Skip to main content

In de afgelopen periode (sinds enkele maanden) wordt op onregelmatige basis ons TV-signaal in de woonkamer verstoord (haperen of zelfs vastlopen) als 1 van onze smartphones (Iphone en Android) een update download/installeert. De TV is aangesloten op een KPN TV-box die via een netwerkkabel (cat5e) is verbonden met een mini-switch welke weer verbonden is met onze Experiabox (V10), dus TV is niet verbonden via WiFi. Met nieuwe cat6 kabel is het niet beter geworden.

 

Voorheen (toen de TV box rechtstreeks aangesloten was op de Experiabox) was het issue ook al actief, na plaatsing van de mini-switch lijkt het wel iets beter/stabieler te zijn geworden! We hebben getest of het verschil maakt tussen updates installeren in de middag of avond, maar tijdens beide gaat het mis met TV-beeld.

 

De smartphones zijn allen verbonden met ons thuisnetwerk via Wifi. Smartphone-updates die geïnstalleerd worden via Wifi geven dus storing op het TV-signaal. Zodra de Wifi verbinding tussen smartphone(s) en thuisnetwerk verbroken wordt is het TV-signaal weer zoals het hoort. Onze Experiabox wordt regelmatig handmatig opnieuw opgestart (ca 1x per 2 maanden) en is in februari al eens een hele ochtend power-down geweest, maar het issue blijft ook daarna helaas bestaan.

 

Extra: Ook als we TV kijken in de keuken hapert het beeld soms door een update van 1 van de smartphones. De TV-box die daar bij staat is aangesloten op een KPN Super Wifi punt (geen andere optie daar mogelijk). Dus dat is nog enigszins te verklaren (maar ook niet prettig).

 

Dag @JerGoz1972 , heb je glasvezel of koper en welke snelheid heb je als je meet?


Wat voor type mini switch is dit?

Als het geen IGMP snooping switch is dan kan ik het snappen dat dit gebeurd als je wat aan het downloaden bent met andere apparaten.

En welk type tv box is het? TV+ box of een oudere.


Glasvezel, snelheid meestal rond de 930 Mbps (down- en upload).

 

het is een HP switch (V1405-5) die ik via KPN heb gekregen (volgens mij tegelijk met Experiabox). Maar met de mini switch lijkt t beter dan zonder(!). Switch is nog niet zo lang in gebruik, maar is wel nodig. Als iemand een advies heeft voor ander merk/type mini switch hoor ik t ook graag.

 

tv-box nog de “oudere” versie, niet de TV+.


HP v1405-5 switch bedoel ik


In principe zou de tv ontvanger met een cat5e kabel rechtstreeks aan het modem prima moeten werken.  Een tv ontvanger op een switch kan maar de switch miet Igmp snooping ondersteunen.  Deze is bijvoorbeeld uitstekend geschikt. Is de superwifi voor de tv ontvanger is de keuken met een kabel aangesloten op het modem?


Zo'n Netgear GS105E switch heb ik nog liggen (overgehouden aan een recente verhuizing op werk waar dit soort apparaten niet meer gebruikt mag worden). Die heb ik nu aan gesloten, zal het eens paar dagen in de gaten houden.

 

De SuperWifi in de keuken is niet verbonden via een kabel helaas, heb geen mogelijkheid om een kabel van meterkast naar keuken aan te leggen en wil geen kabel over de vloer of langs de plinten. In de meterkast staat een SuperWifi module, geheel zoals KPN het heeft voorgeschreven qua plaatsing. Maar tv kijken gaat daar over het algemeen prima, maar ook haperingen als er updates gestart worden. Nou moet ik zeggen dat we niet heel vaak TV kijken in de keuken, dus dat laat ik gewoon zoals het is.

Gaat mij vooral om de haperingen op de TV in woonkamer met rechtstreekse verbinding via kabel tussen tv-box en modem.

 


Het lijkt nu beter te gaan na vervangen van de mini switch. Afgelopen dagen geen verstoringen/haperingen meer ondervonden tijdens het updaten van de smartphones..

Dank voor het meedenken en de tips die gegeven zijn!

 


Reageer