Skip to main content

Hoi,

Ik heb sinds kort een UDM-pro gekocht en geïnstalleerd. Alles werkt super en het is een prachtig apparaatje, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om ipv6 werkend te krijgen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:

  • IPV4 ingesteld via PPPoe
  • IPV6 ingesteld via dhcpv6, ik heb zowel een /48 prefix als een /64 prefix geprobeerd
  • DHCP ingesteld, zodat er adressen worden uitgedeeld, zie bijgevoegd plaatje. (met prefix delagation)
  • DNS-server op 2606:4700:4700::1111 ingesteld (1.1.1.1)

Wat mis ik, of doe ik verkeerd?

 

mvg Mike

Kan je het plaatje in jouw bericht nog even aanpassen en daarbij het derde getal wegpoetsen, dat is het getal dat jouw /48 prefix uniek maakt en niet gedeeld moet worden met derden. Aanpassen kan tot een uur na plaatsing via de drie puntjes rechtsonder het bericht.


Kan je het plaatje in jouw bericht nog even aanpassen en daarbij het derde getal wegpoetsen, dat is het getal dat jouw /48 prefix uniek maakt en niet gedeeld moet worden met derden. Aanpassen kan tot een uur na plaatsing via de drie puntjes rechtsonder het bericht.

Whoops aangepast :)


Ik weet niet hoe je IPv6 instelt op een UDM maar op een EdgeRouter moet je binnen de pppoe de DHCPv6-PD (prefix delegation) instellen om aan elke (v)lan de /48 prefix toe te wijzen en daar een prefix-id op te zetten en de slaac service te activeren.

 

Kan je anders eens screenshots plaatsen van de schermen waarop je IPv6 instellingen kunt opgevenn


Dit zijn de enige instellingen die ik kan opgeven bij mijn lan netwerk.


Ik heb overigens alleen internet van kpn, ik heb wel meerdere vlan’s achter mijn UDM-pro geconfigureerd.


Kan je dan bij die vlans op de UDM nog iets configureren t.a.v. IPv6?


Nee, op de “corparate” netwerk is de vlan ingesteld. Ik zie verder ook geen instellingen voor prefix-id’s of iets met slaac.


Heb je al op het forum van Ubiquiti gekeken?


Ik heb overigens dit wel gevonden: https://community.ui.com/questions/UDMP-controller-missing-IPv6-prefix-ID-option-works-on-USG/b9a43701-e603-4740-908f-088f5bb52f3f

Volgens de reacties hoort de prefix-id automatische gedaan te worden.


Ik heb overigens dit wel gevonden: https://community.ui.com/questions/UDMP-controller-missing-IPv6-prefix-ID-option-works-on-USG/b9a43701-e603-4740-908f-088f5bb52f3f

Volgens de reacties hoort de prefix-id automatische gedaan te worden.

De IPv6 implementatie van de UDM Pro is blijkbaar nog niet helemaal solide.

Ik hecht er heel weinig waarde aan dat iemand zegt "Seems to be automatic now." zonder dat dit bevestigd is door anderen.


Vreemd genoeg heb ik ipv6 prima werkend gehad op mijn xs4all glasvezel verbinding, maar sinds de move naar kpn lijkt het net anders te werken.

router krijgt wel een IPv6 adres, maar die lijkt vanaf buiten niet zichtbaar. interne machines krijgen wel een ipv6 adres, maar wel direct van KPN, en niet van de interne dhcp… dus iets overrulled dat…


Goedemorgen allen, ik ben stiekem erg benieuwd of iemand ipv6 al werkend heeft kunnen krijgen op zijn UDM PRO icm KPN glasvezel. Inmiddels is de UDM PRO software aanbeland bij versie 1.8.3 en daarbij zou het ipv6 support aanzienlijk moeten zijn verbeterd…. (ik heb helaas nog geen succes gehad).


Goedemorgen allen, ik ben stiekem erg benieuwd of iemand ipv6 al werkend heeft kunnen krijgen op zijn UDM PRO icm KPN glasvezel. Inmiddels is de UDM PRO software aanbeland bij versie 1.8.3 en daarbij zou het ipv6 support aanzienlijk moeten zijn verbeterd…. (ik heb helaas nog geen succes gehad).

Ik heb v1.8.4 draaien op mijn UDM Pro en zie dat IPv6 wel werkt. Althans mijn devices intern krijgen (als ik IPv6 enable) een KPN IPv6 adres (2002:A444:: range). Vreemd genoeg zit er toch iets in de UDM (lijkt mij) waardoor het niet werkt, want volgens de IPv6 test sites ben ik niet bereikbaar over IPv6.

 


1.8.4 draait hier nu ook. Bij mij exact hetzelfde overigens. Mijn devices krijgen intern een IPv6 adres (zo lijkt het althans), maar over IPv6 ben ik vanaf WAN zijde niet bereikbaar. Testsites, maar ook bijvoorbeeld een service als Xbox Live (welke met de experiabox V10 prima middels IPv6 verbonden was) geven een negatief resultaat. Als Prefix op de WAN heb ik hem in ieder geval op /48 staan. Helaas is er verder ook vrij weinig in te stellen op de UDM pro (irt IPv6). Ik lees hier en daar wel wat over SLAAC als mogelijke oplossing…. Iemand nog ideeën? (anders dan wachten op een volgende update vanuit Ubiquiti). ;)


1.8.4 draait hier nu ook. Bij mij exact hetzelfde overigens. Mijn devices krijgen intern een IPv6 adres (zo lijkt het althans), maar over IPv6 ben ik vanaf WAN zijde niet bereikbaar. Testsites, maar ook bijvoorbeeld een service als Xbox Live (welke met de experiabox V10 prima middels IPv6 verbonden was) geven een negatief resultaat. Als Prefix op de WAN heb ik hem in ieder geval op /48 staan. Helaas is er verder ook vrij weinig in te stellen op de UDM pro (irt IPv6). Ik lees hier en daar wel wat over SLAAC als mogelijke oplossing…. Iemand nog ideeën? (anders dan wachten op een volgende update vanuit Ubiquiti). ;)

 

Het lijkt erop dat we daar op moeten wachten inderdaad. Zonde...


Ik heb v1.8.4 draaien op mijn UDM Pro en zie dat IPv6 wel werkt. Althans mijn devices intern krijgen (als ik IPv6 enable) een KPN IPv6 adres (2002:A444:: range). Vreemd genoeg zit er toch iets in de UDM (lijkt mij) waardoor het niet werkt, want volgens de IPv6 test sites ben ik niet bereikbaar over IPv6.

Plaats eens screenshots van het resultaat van https://test-ipv6.com en https://ipv6-test.com

Wel even jouw IP adressen wegpoetsen.

 

Heb je in de firewall van de USG opgenomen dat icmpv6 echo requwsts doorgelaten moet worden naar het LAN?


Ik heb v1.8.4 draaien op mijn UDM Pro en zie dat IPv6 wel werkt. Althans mijn devices intern krijgen (als ik IPv6 enable) een KPN IPv6 adres (2002:A444:: range). Vreemd genoeg zit er toch iets in de UDM (lijkt mij) waardoor het niet werkt, want volgens de IPv6 test sites ben ik niet bereikbaar over IPv6.

Plaats eens screenshots van het resultaat van https://test-ipv6.com en https://ipv6-test.com

Wel even jouw IP adressen wegpoetsen.

 

Heb je in de firewall van de USG opgenomen dat icmpv6 echo requwsts doorgelaten moet worden naar het LAN?

 

Eh..ik heb een UDM (Dream Machine Pro) en het schijnt dat juist die wat issues zou hebben. 

 Bij deze.


Heeft het apparaat waarmee je die test uitgevoerd hebt een IPv6 adress beginnend met 2a02?


Heeft het apparaat waarmee je die test uitgevoerd hebt een IPv6 adress beginnend met 2a02?

zeker.

 

Ze krijgen overigens dat adres alleen als ik  IPv6 RA aan laat staan (zie hieronder), als ik dat uitschakel dan krijgen ze geen IPv6 in de KPN range (22a02:a444)

 


Worden icmpv6 echo requests doorgelaten door de firewall van de UDM?

Als je die test met een ander apparaat op jouw thuisnetwerk uitvoert, krijg je dan hetzelfde resultaat?


Worden icmpv6 echo requests doorgelaten door de firewall van de UDM?

Als je die test met een ander apparaat op jouw thuisnetwerk uitvoert, krijg je dan hetzelfde resultaat?

Als ik de test op een ander device uitvoer heb ik hetzelfde resultaat. En icmpv6 echo requests worden inderdaad doorgelaten. Neem aan dat je bedoelt dat mijn firewall ze niet dropt maar dat pingen mogelijk is op ipv6? :-)


Dan ben ik bang dat het een bug in de software van de UDM betreft.

Ik zou dit toch maar eens aankaarten op het forum van ubiquiti. (https://community.ui.com)


Dan ben ik bang dat het een bug in de software van de UDM betreft.

Ik zou dit toch maar eens aankaarten op het forum van ubiquiti. (https://community.ui.com)

 

Ga ik ook maar eens doen. Thanks voor de tips lig!


@HelmerNL  Toevallig al verder gekomen en/of melding op de fora gemaakt? Ik heb zojuist een UDMP ingericht en loop tegen hetzelfde issue aan. Op mijn oude USG werkte het prima waar het inderdaad zo was dat je de /48 op de pppoe interface moet zetten. Dit is voor zover ik kan zien niet mogelijk op de UDMP.


Hoi, ik zit op 1.10.0-9 maar daar werkt ‘t ook nog niet op. Het issue zit ‘m in dat de route niet wordt toegevoegd aan de route tabel. 

 

Voor XS4ALL werkt dit inderdaad wel, maar op ‘t KPN netwerk is er “iets” waardoor het niet werkt. Ik weet niet excact wat, maar iets zorgt ervoor dat er geen default route in de route tabel komt. Ik denk dat dit trouwens een issue is op de UDM(PRO) zelf. 

Als je dit opgeeft op de CLI dan werkt ‘t eventjes (todat je  DHCP lease verloopt). Ik zocht nog naar een manier om dit op de UDM zelf te automatiseren d.m.v een crontab oid, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan oplossen. 

ip -6 route add default dev ppp0 metric 1