Skip to main content

Soms vraag ik me af of mijn abonnement nog goed genoeg is. Om dat te kunnen bepalen, zou ik willen weten hoeveel data er over ADSL gaat. Een verversing van om de paar minuten is genoeg, maar iets minder vaak zou ook al helpen. Ik heb een aansluiting via een Experia V10a. Zijn deze gegevens te vinden in de router, of ergens op de KPN website? Ik heb gezocht, maar kan niets vinden. De Experia lijkt in ieder geval geen SNMP te ondersteunen.

De Experia/KPN boxen hebben geen monitoring van de hoeveel data die verbruikt wordt.

Wat is de snelheid die je meet via Speedtest?


De hoeveelheid data zegt niets. Ook over een modem met 56k 30 jaar geleden kon je gigabytes data downloaden. Het duurde alleen een maand. En je was daarna failliet.

Ik denk dat je wilt weten of de bandbreedte toereikend is. Dat is moeilijker te meten. Het eenvoudigst is dan naar een populaire website zoals nu.nl een continue ping te laten lopen en gewoon de VDSL verbinding een lange tijd normaal te gebruiken.

Zie je dan in de logs van die ping sessie enorme vertragingen, weet je dat er op dat moment te weinig bandbreedte was. Maar de vraag is dan of je daarmee kunt leven. Is iets langer wachten op een download erg? Ervaar je hick ups bij gamen? Bij Teams sessies?

Wat is de snelheid op VDSL nu?

Los van dit alles is VDSL natuurlijk erg jaren ‘90. Glasvezel is “future made today”.


Ik denk dat het niet duidelijk is wat ik bedoel. Ik weet wel wat mijn bandbreedte is. Ik weet dat ik de snelheid kan meten met een speedtest. Mijn vraag is, wat heb ik eigenlijk nodig? Is mijn abonnement genoeg, of moet ik overstappen naar meer bandbreedte. Ik wil zien hoeveel data ik nu eigenlijk elk uur, elke dag verstuur en ontvang, om te zien of ik regelmatig tegen de limieten op loop.  (@Ernst-Jan het gaat me dus niet om de totale hoeveelheid data die ik in heel mijn leven wil versturen, maar om de data per tijdseenheid. Verder zou ik graag de problemen voor zijn en ze zien aankomen, dus niet wachten tot ik er echt last van begin te krijgen.) Het constateren van een vertraging help me weinig. Vaak blijkt het probleem dan niet mijn bandbreedte te zijn, maar een vertraging elders op het Internet. (Wat je met traceroute kunt constateren.) Als ik wjb goed begrijp geeft KPN niet de mogelijkheid het dataverkeer te monitoren. Jammer, alleen al uit interesse zou ik het leuk vinden als het kon. De enige oplossing is dan een andere router aanschaffen, die wel  die mogelijkheid geeft. Het is de vraag of dat het me wel waard is.


Mijn vraag is, wat heb ik eigenlijk nodig? Is mijn abonnement genoeg, of moet ik overstappen naar meer bandbreedte. 

Om jouw vraag te kunnen beantwoorden is een tegenvraag noodzakelijk.

Waarom stel je jezelf die vraag? Ervaar je iets wat je daartoe aanzet en zo ja wat dan?

Daarnaast blijf ik geïnteresseerd in het resultaat van die Speedtest om zo een idee te kunnen krijgen van jouw "ervaring".


Volgens mij begrijpt u uw eigen vraag niet. U wilt weten hoeveel data u per tijdseenheid verstuurt. Maar waarom? Omdat u de problemen voor wilt zijn. En vervolgens zegt u “constateren van een vertraging helpt me weinig”.

Maar dat laatste is nu net wat er gebeurt als de volledige bandbreedte gebruikt wordt. Hoeveel bandbreedte je ook hebt; als de totale bandbreedte gebruikt wordt treed er vertraging op. Andersom; meet je geen vertraging dan heb je voldoende bandbreedte.

Dus vertraging meten = conclusie kunnen trekken of de bandbreedte toereikend is!

Dus latency meten over lange periode naar een betrouwbare site (lees: een site met zelf voldoende bandbreedte zoals nu.nl of nos.nl) en daaruit wordt duidelijk of u op bepaalde momenten te weinig bandbreedte hebt. En dan wordt de vraag of dat erg is… die enkele keer wat langer wachten op een webpagina. Voor gamers kan vertraging erg vervelend zijn… vandaar mijn vraag of er gamers in het huishouden zijn.


Mijn vraag is, wat heb ik eigenlijk nodig? Is mijn abonnement genoeg, of moet ik overstappen naar meer bandbreedte. 

Om jouw vraag te kunnen beantwoorden is een tegenvraag noodzakelijk.

Waarom stel je jezelf die vraag? Ervaar je iets wat je daartoe aanzet en zo ja wat dan?

Daarnaast blijf ik geïnteresseerd in het resultaat van die Speedtest om zo een idee te kunnen krijgen van jouw "ervaring".

Dat schreef ik al: “Verder zou ik graag de problemen voor zijn en ze zien aankomen, dus niet wachten tot ik er echt last van begin te krijgen.”

Op dit moment ervaar ik geen probleem. Wat helpt een speedtest? Als er een waarde X uitkomt, weet ik nog niet of ik daar al af en toe tegenaan loop of nog lang niet.

Dus om mijn vraag te beantwoorden wil ik weten hoeveel ik nu gewoonlijk gebruik.

Mijn vraag aan jullie is dus: “hoe meet ik dat?”, en niet “weten jullie wat ik nodig heb?”.


Volgens mij begrijpt u uw eigen vraag niet. U wilt weten hoeveel data u per tijdseenheid verstuurt. Maar waarom? Omdat u de problemen voor wilt zijn. En vervolgens zegt u “constateren van een vertraging helpt me weinig”.

Maar dat laatste is nu net wat er gebeurt als de volledige bandbreedte gebruikt wordt. Hoeveel bandbreedte je ook hebt; als de totale bandbreedte gebruikt wordt treed er vertraging op. Andersom; meet je geen vertraging dan heb je voldoende bandbreedte.

Dus vertraging meten = conclusie kunnen trekken of de bandbreedte toereikend is!

Dus latency meten over lange periode naar een betrouwbare site (lees: een site met zelf voldoende bandbreedte zoals nu.nl of nos.nl) en daaruit wordt duidelijk of u op bepaalde momenten te weinig bandbreedte hebt. En dan wordt de vraag of dat erg is… die enkele keer wat langer wachten op een webpagina. Voor gamers kan vertraging erg vervelend zijn… vandaar mijn vraag of er gamers in het huishouden zijn.

Vertraging kan meerdere oorzaken hebben. Te kleine bandbreedte is slechts een van de mogelijke oorzaken. Mijn ervaring is dat vertragingen die ik nu af en toe constateer niet aan mijn bandbreedte liggen, maar elders. Dus af en toe vertraging constateren kan tot de voorbarige conclusie leiden dat de bandbreedte onvoldoende is. Voor een goede onderbouwing moet je meer weten.

Maar we raken op een zijspoor. Ik wilde gewoon weten of ik het data verkeer ergens kan inzien en het antwoord is dus dat KPN die mogelijkheid niet geeft.

Wat mij betreft kan daarmee dit topic afgesloten worden.


Wat helpt een speedtest?

Een heleboel en al helemaal als je dan direct de grootte van het huishouden vermeldt en wat de leden van het huishouden zoal doen met Internet.

Wij zijn hier televisie aan het kijken en dat is één van de activiteiten die het meeste data vergt.

Ik weet 100% zeker dat jij veel minder data verbruikt dan dat je waarschijnlijk denkt en de kans dat jouw Internetaansluiting de bottleneck vormt bij een vertraging is vrijwel nihil.


Hi @Fred.Zwarts, welkom hier. 

Wjb geeft goed aan dat je dit niet per periode kunt monitoren met onze modems. 

Echter zijn de vragen wel relevant. Wat is je snelheid die je nu haalt en wat wordt er gebruikt in je huishouden? Een voorbeeld: 

Gezin met 2 kinderen. Iedere avond maakt iedereen op een 100 Mbit/s verbinding gebruik van:

2x streamingdienst van 8 Mbit/s, totaal 16. 

2x televisiekijken in verschillende kamers, voor het gemak afgerond op 8 a 10 Mbit/s, totaal 20.

 

Dan kom je uit op 36 en heb je nog van die 100 nog 64 Mbit/s over om, ik zeg maar wat, bestanden te downloaden. 


De totale hoeveelheid data kun je volgens mij wel zien in de KPN Box/Experiabox. Het is alleen de vraag of je met deze info iets opschiet. Maar toch... het geeft ietwat een indicatie misschien. 

In de KPN Box onder statistieken. 

De terminologie begrijp ik niet helemaal... want dit staat er ook:

Wat is PPP_DATA en IP_DATA? Iemand? 


De totale hoeveelheid data kun je volgens mij wel zien in de KPN Box/Experiabox. Het is alleen de vraag of je met deze info iets opschiet. Maar toch... het geeft ietwat een indicatie misschien. 

In de KPN Box onder statistieken. 

De terminologie begrijp ik niet helemaal... want dit staat er ook:

Wat is PPP_DATA en IP_DATA? Iemand? 

Dit is wel ongeveer wat ik zoek. Alleen ik kan het niet vinden. Kun je me de route geven om er te komen. Als ik inlog op de Experia V10a dan zie ik links de hoofd categorieën: Overzicht, Netwerk, WLAN, Telefonie en Administratie. Waar moet ik het zoeken? Ik zie nergens ‘statistieken’.

Wat betreft PPP en IP_DATA, ik denk dat ik dat wel begrijp. Er gaat meer over de lijn dan alleen IP (Internet). De KPN Box communiceert met de KPN server over de status van de lijnverbinding. Dat gaat via PPP (Point-to-Point Protocol).