Skip to main content

Afgelopen maandag ging mijn Genexis glasvezelkastje kapot. De router viel naar beneden toen ik de meterkast opendeed, de kabel vloog met een flinke ruk uit de ethernet poort en daarbij is de poort (in het glasvezelkastje dus) beschadigd geraakt. Een metalen pinnetje zit scheef en de kabel kan er nu niet meer in. Gevolg: we zitten zonder wifi.

Ik heb gelijk de klantenservice gebeld en het probleem uitgelegd. Het is een vrij simpel verhaal, maar toch duurde het gesprek bijna een half uur, waarbij een zeer uitgebreide probleemanalyse aan de hand van een protocol werd uitgevoerd, met vele vragen over welke lampjes wel of niet brandden, een meting waaruit bleek dat we nog wel internet geleverd krijgen (ja dat klopt), enzovoorts. Ik had niet het gevoel begrepen te worden, maar mij werd toegezegd dat er een melding naar de back-office ging, en ik binnen 24 uur teruggebeld zou worden.

Na twee dagen was ik nog niet gebeld, dus op woensdag heb ik zelf weer gebeld. Wederom een aardig lang gesprek, ditmaal 35 minuten, waarin ik het verhaal nog eens uitlegde, de melding van afgelopen maandag rustig werd teruggelezen en ik vervolgens nog vele vragen heb moeten beantwoorden. Of we al een nieuwe router hadden gekregen bijvoorbeeld? Nee, want die is niet kapot. Oh, ligt het dan aan de kabel? Nee, het ligt aan de poort. Oh. Onderhand begon het wel te frustreren. Ik heb niet het gevoel dat de mensen aan de andere kant van de lijn ook maar iets begrijpen van wat er aan de hand is, en ik heb al helemaal niet het gevoel dat ik KPN bereik via deze ‘klantenservice’.
Ik gaf aan dat ik vermoedde dat er een monteur aan te pas zou moeten komen. Dat kon niet zomaar, zei de mevrouw aan de andere kant van de lijn, dan moest ze eerst het hele protocol doorlopen (wat we maandag ook al hadden gedaan) en zij kon niet rechtstreeks een monteur inplannen. In ieder geval niet eentje die door KPN vergoed werd, maar eventueel wel een (door mij) betaalde monteur. Doe dat dan maar, dacht ik. Maar oh nee, die kon toch ook niet direct ingepland worden. Uiteindelijk kwam het erop neer dat mevrouw een servicebedrijf zou vragen contact met mij op te nemen, dit zou binnen 2 dagen het geval moeten zijn.

Maar nee, nog steeds niets gehoord. Mijn vraag is dus; moet ik gewoon opnieuw bellen? Of geduldig wachten? Beiden leiden voor mijn gevoel niet tot de oplossing, aangezien ik dus niet het gevoel heb daadwerkelijk contact te hebben gehad met iemand die weet wat er moet gebeuren om mijn internet weer te laten werken. Wel netjes om te vermelden, de mevrouw van woensdag heeft wel (op mijn vriendelijk verzoek) netjes onze mobiele databundels uitgebreid zodat we niet helemaal internetloos zijn.
 

als toegezegde afspraken niet nagekomen worden zou ik inderdaad zelf terugbellen. Maar hou er wel rekening mee dat de kosten voor jou zijn.


Jeetje @Stooker, dit gaat niet echt soepel zo 🙁

Het klopt dat wij nooit een monteur aan kunnen sturen zonder dat we een analyse moeten doorlopen, dit is systeemtechnisch zo gebouwd, we kunnen dit dus niet negeren of wegklikken. In jouw situatie lijkt dit echter nogal overbodig, om dat al duidelijk is dat het aansluitpunt defect is.

Als je geen modem meer op het aansluitpunt aan kunt sluiten omdat de poort defect is geraakt, moet daar een nieuw punt op gemonteerd worden. Ondanks dat wij dit nu weten, kunnen we niet zomaar een monteur aansturen, dat is ook waar mijn vorige collega's tegenaan zijn gelopen. Zou je je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kunnen wij even meekijken en meedenken, hoe we dit alsnog geregeld kunnen krijgen!


Hallo @Maja_ , dank voor je reactie.

Dat is dus precies wat dit zo moeilijk maakt, ook in jouw reactie geef je aan geen monteur aan te kunnen sturen, terwijl duidelijk is dat er eentje nodig is. Dat er een analyse doorlopen moet worden, daar kan ik best inkomen. Dat hebben we dan ook vorige week maandag in dat eerste telefoongesprek gedaan. Maar daar is vervolgens dus verder niks mee gebeurd, voor zover ik weet.

Ik heb mijn gegevens ingevuld in mijn profiel. Ik hoop dat er z.s.m. wat in werking gezet kan worden.


Ik heb gelijk de klantenservice gebeld en het probleem uitgelegd. Het is een vrij simpel verhaal, maar toch duurde het gesprek bijna een half uur, waarbij een zeer uitgebreide probleemanalyse aan de hand van een protocol werd uitgevoerd, met vele vragen over welke lampjes wel of niet brandden, een meting waaruit bleek dat we nog wel internet geleverd krijgen (ja dat klopt)...

Wat bedoelt hier? Er word nog wel internet geleverd? Als de router niet meer aangesloten is, dan word er niet geleverd toch?


Hallo @Stooker je krijgt eerst verbinding met een kunstmatige intelligentie (dus gewoon een stukje software in de computer). Moderator @Erik_  vertelde een keer dat ze steeds better worden. Maar waarschijnlijk nog op het niveau van de  taxichauffeur Johny Cab uit de 20e Eeuw (Film Total Recal). 

Ze draaien een riedeltje af en als het antwoord niet in het script past beginnen ze opnieuw. In zo’n geval gewoon zeggen, en niets anders want dan past het misschien niet in het programma “Ik wil een medewerker spreken”

 


Bedankt voor je gegevens @Stooker, ik heb meteen even voor je meegekeken en een monteur ingepland.
De eerstvolgende mogelijkheid is morgenochtend tussen 08:00 en 10:00. Komt jou dat ook uit? De makkelijkste manier om hem te herplannen is via de link die je per sms krijgt of telefonisch via 0800-0402. Hier via het forum kan het zijn dat we nét iets te laat reageren om hem te herplannen.


Het is eigenlijk belachelijk voor woorden, als er een aangetoonde defect is, dat er niet zomaar een monteur ingepland kan worden.

 

Vraag me af of degene die die software geschreven heeft, dezelfde personen zijn die de firmware voor de box12 ontwikkeld hebben. Dat zou dan al veel verklaren.


Update: gisterochtend is de monteur geweest en het defect was in 5 minuten gerepareerd. De voorrijkosten zijn inderdaad voor mij, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.


Mooi @Stooker dat het uiteindelijk geregeld is. Toch blijf ik het heel vreemd vinden dat het herstel uiteindelijk via dit forum door @Maja_ en @Thomas geregeld is. Daar is in principe een forum toch niet voor maar de HELPdesk waar je de eerste melding hebt gedaan. De melding was toch helder? Een defecte poort van het glasvezelmodem, hoe duidelijk kan het zijn!    


Ik denk dat @Stooker beter niets over die poort had kunnen zeggen. In zo'n situatie gewoon zeggen: m'n internet doet het niet. Verder niets en geduld hebben. Die medewerker aan de telefoon werkt dan z'n riedeltje af wat hij of zij op z'n scherm gepresenteerd krijgt. Daar volgt dan vanzelf een monteur uit.


Ik heb de feedback in ieder geval doorgegeven maar het komt er inderdaad op neer dat ons stappenplan er niet op ingericht is dat deze ethernetpoort defect is. Dus in dit geval meet ons systeem dat er nog wel verbinding is met het glasvezelkastje, daarmee trekt ie (foutief) de conclusie dat het glasvezelkastje niet kapot is.


Dag allen. Hoe dan ook, een (digitaal) stappenplan gaat dus boven een heldere en duidelijke melding van een klant omtrent een zichtbaar defect. Ik blijf er bij: de omgekeerde (systeem)wereld, waardoor er verschrikkelijk veel mis gaat. Niet alleen bij KPN maar (bijna) overal.