en huisnummer? O, maar u staat in de planning ver weg, héél ver weg! Een mail van de KPN? Nee, die is niet van ons! Daar weten wij niks van. En er is 9 mei een monteur bij u aan de deur geweest? Dan verbind ik u door met de aannemer!’

‘Mag ik uw postcode en huisnummer? Ja, u staat inderdaad in de planning héél ver weg! 2 mei zegt u? En 9 mei een monteur aan de deur? Ik schrijf het even op en dan vraag ik een collega die nu net aan het lunchen is, die weet hier meer van. Ik bel u zo dadelijk terug!’

Niets!

De volgende dag opnieuw KPN gebeld. ‘Mag ik uw postcode en huisnummer? Ja, maar u staat voor 30 september pas in de planning. Oh, u heeft een mail gekregen? Ik verbind u toch even door met Glaspoort.’

‘Mag ik uw postcode en huisnummer? Héél ver weg! Ja, 30 september!’ ‘Geldt dat alleen voor ons, of...?’ ‘Even kijken... Nee, er is nog nergens in uw buurt een actieve aansluiting! Die monteur op 9 mei? Die wilde vast de status van uw aansluiting opnemen, maar eigenlijk staat dat ook allemaal hier in ons systeem! Heeft u trouwens ook al van uw provider zo’n kastje gekregen om het digitale signaal om te zetten? Nee? Ziet u wel? U bent nog lang niet aan de beurt!’

Kastje?

‘Met KPN. Mag ik uw postcode en huisnummer? Een kastje voor tussen het glasvezelkastje en uw modem? Dat gaat toch gewoon met de rode kabel? U heeft in totaal al vijf kwartier gebeld en bent nog geen steek verder? Vervelend! Ja, nee, 30 september staat in het systeem! Graag gedaan, hoor!’

Twee dagen later. Een voicemailbericht via de vaste telefoon thuis: ‘Met Theresa van KPN Netwerk. Wij hebben u gebeld voor het activeren van uw glasvezelaansluiting. Zou dat morgen kunnen? Wilt u ons even terugbellen?’

Hè???

‘Met de afdeling planning glasvezelaansluitingen van KPN Netwerk. Mag ik uw postcode en huisnummer? Morgenmiddag? Ja, dat kan! U wilt graag aan het begin van de middag? Ja hoor, ik zoek in het systeem even een monteur erbij. Eén uur, half twee. Ik zet het erin!’

Vrijdag 20 mei, half drie: ‘Met de afdeling planning glasvezelaansluitingen van KPN Netwerk. Mag ik uw postcode en huisnummer? Geen monteur? Ik zal ‘m even bellen, ogenblikje. Hij is over een half uur, drie kwartier bij u. Begin van de middag zegt u? Hier staat tussen twaalf en vijf! Het is niet de schuld van de monteur hoor, die ligt keurig op schema!’ ‘Mevrouw, ik moet om half vier weg! En als de monteur dan niet klaar is zet ik ‘m gewoon buiten de deur!’

Tien over vier. Ik kom weer thuis van mijn afspraak en arriveer tegelijk met de monteur. ‘Vijf minuutjes werk!’ In twintig minuten wordt de aansluiting doorgemeten en geactiveerd. Over het glasvezelkastje schuift de monteur een extra modem. Hij vertrekt met de volgende mededeling: ‘Als het middelste lampje continu groen gaat branden trekt u de oude internetkabel uit uw modem en sluit u de rode kabel aan en dan is het helemaal geregeld!’

Heerlijk!... Toch?

Om half zeven knippert het groene lampje nog steeds... Als ik later mijn mailbox open valt mijn oog op een ‘afspraakbevestiging’ van KPN Netwerk met de volgende tekst:

‘KPN Netwerk heeft u nog niet op het glasvezelnetwerk kunnen aansluiten. Daarom hebben we een monteursafspraak gemaakt op 30 mei 2022. Onze monteur start tussen 08:00 en 10:00 uur. De eindtijd kan dus later zijn dan 10:00 uur. De monteur is ongeveer 1 uur bezig, maar voor de zekerheid plannen we 2 uur in. Zorg alstublieft dat u aanwezig bent.’

Komende maandag maar even weer bellen met KPN Netwerk. ‘Mag ik uw postcode en huisnummer?’...

Ineens moet ik aan het ouderwetse engelenhaar uit de kerstboom denken. Hele bossen met dunne draadjes glasvezel. Het knisperde heel mooi als je het tussen je vingers heen en weer bewoog. MAAR JE KREEG ER VRESELIJK JEUK VAN!

Oef, da's wel een gedoe, @Rojal. Als ik dit zo lees lopen er twee dingen door elkaar. Het lijkt erop dat zowel KPN Netwerk, áls Glaspoort willen aanleggen. Dat lijkt me al een beetje gek. Heb jij hier misschien een inzicht over, @Ward_? 

Maar als dat wel klopt, dan klopt het verschil in datums tussen die twee bedrijven ook. Zij zijn immers apart van elkaar, en hebben dan ook aparte planningen.

 

Wat het belangrijkste is op dit moment is zorgen dat je diensten gaan werken. De monteur van KPN Netwerk die op 20 mei bij je is geweest heeft het NT (modem) op je glasvezelkastje (FTU) geplaatst. Meestal is dit voldoende om de activatie te starten zoals de monteur ook aangaf. Echter, soms lukt dit niet. Dat is nu bij jou het geval, getuige het nog steeds groen knipperende lampje. Om dat dan te verhelpen is er een installatiemonteur nodig. Dat is dan een monteur van ons, KPN de provider. Die afspraak maken wij dan automatisch voor je. Dat is degene waar je nu bericht van kreeg voor 30 mei. Mocht die datum niet uitkomen, dan kun je via de link in de mail herplannen.


Wat een verhaal…. Hier gaat qua communicatie wel alles mis dat er mis kon gaan.

 

Nee, Glaspoort en KPN Netwerk leggen niet twee verschillende netwerken aan. KPN Netwerk legt aan voor Glaspoort, als onderdeel van de joint venture. In die projecten (waaronder Winschoten) wordt zo veel mogelijk onder de naam Glaspoort gecommuniceerd. Maar de voorbereiding en uitrol wordt gedaan door mensen van KPN Netwerk.

Zonder adres kan ik niet veel nakijken achteraf maar ik krijg het idee dat de aannemer na zijn eerste werkzaamheden (de aansluiting) wellicht het adres niet heeft opgeleverd als gereed. Om wat voor reden dan ook. Dat levert dan de volgende telefoongesprekken op met medewerkers die ook alleen maar de datums opnoemen die ze zien staan. 

 

Ook ik denk dat de aansluiting nu gereed is inclusief ONT (het zwarte kastje dat er overheen geschoven is en dat een stekker en lampjes heeft). En ik denk (en hoop van harte) dat die laatste mail van vrijdag half zeven niet van van KPN Netwerk kwam maar van de provider KPN. 

 

Wat ik hier mis in het verhaal van vrijdag 20 mei is dat die monteur niet weg had moeten gaan voordat dat lampje continu ging branden. Hij plaatst het modem (de ONT) en activeert deze met een app op zijn telefoon op basis van de streepjescode en het bijbehorende adres. Dan behoort hij te wachten (kan tot 15 minuten duren) tot dat lampje gaat branden. Zo niet, dan dient hij dit in de bon te melden en komt dat terug bij KPN (de provider) die het moet oplossen.

En niet tegen de klant zeggen “Als het middelste lampje continu groen gaat branden trekt u de oude internetkabel uit uw modem en sluit u de rode kabel aan en dan is het helemaal geregeld!’.


De mail van vrijdag was ondertekend met ‘Team KPN’.

Bovenstaand verhaal heb ik vrijdagavond 20 mei laat ook op Facebook geplaatst. De volgende dag heb ik het volgende gepost:

Zaterdag 21 mei, kwart over twaalf: BREAKING NEWS! Tot mijn grote verbazing en vreugde brandt ineens het groene lampje continu! Dus snel de kabels omgewisseld en... ik verstuur deze opmerking VIA GLASVEZEL! Nu alleen maandag nog even de KPN bellen met de vraag wat die monteur de 30e mei nog komt doen...

En iets later:

En zelfs dat bellen hoeft niet meer, getuige de tekst van de mail 'Annulering afspraak met KPN monteur', die net binnenkomt:

'We zien dat u uw modem hebt aangesloten. U kunt nu dus internetten en/of tv-kijken als u de tv-ontvangers ook hebt aangesloten. Daarom annuleren we uw monteursafspraak.'

Overigens belde er vanochtend, maandag 23 mei, een monteur van KPN met de vraag of hij mij telefonisch kon begeleiden bij het aansluiten van e.e.a.!

Over communicatie gesproken…

 

Indien gewenst kan ik via een persoonlijk bericht mijn postcode en huisnummer geven.


Ah, fijn dat de activatie toch gelukt is (het groene lampje) én dat je nu werkende diensten hebt. Wij zien dan ook in ons systeem dat de verbinding actief is. Waarop een installatiemonteur dan ook automatisch weer geannuleerd wordt. Hoewel het dan wel kan zijn dat er even achteraan wordt gebeld om te checken of het aansluiten van de apparatuur goed is gegaan. Vooral als er eerder issues waren rondom de activatie. 


Het lijkt me dan dat op dit moment qua abonnement en diensten alles in orde is. Klopt dat? Als er rondom dat nog iets is waar je vragen over hebt, laat het weten. Daar kan ik je dan verder mee helpen.

De gebrekkige communicatie van eerder kunnen we intern als feedback doorgeven.  Vul daarvoor dan je forumprofiel in met in ieder geval postcode en huisnummer en reageer hier weer als je dat gedaan hebt. 


De monteur die mij maandag belde was niet op de hoogte van het feit dat de afspraak van 30 mei alweer geannuleerd was. Hij wilde mij telefonisch begeleiden bij het aansluiten van e.e.a., maar dat was na het continu gaan branden van het groene lampje (de bottleneck) niet meer aan de orde…

Ik heb mijn profiel inmiddels aangevuld met postcode en huisnummer. Misschien dat er intern nog wat lering uit de hele gang van zaken getrokken kan worden.


Dat is dan ook niet helemaal vloeiend verlopen, jammer. Desalniettemin ben ik blij dat je nu werkende diensten hebt :)

Dank voor je adresgegevens, @Rojal. Ik heb dit doorgezet naar Netwerk en Glaspoort.


Geen dank. Tot slot nog dit: vanochtend, na negen dagen kreeg ik het volgende SMS-bericht:

’Beste klant, goed nieuws! Je glasvezelverbinding werkt. Je kunt vanaf nu genieten van alle mogelijkheden van glasvezel! Heb je nog vragen? Ga dan naar kpn.com/modem. Groet, KPN’

Ik denk dan: KPN is er ook achter dat het werkt. Gefeliciteerd!


In navolging van mijn bericht 'Glasvezelkriebels. Veel gedoe in Winschoten met glasvezelaanleg’ van mei 2022 over alle perikelen met de aanleg en installatie van glasvezel thuis nu het volgende aangaande de glasvezelaanleg bij mijn praktijkpand:

Maandag 23 januari j.l. is voor mijn tandartspraktijk in Winschoten door de firma Lambeck Infra de glasvezelkabel van het openbaar trottoir naar mijn praktijkpand gebracht. Dit gebeurde zonder voorafgaande aankondiging. Voor we er erg in hadden hadden de mannen van Lambeck de bestrating van mijn eigen erf aan de voorkant van de praktijk eruit liggen. I.v.m. het feit dat er patiënten naar de praktijk moesten was het zeer aangenaam geweest als dit van tevoren overlegd was! Het bleek mij dat de monteurs zich niet aan de afspraak hielden die ik met de glasvezelvoorbereider gemaakt had: de glasvezel via de 'koekoek’ vóór de voordeur en de kelder naar binnen brengen, rechtstreeks naar de meterkast achter de voordeur. De glasvezelkabel kwam 5 cm boven de grond, precies op de scheiding tussen het openbaar trottoir en mijn eigen erf, en precies recht voor de voordeur. De toegesnelde voorman van Lambeck toonde mij echter een foto waarop een pijl stond bij de ándere kant van mijn praktijkpand. Hier moest en zou de kabel naar toe, anders werd er niet voor de werkzaamheden betaald... Op mijn vraag waarom de kabel dan niet dáár naar boven kwam werd niet gereageerd. En dus ging men, ondanks dat dit niet met mij afgesproken is, door met het graafwerk. Als de kabel op dit punt door de muur gebracht wordt moet een monteur met een waterdicht overal aan vanuit de kelder onder de vloer door om de kabel weer terug naar de meterkast te brengen! Handig en heel effectief! Wie de pijl op de foto aan de andere kant van het pand geplaatst heeft (en waarom) is mij een raadsel. Na het graafwerk zijn de tegels van de bestrating diagonaal over mijn eigen erf weer provisorisch teruggeplaatst, waardoor de bestrating er nu schots en scheef inligt! Ik heb in mijn praktijk redelijk wat oudere patiënten. Mocht iemand komen te vallen en een heup breken door de onregelmatige bestrating dan zal KPN Netwerk als opdrachtgever door mij aansprakelijk gesteld worden. Verder zijn er met verf aanduidingen op mijn bestrating aangebracht die (nu verspreid over de bestrating) een haveloze aanblik bieden! Tevens is er een tegel gebroken en gewoon weer teruggeplaatst.

Ik heb via een mail aan KPN Netwerk de eis gesteld dat op zeer korte termijn de bestrating van mijn eigen erf opnieuw gelegd wordt, dat de aanduidingen met witte verf worden verwijder en dat de gebroken tegel vervangen wordt door een exemplaar dat qua kleur en uiterlijk past bij de rest van de tegels. Precies een week geleden kreeg ik een mail van KPN Netwerk met excuses en de mededeling dat mijn klacht doorgegeven was aan de aannemer. Deze zou contact met mij opnemen. Waarom verbaast het mij niet dat dit nog steeds niet is gebeurd??

 

Admin: samengevoegd met bestaand topic