Skip to main content

Ik heb een praktische vraag. Zie onderstaande foto; dit is de situatie in mijn meterkast. Ik heb dus volgens mij geen "NT" kastje. Klopt dit?

Ik overweeg om mijn fritzbox 5490 (nog gekregen van xs4all destijds) te vervangen door eenĀ Unifi cloud gateway. Deze heeft echter een RJ45 aansluiting als WAN poort. Wat heb ik nu nodig om dit mogelijk te maken? En kan ik dit zelf of heb ik een KPN monteur nodig?

Ā 

Ā 

Als je nu via een koperverbinding (xDSL) bent aangesloten @rogier_nijmegenĀ , kun je aan KPN vragen om een migratie van koper naar glas en wordt e.e.a. in gang gezet.

Controleer voor alle zekerheid even onderstaande website:

https://netwerk.kpn.com/

Als daar staat dat je een provider kunt kiezen kun je voor het migratieverzoek gaan dat ik eerder noemde.

Ā 


Hey @Nomen NominandumĀ , dank voor je reactie. Ik ben vergeten te melden dat ik al glasvezel-gebruiker ben. Ik kom van een xs4all abonnement. Als router heb ik nu dus een Fritzbox 5490, waar dus het glasvezelkabeltje rechtstreeks in kan.

Echter wil ik de mogelijkheid om mā€™n eigen router te kunnen gebruiken; vandaar deze vraag.


Die Fritzbox zit niet rechtstreeks aangesloten op dat witte kabeltje met groene stekker wat daar op de foto te zien is.Ā Dat kan volgens mij niet eens bij het model wat u heeft. Ik denk dat u er nog een zwart kastje tussen heeft zitten. Klopt dat?


Die Fritzbox zit niet rechtstreeks aangesloten op dat witte kabeltje met groene stekker. Dat kan volgens mij niet eens bij het model wat u heeft. Ik denk dat u er nog een zwart kastje tussen heeft zitten. Klopt dat?

@Nick83Ā , toch wel hoor. Zie fotoā€™s (en dit).

Ā 


Ok. Dan heb je geen glasvezelkastje. Je zou die aan KPN kunnen vragen. Ik denk zowat wel dat je die krijgt lijkt me...


Maar weet wel: de unifi cloud gateway werkt niet "out of de box" rechtstreeks op een KPN verbinding. Je zult moeten gaat knutselen met scripts van ene Fabian om het werkend te krijgen. En na elke update kan je dat weer opnieuw doen.


Maar weet wel: de unifi cloud gateway werkt niet "out of de box" rechtstreeks op een KPN verbinding. Je zult moeten gaat knutselen met scripts van ene Fabian om het werkend te krijgen. En na elke update kan je dat weer opnieuw doen.

Hey, @Nick83Ā , je bedoelt waarschijnlijk de IPTV vlan settings? Die heb ik niet nodig, aangezien ik 2x een Android settop box heb van KPN. Die ouwe decoder heb ik dus (gelukkig) niet meer. Ik ga er gewoon vanuit dat de cloud gateway normaal gaat werken met mijn KPN verbinding.


Maar weet wel: de unifi cloud gateway werkt niet "out of de box" rechtstreeks op een KPN verbinding. Je zult moeten gaat knutselen met scripts van ene Fabian om het werkend te krijgen. En na elke update kan je dat weer opnieuw doen.

Hey,Ā @Nick83Ā , je bedoelt waarschijnlijk de IPTV vlan settings? Die heb ik niet nodig, aangezien ik 2x een Android settop box heb van KPN. Die ouwe decoder heb ik dus (gelukkig) niet meer. Ik ga er gewoon vanuit dat de cloud gateway normaal gaat werken met mijn KPN verbinding.

Voor die Android box zijn die instellingen net zo goed nodig. Waarom denkt u dat da niet zo is?


Maar weet wel: de unifi cloud gateway werkt niet "out of de box" rechtstreeks op een KPN verbinding. Je zult moeten gaat knutselen met scripts van ene Fabian om het werkend te krijgen. En na elke update kan je dat weer opnieuw doen.

Hey,Ā @Nick83Ā , je bedoelt waarschijnlijk de IPTV vlan settings? Die heb ik niet nodig, aangezien ik 2x een Android settop box heb van KPN. Die ouwe decoder heb ik dus (gelukkig) niet meer. Ik ga er gewoon vanuit dat de cloud gateway normaal gaat werken met mijn KPN verbinding.

Hierdoor denk ik dat 🙂.


Hierdoor denk ik dat 🙂.

Dat is gewoon onzin wat ze daar schrijven.Ā 


Ik dacht dat het verschil tussen unicast/multicast hier de doorslag geeft. Heb jij ergens een bron dat het 100% niet werkt met een custom router (zonder vervelende vlan-config scripts?)


Ik dacht dat het verschil tussen unicast/multicast hier de doorslag geeft. Heb jij ergens een bron dat het 100% niet werkt met een custom router (zonder vervelende vlan-config scripts?)

De Android box gebruikt ook gewoon mulicast. Ik heb daar zo snel de geen bron van. Maar als je het niet gelooft: probeer het vooral uit...


Nee ik geloof je hoor, ik baal er alleen van 🙂.


Hierdoor denk ik dat 🙂.

Dat is gewoon onzin wat ze daar schrijven.Ā 

Klopt, ook de TV+Box in multicast mode maakt gebruik van het KPN TV netwerk op vlan 4.

Neem je echter genoegen met de mindere kwaliteit van de unicast streams dan kan hij ook zonder vlan 4 werken maar weet dat je dan direct een stuk van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak gooit.