Skip to main content

Op internet staan filmpjes hoe men een glasvezel last, bijv. 

Na het lassen krijg je te zien hoeveel dB verlies de las geeft, maar ik vraag me af hoe dat wordt bepaald, want de lasmachine stuurt er natuurlijk geen licht doorheen in de gebruikelijke richting, want daarvoor moet je aan het eind van de kabel zijn...

Leuk filmpje, zo heb ik er heel erg veel gezien.

Bij het lassen van naar mijn FTU TK01 was er 0.1dB verlies zei dat apparaat maar volgens mij moet dat 0.01dB zijn geweest? Ik dacht dat de marge max 0.08dB mocht zijn?

 

Wel een priegelwerk trouwens, maar dat ligt ook een beetje aan de apparatuur want je hebt ook dingen die zichzelf uitrichten etc. Hij noemde het een alieexpress apparaat dat hij had. Andere kon je bijvoorbeeld laten forceren/doorduwen als het goed eruit ziet.

 

Want ik begreep uit andere video's dat het totale verlies vanaf FTU tot wijkcentrale (POP) max 2 dB mag zijn. Dit was het aansluiten bij mij op 02 Juni

 

Weet iemand hier meer van? Wat is de maximum splice waarde naar de FTU? want 0.1dB is eigenlijk best veel. Daarom denk ik dat er echt wel 0.01dB heeft gestaan


Dat doet me denken aan de tijd dat we bandrecordertapes aan elkaar 'lasten'.

Ik heb helaas geen afbeelding van het 'las'-apparaat kunnen vinden.

 


Dat doet me denken aan de tijd dat we bandrecordertapes aan elkaar 'lasten'.

Ik heb helaas geen afbeelding van het 'las'-apparaat kunnen vinden.

 

Haha ja, of bijvoorbeeld 8mm tapes aan elkaar maken/monteren vroeger.

 


Het YouTube filmpje is inmiddels ook al 10 jaar oud.
Vermoed dat men tegenwoordiger beter is geoutilleerd om zaken te lassen / door te meten.

Maar afgezien van dat. Eenmaal “gelast” en opgeleverd, is de mogelijke demping zoals het is.
Men kan er dan verder niets aan veranderen.


Precies, en hieronder een voorbeeld van een glasvezellasapparaat, heeft wel een vorm van gelijkenis:

 


Precies, en hieronder een voorbeeld van een glasvezellasapparaat, heeft wel een vorm van gelijkenis:

 

Ik vind dat ook super leuk om te zien al die glasvezel (aanleg/info) filmpjes en ook het glasvezel splicen zelf (soort ASMR voor nerds ofzo haha) maar ook bijv hoe je dan een ferule schoonmaakt en hoe dat eruit ziet als het vies is en alles. En echt bijzonder hoe goed zo'n one click cleaner stiekem werkt.

 

Het is dat het totaal onzinnig (en nog redelijk duur) is om in huis glasvezel te gebruiken (want dit kan net zo goed over cat6/cat7 Tot 10Gbps). Maar anders zou ik dat echt thuis hebben/nemen.

 

 


Weet iemand hier meer van? Wat is de maximum splice waarde naar de FTU? want 0.1dB is eigenlijk best veel. Daarom denk ik dat er echt wel 0.01dB heeft gestaan

0.1dB demping is voor een las compleet normaal. Een SC/UPC connector voegt een hogere demping toe. De marges omtrent maximale dempingen van de fysieke vezel tussen PoP en klantlocatie is mij niet bekend. Wij hebben wel marges vanuit KPN WBA over de signaalsterkte maar dat is weer een heel ander verhaal, deze demping moet tussen de -5dB en -9dB zitten voor bijvoorbeeld GoF-verbindingen.


Als meelezer ben ik ook nog steeds benieuwd hoe het lasapparaat de demping kan vaststellen. Daar is nog geen antwoord op gegeven. Ik weet dat dit het providerforum is maar wellicht is er toch iemand met netwerkkennis van glasvezel die uit kan leggen hoe de demping kan worden bepaald, zonder dat er daadwerkelijk een lichtsignaal door de fusielas wordt gestuurd.

 

Na het lassen krijg je te zien hoeveel dB verlies de las geeft, maar ik vraag me af hoe dat wordt bepaald, want de lasmachine stuurt er natuurlijk geen licht doorheen in de gebruikelijke richting, want daarvoor moet je aan het eind van de kabel zijn...

 


leuk om te lezen dat er word gediscussieerd over db verlies na lassen van een vezel

om antwoord te geven op je vraag:

je moet onderscheid maken tussen welke lasmachine er gebruikt word.

er zijn 2 soorten lasmachines namelijk: kern en mantel uitrichters. ik ga niet te diep in op deze materie want dat ben je al  snel vergeten. waar het op neer komt is dat een kern lasmachine beter zijn werk doet. een lasdemping word bepaald door visuele aspecten. oftewel de las die gemaakt word, is visueel bepaald met wat plaatjes die in de lasmachine staan en dan geeft hij een dempingswaarde.

als er na de las 0,17 word weergegeven wil dat niet zeggen dat je lasdemping 0,17 is. dit kan je alleen maar meten met een OTDR meter en een voor en eventuele naspanhaspel. 

ik ben ruim 8 jaar werkzaam in zowel de zakelijke als de particulieren glasvezelnetwerken dus weet wel hoe dit gemeten word. 

om het simpel te houden voor iedereen is er een makkelijke berekening.

als je ooit je verbinding laat meten en deze is tussen 0,1 en 2,5 db dan kan je nog steeds >1gb internet krijgen. een redelijke demping is wel belangrijk dus die kan je zelf ook berekenen.

 

wat is een redelijke demping?

om je verwachte demping te berekenen heb je te maken met een aantal factoren namelijk

  • connectie ftu voorspan
  • las ftu
  • demping DP
  • eventuele demping cascade DP/herstel lassen
  • LAS lade centrale
  • Connectie Naspan

voor elke connectie is max 0,5 db acceptabel. (@con)

voor elke las 0.1 (@las)

voor elke km 0.22/0.25 db (@km)

stel jouw huis staat 500 meter vanaf de centrale, je meet met voor en naspan en er zit 1 dp tussen zonder herstel lassen….

Max. = (Opt. Lengte x dB/km) + (aantal lassen x max. lasdemping) + (aantal conn. X max. con. demping) 

(0.5x0.25)+(3x0.1)+(2x0,5)= 1,425db

500m = 0.5 km * 0.25

3x0.1 (las ftu,dp,lade centrale)

2x 0,5 (koppeling ftu,centrale) voor en naspan

let op dit zijn waardes gebaseerd op een golflengte van 1550nm in de toekomst zullen er pon netwerken komen en dan wordt er gemeten op 1310nm dan is er een andere berekening

 

in sommige gevallen word er gelast op 2 verschillende type glasvezel kabels dan is 0,1 db verlies niet haalbaar vandaar dat je niet zo nauw moet kijken naar 0,1 verlies maar meer naar een redelijk verwachte verlies. is deze iets hoger dan je verwachting dan is dat nog geen probleem. maar komt hij ruim boven de verwachting uit bijvoorbeeld ipv 1,425 , 4,990db…

dan zal met een OTDR bepaald moeten worden waar dat aan ligt.

mogelijke oorzaken:

  • slechte las
  • te strak ingewikkelde vezels
  • knik in de kabel
  • te strak gebeugeld
  • vuile connectoren
  • beschadigde vezel/kern

 

 

 


Hoi @DAVYGLAS ,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Helemaal helder hoe de demping na een las bepaald wordt.

 

In jouw verhaal snap ik een ding nog niet:

Wat is dat voorspan en naspan? Is dat de kracht die op de glasvezelkabel wordt uitgeoefend? Je wil toch liefst dat die 0 is?

 

Groeten,

Edwin.


dag @edwin.vdb de opbouw van het glasvezelnetwerk kan op meerdere manieren zijn gemaakt.

hieronder is 1 overzicht die gebaseerd is op de huisaansluitingen.

DP staat voor distributiepunt daar word de aftakking gemaakt naar de woning of eventueel naar een ander distributiepunt. in dit concept krijgt iedere woning 1 vezel. 

een woning word nooit rechtstreeks aangesloten vanaf de centrale er zit altijd een DP tussen.

Aon heb ik zelf nog niet mee gewerkt dus dat weet jij dan beter uit te leggen.

 

  1. een voorspan en naspan word gebruikt bij een OTDR meting. (om de demping te bepalen). het is een koffertje met 1km of 2km glasvezel erin. ze noemen het ook wel eens glasvezelhaspels

 

Tussen marker 1 en marker 2 word de demping bepaald.

hopelijk heb je n een beetje een beeld gekregen hoe het werkt -)

 


@DAVYGLAS , jazeker, bedankt.

 

En voor de overige lezers: ik had eerst twee vragen gesteld en daarna nadat ik zelf nog eens na had gedacht, mijn post aangepast, maar toen had @DAVYGLAS al gereageerd ;-) 

De eerste (verdwenen) vraag was waarom er een extra las nodig was tussen de FTU en de Centrale, maar toen ik nog eens nadacht was dat logisch, want er gaat een dikke kabel met 96 vezels naar het distributiepunt en daarna moeten er dunne kabels met 1 (of 2) vezels naar de huisaansluitingen. Dus daar komt een las. Dus in totaal altijd minimaal 3 lassen, bij de huisaansluiting, het distributiepunt en in de centrale.