Skip to main content

Hoi, ik heb nog een oude laptop staan die ik regelmatig gebruik maar deze heeft een 100mbps netwerkkaart er in zitten. Is het mogelijk om met een of andere dongel/usb stick alsnog hoger dan 100mbps te halen via een netwerkkabel?

Kan wel. Voor onder de 20 euro heb je dit bijv.:

https://www.alternate.nl/TP-Link/USB-3-0-naar-gigabit-ethernet-netwerk-adapter-UE300-netwerkadapter/html/product/1212943?lk=9537

Hiermee kun je gigabit snelheid halen op usb3. Maar uw laptop zal misschien geen usb3 poort hebben. Op een usb 2 poort is de max snelheid 480 mbit dacht ik.

Bij het kopiëren van veel data misschien interessant. Bij normaal internetten en e-mailen volkomen nutteloos.


hoe oud is de laptop

merk type misschien kun je de interne netwerkkaart vervangen door een wifi ac kaart

nadeel (ligt er aan welk type) dat je dan de onderkant er af moet halen om het kaartje te vervangen

een usb dongel werkt ook wel mits het usb 2.0 of hoger is

maar dan heb je wel zo,n onding aan je laptop

er zijn ook van de kleine dongels (net als van de muis) zeg maar

maar raad ik af aan gezien je wel lekker wifi bereik wilt

dan haal je hoger via wifi

mocht je het bedraad willen kijk dan naar deze :

https://tweakers.net/pricewatch/331469/startech-punt-com-usb-20-naar-gigabit-ethernet-netwerk-adapter.html

als je usb 3 hebt pak er een met usb3 maar aangezien dat u zegt dat het een oude laptop is heeft deze dat niet

internet snelheid is ook afhankelijk als het een hele oude is zou de hardware het niet aan kunnen

vandaar merk en type

 


@peter-keetfm topicstarter heeft het over snelheid via de netwerk kabel. Niet over snelheid via WiFi.


nick ik heb beide gepakt omdat meer als 100mbit ook draadloos mogelijk kan zijn met een oudere laptop

in de paar regels er onder heb ik bedraad genoemd

staat er echt duidelijk en de link ook toch


Met welke toepassing loop je tegen de snelheidsbeperking aan ?


als je een 100mbit kaart hebt kun je maar max 12,5MB halen

dat is erg laag als je van een nas grote bestanden wil over zetten

maar als je glasvezel meer als 100 hebt ga je dat ook niet halen


Als je een laptop hebt met een 100 mb netwerk kaart, dan zal dat een wat ouder ding zijn, of een low-budget model zijn. Waarschijnlijk is de snelheid van de harde schijf en de rest van het systeem dan ook niet zodanig dat je ooit gigabit snelheid zal halen bij het kopiëren van grote bestanden. Iets sneller dan 100 mbit gaat wellicht vast wel lukken, en als de investering dan beperkt blijft tot 20 euro ofzo is dat leuk. Maar verwacht geen wonderen.


daarom vroeg ik ook naar merk en type

een budget laptop nick klopt daar word op bespaart op de netwerk kaart

er van uit gaande dat je alleen wifi gebruikt

 


Hoi, @KeesYagi@peter-keetfm en @Nick83 het is een HP Pavilion g7 Notebook PC. Ondertussen al wel een jaar of 8 oud 🤐


Ja, maar bij wat voor actie / programma merk je de beperking van de “lage” snelheid.


Ja, maar bij wat voor actie / programma merk je de beperking van de “lage” snelheid.

Soms gebruik ik de laptop voor games via Steam en de updates van die games zijn redelijk groot en ik merk dan dat het via de Xbox veel sneller klaar is dan op de laptop terwijl het dezelfde bestandsgrote heeft. Ik kan mooi de netwerk snelheid zien in Steam tijdens updaten en die komt dan tot de 95mbps :)


OK, duidelijk, je/ik begrijp het.

De internet snelheid wordt nl. niet altijd terecht als oorzaak/schuldige gezien.


als ik zo die laptop bekijk moet het zat kunnen

een grote plus een zeeer grote plus is als je de hdd vervangt door een ssd

samsung heb ik goede ervaring mee

het voordeel is ook als je voor een andere laptop gaat deze zo weer over kan zetten

dit is stap 1 en waarschijnlijk jou probleem opgelost

de usb to netwerk adapter kun je altijd nog aanschaffen


Hoi, @KeesYagi@peter-keetfm en @Nick83 het is een HP Pavilion g7 Notebook PC. Ondertussen al wel een jaar of 8 oud 🤐

Een korte zoektocht laat zien dat die 2x USB3 poorten heeft, wat dan de mogelijk biedt om er een Gbit USB3 adaptor aan te hangen, zodat je in ieder geval lokaal op je thuisLAN versnelling kan ervaren.

Zie ook https://forum.kpn.com/internet-9/binnenkort-bij-kpn-1-gbit-snelheid-486236?postid=880232


uit jaren ervaring zou ik eerst stap een doen

HDD vervangen door een SSD

de hardeschijf is de bottleneck van een systeem

het is echt een boost voor een oud systeem

misschien bij dit systeem sata3 als je geluk hebt

maar bij zelfs sata1 heb je met een ssd een boost vooral het opstarten

en het werkt veel prettiger


uit jaren ervaring zou ik eerst stap een doen

HDD vervangen door een SSD

de hardeschijf is de bottleneck van een systeem

het is echt een boost voor een oud systeem

misschien bij dit systeem sata3 als je geluk hebt

maar bij zelfs sata1 heb je met een ssd een boost vooral het opstarten

en het werkt veel prettiger

Ik  dacht te zien dat het betreffende type al een SSD had, maar HP heeft altijd een woud aan varianten. Het is aan Lukas_ om dat zelf uit te vissen wat voor variant die daadwerkelijk heeft.

Inderdaad is HDD => SDD vele malen effectiever als je een oude laptop sneller wilt maken. Heb hier ook een oude business HP die oorspronkelijk HDD had zo’n behandeling gegeven.


ik gebruikte al een ssd toen het nog sata1 was

ik heb ook wel eens een systeem gehad 4 ssd's in raid 0 deze was super snel desktop

inmiddels heb ik zo'n ding op het moederboad zelf geprikt

@tmoesel klopt hp heeft veel varianten ik denk zelf dat ts een hdd van 320 of 500 heeft

maar klopt als er een ssd in zit zit dat goed


uit jaren ervaring zou ik eerst stap een doen

HDD vervangen door een SSD

de hardeschijf is de bottleneck van een systeem

het is echt een boost voor een oud systeem

misschien bij dit systeem sata3 als je geluk hebt

maar bij zelfs sata1 heb je met een ssd een boost vooral het opstarten

en het werkt veel prettiger

Ik heb er nu een HDD in zitten. maarja ik heb totaal geen ervaring met een eventuele SSD er in te zetten xD

 


Oei

Heb je niet iemand in je kennissenkring die met computers kan

Hdd eruit ssd erin en opnieuw windows 10 erop

heb je weer een mooie schoone laptop

is zeker de moeite waard

ga voor een ssd 256 en niet 128 i.v.m. Opslag

ruimte


Oei

Heb je niet iemand in je kennissenkring die met computers kan

Hdd eruit ssd erin en opnieuw windows 10 erop

heb je weer een mooie schoone laptop

is zeker de moeite waard

ga voor een ssd 256 en niet 128 i.v.m. Opslag

ruimte

Welk merk en welk type zou je mij adviseren?


ik gebruik in diverse pc's laptops samsung

ik heb zelf de oudere types nog in gebruik

deze is goed :

https://azerty.nl/product/samsung/3358643/860-evo-250gb-solid-state-drive-intern?gclid=Cj0KCQiA6IHwBRCJARIsALNjViWPxgeA6D74Es4NbLTmDX_zOvn0a7GR7zVJ-DbmgWHuAAHulBovSSYaAl8mEALw_wcB

zelf even je beste winkel kiezen


zie hier even de winkels en beoordelingen link:

https://tweakers.net/pricewatch/1131809/samsung-860-evo-250gb.html

bovenste 2 heb ik al vaak besteld ook coolblue maar die is een stuk duurder


Heb hier pas de laptop in de woonkamer nog gedaan. Heb er de goedkoopste van 19 euro ofzo ingezet. Is "maar" 120 GB, maar dat is zat voor Windows en een paar programma's.


Ik ‘kleineer’ windows10 zo veel mogelijk, ongeveer 35 GB in totaal (3 partities) aan het begin van de SSD. De vierde partitie is dan voor Linux. Af en toe kopieer ik gewoon automatisch die hele 35 GB als een image naar NAS in het kader van backuppen.

Windows7 heb ik al jaren virtueel als image van 55GB. Alleen maar om mijn scanner (P-215II).

Kijk ook eens naar https://www.disk-partition.com/home-upgrade.html

Daarmee kan je heel windows van HDD naar SSD copieren, dan HDD eruit, SSD als enige aan de SATA kabel en dan start het gewoon weer. Kan heel veel herinstallatie enz schelen en je merkt ook erg direct het verschil in snelheid.


Ik geef bij voorkeur groter aan

Niet iedereen heeft een nas of andere opslag

en windows is tegenwoordig al behoorlijk groot

120g hikt daar net tegen als je bv film of wat andere iso bestanden hebt

ts geeft aan voor games

dan zou ik mijn keuze aanhouden


Reageer