Skip to main content

Wel leuk die VCA regels, het is dus de bewoner die het werk onder het huis mag doen.

Ik heb alleen wel vraagtekens bij.:thinking:

Waar op ik denk dat de monteur er zichzelf er makelijk van af kan maken om het werk niet te doen.

Ik kan mij voorstellen dat een monteur niet in smalle gangen kruipt. Maar kruipruimtes van een ruime 1 meter toch wel?

Admin: eigen topic aangemaakt voor vraag, afgesplitst

*titel later aangepast, ivm vindbaarheid topic 

Die lamp is toch wel 12 volt hé? Want anders ist gelijk al fout. Een 220 volt lamp in de kruipruimte is uit den boze. :wink:

Hoe zit dat met dat glasvezel? Is die aansluiting er al? Ligt die daar binnen in de kruipruimte en moet die nu alleen nog naar boven de meterkast in?


of topic waarom 12v wij gebruikte altijd bouwlampen 230 volt in de kruipruimte

als je hier een bijvoorbeeld tl/led bak in hangt volgens de ip norm is er niks aan de hand en gaat alles volgens nen1010

Jaren geleden hier nog wat aan de hand gehad waarvoor ze de kruipruimte in moesten. Volgens voorschrift moeten ze met 2 man zijn. Die beide over de juiste opleiding beschikken. En ze hadden een speciale lamp bij zich met een trafo die uiteraard op de begane grond bleef. Een verlengsnoer naar beneden was uit den boze. Boren moest met een boormachine op accu.


Dit laat wel weer het kromme zien als je zelf iets in de kruipruimte wil doen moet je dan eerst allerlei papieren halen? Nope zoek het maar uit eigen verantwoording. Doet me denken aan de zonnepanelen monteur geen boor met stofafzuiging bij mijn weten ook verplicht tegenwoordig hele boven verdieping 1 stofwolk.


KPN Netwerk NL staat los van de telecomaanbieder KPN. Bij vragen over de geleverde / nog op te leveren glasvezelaansluiting kun je bij service en contact KPN NetwerkNL terecht. Je kunt bellen / chatten en mailen. Zij hebben ook alle systemen en bonnen van monteurs ter inzage. Wanneer iets niet naar behoren is afgemonteerd is het verstandig meteen contact op te nemen. 

@Nadia

Dit is zo verschrikkelijk slecht van de telecomaanbieder KPN.

Als klant ben je een overeenkomst aangegaan met de telecomaanbieder KPN en daarmee is de telecomaanbieder KPN de enige partij waarmee de klant in contact zou moeten treden om zaken geregeld te krijgen. Wettelijk gezien heeft de klant ook geen enkele vuist die hij kan maken richting KPN NetwerkNL immers tussen klant en KPN NetwerkNL is er geen juridisch bindende overeenkomst. Dat de telecomaanbieder KPN KPN NetwerkNL "inhuurt" om gedeelten van de te leveren diensten te realiseren is niet iets waar de klant mee belast mag worden, hij/zij hoort altijd zijn/haar vragen en klachten bij de contractpartner (telecomaanbieder KPN) neer te kunnen leggen en niet anders.

In dit geval heeft TS een zeer duidelijke klacht dat de glasvezelaansluiting niet gerealiseerd is op de vooraf overeengekomen locatie. Dat de FTU daarbij door de glasvezelmonteur van KPN NetwerkNL geplaatst is doet niet terzake, het is de telecomaanbieder KPN die eindverantwoordelijke is voor een correcte levering van de via haar gecontracteerde diensten. Het is dan ook de telecomaanbieder KPN die KPN NetwerkNL de opdracht zal moeten geven om de glasvezel alsnog conform afspraak op te leveren.


Mooi geval voor de ACM en radar en noem maar op. Elke provider zal je met een kluitje het riet insturen ook bij dsl verplaatsingen wordt je naar mijnaansluiting.nl gestuurd.


Elke provider zal je met een kluitje het riet insturen ook bij dsl verplaatsingen wordt je naar mijnaansluiting.nl gestuurd.

Als je zelf een verplaatsing aanvraagt voor het ISRA punt of de FTU dan ben je dus zelf de opdrachtgever en ga je dus zelf een overeenkomst aan met KPN NetwerkNL. Helemaal niets mis mee.

Dat is echter niet de situatie waar we het in dit topic over hebben.

De klant bestelt een Internet abonnement bij KPN (de telecomaanbieder) en KPN schakelt vervolgens KPN NetwerkNL in voor de plaatsing van de FTU.

Of ligt het soms nog anders en is de glasvezel op initiatief van KPN NetwerkNL aangelegd waarbij na plaatsing van de FTU een abonnement aangegeaan is met de telecomaanbieder KPN? 


Beste @wjb  zo gaat dat altijd. Het vezel netwerk is altijd initiatief van KPN NetwerkNL soms op verzoek van een gemeente soms van een regionaal of ander collectief. KPN de provider is feitelijk via Wholesale niks meer dan een klant die hun dienst via het netwerk van moeder bedrijf KPN NV levert.

Is er waarom dan ook geen fysieke aansluiting is de provider niet veel meer dan tussen persoon die zorgt dat ze jouw het product kunnen leveren veel meer niet. Er wordt in die gevallen ook altijd naar KPN Netwerk NL gewezen, heel soms kan een goed willende moderator dit zelf in gang zetten wel uit naam van de klant.

Ik had verwacht dat je dit wel wist. Mogelijk kan @Ward_  mijn uitspraak bevestigen of waar nodig corrigeren.

Ga ik uit van de uitrol bij ons onder regie van Reggefiber hadden we te maken met overkoepelend Eindelijk glasvezel de voorlichters ofwel Reggefiber of wel inhuurkrachten via eindelijk glasvezel.nl konden wij de provider kiezen Telfort in ons geval. Pas nadat alles was opgeleverd had ik met Telfort te maken.

Dat is dus wat ik eerder hier of elders schreef het probleem met de NV KPN te veel schijven die zelfstandig werken. Zo ook de hele of bijna hele help desk weinig personeel op de KPN loonlijst. Een moderator mag dit ook weerleggen of bevestigen de telefonische help desk is hoe dan ook extern.

 

Ps TS gaf dit zelf al aan een nieuwe glasvezel aansluiting tenzij ik mij heel sterk vergis ligt dat initiatief niet bij de provider. 


Nou ben ik maar zelf maar wezen knutselen om een buisje door te steken.

En dan hoop i kn dat er gouw iets wat doet😤


Het vezel netwerk is altijd initiatief van KPN NetwerkNL soms op verzoek van een gemeente soms van een regionaal of ander collectief. KPN de provider is feitelijk via Wholesale niks meer dan een klant die hun dienst via het netwerk van moeder bedrijf KPN NV levert.

Is er waarom dan ook geen fysieke aansluiting is de provider niet veel meer dan tussen persoon die zorgt dat ze jouw het product kunnen leveren veel meer niet. Er wordt in die gevallen ook altijd naar KPN Netwerk NL gewezen, heel soms kan een goed willende moderator dit zelf in gang zetten wel uit naam van de klant.

Ik had verwacht dat je dit wel wist. Mogelijk kan @Ward_  mijn uitspraak bevestigen of waar nodig corrigeren.

Dat klopt. Om een gezonde concurrentiewerking op de telecommarkt te houden is KPN verplicht om zijn netwerk open te stellen voor andere aanbieders. Er zijn een drie tal takken; KPN als provider, operator en als netwerkbeheerder (KPN NetwerkNL) gescheiden. Maar dat kan Ward beter uitleggen, hij werkt voor NetwerkNL. Die komt hier nog wel even langs :)

Zo ook de hele of bijna hele help desk weinig personeel op de KPN loonlijst. Een moderator mag dit ook weerleggen of bevestigen de telefonische help desk is hoe dan ook extern.

Dat laatste klopt niet. De meeste callcentermedewerkers staan op de loonlijst van KPN = intern personeel. 


Elke provider zal je met een kluitje het riet insturen ook bij dsl verplaatsingen wordt je naar mijnaansluiting.nl gestuurd.

Als je zelf een verplaatsing aanvraagt voor het ISRA punt of de FTU dan ben je dus zelf de opdrachtgever en ga je dus zelf een overeenkomst aan met KPN NetwerkNL. Helemaal niets mis mee.

Dat is echter niet de situatie waar we het in dit topic over hebben.

De klant bestelt een Internet abonnement bij KPN (de telecomaanbieder) en KPN schakelt vervolgens KPN NetwerkNL in voor de plaatsing van de FTU.

Of ligt het soms nog anders en is de glasvezel op initiatief van KPN NetwerkNL aangelegd waarbij na plaatsing van de FTU een abonnement aangegeaan is met de telecomaanbieder KPN? 

 

 

Hier raakt @wjb een goed punt. Op het moment dat KPN Netwerk NL een FTU aanlegt op eigen initiatief, zoals nu op meer dan 70 plaatsen in Nederland gebeurt, maken zij afspraken met de bewoner. Er komt een voorbereider langs, de aansluiting wordt uiteindelijk gemaakt en de bewoner tekent aan het eind van de aansluiting voor akkoord.

Vanaf dat moment is er geen “overeenkomst” meer tussen bewoner en KPN Netwerk NL. Als de monteur van de provider (dat kan KPN zijn maar ook elke andere provider) later bij activatie constateert dat de FTU zodanig hangt dat de aansluiting niet is te realiseren, dan dient de provider (niet de bewoner) aan te kloppen bij de operator. De operator is de werkelijke klant van KPN Netwerk NL, niet de provider. Wij hebben als KPN Netwerk NL geen direct contact met providers, alleen met operators. De grootste operators op ons netwerk zijn KPN Wholesale en T-Mobile (Glasoperator).

 

Indien er een abonnement wordt aangevraagd voor een woning waar nog geen FTU hing maar die wel bestelbaar is (kabel op rol bij gevel of erfgrens), dan komt er van de provider via de operator een aansluitopdracht binnen bij KPN Netwerk NL. Dan is de provider dus degene die namens de bewoner bij de operator en die weer bij KPN Netwerk NL moet aankloppen. De bewoner heeft op dat moment ook geen relatie met KPN Netwerk NL en hoeft dus ook niet zelf die te regelen. Dat dient de provider voor hem te doen.

 

@Wilco12  Ik moest even naar dat andere topic om te weten waar dit ook al weer over ging.. Jouw FTU is in de woonkamer geplaatst maar je had afgesproken dat deze in de kelder moest? Hoe kan het dat dit dan zo gebeurd is? Was je er zelf niet bij?

 

Kleine nuance: Er is een plaatsingsschema voor die FTU dat de aannemer moet hanteren. Onderdeel daarvan is dat de FTU zodanig moet komen dat de bewoner vanaf die plek zonder veel moeite een TV en computer kan (laten) aansluiten. Als ik kijk naar die kelderkast op die foto's kan ik me zomaar voorstellen dat dit niet voldoen aan dat schema en dat de KPN Netwerk NL monteurs dat dus helemaal niet mochten. Dat lijkt me namelijk niet de plek vanwaar er makkelijk een paar kabels naar TV en dergelijke getrokken kunnen worden. Maar ik kan me vergissen natuurlijk...


Top, dank voor de uitleg @Ward_.

De gegevens die je in je forumprofiel hebt ingevuld, zie ik geen aanvraag voor internet en tv diensten van KPN. @Wilco12 mogelijk dat de gegevens niet kloppen, zou je het willen controleren? Wil je ook laten weten wat precies jouw situatie is? Ik vermoed namelijk dat je opdracht hebt gegeven bij KPN NetwerkNL om een aansluiting op glas bij je thuis te realiseren, en dat je nog een serviceprovider moet uitzoeken? Maar dat weet ik niet zeker. Hoor graag van je. Want zoals je ziet, bedenken wij nu allemaal scenarios :sweat_smile:  


Een monteur van KPN NetwerkNL, die het glasvezelnet aanbrengen, zullen wel in de kruipruimte komen om in huis het aansluitpunt aan te brengen.

Zit dat aansluitpunt er nog niet, dan kan de installatiemonteur ook niks aansluiten. (wel op koper/DSL).

Als KPN NetwerkNL glasvezel heeft aangelegd, inclusief aansluitpunt in huis, kan daarná pas een abonnement aangevraagd op glasvezel met installatiemonteur. Andere term voor deze monteur: aansluitmonteur.
Hij legt kabels maar boort bv ook géén gaten daarvoor. Heb ik zelf ondervonden. Mijn kabel liep nog weken lang onder de deur door; ik heb geen boormachine...


Dat zal de reden zijn dat zowel bij mijn moeder als schoonouders de ftu in de woonkamer zit. Dat en naar mijn bescheiden mening de kortere afstand. Wel opmerkelijk wat Ward schrijft over die plaatsings schema tenzij je loze leidingen hebt is geen enkele meterkast een logische plek. Wat betreft het makkelijk kabels trekken.

 

Ik moet mezelf wel corrigeren niet Reggefiber maar de overkoepelde organisatie bij ons Eindelijk glasvezel deed de vraagbundeling namens alle beschikbare providers in 2015 een stuk meer dan nu.

Ps @Nadia met alle respect naar jouw het bedrijf webhelp waarvan ik weet dat deze onder andere voor KPN de klantenservice doen is niet een KPN loonlijst zeker niet de voor hun werkzame uitzendkrachten. Er kunnen uiteraard mensen werken die wel bij KPN op de loonlijst staan dat wil ik wel van je aannemen.


Ps @Nadia met alle respect naar jouw het bedrijf webhelp waarvan ik weet dat deze onder andere voor KPN de klantenservice doen is niet een KPN loonlijst zeker niet de voor hun werkzame uitzendkrachten. Er kunnen uiteraard mensen werken die wel bij KPN op de loonlijst staan dat wil ik wel van je aannemen.

Offtopic: Dat klopt, we hebben Webhelp als ondersteunende partner.

 

Zo ook de hele of bijna hele help desk weinig personeel op de KPN loonlijst. Een moderator mag dit ook weerleggen of bevestigen de telefonische help desk is hoe dan ook extern.

Dat laatste klopt niet. De meeste callcentermedewerkers staan op de loonlijst van KPN = intern personeel. 

Dus, de meeste callcentermedewerkers staan op loonlijst van KPN. Ze zijn gehuisvest in mijn kantoor, verdeeld over 3 verdiepingen onder me. Ik kan even navraag doen, maar doe nu een ruwe schatting van 300 medewerkers. 

Laten we nu weer ontopic gaan. 


Kleine nuance: Er is een plaatsingsschema voor die FTU dat de aannemer moet hanteren. Onderdeel daarvan is dat de FTU zodanig moet komen dat de bewoner vanaf die plek zonder veel moeite een TV en computer kan (laten) aansluiten. Als ik kijk naar die kelderkast op die foto's kan ik me zomaar voorstellen dat dit niet voldoen aan dat schema en dat de KPN Netwerk NL monteurs dat dus helemaal niet mochten. Dat lijkt me namelijk niet de plek vanwaar er makkelijk een paar kabels naar TV en dergelijke getrokken kunnen worden. Maar ik kan me vergissen natuurlijk...

Nu is de volgende vraag op wie en welke situatie “makkelijk” betrekking heeft.

Om geen onduidelijkheden te laten ontstaan zou het een tip zijn om, voordat een monteur langs komt, een computer+TV te plaatsen in de kelderkast of meterkast. Dan ziet i.i.g. de monteur ter plekke ook met eigen ogen wat makkelijk is als hij dit zou uitleggen in zijn eigen voordeel en ook in het voordeel van de bewoner.


Alles staat en valt met A de inrichting van de woonkamer en B waar bevinden zich de apparaten die aangesloten moeten worden.

Een ding is duidelijk het is niet op de afgesproken plaats  als in die ruimte waar de Ftu zich nu bevindt, dan ga ik er vanuit dat het de woonkamer is, de tv staat is daar en de ftu en de Experiabox het meest logisch en makkelijk.

Zijn er naar meerdere plekken een verbinding nodig is een centrale plek logischer vaak de meterkast voor het wifi signaal doorgaans niet de meest geschikte plek.

 

Gezien er een geval is helaas weet ik het forum niet meer ik denk zelf tweakers waarbij de ftu in een garage dan wel schuur is geplaatst dan is dat 'makkelijke' ook te koppelen aan de kortste weg naar binnen daarmee makkelijk voor de installateur/monteur.  Bij mijn schoonouders is dat namelijk het geval  voorkant van het huis aan de trotoir zijde of halverwege het huis via de oprit.

 

In dit geval lijkt het sterk op wat het makkelijkste was om de kabel naar binnen te brengen daarvoor is de ligging van het perceel nodig ten opzichte van waar de kabel vandaan moet komen. 


Elke provider zal je met een kluitje het riet insturen ook bij dsl verplaatsingen wordt je naar mijnaansluiting.nl gestuurd.

Als je zelf een verplaatsing aanvraagt voor het ISRA punt of de FTU dan ben je dus zelf de opdrachtgever en ga je dus zelf een overeenkomst aan met KPN NetwerkNL. Helemaal niets mis mee.

Dat is echter niet de situatie waar we het in dit topic over hebben.

De klant bestelt een Internet abonnement bij KPN (de telecomaanbieder) en KPN schakelt vervolgens KPN NetwerkNL in voor de plaatsing van de FTU.

Of ligt het soms nog anders en is de glasvezel op initiatief van KPN NetwerkNL aangelegd waarbij na plaatsing van de FTU een abonnement aangegeaan is met de telecomaanbieder KPN? 

 

 

Hier raakt @wjb een goed punt. Op het moment dat KPN Netwerk NL een FTU aanlegt op eigen initiatief, zoals nu op meer dan 70 plaatsen in Nederland gebeurt, maken zij afspraken met de bewoner. Er komt een voorbereider langs, de aansluiting wordt uiteindelijk gemaakt en de bewoner tekent aan het eind van de aansluiting voor akkoord.

Vanaf dat moment is er geen “overeenkomst” meer tussen bewoner en KPN Netwerk NL. Als de monteur van de provider (dat kan KPN zijn maar ook elke andere provider) later bij activatie constateert dat de FTU zodanig hangt dat de aansluiting niet is te realiseren, dan dient de provider (niet de bewoner) aan te kloppen bij de operator. De operator is de werkelijke klant van KPN Netwerk NL, niet de provider. Wij hebben als KPN Netwerk NL geen direct contact met providers, alleen met operators. De grootste operators op ons netwerk zijn KPN Wholesale en T-Mobile (Glasoperator).

 

Indien er een abonnement wordt aangevraagd voor een woning waar nog geen FTU hing maar die wel bestelbaar is (kabel op rol bij gevel of erfgrens), dan komt er van de provider via de operator een aansluitopdracht binnen bij KPN Netwerk NL. Dan is de provider dus degene die namens de bewoner bij de operator en die weer bij KPN Netwerk NL moet aankloppen. De bewoner heeft op dat moment ook geen relatie met KPN Netwerk NL en hoeft dus ook niet zelf die te regelen. Dat dient de provider voor hem te doen.

 

@Wilco12  Ik moest even naar dat andere topic om te weten waar dit ook al weer over ging.. Jouw FTU is in de woonkamer geplaatst maar je had afgesproken dat deze in de kelder moest? Hoe kan het dat dit dan zo gebeurd is? Was je er zelf niet bij?

 

Kleine nuance: Er is een plaatsingsschema voor die FTU dat de aannemer moet hanteren. Onderdeel daarvan is dat de FTU zodanig moet komen dat de bewoner vanaf die plek zonder veel moeite een TV en computer kan (laten) aansluiten. Als ik kijk naar die kelderkast op die foto's kan ik me zomaar voorstellen dat dit niet voldoen aan dat schema en dat de KPN Netwerk NL monteurs dat dus helemaal niet mochten. Dat lijkt me namelijk niet de plek vanwaar er makkelijk een paar kabels naar TV en dergelijke getrokken kunnen worden. Maar ik kan me vergissen natuurlijk...

Ik moest beginnen bij een nieuwe werkgever en han een familielid laten openen.

Was ik er zelf bij geweest was hij niet zo ver gekomen in de kamer 


Ik moest beginnen bij een nieuwe werkgever en han een familielid laten openen.

Was ik er zelf bij geweest was hij niet zo ver gekomen in de kamer 

Daar was ik al bang voor dat er iets dergelijks aan de hand zou zijn. Zoals al eerder gesuggereerd, hopelijk staat de afspraak waar de FTU moest komen zwart-wit op papier. Zoniet, dan is het een conversatie tussen 3 personen gedurende een dag, waarbij alle 3 een andere versie kunnen hebben.


De familie lid was op de hoogte van de gewenste plek neem ik aan. Er moet een aantekening bestaan in hoeverre dat bindend is.......


Ik moest beginnen bij een nieuwe werkgever en han een familielid laten openen.

Was ik er zelf bij geweest was hij niet zo ver gekomen in de kamer 

Daar was ik al bang voor dat er iets dergelijks aan de hand zou zijn. Zoals al eerder gesuggereerd, hopelijk staat de afspraak waar de FTU moest komen zwart-wit op papier. Zoniet, dan is het een conversatie tussen 3 personen gedurende een dag, waarbij alle 3 een andere versie kunnen hebben.

Dat is ook beschreven bij KPN netwerk, er is een foto waar het moet komen, en als ik belde beschreven de precies aan wat er op de foto te zien is.

 

Maar ik had voor mijn zus ook een beschrijving met tekeningen gemaakt waar en hoe, alleen had ze dat pas in de gaten toen de monteur klaar was.

Ik had de beschrijving op de rugleuning van de bank gelegd in het zicht bij binnenkomst van de kamer.

 

Toen ze aangaf dat het ergens anders moest wezen gaf de monteur aan ik verandering meer.


Ik verander niks meer.


Toch blijf ik het raar vinden.

Bij ons kwam er vorig jaar eerst een “schouwer”. Die stelde in eerste instantie voor de aansluiting in de woonkamer aan te leggen omdat daar de telefoon en het modem van KPN stond. Heb toen aangegeven dat ik de aansluiting in de meterkast wilde omdat ik juist alle apparatuur uit de woonkamer weg wilde hebben. Tevens omdat vanuit de meterkast mijn netwerk bedraad naar zolder loopt en van daar uit door het gehele huis verdeeld wordt naar alle kamers.
De man heeft dat bekeken, vastgelegd in de aanvraag, met foto’s, en mij er voor laten tekenen. Ik kreeg later dit ook nog schriftelijk. Vanaf dat moment was er dus geen enkele discussie meer en het is ook keurig zo aangesloten.

 


Dat is ook beschreven bij KPN netwerk, er is een foto waar het moet komen, en als ik belde beschreven de precies aan wat er op de foto te zien is.

Bij ons hetzelfde principe als wat Hsd zegt: Ik kreeg ruim van te voren per email een schouwrapportage met fotos en tekst wat tussen mij en schouwer overeengekomen was. Bij eerder bezoek van de schouwer was er niemand thuis, maar de man had wel een goede foto van de voorgevel genomen, dus met een kruisje op de foto was ook voor niet NL/EN/DE sprekende gravers geen onduidelijkheid.

Voor binnenshuis was er in feite geen afspraak, maar de kabel kon naar binnen door staand in de kelder een gat in de buitenmuur te boren en dan simpelweg door een bestaand gat in vloer naar boven de meterkast in. Dat is weer door iemand anders gedaan (iemand met glasvezel lasapparaat). Ik heb zelf later buiten zand/straat er weer ingedaan, want ik wou zelf ook nog een gat voor een andere kabel boren.

Als er fotos bestaan, laat ze die dan maar opsturen naar jouw en naar KPN / NetwerkNL. Dan kan ook duidelijk worden of en waar de keten van aansturing en onderaanneming niet werkt. Ikzelf heb bij 2 providers zelf achter die onderaannemers moeten aanbellen en uit diverse berichten blijkt dat ook bij KPN / KPN NetwerkNL niet veel anders is.

Heb jij zelf (ooit) om glasvezelaansluiting gevraagd?

Hoe snel is je bestaande internetaansluiting? En die is van provider KPN neem ik aan?


Ik kan het goede nieuws geven het is voor een week geleden goed verplaatst en is aangesloten.


Hey @Wilco12, dat is inderdaad goed nieuws! Fijn dat het opgelost is. Dank voor je terugkoppeling. Heb je hierover contact gehad met de aannemer of KPN NetwerkNL? 


Ik ben rechtstreeks door verwezen naar de aannemer. Interbouw.als ik het gedaan heb. Nou blij mee de plaats. 


Reageer