Skip to main content

Ik wil het WiFi signaal van mijn Sagemcom Box 12 verbeteren op de bovenverdieping. Dusver is het niet gelukt om een TP-Link D7 Archer te configureren als repeater.

 

Wie heeft advies voor het toevoegen van een wireless repeater aan een Sagemcom Box 12?

Dat kan denk ik helemaal niet. Een Archer is een router. Die moet bekabeld aangesloten worden. Het is mogelijk om hem in bridge modus te zetten, maar dan moet die nog steeds bekabeld aangesloten worden.


Hallo @Crike , kijk eens of de tp link WDS ondersteunt, dan kun je hem draadloos aan het KPN modem koppelen.

 

 


De TP-Link D7 (modern/router) heeft inderdaad een WDS bridge om te werken als wireless repeater, maar hoe moet ik die configureren om te werken met de Sagemcom Box 12?

Het is dusver nog niet gelukt.

Moet de Box 12 ook nog worden geconfigureerd?


Hallo @Crike aan de KPN-Box hoef je zelf niets te doen, zie de handleiding van de TP_Link voor het verbinden via WDS, zeer uitgebreide handleiding op de website, steekwoord WDS.

Succes.

 


Repeaters met dezelfde SSID zijn een verwarrend onderwerp, als het niet in één keer werkt en je probeert te begrijpen waarom.

Is dit de WDS handleiding voor TP-Link handleiding die je bedoeld? De web interface van de D7 is niet helemaal hetzelfde maar heeft wel alle zelfde functies. Het werkt dusver nog niet.

 

Terwijl ik elders online probeer uit te zoeken wat het probleem is, zal ik de vragen posten die ik probeer uit te pluizen. Ik zal alle bevindingen uiteindelijk samenvatten in een post.

 

* Ik heb twee modems. De "Box" van KPN en de TP-Link "D7". Nadat ik de D7 heb ingesteld als WSD bridge voor de Box, moet ik dan de SSID gebruiken van de Box of de D7, om de WSD bridge te gebruiken?

* De TP-Link heeft losse SSID kanalen voor 2,4Ghz en 5Ghz, terwijl de Box 12 één SSID heeft voor beide. Moet ik per kanaal een WSD bridge opzetten of is het beter om op de D7 één van de twee kanalen uit te zetten?


Er is een nieuwere WSD guide (uit 2021) op de website van TP-Link. Deze is uitgebreider dan de eerdere guide uit 2017.


Hallo @Crike de TP Link maakt verbinding met een SSID van de Box12, die in de lijst met te verbinden SSID’s voorkomt, daarna kun je de TP-Link naar eigen believen instellen en inrichten.

 

 


? De repeater werkt dus eigenlijk gewoon als een ouderwetse access point, behalve dat de verbinding met de KPN modem/router via Wifi is in plaats van ethernet. Juist?

 

Dit is mijn begrip van repeaters.

Een repeater is een extra modem/router met Wifi. Je zet die dan ergens in huis neer waar je moeite hebt met slechte Wifi verbindingen. De repeater meld zich net als je andere apparaten aan op je netwerk (met een wachtwoord als je die gebruikt) maar omdat de repeater veel sterkere antennes heeft dan de meeste apparaten maakt het wel een goede verbinding met je Wifi. Je hebt daardoor eigenlijk twee Wifi netwerken, maar met één modem die ze delen.

Stel, je hebt je KPN modem/router beneden staan maar je televisie boven heeft moeite om verbinding te maken omdat het signaal daar te zwak is. Je zet dan boven een repeater neer, en verbind je TV met de Wifi van de repeater. De repeater stuurt dan het internetverkeer tussen jouw modem beneden en TV boven heen en weer, als een soort van brug over een afgrond.

? Als dat klopt, dan doet zich de vraag voor: wat als je tussen de zone van de modem en de repeater loopt met je telefoon? Dan schakelt de telefoon waarschijnlijk alleen tussen repeater en modem wanneer het de verbinding met de repeater of modem verliest. Juist?


Hallo @Crike 

  1. Inderdaad een draadloos AP, handig dus als je geen netwerk kabel kunt of wilt leggen.
  2. jouw telefoon maakt op dat moment verbinding met het sterkste signaal, dat kan of je modem zijn of je AP. Soms gebeurt het ook dat mobiel blijft hangen aan een bepaalde verbinding, ook al ben je ondertussen bij het theoretisch betere bereik van het andere apparaat, dan zou je handmatig over kunnen schakelen van modem naar AP of vice versa.

 

 


Ik ben er nog niet uit. Terwijl ik online zoek, dit is waar ik als eerste tegenaan loop. Eerst in het kort de stappen volgens de guides van TP-Link:

  1. Login to the web-interface (in my case http://192.168.1.1 or http://tplinkmondem.net)
  2. Go to Advanced > Network > LAN, configure the IP address. The repeater should be in the same subnet with the root router. If the IP of the root router is 192.168.0.1, the IP address of the repeater might be 192.168.0.2, for example. Click Save.
  3. Go to Advanced\Wireless\Wireless Settings\Advanced Setting. In WDS, select Enable WDS Bridging. Click Save.
  4. Click on Scan. Find the SSID of your root AP and click on Connect. Click Save.
  5. If the wifi of the root router is encrypted, please configure the security settings according to the root router's wifi encryption. Click Save.
  6. Go to DHCP Settings and select disable. Click Save.

? Zodra ik de IP van de D7 (de TP-Link modem) aanpas van 192.168.1.1 naar 192.168.2.2 (een ongereserveerd adres in het subnet van de Box 12) en de D7 reboot, kan ik de webinterface van de de D7 niet meer bereiken, op 192.168.2.2 of tplinkmondem.net. De wifi is nog steeds bereikbaar maar de webinterface is weg. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?


 


Hallo @Crike sluit de TP-link bekabeld aan op een pc en doe dan hetgeen beschreven staat in je laatste reactie.

Of log draadloos in met de gegevens van de TP-link, zoals die achterop staan en doe dan hetgeen eerder beschreven is.

 


Na de D7 met een kabel aan te sluiten verliep het configureren zonder problemen. Dat wil zeggen, de D7 is ondertussen op de wifi van de Box, en de webinterface van de D7 kan op de wifi van de Box worden bereikt, maar apparaten die inloggen op de wifi van de D7 krijgen geen internet. Ik zie ze ook niet in de lijst van cliënten van de D7 of de Box. Het lijkt erop dat ze geen IP krijgen.

Ik heb de DHCP uit gezet, zoals de guides zeggen te doen.

Suggesties welkom.


Progress. Ik heb mijn Android tablet nu via de D7 op het internet. Ik moest de IP handmatig instellen, als een statisch adres. Nu wordt het kijken of de TV - waar het allemaal om begon - ook een statisch IP kan instellen.


Succes.

Uit de Engelstalige instructies van TP-Link zelf, met een paar belangrijke toevoegingen in vette letters:

  1. Sluit de TP-Link met een Ethernetkabel aan op een PC.
  2. Login to the web-interface (in my case http://192.168.1.1 or http://tplinkmondem.net)
  3. Go to Advanced > Network > LAN, configure the IP address. The repeater should be in the same subnet with the root router. If the IP of the root router is 192.168.0.1, the IP address of the repeater might be 192.168.0.2, for example. Click Save.
  4. Maak een notitie van het nieuwe IP adres van de router. Als je in de toekomst nog ooit wil inloggen op de web interface van de TP-Link repeater, kan je dat het beste doen door het met een Ethernetkabel aan te sluiten op een PC, of door het wifi netwerk van je KPN modem te gebruiken. De TP-Link interface bereiken vanaf de wifi van de TP-Link zelf is minder betrouwbaar.
  5. Go to Advanced\Wireless\Wireless Settings\Advanced Setting. In WDS, select Enable WDS Bridging. Click Save.
  6. Click on Scan. Find the SSID of your root router and click on Connect. Click Save.
  7. If the wifi of the root router is encrypted, please configure the security settings according to the root router's wifi encryption. Click Save.
  8. Go to DHCP Settings and select disable. Click Save.
  9. Reboot alles: de KPN modem (de Box), de TP-Link en de apparaten die gebruiken gaan maken van de TP-Link.
  10. Login op de wifi van de TP-Link met de apparaten die ervan gebruik gaan maken, en stel voor elk apparaat een statisch IP adres in.
  11. Reboot alles eventueel nog een keer.

Hoe je een statisch IP adres instelt voor een wifi netwerk verschilt per apparaat, maar dat is een eenvoudig thema om uit te zoeken. Houdt rekening met eventuele IP adressen die je al hebt gereserveerd voor andere apparaten, indien je problemen hebt.

In de gebieden van je huis waar je gebruik wilt maken van de repeater om een beter wifi signaal te krijgen, log je voortaan in op de wifi van de repeater in plaats van je normale netwerk.

Let op: je kunt maar één bandbreedte omleiden van de D7 naar de Box, dus kies tussen 2,4Ghz of 5Ghz. De andere kan je eventueel gewoon helemaal uitzetten in Advanced\Wireless.

 

Dit sluit de zoektocht af voor mij. Gelukkig met succes, mede dankzij de adviezen van @JanD.


Hall9 @Crike , goed om te lezen dat het gelukt is, bij mij werkte het eerder ook altijd goed.

Nu heb ik zelf alles bekabeld.

 

 


De D7 werkt nu wel als een repeater voor de Box, maar het werkt nog niet lekker. De verbinding is traag, bij een reboot werkt de WDS soms niet meer en ik kan niet meer op Disney+ inloggen vanaf mijn Android TV.

 

De Box heeft een download/upload WiFi verbinding van 70/105Mbps. De D7 haalt 15/15Mbps, zelfs als de D7 direct bij de Box staat. Ik vermoed dat het probleem is dat de D7 is verbonden met de Box op 2,4Ghz, en ook de wifi van de D7 zit op 2,4Ghz. Je moet kiezen tussen 2,4Ghz of 5Ghz bij het opzetten van de WDS bridge -- en aangezien 2,4Ghz stabieler is door muren en over verdiepingen heb ik die gekozen. De D7 heeft natuurlijk wel een veel sterkere antenne dan je gemiddelde mobiel, en die kan waarschijnlijk een prima verbinding maken met de Box over 5Ghz.

Zijn er andere zaken waarop ik moet letten?

 

Ik ben er niet happig op om de WDS weer opnieuw in te stellen. In theorie weet ik nu dus hoe dat moet maar de WDS bridge stopte met werken nadat ik voor de support van Disney+ zowel de Box en de D7 vijf minuten uitzette - in de hoop problemen met Disney+ op te lossen. Na herhaaldelijk zowel de D7 als de Box te rebooten dook de WDS bridge weer op -- dat wil zeggen, ik kreeg weer verbinding met het internet via de D7 door diens verbinding met de Box. Het kan zijn dat ik even de boel met rust moet laten -- en dat het gewoon een paar minuten duurt voordat de verbinding tussen de modems is hersteld nadat ze beide helemaal hebben uitgestaan. Wanneer ik nu de D7 reboot komt die namelijk weer terug op de Box na een paar minuten.

? Maar als het niet een gebrek aan geduld was, waardoor de D7 maar met moeite weer terug kwam op de Box, wat zou er anders aan de hand kunnen zijn? Het valt me op dat de IP die ik heb toegewezen aan de D7 in stap 3 van het instellen van de bridge (in mijn geval 192.168.2.100) niet overeenkomt met de IP die het wordt toegewezen door de Box (192.168.2.102). De D7 is wel bereikbaar op de wifi van de Box op 192.168.2.100 maar is niet te bereiken via z'n eigen wifi.

 

De TV boven heeft geen besturingssysteem. In plaats daarvan is het verbonden met een Xiaomi Android TV box. Die heeft zonder problemen gewerkt op de TV beneden, maar Disney+ werkt niet meer sinds de Xiaomi boven is aangesloten op de oude TV via de D7. Alle andere apps werken normaal, inclusief Netflix en YouTube.

? Enig idee wat daar aan de hand zou kunnen zijn?


Hallo @Crike als de WDS-functie niet het gewenste resultaat oplevert dan is de enigste mogelijkheid de D7 in AP-mode (accesspointmode) te zetten en bekabeld aan te sluiten op het KPN-modem voor een optimale ontvangst.

Succes.

 


Hallo @Crike als de WDS-functie niet het gewenste resultaat oplevert dan is de enigste mogelijkheid de D7 in AP-mode (accesspointmode) te zetten en bekabeld aan te sluiten op het KPN-modem voor een optimale ontvangst.

Succes.

 

 

Na de WDS brug over te zetten op 5Ghz, en daarna in te loggen op de D7 via diens 5Ghz Wifi, heeft die vrijwel 100% van de snelheid de Box, wanneer die ernaast staat. 70Mbps down/100 up. Op 2,4Ghz deed het er vrijwel niet toe. 17/20. Ook naast de Box. Wanneer de D7 naar boven wordt verplaatst gaat de prestatie flink naar beneden, naar 20/40. Door de D7 naar de zolder te verplaatsen die boven het trapgat naar de benedenverdieping en de slaapkamer loopt gaat de prestatie naar 35/50. (De signalen gaan makkelijker door de planken boven het trapgat en door de planken van de slaapkamer dan de muur en deur van de slaapkamer.)

 

De overige problemen lijken ook te zijn opgelost. Even de Box rebooten zodat die de nieuwe instellingen van de D7 accepteert. daarna de D7 even rebooten en na een minuut of wat verschijnt die zonder verdere problemen met een internetverbinding via de Box. Ook Disney+ doet het weer, waarom precies onduidelijk.

 

Mocht iemand deze thread gebruiken om zelf een repeater op te zetten, en je hebt vragen, zet die dan in de thread.

 

Nogmaals bedankt voor het meedenken @JanD.


Hallo @Crike persoonlijk zou ik voor de verbinding via WDS tussen modem en TP-Link voor de 2.4-band gekozen hebben, die heeft namelijk een groter bereik en dan kun je alsnog de 2.4- en de 5.0-band activeren op de TP-Link voor de wifi.

Nogmaals bedankt voor het meedenken @JanD.

Graag gedaan uiteraard.


Ik heb in de afgelopen dagen de bridge opnieuw moeten instellen. Dat lukte, maar achteraf konden de apparaten die ik op de bridge aansloot wel op het internet maar niet op het thuisnetwerk. Reden: bij de bovenstaande stappen is de DHCP uitgezet op de bridge. Effect: de apparaten op de bridge krijgen geen IP adres meer toegewezen. Dus wel internet maar geen thuisnetwerk.

Oplossing: handmatig IP adressen (en eventueel het gateway) toewijzen op de apparaten zelf én die reserveren via hun mac adressen op de bridge, zodat die adressen alleen aan de bedoelde apparaten worden toegewezen. Let er daarbij op dat die adressen (en eventueel het gateway op het apparaat) in het subnet van de KPN modem zitten. Met andere woorden, de eerste drie groepen cijfers moeten hetzelfde zijn als de IPs van je apparaten die op de KPN modem zijn aangesloten. Dus als je telefoon die op de KPN modem is aangesloten een thuisnetwerk IP heeft van bijvoorbeeld 192.168.2.12, dan moeten de apparaten die je aansluit op de bridge een IP hebben zoals bijvoorbeeld 192.168.2.16 of 192.168.2.54.