Skip to main content

Op KPN producten, bijvoorbeeld de Experia WiFi, draait een Linux kernel. Bij het gebruik daarvan heb je te maken met de GNU General Public License. Dit betekent dat de aanpassingen die gedaan zijn aan de Linux code ook weer onder die licentie verspreid moeten worden. Ik kan de code van de Experia WiFi echter niet vinden, waar bieden jullie die aan?

Ik vraag me af hoe je tot de conclusie bent gekomen dat er een Linux-kernel draait aangezien de firmware vrij gesloten is.

 

Over de publicatie van de firmware kan ik simpel zijn, die is er niet. Dat ben je immers ook niet verplicht, denk bijvoorbeeld aan Samsungs Touchwiz of One UI. Dat zijn varianten van Android die niet open-source zijn waar Android dit zelf wel is.

 

Lang niet alles wat op een GNU/Linux-systeem draait is open-source, er zijn genoeg bedrijven die voor hun use-case een eigen distro hebben, bijvoorbeeld een gemodificeerde versie van Mint om maar iets te noemen. Bedrijven houden dat soms bewust closed-source om de concurrentie voor te blijven.


De seriële poort in het apparaat geeft het bijvoorbeeld vrij, zie bijvoorbeeld deze opstartlog van het apparaat (bron). Hieruit valt ook te lezen dat er gebruik wordt gemaakt van U-Boot 1.1.3 die ook onder de GPL licentie valt.

Uiteraard kan er op een Linux systeem prima gesloten software draaien, zoals je in je voorbeelden noemt. Mijn verzoek gaat dan ook om de delen die wél onder de GPL vallen. Zo heeft Samsung die ook op hun website staan, bijvoorbeeld voor de SM-G900F: https://opensource.samsung.com/uploadSearch?searchValue=g900f .


Ik denk dat je dan bij de fabrikant van dat ding moet wezen. Dat is niet KPN. KPN koopt die dingen ook zomaar in. De wijzigen die KPN er aan laat doen (ik denk dat ze het zelf ook niet doen)zijn denk ik niet kernel gerelateerd.


De seriële poort in het apparaat geeft het bijvoorbeeld vrij, zie bijvoorbeeld deze opstartlog van het apparaat (bron). Hieruit valt ook te lezen dat er gebruik wordt gemaakt van U-Boot 1.1.3 die ook onder de GPL licentie valt.

Uiteraard kan er op een Linux systeem prima gesloten software draaien, zoals je in je voorbeelden noemt. Mijn verzoek gaat dan ook om de delen die wél onder de GPL vallen. Zo heeft Samsung die ook op hun website staan, bijvoorbeeld voor de SM-G900F: https://opensource.samsung.com/uploadSearch?searchValue=g900f .

Ah, dan zat ik daar fout. Excuus.


Bump - KPN, waar zijn de GPL sources?


Bump - KPN, waar zijn de GPL sources?


Puur uit nieuwsgierigheid en niet de melding of KPN dit wel of niet verplicht is om te delen; vanwaar je vraag of KPN dit wil / kan delen? 


We zijn bezig met uitrolproces van nieuwe software voor onze modems en wifipunten. Zie voor info daarover dit topic:

We doen dit nu voor de Box 12, maar ook de V10A, V10, beide SuperWifi en de Experia Wifi zullen dit krijgen. Betekent dat het weinig zinvol is om dit nog voor de huidige firmware te gaan inregelen. Wel is het op de agenda gezet om mee te nemen voor de nieuwe Software. Verdere informatie heb ik het op het moment niet. Zodra er meer is laat ik het weten.


Ik denk niet dat je hier wat mee opschiet. KPN kan je een berg met sourcecode geven. Misschien kun je dat zelf compileren. Maar zelf op de apparatuur zetten van KPN kan toch niet. Voor zover ik weet. Want KPN heeft dat helemaal dicht gespijkerd. Dus daarmee kun je ook niet controleren of dat hetgeen KPN je gegeven heeft overeenkomt met de werkelijke sourcecode.

Sowieso zal KPN niet alles openbaar hoeven te maken. Er zullen waarschijnlijk allerlei zelfgeknutselde scripts draaien waarvan KPN niet verplicht is deze openbaar te maken. Dus ... je kunt er sowieso eigenlijk helemaal niets mee denk ik.

Maar als ik het mis heb hoor ik het graag.


We doen dit nu voor de Box 12, maar ook de V10A, V10, beide SuperWifi en de Experia Wifi zullen dit krijgen. Betekent dat het weinig zinvol is om dit nog voor de huidige firmware te gaan inregelen.

Dit is een beetje een vreemd antwoord. KPN is verplicht deze sources te leveren, en het is niet aan KPN om te beoordelen of dat wel of niet zinvol is.

Â