Skip to main content

Hoe kan het zijn dat ik volgens de speedtest internetsnelheid slechts 35 mbps haal terwijl ik volgens mijn abo 50 moet kunnen bereiken?

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

Hoe kan het zijn dat ik volgens de speedtest internetsnelheid slechts 35 mbps haal terwijl ik volgens mijn abo 50 moet kunnen bereiken?

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

volgens je abo minimaal of maximaal?


@Kiiruna Meet u die snelheid draadloos of bekabeld ? Uw abo is tot 50 Mbps dus alles tussen 0 en 50 en dan is 35 Mbps een keurige snelheid, toch ?

 

 


Ook ADSL verbindingen met soms maar 8 of 14 mb hebben een Hussel 50mb abonnement. Het aantal mb's in het abonnement is het limiet en niet het minimale.


@Kiiruna Meet u die snelheid draadloos of bekabeld ? Uw abo is tot 50 Mbps dus alles tussen 0 en 50 en dan is 35 Mbps een keurige snelheid, toch ?

 

 


ja, zo lust ik er nog een paar, maar dat woordje “tot” komt niet in mijn contract voor.


Wat geeft de site van kpn aan als he net doet alsof je een bestelling doet? Je krijgt dan te zien welke snelheid er haalbaar is.


Hoi @Kiiruna, welkom op ons forum! 
We denken graag even met je mee, had je nog op de site kunnen kijken naar de maximaal haalbare snelheid? 

Zoals hierboven al genoemd wordt is de snelheid van je abonnement wel afhankelijk van de aansluiting. Als de lijn het toestaat maar de snelheid toch lager is zouden we altijd even kunnen kijken waar het mis gaat.


Hoi @Kiiruna, welkom op ons forum! 
We denken graag even met je mee, had je nog op de site kunnen kijken naar de maximaal haalbare snelheid? 

Zoals hierboven al genoemd wordt is de snelheid van je abonnement wel afhankelijk van de aansluiting. Als de lijn het toestaat maar de snelheid toch lager is zouden we altijd even kunnen kijken waar het mis gaat.


Zoals ik uw collega al schreef zal ik later deze week een bekabelde meting doen, om gezondheidsreden lukt dat nu niet


We hebben geen haast @Kiiruna, beterschap! 

Als je kans ziet de test nog ergens uit te voeren weet je ons te vinden. Wij gaan nergens heen.😊


Ik heb uiteindelijk gelegenheid gehad om te meten, sorry voor de vertraging. Direct aan het modem bekabeld haal ik ruim 50 tot 60 Mb. In de woonkamer direct aan de uitgang van de verbindingsset haal ik dezelfde waarden. Maar de tv ontvanger mbv de Netfix netwerktool kom ik slechts tot zo’n 35 Mb, wat zich uit in traag overschakelen op de tv kanalen en soms haperingen in de tv ontvangst. Ook Netfix is traag en de films blijven soms haperen en bij de YouTube app is het helemaal bar en boos voor wat betreft traagheid, blijven hangen van de films en vaak klapt hij er helemaal uit, meerdere keren op een avond zodat het vrijwel onmogelijk is om van YouTube app gebruik te maken. Soms helpt het opnieuw opstarten van de app of het helemaal opnieuw opstarten van de ontvanger voor een poosje, maar dan begint de ellende weer helemaal opnieuw. Bij de ontvangst op de Wifi op mijn Macbook en de iPhone SE haal ik met pijn en moeite zo’n 30 Mb en vaak ook minder, zo’n 20 Mb. Het maakt dan weinig uit of ik dichtbij, een meter of zo, of in de woonkamer zit zo’n meter of 7 in het “zicht” van het modem. Ik denk dat de fout zowel in de tv ontvanger als in het modem zit, deze zijn nog het zelfde als ik oorspronkelijk van Telfort kreeg voor de overstap naar Kpn, alleen het modem is bij de overstap naar glasvezel omgewisselt in mijn herinnering, maar dat weet ik niet precies meer. Met name het slecht of helemaal niet functioneren van YouTube iriteert mij mateloos en verpest mijn kijkplezier.


@Kiiruna Meet u die snelheid draadloos of bekabeld ? Uw abo is tot 50 Mbps dus alles tussen 0 en 50 en dan is 35 Mbps een keurige snelheid, toch ?

 

 


Nee, dat vind ik niet, als mijn aansluiting tot 1 Gb kan leveren en ik krijg maar 30 tot 35 Mb terwijl mijn abo levert 50 Mb dan vind ik dat niet kloppen. Natuurlijk is 35 Mb best een keurige snelheid op zich, maar volgens mijn overeenkomst hoor ik meer te krijgen en dat kan ook, dan gaat er toch ergens wat mis.


Hallo @Kiiruna hoe zijn je tv-toestel en tv-decoder met het modem verbonden, rechtstreeks met een LAN-kabel of anderszins?

35Mbit/s is geen reden voor Netflix of een tv-decoder om slecht weer te geven, tussen de regels door lees ik iets van een verbindingsset? Die stroomdingen die internet via het stroomnet leveren? Dat zullen de boosdoeners zijn.

 

 


die zijn verbonden met een verbindingsset, nee, dat zijn geen boosdoeners, die doen keurig hun werk en leveren wel wat er wordt beloofd

 


En toch zul je het in je eigen netwerk moeten zoeken. Als het op de router nog goed is, dan zal KPN terecht zeggen: alles achter de router moet je zelf beheren. 

Dus best even goed kijken waar de snelheid verloren gaat. 95 van de  100 keer is het Wifi of de verbindingsset over electriciteitsnet.  Dan ligt het soms nog aan de kabel, de switch, drivers van netwerkkaarten, verstoringen van signaal door een electrisch apparaat… 

We willen wel helpen zoeken, dat vraagt wel wat werk.

Ik zou voorstellen: begin eens met een lange ethernetkabel door je huis uit te rollen vanaf de router, en zie of het dan wel ok is.


Hallo @Kiiruna Ik wil voorstellen om de tv-decoder rechtstreeks met een LAN-kabel, minimaal kwaliteit CAT5e, rechtstreeks met het modem te verbinden om e.e.a. uit te sluiten.

Eem xDSL-verbinding heeft altijd een snelheid TOT, in jouw geval TOT 50Mbit/s, hoe dchter je bij de centrale (kast) zit hoe beter je je snelheid, bekabeld op 1 computer, kunt halen, hoe verder van de centrale hoe langzamer. Toe n ik nog op xDSL zat had ik ongeveer 12Mbit/s en kon daarmee tv kijken en internetten, internetten ging wat langzamer omdat telefoon en tv altijd voorrang krijgen bij xDSL.


nee, dan is het niet ok, ik krijg een prima signaal tot aan de tv ontvanger en uit het modem, dan gaat het fout in de tv ontvanger en met het geleverde wifi signaal naar mijn Macbook en/of mijn iPhone. Bovendien ben ik rolstoelgebonden dus even met een rol eternetkabel door mijn huis gaan zit er niet bij. Heb daarom mijn slechte eternetkabel pas vervangen door een kpn verbindingsset en die doet prima zijn werk zoals je elders hebt kunnen lezen, vandaag uitgebreid gepost.


Hallo @Kiiruna dan zou je de tv-decoder den 'frisse start' kunnen geven, dan wordt deze weer teruggezet naar de uitgangspositie af fabriek. De modem zou je een fabrieks-reset kunnen geven en binnen je PC zou je de netwerkinstellingen kunnen herstellen, dat kan allemaal bijdragen tot een betere ontvangst.

Succes.


Da’s allemaal al meerdere malen gebeurd


Ik krijg een nieuw modem van KPN, eerst maar eens kijken wat dat oplevert, het zal in ieder geval de wifi moeten verbeteren.


Ik krijg een nieuw modem van KPN, eerst maar eens kijken wat dat oplevert, het zal in ieder geval de wifi moeten verbeteren.

Hallo @Kiiruna laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

 


Ik krijg een nieuw modem van KPN, eerst maar eens kijken wat dat oplevert, het zal in ieder geval de wifi moeten verbeteren.

Hallo @Kiiruna laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

Als ik dit zo lees:

Direct aan het modem bekabeld haal ik ruim 50 tot 60 Mb. In de woonkamer direct aan de uitgang van de verbindingsset haal ik dezelfde waarden. Maar de tv ontvanger mbv de Netfix netwerktool kom ik slechts tot zo’n 35 Mb, wat zich uit in traag overschakelen op de tv kanalen en soms haperingen in de tv ontvangst. Ook Netfix is traag en de films blijven soms haperen en bij de YouTube app is het helemaal bar en boos voor wat betreft traagheid, blijven hangen van de films en vaak klapt hij er helemaal uit, meerdere keren op een avond zodat het vrijwel onmogelijk is om van YouTube app gebruik te maken. 

Dan denk ik niet dat een ander modem effect zal hebben. Dit zijn gewoon verschijnselen van een draadloze verbindingset. 

@Kiiruna welk modem heeft u nu eigenlijk? 


Dan denk ik niet dat een ander modem effect zal hebben. Dit zijn gewoon verschijnselen van een draadloze verbinding-set. 

Volledig mee eens.


Beste Kiiruna

“Heb daarom mijn slechte eternetkabel pas vervangen door een kpn verbindingsset en die doet prima zijn werk zoals je elders hebt kunnen lezen, vandaag uitgebreid gepost.”

 

Bovenstaand klinkt niet goed, er is NIETS beter dan een goede ethernetkabel, er is NIETS zo onzeker als een KNP verbindingsset die via je elektriciteitsnet loopt. Als je bij wijze van spreken de ventilator van het toilet aanschakelt heb je al kwaliteitsverlies.

We hebben allemaal geconstateerd dat het tot en met de router goed was, dus een nieuwe router gaat niets brengen.


Ik heb inmiddels een nieuw modem gekregen, een KPN Box 12, voor wat betreft de wifi zijn de problemen opgelost, de tv ontvanger tont nog steeds kuren. Aanvankelijk leek het beter te gaan, waarschijnlijk door de grotere bandbreedte door de hogere snelheid. Maar nu zijn de problemen nog groter, de ontvanger blokkeerd af en toe volkomen en schakeld zichzelf uit en door herstarten krijg ik soms met veel moeite de boel weer aan de praat, er irritant en frutrerend en het verpest je tv plezier.


Leg dan gewoon een kabel. Al was het maar tijdelijk los over de vloer om te kijken of het dan beter gaat.


dat gaat het niet beter, het signaal dat nu naar de ontvanger gaat is voldoende snel zo’ 50 tot 60 Mbit/s en dat is conform mijn abo en ruim voldoende voor goede tv ontvangst