Skip to main content

Ik ping iedere sec met Pingplotter naar 8.8.8.8 en zie ongeveer iedere 10 min een ping spike van 200 ms die al blijkt te ontstaan in de Experiabox.

Vandaag factory reset gedaan, helpt niet, maar met een kabel is er geen ping spike.

 

Geen ervaring met “mijnmodem.kpn.home” want gebruik geen KPN router.
Dat domein is om die reden voor mij niet beschikbaar.

Maar wel pingtest gedaan naar Google met 5 GHz WiFi.

De test die ik hier heb uitgevoerd, betreffen 2 routers achter elkaar (dubbel NAT ),
met nog een KPN SuperWiFi punt.  PingPlotter gedurende klein half uurtje, pings elke seconde:

Laptop → WiFi connectie → KPN SuperWiFi →→ Cisco router (~12 jaar oud) →→ Synology router

De blauw omkaderde IP-adressen betreffen mijn eigen routers.

Ook hier zie ik spikes elke 10 minuten.
Opvallend is dat de route naar Google geregeld om-en-om van server wisselt op "hop” 7

 

Enkele momenten later op hop 7 nu een andere server:

 

Nu is testen elke seconde wel erg veel gedurende een klein half uur.
Het zou best kunnen dat het WiFi systeem tussendoor op regelmatige tijden checks uitvoert, waardoor pingen dan net ongunstig uitvalt en vertraging oplevert??

Heb de test daarom ook nog eens uitgevoerd met de standaardwaarde = pings elke 2,5 seconde.

 

En nog eens enkele momenten later met een andere server voor hop 7:

 

Bij deze laatste testen vinden we nog steeds wel enkele spikes precies op 10 minuten, maar minder hoog, naast nog enkele andere spikes op onregelmatige momenten ertussen.

 

….maar met een kabel is er geen ping spike.


En….?
Levert deze test voor je dan nog enige extra informatie op waar je iets mee kunt?

Het lijkt in ieder geval “normaal” te zijn bij WiFi en het gebruik van PingPlotter.
Alleen als je een gamer bent lijkt me dat relevant om spikes te vermijden.
Je hebt zelf al getest dat je met bekabelde connectie geen spikes hebt.
In dat geval (bij gamen), dus simpel een bekabelde aansluiting gebruiken.
(Maar dat was al bekend zonder een test uit te voeren. WiFi kan altijd vertraging opleveren).


Geen ervaring met “mijnmodem.kpn.home” want gebruik geen KPN router.

/...]

Het zou best kunnen dat het WiFi systeem tussendoor op regelmatige tijden checks uitvoert, waardoor pingen dan net ongunstig uitvalt en vertraging oplevert??

Dank je wel, ik had nooit verwacht zo’n uitgebreid relevant antwoord te krijgen op mijn wel vrij aparte vraag.

Dus de vraag is eigenlijk, doet een WiFi router elke 10 min iets tijdrovends zodat hij geen tijd heeft om een ping te beantwoorden of door te sturen?

Het gaat me trouwens eigenlijk om de bewaking van connection loss, ook i.v.m. de komende omzetting door KPN van mijn abonnement.

Dit is een detail van een ping spike door de keten:

 


Toevallig is de lease van het WAN IP-adres van de router zelf slechts 10 minuten (600 seconden) geldig. Overigens wordt bij de helft van de tijd deze lease weer verlengd.

Zo staan (?) of "stonden” de achterliggende systemen tenminste ingesteld.  (Het is al wat langer geleden dat dit een standaard gegeven was, en ik dat daadwerkelijk controleerde).

Misschien heeft het daarmee te maken?
Mogelijk dat zoiets bij gebruik van WiFi net anders wordt opgemerkt dan bekabeld?

Zou me over eenmalige vertragingen via WiFi per 10 minuten van een pingtijd naar 0.2 sec (200 ms) of korter (met pingtest per 2,5 sec tussen 20 en 30 ms overigens geen zorgen maken. Je kunt het toch niet veranderen, als met totaal andere apparatuur eveneens spikes per 10 minuten te zien zijn.


Heb nog een nieuwe test gedaan, nu via de WiFi rechtstreeks vanaf mijn Synology hoofdrouter. Waarbij opgemerkt dat de 5 HFz WiFi is terug gezet naar slechts 1/3 zendvermogen.

En in dit geval de WiFi 5Ghz van één KPN SuperWiFi in dezelfde ruimte ook nog aan staat, en in deze situatie sterker is dan de WiFi van de hoofdrouter zelf.

 

 

Men komt in dit geval meerdere spikes tegen, in vergelijk met de situatie in mijn eerdere reactie.
Is dat om die reden slecht, en slechter als in die vorige situatie?

Nou ja, het moment van deze test  -vanmiddag in de namiddag- zijn er achterliggend 13 apparaten met internet verbonden, waarvan 5 apparaten via WiFi (niet allen op 5 GHz), en op dat moment ook niet alle 5 "actief" bezig.

Echter daarbij niet meegeteld de extra verbinding "achter" de 2e router - de Cisco, waarbij vanaf een 2e SuperWiFi er wel degelijk een actieve verbinding is met internet met data-stream ook weer naar internet toe. (De apparaten daarachter tellen niet extra mee in de Clients die ik hier actief zie).

Dus er zijn diverse data-streams actief, ik ben niet de enige gebruiker.
Dat heeft natuurlijk allemaal wel zijn invloed in de verwerking van die data, waarbij opgemerkt dat ik in mijn eigen router voor bepaalde apparaten QoS instellingen heb vastgelegd (met name voor mijn laptop t.a.v. VOIP gebruik), en data-streams op router niveau worden gefilterd / gecontroleerd.

Verder qua activiteit van draadloze signalen in de lucht in mijn omgeving zal dat op dit tijdstip absoluut drukker zijn dan in mijn vorige situatie vanmorgen vroeg pakweg half 7 - 7 uur.
(Het is hier "bomvol" van allerlei draadloze netwerken).
Vanmorgen bij de test via de KPN SuperWiFi stond de 5 GHz van mijn eigen router niet aan.

Dat zal beslist ook zijn weerklank vinden in effecten op de uitkomsten van dergelijke testen.


Ik heb hier alleen 2 computers op channel 100 -44 db, niets anders actief in de buurt.

Het gedrag is sinds gisterenavond totaal anders. Ik moest een Windows 10 update doen en ben daarna iedere 15 sec gaan pingen. Heel veel packet loss:

Vandaag weer terug naar 1 sec , totaal ander beeld

 


Win10 computer met Pingplotter echt uit/aan en daarna was het weer zoals in het begin.

 


Nou ja, het laat een vergelijkbaar beeld zien als bij mij.
Lijkt me vooralsnog weinig aan de hand, wat "vreemd” zou zijn?


Uit technische nieuwsgierigheid zou ik toch wel willen weten wat een WiFi router zo bezig houdt ongeveer elke 10 min.


Zou zeggen, probeer het op te zoeken op internet bij allerlei bronnen?
Zoals eerder aangegeven, kunnen ook externe bronnen er aan ten grondslag liggen.
Een brei van allerlei factoren waar rekening mee te houden. Wordt daar maar eens wijs uit.

Ik maak me er zelf niet druk om.  :sunglasses:
Overigens zie ik gewoon een stuk of wat willekeurige spikes.


Nou ja, het laat een vergelijkbaar beeld zien als bij mij.

Op wat voor platform draai je PingPlotter?

Ik zie wel dat inSSIDer de oorzaak was van het totaal andere beeld.

Ik kan geen andere invloeden vinden.

Het effect is niet alleen op 5Ghz maar ook op 2.4Ghz.

Ik ben ook in contact met Pingman.


Op wat voor platform draai je PingPlotter?

Windows.

Misschien laten resultaten onder MacOS of iOS wel andere resultaten zien?

https://www.pingplotter.com/download


Opgelost, ik vond op een search naar “ping spikes every 10 min” WLAN Optimizer. De 3 tweaks samen lossen alles op. Moet te maken hebben met oude WLAN HW/Driver.