Skip to main content

Hallo KPN,

 

Ik heb een nieuwbouw woning die momenteel wordt gebouwd (opleverdatum nog niet bekend). Zojuist ontving ik van de aannemer informatie over de aansluitingen. Zij gaven een aansluitingen meer in de meterkast te realiseren en dat ik dat zelf moet regelen bij een aanbieder. Momenteel heb ik een internetabonnement (glasvezel) bij KPN. Ik wil dit graag meenemen naar mijn nieuwe woning wanneer ik verhuis. Echter, dan heb ik wel een glasvezel aansluiting in mijn meterkast nodig. Hoe vraag ik dit bij KPN? Kan ik dit nu al aanvragen? Kunnen jullie met de aannemer regelen dat er voor of anders rond de oplevering een aansluiting is gerealiseerd. Zijn er kosten aan de aansluiting verbonden?

 

Ik hoor het graag!

 

Met vriendelijke groet,

 

Emile Knetemann

Als dat niet bij de nieuwbouw wordt geregeld, moet je je wenden tot www.mijnaansluiting.nl

Mijnaansluiting.nl is een initiatief van netbeheerders in Nederland. Via deze website kunt u met 1 aanvraag bij meerdere netbeheerders in uw regio een aanvraag indienen voor een nieuwe aansluiting, een wijziging of verwijdering van Elektriciteit, Gas, Water, Riool (beperkte gebieden), Warmte, stadsverwarming en Media en communicatie (zoals televisie, internet en telefoon).


Ok, maar is dat iets voor de oplevering of er voor? Ik heb zelfs nog geen concrete oplever datum dus twijfel ik wanneer ik die aanvraag moet indienen.


Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar gezien de vaak lange aanlegtrajecten zou ik hier niet te lang mee wachten. Overleg met mijnaansluiting.nl die hier hopelijk meer over kunnen zeggen.


Onze nieuwbouw woning is vorige week opgeleverd, stond niks in de documentatie van de aanleg van aansluitingen. Maar bij de vooroplevering waren zowel de kpn glasvezel als een ziggo aansluiting aangelegd in de meterkast :-) 

denk dat als je met de Servicedesk van kpn belt zij het wel kunnen zien.

ik dacht dat ik 4 tot 6 weken voor de opleverdatum via de postcode check ook zag dat glasvezel binnenkort beschikbaar zou zijn. 
de Servicedesk wist me te vertellen dat de aansluiting eind oktober ook wordt geactiveerd 🙂 (kleine maand na oplevering van de woning)


Ik heb de postcode check gedaan en die gaf aan dat mijn nieuwbouwhuis ‘het krijgt’ maar zonder enige verdere informatie. Zojuist heb ik gebeld met mijnaansluiting.nl en zij gaven aan dat ik een aanvraag moet indienen. Ik moet dan wel weten wanneer de woning wind en waterdicht is, want vanaf dat moment kan KPN de kabels leggen.

Mijn aannemer heeft duidelijk aangegeven niets te zullen regelen vwb aansluitingen voor telefoon, CAI en glasvezel.

Maar wellicht dus de moeite waard om de Servicedesk van KPN te bellen om te checken of een aanvraag echt wel nodig is?


Hoi @Emile K. .

Ik mention @Ward_  even. Die weet haarfijn hoe dit proces in z'n werk gaat. 

( De aannemer zou hier trouwens ook veel over moeten kunnen vertellen. Dat hoort volgens mij bij hun takenpakket. )


Het bouwbesluit stelt volgens mij dat de aannemer wel degelijk de aanvraag moet doen bij mijnaansluiting.nl. Voor water, electra, CAI en telecom zoals het officieel heet. De aannemer is namelijk degene die bouwt en die de sleuteloverdracht regelt. Hij heeft ook meestal de stroom in de woning hard nodig voor het drogen van de muren etc...

 

Dit  aanvragen wordt normaliter meteen gedaan als het huisnummerbesluit bekend is gemaakt dus wanneer de adressen officieel zijn en wanneer de omgevingsvergunning is verstrekt. Dat is dus zeker voor de bouw.

Tijdens de bouw kan ook nog maar hoe later je bent, hoe groter de kans dat er niks gebeurt. Netbeheerders kunnen niet zomaar weten wat er waar gebeurt.

 

Voor de duidelijkheid richting aannemer: Het gaat niet om abonnementen of wat dan ook.  Het gaat puur om de oplevering van zijn woning met de vereiste/verplichte  nutsvoorzieningen.

 

@Erwin_ Je mag het adres van de nieuwbouwwoning wel naar me mailen, dan kan ik zien wat wij er van weten (inclusief evt. mijnaansluiting.nl aanvragen)


@Ward_  @Erwin_  Ik heb het adres van mijn nieuwbouw woning in mijn profiel gezet. Als jullie zouden willen nakijken wat jullie er reeds van weten dan zou ik jullie heel erg dankbaar zijn. Ik kom met mijn aannemer gewoon niet verder.

Wij hebben een nieuwsbrief gekregen van de aannemer waarin deze letterlijk aangaf wel zorg te dragen voor de aansluitingen van water en electra, maar niet voor CAI en telecom. Tijdens nader contact communiceerde de aannemer het volgende: 

Een provider voor internet, legt zijn kabels pas op het moment dat de woningen bijna gereed zijn, helaas weten we nu nog niet welke providers hun kabels zullen plaatsen in dit project. Deze bekabeling wordt dat tot in de meterkast geplaatst. Je kunt zelf een aanvraag voor en bij je provider doen. Op het moment dat ze alle bouwnummers van het hele project bekabelen, dan zal dit met de projectleider/-ontwikkelaar worden geregeld. Dan is dit voor oplevering gerealiseerd. Indien dit individueel gerealiseerd gaat worden, dan zal dit na oplevering pas kunnen plaatsvinden.

Echter, het indienen van een eigen aanvraag via mijnaansluiting.nl wordt ook lastig want ik kan (als ik de aannemer moet geloven) niets aanvragen totdat ik een opleverdatum heb. De aannemer wil deze niet geven en blijft de indicatie ervoor ook constant verschuiven.

Ik ga het bouwbesluit er ook even op naslaan. Weten jullie toevallig in welke artikel de verplichte nutsvoorzieningen worden genoemd?

 

 


Verplichte nutsvoorzieningen zijn gas, water en electriciteit. CAI/Telecom vallen hier niet onder. Je aannemer heeft in deze gelijk. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/waarom-betaal-ik-servicekosten-en-kosten-voor-gas-water-en-elektriciteit

Hoe werkt het?

Een nieuwe woning of woongebouw moet zijn aangesloten op het water- en gas- en elektriciteitsdistributienet. Voor bestaande woningen geldt dat alleen een aansluiting op het aardgasdistributienet niet verplicht is. Bij gebouwen niet bestemd tot bewoning geldt dat de functie van het gebouw bepalend is voor de aansluiting op de nutsvoorzieningen. De plicht tot aansluiting op het distributienet houdt geen leveringsverplichting in. Indien niet voldaan wordt aan de leveringsvoorwaarden van het energiebedrijf wordt niet geleverd of de levering gestaakt.

 

 


@Raspberry heeft op zich gelijk. Alleen doet die aannemer die aanvraag via mijn aansluiting.nl en het enige dat ze dan hoeven te doen is ook een vinkje zetten bij Media en Communicatie. Dan worden die netbeheerders ook geïnformeerd en kunnen ze zelf bepalen of ze aansluiten of niet. 


@Ward_  Zou het kunnen dat mijn aannemer dat wel heeft gedaan maar dat die netbeheerders dus nog geen uitsluitsel hebben gegeven? Mijn aannemer gaf namelijk aan nog niet te weten welke netbeheerders komen aansluiten m.b.t. Media en Communicatie.


De aannemer dient aansluiting voor op het gasnet (indien nog van toepassing), elekctriciteitsnet en waterleiding te regelen. 

Elektriciteit heeft ie bij de bouw ook zelf nodig. Daar is een zogenaamde bouw voorziening mogelijk. Die kan later naar een gewone aansluiting omgezet worden.

Voor telecommunicatie dient de bewoner zelf een aanvraag in te dienen. Dit gaat dan dus via http://mijnaansluiting.nl. Dit is dus voor kabel-tv (de coax), dsl of glasvezel. Of een combinatie van deze. Indien glasvezel voor kpn beschikbaar is wordt dsl niet meer aangelegd.

Via mijnaansluiting wordt het dan binnen gebracht en een aansluitpunt gemaakt zonder dat een abonnement op die verbinding noodzakelijk is. (maar om het te kunnen gebruiken dient er natuurlijk wel een abonnement via een provider geregeld te worden).

Het is dus mogelijk om naast de glasvezel (die je gaat gebruiken) ook nog aansluiting voor Ziggo binnen te laten komen. Zonder dat je verplicht bent hierop te abonneren.


De aannemer dient aansluiting voor op het gasnet (indien nog van toepassing), elekctriciteitsnet en waterleiding te regelen. 

Elektriciteit heeft ie bij de bouw ook zelf nodig. Daar is een zogenaamde bouw voorziening mogelijk. Die kan later naar een gewone aansluiting omgezet worden.

Voor telecommunicatie dient de bewoner zelf een aanvraag in te dienen. Dit gaat dan dus via http://mijnaansluiting.nl. Dit is dus voor kabel-tv (de coax), dsl of glasvezel. Of een combinatie van deze. Indien glasvezel voor kpn beschikbaar is wordt dsl niet meer aangelegd.

@PeterG 95 procent van de nieuwbouwwoningen worden gewoon door de aannemer aangevraagd bij KPN via één en dezelfde mijnaansluiting.nl aanvraag.

Als je zo'n aanvraag doet vul je namelijk alle adressen in, en je vinkt aan welke disciplines je aanvraagt (stroom, water, warmte, media en communicatie). Dat extra vinkje is zo gezet.

 

Kabel en Glasvezel zitten tegenwoordig niet meer in de combi-samenwerkingen maar werken er nog wel mee samen. 

 

@Erwin_ Als je mij tagt in een bericht, moet je wel blijven opletten :-) 


ygm @Ward_  :-)


Voor alle meelezers:

 

Alle adressen in dit nieuwbouwproject zijn gewoon in 1 grote aanvraag ingediend via mijnaansluiting.nl in juni 2023. Inclusief media en communicatie. Deze aanvraag is toen doorgezet vanuit KPN Netwerk naar onze nieuwbouwaannemer (Volker Wessels Telecom) en die houdt contact met de bouwer over de opleverdatum en wanneer ze de kabel naar de meterkast kunnen leggen en afmonteren.

En Volker Wessels dient tegelijkertijd die datum te vertalen en bij te houden naar een plandatum van aansluiting in onze administratie zodat de toekomstige bewoners zien dat ze een aansluiting krijgen en op een bepaald moment ook vooruit kunnen bestellen bij bepaalde providers.