Skip to main content

Ik woon in een huis van ruim honderd jaar oud.

Het huis is weliswaar ontworpen en gebouwd als eengezinswoning maar is kort na WO II, gesplitst. De benedenverdieping en etage werden beiden als zelfstandige woning verhuurd.

Toen ik de woning betrok, bevond zich alleen op de bovenverdieping, de overloop, een PTT-aansluiting, zijnde een stopcontact. Van dat stopcontact loopt een ronde, grijze kabel onder de verdiepingsvloer naar vermoedelijk het ISRA-punt, maar dat bevindt zich niet in mijn woning. De benedenverdieping is destijds helemaal gestript maar een ISRA-punt is niet aangetroffen, evenmin in de kelder. 
 

Volgens de vorige eigenaar - een particuliere verhuurder -  is destijds bij aanleg van de telefoonaansluitingen op kosten bespaard, door aansluitingen te delen: de kabel is aangesloten op de ISRA dat zich dus bij de linker buren moet bevinden.

Ik vind het wonderlijk maar soit: gezien de toenmalige belevenissen met (destijds) Casema, verbaas ik me nergens meer over. Met de verbinding (en snelheid) is verder niets mis en ik denk ook niet dat de buren verbouwingsplannen hebben maar wat als ze inderdaad gaan breken en dan de kabel lostrekken of verwijderen? Dan heb ik een probleem...

De rechterburen hebben overigens de ISRA in de gang: een dikke blauwe kabel met een grijze dop erop.

Het is zeker geen gebruikelijke situatie, @Berteman, maar komt wel eens voor. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over de toekomst; je weet nooit wat jouw buren uiteindelijk van plan zijn met de woning. Je hebt nu eigenlijk twee opties. Je kunt de situatie laten zoals deze is. Of je kunt er voor kiezen om een eigen aansluiting te laten realiseren. Dit kan je via Mijn Aansluiting regelen.


@Denise_ , dank voor je advies.

Ik denk dat ik het for-the-time-being maar laat zoals de situation nu is.

Over een paar maanden gaat in deze stad de aanleg van een glasvezelnet van start en het lijkt me dan verstandig, me daar op aan te laten sluiten. Als ik het goed begrepen heb, worden er dan nieuwe aansluitingen gemaakt en hebben de oude daarin geen functie.


Dat was mijn gedachte ook, had ik al willen schrijven hier.

Op termijn zal overal glasvezel komen, maar wees er bewust van dat het wordt aangelegd door een aanbieder die dan ook de diensten zal leveren. Het kan ook zijn dat er meerdere aanbieders op die glasvezel mogelijk zijn, tenzij het door kpn wordt aangelegd.

Aanvullingen / correcties welkom.


@Denise_ , dank voor je advies.

Ik denk dat ik het for-the-time-being maar laat zoals de situation nu is.

Over een paar maanden gaat in deze stad de aanleg van een glasvezelnet van start en het lijkt me dan verstandig, me daar op aan te laten sluiten. Als ik het goed begrepen heb, worden er dan nieuwe aansluitingen gemaakt en hebben de oude daarin geen functie.

Leuk glasvezel maar heb je eigen voorzieningen. Eigen gas meterkast niet gedeeld ?? Want als er 1 huis met en 1 adres dan plaatsen er 1 aansluiting. Check van te voren als daadwerkelijk glasvezel krijgt anders blijf nog zitten met 1 aansluiting


Ja, @MachielAtsma, ik heb een eigen water-, gas- en electriciteitsaansluiting: toen ik hier kwam, zelfs van alles twee. En ook twee huisnummers!

De water- en gasmeter zitten weliswaar niet in de kast waar de groepenkast en elektriciteitsmeter zitten maar dat zal verder geen probleem zijn, denk ik zo.
 

 


@KeesYagi, de glasvezel wordt aangelegd door KPN.

https://www.kpnnetwerk.nl/over-kpn-netwerknl/nieuws/lokaal-nieuws/gemeente-delft-wordt-aangesloten-op-glasvezelnetwerk/

Afgaande op het vermelde in het gelinkte bericht, kan men zelf besluiten voor welke aanbieder van telecomdiensten hij kiest.

Ik heb geen idee, wie er te zijner tijd diensten gaan leveren maar de diensten van de verschillende aanbieders zullen niet wezenlijk van elkaar verschillen. Net zoals dat nu op de koperkabel is.

 


Als er glasvezel aangelegd wordt, zou ik inderdaad dat afwachten. Als het nu werkt zoals het is, dan kan het zo blijven. :blush: