Skip to main content

Goedemorgen,

Volgende week woensdag krijg ik de sleutel van mijn huis. Ik heb inmiddels al een abonnement afgesloten bij KPN en het installatiepakket ontvangen. Ik heb dit uitgepakt en ben op zoek gegaan wat er op dit moment in het huis zit aan aansluitingen. Wat ik graag wil weten is hoe dit het beste aan te sluiten is.

Als eerste kom ik dit tegen in de meterkast:

UPC kastje, groene kabel komt erin, via een splitter loopt 1 kabel naar de woonkamer en 1 kabel naar een oude plek voor een tv boven

 

Dit heb ik in de hoek van de woonkamer zitten waar op het moment Ziggo op zit aangesloten:

 

Wat is jullie advies? Waar zal ik de experia box neerzetten, hoe verbinden, enz. enz.

 

Alvast bedankt.

 

PS binnenkort komt er een glasvezelverbinding de woning binnen net naast het upc kastje.

Dit is een aansluitpunt van Ziggo (UPC). Dat kun je niet gebruiken voor KPN. Voor KPN moet er een ander aansluitpunt ergens zitten (meterkast, woonkamer?). Voorbeelden van de uitvoering daarvan op deze foto.

 

Anders wachten op die glasvezelverbinding als die tenminste van KPN is.


Bedankt voor je reactie. Ik heb dit nog gevonden in een andere hoek van de woonkamer.

 

Alle kabels lijken naar boven te lopen. Ik vind boven alleen een ‘varkensneus’ aansluiting terug. Is dit dan die dikke kabel die naar boven loopt?


De kabel met 4 aders (rood,blauw, oranje, wit) is de telefoon (KPN) kabel. Wat me verbaasd is dat je zegt, dat de varkensneus (IS/RA punt) boven zit.  Dat lijkt de omgekeerde wereld. De aanvoerkabel moet ergens beneden toch het huis binnenkomen.  De Experiabox moet zo dicht mogelijk bij het IS/RA punt worden aangesloten. Dat zou bij jou dan boven zijn?? Waar gaan die andere telefoonkabels op je foto heen?

Waar komt straks je glasvezel binnen? Als die aansluiting niet al te lang duurt, is het misschien slim op die nieuwe aansluiting te wachten. Het oude systeem er wat vreemd uit. Hou er rekening mee, dat bij de nieuwe aansluiting dus ook je Experiabox in de buurt komt te staan. Is dat de meterkast of de woonkamer. Denk ook na over mogelijkheden om vanaf de Experiabox utp kabels te kunnen leggen naar andere plekken in het huis voor wifi-versterkers, tv-boxen enz. Mogelijk kunnen leidingen van oude telefoonkabels daarvoor gebruikt worden of oude coaxleidingen.


Ah, top. Weer bedankt.

 

We zijn inmiddels wat verder, vanaf de straat komt een dikke blauw-witte kabel, die loopt hier naar toe:

 

Kan ik 1 van de bijgeleverde kastjes hieraan monteren? Dit is in de meterkast. Hier zet ik dan ook de experiabox neer en dan trek in een lan kabel naar mijn tv kastje, dat heb ik juist toch?

 


Ja @Glenn Harleman, dat is een oud model  IS/RA aansluitpunt. Hierop kan je de Experia Box aansluiten. Gebruik rood en blauw,  daarop is standaard het signaal aanwezig. Als glasvezel geïnstalleerd is/wordt heeft deze aansluiting echter geen functie meer.


Even voor de goede orde. Er is een verschil tussen het aansluiten van de Experiabox rechtstreeks op de binnenkomende telefoonlijn en via de glasvezelkabel.

Bij glasvezel wordt die kabel aangesloten op een door KPN geleverd kastje. Dat gebeurt door een monteur. Dat kastje zit waarschijnlijk al in jouw pakket, anders neemt de monteur dat mee. Vanaf dat kastje wordt met de meegeleverde rode kabel de Experiabox aangesloten (WANaansluiting). Zie handleiding: https://www.kpn.com/w3/file?uuid=08156bbc-d134-47f8-a248-c1830bf10f2b&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=28945

 

Voor aansluiting van de Experiabox rechtstreeks op de varkenssnuit zie deze handleiding:https://www.kpn.com/w3/file?uuid=9fde0242-c56b-4790-b89e-24a64ffc80f8&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=28944

 

Let wel: Als je de Experiabox nu al wil aansluiten is het maar de vraag of je oude telefoonlijn daarvoor geactiveerd is. Omdat je glasvezel hebt aangevraagd, ligt dat niet voor de hand.


Bedankt voor de info, moet lukken zo.

 

ik heb trouwens geen glasvezel aangevraagd, alleen de verbinding wordt momenteel in de straat aangelegd. Ik kan dus later hierop overschakelen.


Duidelijk @Glenn Harleman, veel succes dan met aansluiten volgende week.

Via deze link Fourstack (klik hier) kan je alvast zien welke snelheid je kan verwachten.


@Glenn Harleman Welkom op het forum. Ik zie dat je vragen al zijn beantwoord door de mede-forumgebruikers, super om te lezen! Mocht je toch nog vragen hebben dan hoor ik dit natuurlijk graag. 


Hoi @Rutger_ , dat is een verkeerde 'mention' :rolling_eyes: , ik ben niet de TS.


@RBxx Ik zie het nu ook, excuus. Is aangepast!