Skip to main content

Dag allen.

Ik heb een 500 mbps abonnement. Ik haalde de afgelopen tijd max 50 mbps via wifi. Heb al eens eerder gebeld voor vaak wegvallend internet. Ik heb al superwifi gekocht. Waar ik echt niks van merk overigens.

Deze ochtend heb ik de kabel tussen de modem en de superwifi weggehaald en de modem handmatig 30 seconden zonder stekker gehouden en nu pas doet internet het weer iets beter. Wifi is nu 270 mpbs, op de verdieping waar de modem staat. Op zolder, waar een superwifi unit groen licht geeft, haal ik 80 mpbs.

 

Als ik bekabeld internet test haal ik 499 mpbs download, 16,6 mpbs upload. Upload lijkt me ook wat te langzaam maar zo te zien komt het wel gewoon binnen dus.

Probleem lijkt de slappe wifi. En de superwifi doet het dus niet. Via de telefoon heb ik al alle stappen doorlopen met resetten e.d.

Iemand ideeën?

 

Die upload bekabeld klopt niks van. Want die zou ook gewoon 500 mbit moeten zijn. Dus ik zou zeggen: los dat eerst op. Heeft u het glasvezelmodem al eens een paar minuten stroomloos gehad?


Nee. Bedoel je de router of echt dat ding waar het als eerste op binnenkomt?


Het kan zelfs uitmaken op welk kanaal het wifi uitzend en of de apparatuur de nieuwe wifi types aankan. Want het modem kan dan wel wifi6 hebben maar als de apparatuur dat niet heeft… Ik ben benieuwd


Het kan zelfs uitmaken op welk kanaal het wifi uitzend en of de apparatuur de nieuwe wifi types aankan. Want het modem kan dan wel wifi6 hebben maar als de apparatuur dat niet heeft… Ik ben benieuwd

De apparaten zijn redelijk nieuw. Macbook Pro’s. Telefoons. Smart TV’s. Hoe valt dit te testen? Kan ik een router op wifi5 (ik noem maar wat) zetten? 


Je kan het volgen mij in de verbinding zien en in de kpn box kun je dat inderdaad aanpassen:

Maar ik denk dat er eerst anders gekeken moet worden. Ikzelf heb een programma op mijn mobiel waarmee ik kan zien welk kanalen in gebruik zijn. Maar als dt op auto staat zal 'hij' al automatisch het juiste kanaal kiezen


Nee. Bedoel je de router of echt dat ding waar het als eerste op binnenkomt?

Het eerste kastje waarop het internetsignaal binnen komt. 

 


@pijnboom Goedemorgen! Ik begrijp volkomen dat je het maximale uit jouw verbinding wil halen en ik denk ook graag even mee. Ik zie dat je van Nick en Jan al veel tips hebt gekregen om het signaal te verbeteren. Ik moet ook een kanttekening plaatsen Wifi is in de basis een type radiosignaal wat onderhevig blijft aan omgevingsfactoren. De beste resultaten zal je dus altijd met een kabel halen. Als de upload bekabeld zo laag blijft zal ik zeker starten met een herstart van het glasvezelkastje in de meterkast.


Het maakt heel veel uit met welk apparaat je die WiFi snelheid meet. Met mijn nieuwe laptop haal ik de maximale snelheid, maar op dezelfde plek met smartphone veel minder. Met een oudere tablet nog niet de helft. 

Terwijl er dus met het signaal niets aan de hand is. Toch iets om mee te nemen.


Ik heb het een en ander herstart. Naast de superwifi op zolder die bekabeld is aangesloten haal ik daar toch nog 1/5e van de mogelijke snelheid. De wifi daar gaat al wel stukken beter sinds deze bekabeld is aangesloten in ieder geval.


Dat ziet er dan wat de Wifi betreft redelijk goed uit dan. Maar de upload blijft dus nog steeds steken als je deze bekabeld uitmeet? Kun je dan ook even je profiel verder aanvullen? Dan kan ik de verbinding even doormeten.Â