Skip to main content

Ik ben nogal geïnteresseerd in techniek.

Nu sinds een driekwart jaar heb ik glasvezel van KPN. Werkt geweldig volkomen stabiel. Ben er dus blij mee.

Ik wil graag weten hoe het signaal bij mij thuis komt. Heb er veel over gelezen en ben benieuwd of onderstaande samenvatting klopt.

Ik woon in Haarlem-Noord. Daar staat een nummercentrale vlak naast de spoorlijn bij Bloemendaal. Ik neem aan dat daar het hoofdsignaal binnen komt uit Amsterdam, waar de grote knooppunten zijn. Vanaf daar loopt het signaal naar de CityPoP/ AereaPoP langs de spoorlijn bij de Kennemersporthal. Vervolgens lopen er 2 verbindingen ter redundantie naar de AereaPoP aan de Orionweg. Tenslotte loopt het signaal daar vandaan via een ondergronds distributiepunt naar mijn woning, alwaar het lichtsignaal wordt omgezet naar elektrisch in de NTU om uiteindelijk uit te komen in de Experiabox. Upstream is hetzelfde traject, alleen natuurlijk in tegengestelde richting.

Klopt dit zo aardig?

 

Hay @Paulllus, welkom op het KPN forum. Dit is een leuke vraag! Daarmee ben je hier aan het juiste adres. Onze @Erik_ heeft daar een heel interessant artikel over geschreven. Ik citeer daarbij uit zijn werk; 

Glasvezeltechnieken


Dataverkeer via een koperlijn werkt door data om te zetten in een patroon van elektrische pulsen. Deze pulsen worden door de koperkabel gestuurd. Aan het einde wordt het weer omgezet naar de originele data. Het principe daarvan blijft bij glasvezel gehandhaafd, alleen de vorm is anders. 

Zoals de naam al doet vermoeden bestaat glasvezel uit een hele dunne vezel van glas. Data wordt omgezet in een patroon van lichtsignalen. Die worden vervolgens door de glaskabel gestuurd. Omdat licht verschillende golflengtes heeft, kun je op veel kanalen tegelijkertijd data versturen. Afhankelijk van de technologie die gebruikt wordt heeft elk kanaal een een overdrachtssnelheid van 100 tot 400 Gbit per seconde. 

Ook is het veel minder gevoelig voor verstoring en blijft het signaal over veel langere afstanden goed. Denk dan niet alleen aan enkele tientallen kilometers, maar zelfs tot aan duizenden. Gecombineerd met het feit dat een glasvezel zo dun is, kunnen er dan ook heel veel vezels gebundeld worden in een kabel. Waardoor je ook heel veel locaties kunt bereiken.

De kern van ons netwerk bestaat uit glasvezel. Van daaruit wordt dit uitgebreid zodat niet alleen de centrales op glasvezel zitten, maar ook zoveel mogelijk wijkkasten. En daarnaast zijn we bezig om steeds meer huizen direct aan te sluiten op glasvezel.  Als de glasvezelkabel tot aan je wijkcentrale loopt, en alleen het laatste stukje is koper, dan heet dit FttC: Fiber to the Cabinet (of Curb). Loopt het glasvezel echt helemaal tot in je huis, dan heet het FttH: Fiber to the Home.
 

Ethernet & Gigabit over Fiber


Binnen ons FttH aanbod hebben we twee soorten: Ethernet over Fiber (EoF) en Gigabit over Fiber (GoF). Beide van deze zijn in de kern hetzelfde. Het enige verschil is de connectie in de wijkcentrale. Hierdoor wordt bij Ethernet over Fiber de maximale datasnelheid gelimiteerd tot 100 Mbit en bij Gigabit over Fiber tot 1 G/bitLet op: 1 Gigabit is nog niet meteen voor iedere glasvezel aansluiting beschikbaar. Gedurende het jaar wordt het op steeds meer plekken beschikbaar gemaakt.

Het was altijd zo dat als je EoF had, je niet over kon naar GoF (wat zich uitte in het feit dat het 500/500 pakket niet voor je bestelbaar was). Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Alle wijkcentrales zijn inmiddels zo aangepast dat ze GoF aankunnen. Als je nu dan ook nog op een EoF verbinding zit kun je overgezet worden naar GoF. Dit gebeurt automatisch zodra je een 200 of 500 Mbit snelheidsoptie bestelt.

 

Hoe de kaart er qua glasvezel infrastructuur er precies uitziet weet ik niet. Ik kan je niet precies vertellen vanaf waar het punt begint tot aan je huis. Maar misschien heeft @Ward_ (KPN NetwerkNL) ook nog leuke achtergrond kennis hierover? :)


Ik citeer daarbij uit zijn werk

Beter goed gejat dan slecht geschreven! :grin:


Het verhaal klopt in principe. Paar nuances: tussen nummer centrale en de grote knooppunten zit nog een locatie. Nog groter zal ik maar zeggen. In dit geval is dat in Amsterdam.

En dit verhaal gaat alleen op voor de operator KPN WBA. Als T-Mobile haar eigen apparatuur in de AreaPoP (AP) en de City PoP (CP) zou zetten, zorgen zij zelf voor een ontsluiting van die CityPoP via het darkfiber netwerk van Eurofiber (bijvoorbeeld). Daar heeft KPN niets mee te maken.

De verbindingen tussen AP en CP zijn onderdeel van het netwerk van KPN NetwerkNL en worden per vezel gehuurd.


Dank voor je toelichting, Ward :) 

Is daarmee je vraag beantwoord, @Paulllus


Heel erg bedankt voor de antwoorden. Dat waardeer ik zeer. Zeker ook dat expert @Ward_  als insider mijn verhaal grotendeels bevestigt. Ik snap dat details over capaciteit en dergelijke bedrijfsgeheim zijn. Daar ging het mij ook niet om.

Voor mij is het globale traject van belang waar ik nieuwsgierig naar ben en dat is volledig beantwoord. Ondertussen zit ik te genieten van de fijne stabiele glasverbinding met de Songfestival top 50 op NPO Radio 2. Zowel beeld als geluid komen volkomen stabiel binnen hier 🙂 . Dat blijft toch wel een verademing, die geweldige stabiliteit met glasvezel, waardoor je streams uren lang op kan hebben zonder op F5 te hoeven drukken!


Reageer