Skip to main content

Gisteren is bij ons de installateur geweest om glasvezel te installeren, nadat ik alle Google Nest wifi punten weer had aangesloten op de router, bleek de snelheid t.a.v. mijn Ziggo van voorheen aanzienlijk omlaag te zijn gegaan. Dit terwijl het enige dat veranderd is, de router is; de rest van de setup is dus onveranderd. KPN webcare verwijst me door naar dit forum om het te vragen.

Effectief is de snelheid nu <20Mbps in de werkkamer, waar deze voorheen 150~200Mbps was.

Zijn er bepaalde instellingen die ik aan zou moeten passen, of is dit het maximaal haalbare? 

 

Jammer dat ik in één dag 2 topics moet openen wegens ontevredenheid...

Hoi @StephanBurgwal . Ik moet je bekennen dat ik weinig verstand van google apparatuur heb. 

Die dingen zijn dus draadloos aangesloten? Zit er ook een interface op waar je dingen kunt aanpassen?

Hoe is de snelheid als je alleen met het modem test? 


Hi Erwin, 

Dank je wel voor je antwoord, de Google router is bedraad aangesloten op de KPN router, de andere mesh punten uiteraard draadloos. Er zijn wel wat opties, maar niet zoals je van een volwaardig router zou verwachten dus de opties kwa instellingen zijn beperkt. Dingen als port forwarden of IP reserveren gaan wel, maar het channel aanpassen of bepalen welke bandbreedte gebruikt wordt dan weer niet; is dus standaard dualband. Om maar wat voorbeelden te geven.

Puur vanaf de modem getest is de snelheid op zich goed, zolang we in de buurt van de router zijn. Vanaf de werkkamer is het niet te doen.


Ok, dus het systeem is via een kabel met het ‘basisstation’ van die google mesh aangesloten.  Is er te controleren welke snelheid daar op binnenkomt? 

Heb je trouwens de wifi van de experia uitgezet? Zo niet, wil ik dit aanraden. Wellicht zitten ze elkaar in de weg. 


Hoe zijn de Google WiFi punten verbonden met de Experiabox? Allemaal apart met een eigen kabel? Of is er 1 verbonden met een kabel en is de rest met deze verbonden? Bekabeld? 

Het Google WiFi punt wat bekabeld op de Experiabox is aangesloten heeft een 2de poort waar je een pc of laptop bekabeld op aan kunt sluiten. Als je dit doet en vervolgens de snelheid meet, hoe kom je dan uit?


Ok, dus het systeem is via een kabel met het ‘basisstation’ van die google mesh aangesloten.  Is er te controleren welke snelheid daar op binnenkomt? 

Heb je trouwens de wifi van de experia uitgezet? Zo niet, wil ik dit aanraden. Wellicht zitten ze elkaar in de weg. 

Ik was inderdaad wel van plan de wifi van de Experia uit te zetten maar niet zolang ik mogelijk nog instellingen in de router moet wijzigen, anders kom ik er niet meer in vrees ik. 

Ik heb een switch aan de Google Nest router zitten, daar zit een Raspberry Pi aan, deze geeft nagenoeg ook 400Mbit aan momenteel, terwijl er door andere apparaten dus ook gebruik van wordt gemaakt. 

Zoals ik in mijn originele post schreef, zijn de mesh dingen nooit een bottleneck geweest, hoewel logisch is dat het íets trager is dan via de router en op minimale afstand. Maar 20Mbit overhouden van 500Mbit vind ik wel erg ver achteruit gaan. Voorheen had ik met Ziggo 250Mbit en via de mesh in de werkkamer 150~200Mbit.

Hoe zijn de Google WiFi punten verbonden met de Experiabox? Allemaal apart met een eigen kabel? Of is er 1 verbonden met een kabel en is de rest met deze verbonden? Bekabeld? 

Het Google WiFi punt wat bekabeld op de Experiabox is aangesloten heeft een 2de poort waar je een pc of laptop bekabeld op aan kunt sluiten. Als je dit doet en vervolgens de snelheid meet, hoe kom je dan uit?

De Google Nest  router is de enige die een bedrade port heeft en zit dus ook zo aangesloten, de rest is draadloos met de router verbonden tot één mesh.


Ok, dus het systeem is via een kabel met het ‘basisstation’ van die google mesh aangesloten.  Is er te controleren welke snelheid daar op binnenkomt? 

Heb je trouwens de wifi van de experia uitgezet? Zo niet, wil ik dit aanraden. Wellicht zitten ze elkaar in de weg. 

Ik was inderdaad wel van plan de wifi van de Experia uit te zetten maar niet zolang ik mogelijk nog instellingen in de router moet wijzigen, anders kom ik er niet meer in vrees ik. 

Ja wel. Daar kom je gewoon in, ook als je verbonden bent met de Google WiFi punten. 

Je kunt dus de WiFi van de KPN Box gewoon uit zetten.

Hoe is het nu wat betreft naam? Zend de Google apparatuur dezelfde naam uit dan de KPN Box? 

 


Ok, dus het systeem is via een kabel met het ‘basisstation’ van die google mesh aangesloten.  Is er te controleren welke snelheid daar op binnenkomt? 

Heb je trouwens de wifi van de experia uitgezet? Zo niet, wil ik dit aanraden. Wellicht zitten ze elkaar in de weg. 

Ik was inderdaad wel van plan de wifi van de Experia uit te zetten maar niet zolang ik mogelijk nog instellingen in de router moet wijzigen, anders kom ik er niet meer in vrees ik. 

Ja wel. Daar kom je gewoon in, ook als je verbonden bent met de Google WiFi punten. 

Je kunt dus de WiFi van de KPN Box gewoon uit zetten.

Hoe is het nu wat betreft naam? Zend de Google apparatuur dezelfde naam uit dan de KPN Box? 

 

Nee de Nest zendt zijn uit onder z'n eigen SSID, anders is er helemaal geen (makkelijke) controle meer waar je aan verbonden zit.