Skip to main content

Omdat mijn robotstofzuiger geen verbinding meer kan maken met de cloud (vroeger wel), raadt de Roomba-klantenservice me aan om de firewallpoorten aan te passen.

“Zorg dat de volgende poorten zijn geopend:

Intern netwerkverkeer
UDP-poort 5353/5678 voor detecteren
TCP/HTTPS 443 voor gegevensverkeer
TCP/MQTT 8883 voor gegevensverkeer

Uitgaand verkeer naar het internet
UDP/SNTP-poort 123 voor de tijd
TCP/HTTPS 443 (/80) voor gegevensverkeer
TCP/MQTT 8883 voor gegevensverkeer”

 

Ik kan ze niet vinden als ik inlog op mijn Experia Box V10. En de Klantenservice van KPN ook niet?

Wie weet raad?

Groet, Marjolijn

Zoals je weet is het een beveiligingsrisico om poorten open te zetten. 
zeker als daar dan geen firewall achterhangt en een chinese stofzuiger.

lijkt me een paardemiddel met risico. Hebben ze geen alternatief?
 

 


Er hoeven dus geen firewall poorten "opengezet" te worden immers uitgaand staat alles al open en bij interne communicatie (op het LAN) speelt de firewall geen rol.

Zulke antwoorden zijn typisch klanten"service" antwoorden, zo van ... dan zijn wij er weer vanaf.


Ik verwacht zelf meer dat het wellicht een wifi issue is 2.5 of 5ghz op orde?
mijn xiaomi robot stofzuiger heb ik onder ouderlijk toezicht gezet, die mag bijna nooit internet op, alleen een uurtje zo nu en dan om de tijd op te halen en firmware bij te werken.


is 2.5 of 5ghz op orde?

 

Daar heeft de klantenservice van Roomba het ook over gehad, maar ik weet niet waar en hoe ik dat kan checken?


Heb je een mobiele telefoon of tablet met een wifi check app?


ik hen WIFI analyzer gedownload:

Wifi Marjolijn (in het rood) dat ben ik, dus ik heb iig 2.4 Ghz.

Bij 5 Ghz zie ik dit:

Geen idee wat dat betekent.

Wat kan ik nu met deze info?


Met welk netwerk probeert u de stofzuiger mee re verbinden? Met het Marjolein netwerk? 


Ja, da's mijn wifi.

 


Precies de goede grafiekjes, dank je.

Je ziet dat je router op beide banden actief is, op 2.4Ghz pakt hij kanaal 11, op de 5ghz band pakt ie zoiets als kanaal 106.

Ik zie niets vreemds, normaliter verbinden dit soort apparaten met 2.4GHz, dus dat zou gewoon moeten werken.

Ik zou zelf de wifi op de robotstofzuiger eens opnieuw instellen.


Dank, fijn dat dit er goed uitziet. Maar de Wifi opnieuw instellen, de stofzuiger resetten, m'n modem resetten en de robot-app opnieuw installeren heb ik allemaal al tig keer gedaan. De mededeling in de app blijft: “We kunnen nu geen verbinding maken. Communicatie tussen cloud en Roomba mislukt.”

Vandaar dat de klantenservice nu grover geschut aanraadt.


Vandaar dat de klantenservice nu grover geschut aanraadt.

Alleen is dat grovere geschut pure onzin want er hoeven helemaal geen poorten opengezet te worden, die staan immers al open.


Heeft die roomba ook een app waarmee je die bedient?

kun je die roomba besturen van buiten je netwerk? Bij voorbeeld met je mobiel vanaf buiten je eigen wifi range?


Jazeker! De bediening werkt het beste via de app (als die werkt), ik kan dan overal vandaan via de app de robot starten. Juist fijn, want dan heb ik er geen last van, en als ik thuis ben is-ie klaar.


Dus hij doet het ook eens wel als je buitenshuis bent?!


Nee was dat maar waar. Ik krijg nu overal dezelfde melding dat verbinding met de cloud niet lukt. 

 


Dan lijkt er inderdaad iets te mankeren aan de connectie tussen de roomba en de buitenwereld. Doet de app het wel als je thuis op de wifi zit?


Nou de app lijkt op het oog prima te functioneren. Hij geeft zelfs correct aan hoe vol de batterij van de robot nog is, dus ze 'praten' wel met elkaar? Maar ik kan de robot niet bedienen (aan- of uit zetten) via de app, want dan krijg ik dus die foutmelding dat er geen verbinding kan worden gemaakt. 


Lastig dan,

Als ik even terugga naar de mail van de support van roomba, dan zeggen ze:

“Zorg dat de volgende poorten zijn geopend:

Intern netwerkverkeer
UDP-poort 5353/5678 voor detecteren
TCP/HTTPS 443 voor gegevensverkeer
TCP/MQTT 8883 voor gegevensverkeer

 

Bovenstaand zou gewoon open moeten staan.

 

Onderstaande poorten naar buiten toe staan (omdat het naar buiten is) altijd al open, dus daar hoeven we het niet te zoeken. Ik twijfel alleen over de MQTT, de IOT messaging, het zou kunnen dat de firewall in je modem V10 die uitgaand blokkeert. Hiervoor hebben we wel iemand nodig dit dit weet, en dat ben ik niet:-) @wjb misschien?

Uitgaand verkeer naar het internet

UDP/SNTP-poort 123 voor de tijd

TCP/HTTPS 443 (/80) voor gegevensverkeer

TCP/MQTT 8883 voor gegevensverkeer”


overigens zie ik dat exact deze vraag al eens gesteld is, wellicht kun je de origenele post nalopen en de eigenaar van de roomba @Jerom van Thienen eens een bericht sturen of ie het heeft opgelost:

 

 


Goeie tip!

Uit zijn post maak ik op dat het ging om het openstellen van Ipv4 voor intern netwerkverkeer. 

Ik heb Jeroen gevraagd of het daarmee is opgelost.

Overigens zou ik nog niet weten wat ik moest om dat met die poort voor elkaar te krijgen?


Nogmaals.

Er hoeven dus geen firewall poorten "opengezet" te worden immers uitgaand staat alles al open en bij interne communicatie (op het LAN) speelt de firewall geen rol.

Zulke antwoorden zijn typisch klanten"service" antwoorden, zo van ... dan zijn wij er weer vanaf.

Vergeet nu toch alsjeblieft dat er poorten open gezet zouden moeten worden, dat is NIET het geval.


Kunt u met schermafdrukken wat later zien? Welke stappen u neem en waar het precies fout gaat?


Waar wilt u schermafdrukken van zien?

Het gaat namelijk al fout zodra ik de app open:

 

 


Helaas heb ik geen reactie van Jeroen vernomen, maar het lijkt toch dat we op het goede spoor zitten nu. Kan iemand mij nog een keer helpen met het openstellen van Ipv4 voor intern netwerkverkeer?