Skip to main content

Ik uit onwetendheid van 2 van mijn 5 computers SMBSHARE geveegd, terwijl ik NU ontdek hoe nuttig het is. HOE krijg ik hem teruig?

Groet, Karel

 

*Admin: eigen topic aangemaakt naar aanleiding van reactie in topic. 
 

Euhm... u heeft er NAS? 


 Wat is NAS? Heb ik het nodig? Zo ja, hoe krijg ik hem? Op 2 oude W7s heb ik hem en ze werken goed. Voordat ik ze veegde werkten ze door “leeg” aan te geven. Naar mijn indruk is mijn Experia box (KPN), met de daar ingestoken memory key, de NAS, dus heb ik het. Groet, Karel


Ok. U heeft dus een Experiabox met een USB-stick erin? Welke is dat dan? Want bij de nieuwere kan dat niet eens meer. Misschien nog een V9?

In "Deze computer", kies daar linksonder eens voor "Netwerk". Even geduld hebben, word die zo misschien gevonden?

 


Het is een v9, en het is heel erg jammer dat het niet meer bestaat. Neen ik kan op “netwerk” (linksonder) staan tot ik een ons weeg, hij komt er niet en bij kpn (0800-0402) wordt botweg ontkend, dat het een onderdeel is van de Experia box, daar krijg je geen hupl bij dir probleem.

groet, Karel


Bij de v9 kan het volgens mij nog wel, ik heb zelf ook een v9. Maar de functie nog nooit gebruikt.

De KPN servicemedewerkers zullen hierover waarschijnlijk geen instructies meer over krijgen. Want de v9 is al eenietwat ouder modem. En zoals gezegd: de nieuwere Experiaboxen hebben het niet meer.

Ik zal vanavond of morgen zelf bij mn eigen wel eens er wat mee gaan spelen. Dan zal ik kijken of ik er wel uitkom.


Ok. Een USB-stick in de Experiabox v9:

Even wat schermafdrukken van de Experiabox V9 webinterface:

 

 

Let hier op “WORKGROUP”. Je pc of laptop moet aangemeld zijn bij diezelfde “WORKGROUP”. Wat standaard ook zo is. Maar misschien heeft u dat ooit gewijzigd. Om te controleren:

Achter “Werkgroep” staat hier WORKGROUP. Dat moet overeenkomen met wat er in de Experiabox ingesteld staat.

Vervolgens bij netwerk kijken:

Daar staat die. SMBSHARE. Je kunt hem openen:

Die “.Trash-1000” map zult u waarschijnlijk niet zien.

U kunt een snelkoppeling maken op het bureaublad door gewoon SMBSHARE met uw muis beet te paken en iets naar links te slepen:

 

 


Je kunt ook rechtsklikken op SMBSHARE en toevoegen aan Snelle start. Dan komt die te staan op de plek van de gele mapje waarvan ik de naam weggewist heb 😉


Hallo @karel041143 Goed dat je het KPN Forum hebt gevonden en heel mooi om te zien dat @Nick83 je zo'n duidelijke uitleg heeft gegeven. Ik ga er vanuit dat je er met zijn hulp nu uit bent gekomen? Natuurlijk is het jammer dat je er met de collega's aan de telefoon je hier niet verder mee konden helpen. Ik kan me trouwens best voorstellen dat niet iedereen de uitgebreide kennis paraat hierover paraat heeft. Gelukkig had Nick deze wel. 


Neen Bart, @Nick83, heeft helaas geen afdoende uitleg gegeven. Je collegae hebben keihard ontkend dat SMBSAHRE bestaat. Omdat in de nieuwste Ea box niet meer bestaat. Jammer, want het is een fantastische vinding. Op 3 van mijn computers werkt ie (fantastisch). De EU kan een enorme boete geven voor het niet ondersteneun van een bestaand product. Maar ik zal Nick83 vragen afdoende uitleg te te geven. 

 

 


@Nick83 

Beste Nick83, dank je voor je moeite, maar helaas weet ik niet hoe ik het Experiabox V9 webinterface kan aanroepen (die groene tabellen ZTE+China), waar je laat zien hoe je SMBSHARE kunk configureren. (ik ben ze weleens tegengekomen, maar weet niet hoe).  Zou je willen vertellen HOE ik dat kan aanroepen? Bij voorbaat dank, Karel.


De webinterface van de Experiabox kun je bereiken op http://192.168.2.254

 


@Nick83 

Dank je voor de snelle reactie: helaas werkt het niet, om reden dat bij de 3e groene tabel, (samba server) niet "smbsdhare”, maar de naam (fabricaat) van de memory key noemt.  Dit kan ik niet veranderen op de interface, heb de key smbshave gedoopt in de computer, maar dat slikt-ie niet, blijft de fabrieksnaam noemen (vide fig.2), maar schrijft het niet als netwerksatation weg (dus ik kan hem niet omdopen). Zou zeer op prijsstellen als je zou aangeven hoe ik het wel kan fixen.

Met welgemeende groet, Karel

 

 

 


Die diskname is prima. Dat is gewoon het merk van de USB stick. Bij mij staat daar Kingston, zoals je in Mijn schermafafbeeling ziet. Bij u is dat SanDisk, maar dat is prima. Kun je idd niet veranderen.

Ik zie dat er bij u WORKGROUP staat. Heeft u al gekeken of uw pc daar ook op ingesteld staat?


Beste Nick, ik heb gechekt: het was WORKGROUP, maar ik heb het zowel met WORKGROEP als met WERKGROEP geprobeerd.  Niet gelukt. Hij heeft er op gezeten (en werkte door  leeg te melden, ik wist niet waaroor hij diende, dus stak ik geen key derin). Nu werkt ie alleen op 2 (van de 5 computers) en ik krijg ze niet terug. Ik heb ze geveegd uit onwetendheid, maar nu mis ik ze enrom (afgezien van de machteloosheid, dat ik ze niet terug krijg). Wines domein is het? Van Microsoft of KPN?

Ik zou het graag terug willen hebben.

Groet, Karel


Ok. Even verder kijken. In Windows rechtsonder bij het klokje:

Klikken op Netwerk.

Nogmaals klikken op Netwerk…

Check of hier het netwerkprofiel op prive staat.

Vervolgens terug naar dit scherm:

En klik op "Geavanceerde opties voor delen wijzigen".

En check of netwerkdetectie ingeschakeld is. En bestands- en printerdeling.

Check hier ook of je "Particulier netwerk (huidig profiel)" bovenaan ziet staan.

Bij een pc verbonden via WiFi kan het er net iets anders uitzien.


Als het zelfs dan nog niet lukt, probeer dan eens gewoon handmatig \\SMBSHARE in de adresbalk:

Let op hoe de \\ staan...


@Nick83 

Nick bedankt voor de moeite, (mijn instellingen waren al identiek aan je instructies, ik hoefde niets te veranderen): het resultaat is dit: (merkwaardig genoeg werkt het op een W7, overigens werkte hij ook op deze computer- nu niet meer)

 


De naam van de werkgroep staat goed ingesteld? Gelijk aan de andere pc's ook?


Beste Nick, bedankt voor je moeite - ik kon een paar dagen niet reageren. De W7s doen het wel, de W10s NIET (de ene heeft het eerder gedaan). Ik heb de werkgroep namen nimmer veranderd en staan op workgroup. Ik heb ze met zowel werkgroep als workgroup geprobeerd.

Mijn internet komt de coputers binnen via devolos. Is dat nu bekabeld of onbekabelde (Wifi) verbinding? Groet, Karel

devolo de grijze slingerkabel is internet

 


Opgelost?

Zo niet probeer windows-R,

optionalfeatures.exe,

Dan SMB1 weer aanzetten


Reageer