Skip to main content

We zijn al jaren (niet overdreven) bezig met het rond krijgen van onze glasvezel aansluiting. Afgelopen januari was het eindelijk zo ver: een monteur van Volker Wessels (als ik het goed heb) begon met installeren. Aan het eind meldde hij dat hij “een kastje” miste maar dat hij die week nog terug zou komen om de installatie af te maken.

We hebben niets meer gehoord. We hebben gebeld met Volker Wessels, keer op keer op keer, maar elke keer beloven ze terug te bellen en doen ze niks. KPN klantenservice kaatste het terug naar KPN netwerk, die weer naar Volker Wessels.

In Maart kregen we plotseling een mail van KPN met de titel “Omzetting glasvezel geannuleerd” en de boodschap dat het niet lukt om ons aan te sluiten.

En vorige week werden we ineens gebeld dat een monteur van een compleet ander bedrijf: RSV telecom op 26 mei langs komt om glasvezel te installeren.

Ik vraag me alleen af of deze mensen op de hoogte zijn van het feit dat de installatie voor zover ik weet al bijna helemaal klaar is. En of KPN van deze halve installatie op de hoogte is. 

RSV neemt de telefoon niet op.

Ik baal hier enorm van. We bleven bewust bij KPN, ondanks de fors hogere kosten, omdat we niet over willen naar een van de cowboys maar inmiddels begin ik te twijfelen.

Ik hoop dat ik via het forum meer duidelijkheid kan krijgen.

 Kan ik de mensen van RSV gewoon laten komen en kunnen die deze halve aansluiting af maken, ook als ze verwachten een complete aansluiting te moeten doen?

Hoe gaat het vervolgens in zijn werk met de overgang van koper naar glasvezel? Ik zie het al gebeuren dat dat ook blijft slepen en dat we ineens zonder internet zitten. 

De aansluiting ziet er nu zo uit: 

 

Hallo @Klink-Wester via www.jpnnetwerk.nl kun je via je postcode/huisnummer de status van je glasvezelaansluiting zien.

Staat daar dat je een provider kunt kiezen, dan kun je KPN, de provider dus, via 0800 0402 bellen met het verzoek voor migratie koper naar glas, dan wordt e.e.a. in het werk gesteld.

Succes.

 


Hallo Jan, 

Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat je daarmee doelt op het moment dat de fysieke aansluiting compleet is?
Er staat nu in ieder geval dat er een onderzoek nodig is.


Er staat nu in ieder geval dat er een onderzoek nodig is.

Staat dat bij KPNNetwerk @Klink-Wester of bij KPN de provider?

 


https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/


Ik baal geloof ik vooral van de onduidelijkheid en de onbereikbaarheid van de partijen. Dat het langer duurt maakt niet zo veel uit, we zijn tevreden over onze huidige verbinding.
Maar ik heb echt geen flauw idee waar we staan in het hele proces, het voelt nu alsof iedereen op elkaar aan het wachten is. 

Als dat kastje zoals het er nu zit volkomen normaal is en we gewoon moeten wachten op de volgende stap is het alweer een heel ander verhaal dat dat het half afgemaakt is door een monteur die zijn afspraak niet nakomt!


Hallo @Klink-Wester dat huidige kastje is gewoon de basis glasvezel die aan het eind in een doosje is verpakt om beschadiging te voorkomen, daar hoort nog een glasvezelmodem bij die er op aangesloten moet worden, zie onderstaand voorbeeld, dan pas kun je na activatie van de glasvezellijn gebruik maken:

 


Hoi @Klink-Wester . Ik wil graag even meekijken.

Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 


@Erwin_ , excuus, ik was dit even uit het oog verloren. De gegevens zijn aangevuld, mocht er nog iets missen dan hoor ik het wel :)


@Klink-Wester . Dit gaat waarschijnlijk fout aan de kant van KPNNetwerk.  De huidige status is namelijk dat er bij jou nog geen kabel naar binnen is gebracht vanwege ‘obstructie’ 

Aangezien jij hier duidelijk laat zien dat er een glasvezel aansluiting ziet, deugt hun administratie niet. 

Misschien heeft @Ward_   tijd en zin om met ons mee te kijken?


Ik gooi deze graag even omhoog na wederom een vruchteloos belletje.

Inmiddels is kort na de laatste post in dit topic het kastje geinstalleerd. Het lampje bij power brandt groen, het lampje bij connection knippert groen.

De installateur gaf aan dat het nu weer terug gezet zou worden naar KPN zodat we van KPN zouden horen wanneer en hoe we over zouden kunnen van de normale aansluiting naar de glasvezelaansluiting.

We hebben daar nog niets van gehoord, een dik half jaar later.
Vanmorgen heb ik de klantenservice gebeld. Het antwoord was: daar kan ik u niet bij helpen, ik zie in uw account dat u moet bellen met VolkerWessel voor een haalbaarheidsonderzoek.
Dat het kastje hier al hangt en VolkerWessel er verder ook niets meer mee kan leek ze niet te geloven.

Weet iemand hier wat de volgende stap is? Het maakt me echt zo moedeloos. Niet het feit dat we geen glasvezel hebben maar dat we ooit bewust kozen voor de duurdere partij KPN vanwege de korte lijntjes en de goede service maar dat we nu al JAREN van het kastje naar de muur gestuurd worden. 

Ik wil gewoon weten wanneer ik mijn modem naar deze aansluiting kan verhuizen en of dat een kwestie van omprikken is of dat ik nog iets anders moet regelen.
We zijn vanwege thuiswerken afhankelijk van het internet en we moeten best wat kabels om leggen dus ik wil dat niet “even proberen”. 


Als het goed is  heb je wel internet nog via de koperverbinding xDSL, dus in zoverre is er qua internetbereik gelukkig niets aan de hand @Klink-Wester 

Bij https://netwerk.kpn.com/ kun je controleren  hoe de status van jouw aansluiting is.

Via onderliggende website kun je om migratie van koper naar glas verzoeken:

https://netwerk.kpn.com/

hier kun je een chat starten om je over te laten zetten van koper naar glas.

Inmiddels is kort na de laatste post in dit topic het kastje geinstalleerd. Het lampje bij power brandt groen, het lampje bij connection knippert groen.

Het powerlampje betekent dat er stroom op de glaskast staat.

Het knipperende connectionlampje betekent dat de verbinding tussen de centrale van KPN en jouw adres goed is, maar dat jouw adres nog niet aangemeld is voor een actieve verbinding.

 


Is dit ONT kastje door een kpn monteur geïnstalleerd of door kpn netwerk ?

 

Wellicht kan een moderator nog eens kijken wat de status is voor je.


@Nomen Nominandum We hebben inderdaad gewoon verbinding en dat is ook de reden dat we het geen probleem vinden om rustig af te wachten, we hebben alle begrip voor dingen als personeelstekort e.d. Maar ik vind het wel een beetje vervelend worden dat er steeds zo veel miscommunicatie tussen KPN en de aansluiter lijkt te zijn waardoor ze ons allebei naar de ander verwijzen.

Via https://netwerk.kpn.com/ is de status nog steeds “Er is een onderzoek nodig”. De optie om migratie aan te vragen zie ik niet en ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig om iets aan te vragen zonder dat ik zeker weet wat nou eigenlijk de status is. En achter die status kom ik niet omdat KPN zegt: “bel VolkerWessel” en die zegt “Ons werk is klaar, KPN neemt contact op”.

@SaltyBart Als ik me goed herinner via KPN netwerk door RSV telecom


Het lijkt me dan dat KPN Netwerk je aansluiting gereed moet melden.


Volgens mij is er dan door VolkerWessel aan het netwerkdeel van KPN niet naar het providerdeel van KPN doorgegeven dat de verbinding opgeleverd is. @Klink-Wester , dat lees je helaas vaker.

 


@Ward_  kan jij hier iets in doen?


@Klink-Wester : Ik heb even gekeken. Vanaf hier lijkt het er op dat jouw woning is overgeslagen. Maar dit is informatie uit 20-3-2023. 

De status lijkt nu dat je een haalbaarheid onderzoek moet laten doen.  Met eventuele kosten. (pin me hier niet op vast, dit is niet mijn vakgebied. ik werk voor de provider)

Misschien is het verstandig om de visie van @Ward_  hier even over te vragen, inderdaad.


@Klink-Wester : Ik heb even gekeken. Vanaf hier lijkt het er op dat jouw woning is overgeslagen. Maar dit is informatie uit 20-3-2023. 

De status lijkt nu dat je een haalbaarheid onderzoek moet laten doen.  Met eventuele kosten. (pin me hier niet op vast, dit is niet mijn vakgebied. ik werk voor de provider)

Misschien is het verstandig om de visie van @Ward_  hier even over te vragen, inderdaad.

Dit is wel echt een vreemde situatie, er is aan aansluiting aanwezig van KPN, waarop een ONT is aangesloten door een monteur. En dan zal je toch een haalbaarheid onderzoek moeten laten doen met eventuele kosten.

Terwijl het mogelijk enkel een administratieve handeling is.

Dit soort situaties is ook voor KPN / KPN Netwerk medewerkers erg vervelend, ook die lopen tegen een muur aan. 
 

 


Daarom houd ik een slag om de arm, @SaltyBart .  Ik ben al vaker bedrogen uitgekomen door me blind te staren op die informatie. Soms worden statussen gewoon verkeerd in het systeem gezet.

Ik zal @Ward_  mailen. 


Sinds wanneer moet een haalbaarheidsonderzoek betaald worden @Erwin van KPN ?

Is dat sinds de naamswijziging van KPNNetwerk.nl naar ….?

Voorheen was dat altijd gratis.

 


Sinds wanneer moet een haalbaarheidsonderzoek betaald worden @Erwin van KPN ?

Is dat sinds de naamswijziging van KPNNetwerk.nl naar ….?

Voorheen was dat altijd gratis.

 

Het aanvragen en ontvangen van de offerte is gratis. De aansluitkosten niet altijd. Als het HBO is omdat de onderbuurman de boel blokkeert, dan zal het gratis zijn. Bij extra graafwerk niet (altijd).

Dat zal Erwin bedoeld hebben.

Ik heb de mail ontvangen en dit adres staat op een bijzondere weinig geziene status. Namelijk: achtergelaten op einde van buis in verband met reconstructie. 

In theorie zou dit kunnen kloppen als er wel een FTU is opgehangen maar de rest van het traject naar de centrale ergens nog niet is voltooid. 

Ik ga het navragen.


Dank je wel, @Ward_ !


Reageer