Skip to main content

Ik ben benieuwd of er een KPN medewerker kan meekijken achter de schermen. Voor mijn twee vragen:

 

-Kan mijn straatkast ook vPlus aan? Vroeger kreeg ik 200/35 en nu heb ik 200/60 via Bonding, fijn voor de upload snelheden. Echter is mijn download met bonding zo onderhevig aan dipjes.

 

-Als ik willekeurige speedtest uitvoer dan krijg ik snelheden tussen de 60-190Mbit, waarbij het vaker aan de +/100Mbit zit. Als ik de lijnen stuk voor stuk los haal en ze individueel test krijg ik netjes 100/30. Ik ben benieuwd of er ergens in de wijkkast een bonding setting verkeerd kan staan?

https://www.speedtest.net/my-result/d/b5ec302a-e9a0-4712-bc41-021f509eea1c

https://www.speedtest.net/my-result/d/f1b274c0-5102-4811-86c1-523b2cb492f5

https://www.speedtest.net/my-result/d/65a0f433-2ace-4773-8f93-739e42ecd9b8

Deze testen vallen nu “goed” uit, de max zou 195 moeten zijn. Toch ben ik benieuwd waarom het af en toe zo inzakt. Ook op KPN speedtest websites, allemaal bedraad getest.

 

 

 

 

Of een bin file zakt ook weg naar 130/160

 


Ik heb voor een aantal uur een iPerf test laten lopen naar een Nederlandse universiteit aangesloten op SURFnet met veel bandbreedte.

 

Je ziet dan terugkomen waar ik op doelde, 80Mbit-130Mbit

 

 

Doe ik dezelfde test met upload, dan zie je keurig de 60Mbit die ook een "tafelberg” creëert en het plafond raakt.

Tot zover mijn input, ik heb een eigen modem gekocht omdat ik dit effect met de EB10 zag. Helaas lijkt het hetzelfde te zijn met een Zyxel bridge modem. Als je het mi vraagt komt het uit de DSLAM/Wijkkast.


Hallo @Wopper! Bedankt voor je uitgebreide topic. Omdat je je gegevens hebt ingevuld kon ik meteen even meekijken. Beide aderparen geven op dit moment een goede/stabiele verbinding door. Ik zie dat er inderdaad 200 haalbaar is, maar de actuele bitrate ligt op 155MBps down en 26 up. Dat is aan de lage kant. Ook zie ik dat op 30 oktober, ergens in de middag, de verbinding meermaals verbroken is. Dit was kort achter elkaar. Hierna is de lijn gelukkig ‘up’ gebleven. Dit is uiteraard een aandachtspuntje.
Waarom jouw meting een regelmatige schommeling tussen 130-80 laat zien is mij niet duidelijk. Ik kan het helaas niet zo mooi uitlezen als jij gedaan hebt. Ik zal voor je navragen wat een mogelijke verklaring is. 

Je hoort van me!  


Ha @Lisa dankjewel. Ik heb net mijn klantnummer nog aangepast in mijn profiel na jouw post. Er bleek een ouder klantnummer te staan. 
 

Kom je dan weer op mijn aansluiting uit?


@Wopper  Je zal denk ik een onderscheid moeten maken tussen de principes: modem, router en internet.

Mijn eerste gedacht is dat er ergens internet congestie (te druk) is bij tijd en wijle. Er is flinke overboeking, als eenieder op dezelfde DSLAM maximaal tegelijkertijd gaat downloaden, zul jij nooit aan de max lijnsnelheid van de modem komen. Wat de modem lijnsnelheid is moet je bekijken bij DSL Status pagina van de EBv10, zal bij Zyxel ook iets dergelijks zijn. Kijk ook naar CRC waarde. Kan best zijn dat er op regelmatige tijden extreme storing in de buurt van je telefoonlijn is en daardoor veel CRC errors, dan zakt de speedtest wat.

Kwa router (pfsense?) verwacht ik geen problemen, maar is echt aan jezelf omdat zeker te stellen.


@Wopper  Je zal denk ik een onderscheid moeten maken tussen de principes: modem, router en internet.

Mijn eerste gedacht is dat er ergens internet congestie (te druk) is bij tijd en wijle. Er is flinke overboeking, als eenieder op dezelfde DSLAM maximaal tegelijkertijd gaat downloaden, zul jij nooit aan de max lijnsnelheid van de modem komen. Wat de modem lijnsnelheid is moet je bekijken bij DSL Status pagina van de EBv10, zal bij Zyxel ook iets dergelijks zijn. Kijk ook naar CRC waarde. Kan best zijn dat er op regelmatige tijden extreme storing in de buurt van je telefoonlijn is en daardoor veel CRC errors, dan zakt de speedtest wat.

Kwa router (pfsense?) verwacht ik geen problemen, maar is echt aan jezelf omdat zeker te stellen.

 

Dank voor je reactie, ik ben er inderdaad al langere tijd mee bezig. pfSense draaide al in de Ziggo tijd en zonder problemen 300/30, ook met Budget Thuis (Telfort profiel) had ik deze uitdagingen niet 100/30 strak haal ik. Met het PPPoE profiel van KPN blijft de pfSense router onder de 10% CPU load, PPPoE is intensiever dan DHCP voor een router.

 

Voor mij zit de uitdaging dan ook in de DSLAM, het gaat volgens mijn analyze mis op het bonden /loadbalancing van de beide aders. Zowel de FritsBox, de Zyxel als de EBv10 hebben uitdagingen met het behalen van de snelheden. Door het testen van 3 modems kan je al veel uitsluiten. De wijk al hier is een volwaardig Ziggo domein, elke maand zie ik Ziggo busjes en geen KPN voertuigen. Ik geloof niet dat deze DSLAM vol zit, maar feiten hiervoor heb ik niet.

 

Het is zelfs speedtest server afhankelijk. De RETN komt altijd op 193Mbit/s uit.  Degene van KPN, dat verkeer blijft binnen de eigen core, haalt het niet hoger dan 130Mbit/s en andere nog lager. 

 

 


============================================================================
    VDSL Training Status:   Showtime
                    Mode:   VDSL2 Annex B
            VDSL Profile:   Profile 17a
                G.Vector:   Enable
            Traffic Type:   PTM Mode
             Link Uptime:   3 days: 2 hours: 25 minutes
============================================================================
       VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:     33.030 Mbps      105.471 Mbps
    Actual Net Data Rate:     33.031 Mbps      105.472 Mbps
          Trellis Coding:         ON                ON
              SNR Margin:        5.4 dB            5.6 dB
            Actual Delay:          0 ms              0 ms
          Transmit Power:      - 1.2 dBm          12.0 dBm
           Receive Power:      -12.4 dBm           0.0 dBm
              Actual INP:       83.0 symbols      81.0 symbols
       Total Attenuation:       11.2 dB           12.5 dB
============================================================================
      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3
  Line Attenuation(dB):  2.4    11.4    17.7     N/A     7.4    15.4    23.0   
Signal Attenuation(dB):  2.4    11.0    16.6     N/A     9.5    15.2    23.0   
        SNR Margin(dB):  5.5     5.5     5.4     N/A     6.3     5.3     5.4   
   Transmit Power(dBm):-12.9   - 6.9   - 3.1     N/A     8.4     7.8     6.9   
============================================================================

            VDSL Counters

           Downstream        Upstream
Since Link time = 25 min 3 sec
FEC:        88880242        149
CRC:        47437        0
ES:        30245        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Latest 15 minutes time = 13 min 6 sec
FEC:        273878        0
CRC:        172        0
ES:        110        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC:        295780        0
CRC:        146        0
ES:        94        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        N/A
HostInitRetr:    N/A
FailedRetr:    N/A
Latest 1 day time = 20 hours 43 min 6 sec
FEC:        25192466        19
CRC:        13689        0
ES:        8681        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Previous 1 day time = 24 hours 0 sec
FEC:        28172660        85
CRC:        14815        0
ES:        9407        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Total time = 1 days 20 hours 43 min 6 sec
FEC:        98489539        707
CRC:        47442        0
ES:        30249        0
SES:        3        0
UAS:        379        379
LOS:        1        0
LOF:        1        0
LOM:        0        0
Retr:        3
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
============================================================================

 

Line 2

 


============================================================================
    VDSL Training Status:   Showtime
                    Mode:   VDSL2 Annex B
            VDSL Profile:   Profile 17a
                G.Vector:   Enable
            Traffic Type:   PTM Mode
             Link Uptime:   3 days: 2 hours: 25 minutes
============================================================================
       VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:     33.028 Mbps      107.856 Mbps
    Actual Net Data Rate:     33.029 Mbps      107.857 Mbps
          Trellis Coding:         ON                ON
              SNR Margin:        5.5 dB            5.4 dB
            Actual Delay:          0 ms              0 ms
          Transmit Power:      - 1.1 dBm          11.8 dBm
           Receive Power:      -12.8 dBm           0.2 dBm
              Actual INP:       78.0 symbols      78.0 symbols
       Total Attenuation:       11.8 dB           12.7 dB
============================================================================
      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3
  Line Attenuation(dB):  2.5    11.8    18.1     N/A     7.4    15.6    22.8   
Signal Attenuation(dB):  2.5    10.9    17.3     N/A     9.6    15.5    22.7   
        SNR Margin(dB):  6.3     6.4     5.2     N/A     6.8     4.9     4.9   
   Transmit Power(dBm):-13.4   - 7.0   - 2.6     N/A     8.3     8.0     6.9   
============================================================================

            VDSL Counters

           Downstream        Upstream
Since Link time = 25 min 49 sec
FEC:        1661        59
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Latest 15 minutes time = 13 min 50 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        N/A
HostInitRetr:    N/A
FailedRetr:    N/A
Latest 1 day time = 20 hours 43 min 50 sec
FEC:        347        2
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Previous 1 day time = 24 hours 0 sec
FEC:        605        30
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Total time = 1 days 20 hours 43 min 50 sec
FEC:        35611        271
CRC:        0        0
ES:        3        0
SES:        3        0
UAS:        4845        4845
LOS:        1        0
LOF:        1        0
LOM:        0        0
Retr:        3
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
============================================================================
 


@Lisa een vraag die mij nog te binnen schiet, wat bepaalt dat een klant een VPLUS aansluiting of een bonded aansluiting krijgt? Heeft “mijn” DSLAM nog VPLUS kaarten in het chassis zitten?


Line 1 downstream is nogal beroerd als je het mij vraagt:

 

           Downstream        Upstream
Since Link time = 25 min 3 sec
FEC:        88880242        149
CRC:        47437        0
 

iets van 30 CRC errors per seconde gemiddeld, dat ga je merken volgens mij, kan je wel modelleren/uitrekenen wat de impact zou kunnnen/moeten zijn.

Je bonded uptream is wel OK en stabiel 59Mbps (66000 linespeed)

 

Oorzaak weet ik niet, van de meer analoge waardes weet ik niet wat voor VDSL normaal is bij KPN. Maar daaraan zou je misschien kunnen afleiden wat de achterliggende oorzaak zou kunnen zijn.

 

Je kan eens een tijdje op Line1 draaien alleen en ook een tijdje op Line2 alleen.

 

Wat er aan kaarten in een kast zit is niet aan een KPN provider moderator om te weten, dat dot de onafhanelijke netwerktak, je neemt abo van bepaalde tot max snelheid, als het daar binnen valt gaat men niet maar zo iets aan DSL zaken aanpassen denk ik. Beter tijd in glasvezel aanleg steken.


@tmoesel 

wat een fijne bijdrage, dat was mij ontgaan ik staarde blind op de attainable rate. Ik zal ze eens wisselen per poort om de lijn of het modem uit te sluiten.

Weet iemand of je deze info ook uit een FritzBox kan halen?
 

Beiden onder elkaar:


Line 1
           Downstream        Upstream
Since Link time = 11 min 45 sec
FEC:        1731        67
CRC:        0        0
ES:        0        0


Line 0
           Downstream        Upstream
Since Link time = 10 min 21 sec
FEC:        94643980        172
CRC:        50537        0
ES:        32252        0

 

 


Hoi @Wopper! Ik ben er nog niet achter waar het verlies door veroorzaakt wordt, maar ik kan wel antwoord geven op deze vraag: 

@Lisa een vraag die mij nog te binnen schiet, wat bepaalt dat een klant een VPLUS aansluiting of een bonded aansluiting krijgt? Heeft “mijn” DSLAM nog VPLUS kaarten in het chassis zitten?

Heel simpel, je hebt een 200MB/s abonnement. Met Vplus is er max. 184/32 beschikbaar. Met pairbonding 200. Vandaaaar. 

 

@DennisA78 of @NHendriks weet een van jullie waar deze dip(s) vandaan kunnen komen? Het lijkt wel een loop. 

 

Fijne bijdrage @tmoesel! Dank:thumbsup:


Nondeju, dat zijn inderdaad enorm veel fouten op lijn 1! Bij pairbonding kan er een hoop aan de hand zijn maar hierbij is het vooral belangrijk dat de capaciteit symmetrisch is tussen beide aderparen. Een klein beetje verschil mag maar het moet niet heel veel worden.

Het zou zo maar eens kunnen dat lijn 1 ergens in sluiting ligt of dat er een bridge tap in zit. Ruis op de lijn is natuurlijk ook nog een optie, al verwacht ik dat er vectoring wordt toegepast dus dan zou ruis al veel minder aan de orde moeten zijn.

Hangt het modem direct aan het ISRA met een Y-kabel of zit er nog allerhande binnengeleiding tussen?


Nondeju, dat zijn inderdaad enorm veel fouten op lijn 1! Bij pairbonding kan er een hoop aan de hand zijn maar hierbij is het vooral belangrijk dat de capaciteit symmetrisch is tussen beide aderparen. Een klein beetje verschil mag maar het moet niet heel veel worden.

Het zou zo maar eens kunnen dat lijn 1 ergens in sluiting ligt of dat er een bridge tap in zit. Ruis op de lijn is natuurlijk ook nog een optie, al verwacht ik dat er vectoring wordt toegepast dus dan zou ruis al veel minder aan de orde moeten zijn.

Hangt het modem direct aan het ISRA met een Y-kabel of zit er nog allerhande binnengeleiding tussen?

Ik heb het modem zojuist herstart, zodat we een goed beeld hebben van de timers. Ik heb eerder deze week op één van beide lijnen gedraaid. Die leken gelijkwaardig, je zou verwachten dat als de counters door deze test zijn verhoogd, ze dan ook op beide porten verhoogd zouden zijn, om dat uit te sluiten de reboot.

 

De FritzBox geeft aan dat er na een meter of 10 “iets” in de kabel zit wat voor overspraak zorgt en resulteert in 6Mbit verlies per kabel. Dat zou de las kunnen zijn in de kruipruimte, alhoewel dat dichterbij lijkt qua afstand. De monteur gaf aan dat er geen officiële KPN kabel loopt van onder het huis naar de meterkast, omdat ze wel goed intrainen heeft hij het zo gelaten. Erfenis van de vorige bewoners, zoals gemeld een Ziggo bolwerk in deze wijk. 

 

Met Budget thuis liep het ook goed, wat ik mij nu in kan denken is dat beide lijnen elkaar beïnvloeden en er daardoor overspraak ontstaat met dipjes tot gevolg, door de las van de vorige bewoners. Dan zou er een grondploeg moeten komen om van de officiële KPN straatkabel (kruipruimte) naar de meterkast een officiële KPN kabel te trekken @Lisa ?

 


Ik zou hier een monteur voor laten komen. Lijn 1 inderdaad bar slecht. Monteur kan alle kanten opmeten en dingen uitsluiten (Poorten wijkkast, kabel voor of in die las)


Tnx @DennisA78 ik denk dat je op het goede spoor zit, lijkt toch op overspraak oid.

Te ref dit is wat de Fritzbox zegt.

https://service.avm.de/help/en/FRITZ-Box-7581/018/hilfe_syslog_3


Ok. Er zijn geen zichtbare vertakkingen? Bij pairbonding meestal niet huis. Bij oudere bekabeling nog wel, van de ene muuraansluiting naar de andere, vanuit de pstn tijd. Maar het kan ook aan de andere kant zitten (wijkkast, centrale) Dat daar nog een ouder tel lijn bij opzit. Meten is weten  #monteur


Alleen in de kruipruimte van de “gedraaide” KPN straatkabel welke onder alle huizen doorloopt, een gesoldeerde aftakking naar de meterkast. 

Geen andere aftakkingen hier in huis.


Gebruik je een officiële Y kabel van KPN? En heeft deze een zwarte of een witte kleur? 


Gebruik je een officiële Y kabel van KPN? En heeft deze een zwarte of een witte kleur? 

Een officiële witte van KPN. Is dat goed?


Gebruik je een officiële Y kabel van KPN? En heeft deze een zwarte of een witte kleur? 

Een officiële witte van KPN. Is dat goed?

De beste en nieuwste die er is, als deze direct aan het ISRA zit zou de snelheid eigenlijk niet zo mogen schommelen. Net zoals @DennisA78 zegt is misschien slim om een monteur te laten komen.

 

Maar @DennisA78 en @NHendriks met het oog op glas sturen wij geen OG meer aan voor pb als een van de twee lijnen slecht is toch?


Gebruik je een officiële Y kabel van KPN? En heeft deze een zwarte of een witte kleur? 

Een officiële witte van KPN. Is dat goed?

De beste en nieuwste die er is, als deze direct aan het ISRA zit zou de snelheid eigenlijk niet zo mogen schommelen. Net zoals @DennisA78 zegt is misschien slim om een monteur te laten komen.

 

Maar @DennisA78 en @NHendriks met het oog op glas sturen wij geen OG meer aan voor pb als een van de twee lijnen slecht is toch?

Klopt maar het probleem ligt mogelijk niet onder de grond. Mocht het probleem wel ondergronds liggen dan kan de monteur wel een dragerwissel naar VPlus kunnen laten inschieten op een specifiek aderpaar.


Ben met jullie eens dat het niet onder de grond (graven) hoeft te zitten. Voor mij lijkt het meest waarschijnlijke overspraak in de las bij het gelijktijdig volledig belasten van de lijnen. Deze las ligt in een kurkdroge kruipruimte, goed toegankelijk.

Hoe maken jullie een las vanaf een invoer van een huis naar een ISRA punt, hou je dan rekening met twisten om overspraak te voorkomen oid? Solderen of klemmen? @NHendriks @Ik_Hussel @DennisA78 

Aangaande de lijn errors, op de Fritz lijkt het nu stabiel, net als in de korte test op de Zyxel gistren. Ik denk dat deze errors toe te schrijven waren aan de testen van de individuele lijnen, mijn eigen testen in het kader van dit onderzoek.

 

 


@Wopper We plannen een monteur voor je. De datum die we gekozen hebben is: Ik doe 16-10 tussen 10:00 en 12:00 uur. Laat het vooral weten als dit niet uitkomt, dan herplan ik de afspraak graag voor je. Laat dan even weten welke dag en tijd wél uitkomt. 

 


@Wopper We plannen een monteur voor je. De datum die we gekozen hebben is: Ik doe 16-10 tussen 10:00 en 12:00 uur. Laat het vooral weten als dit niet uitkomt, dan herplan ik de afspraak graag voor je. Laat dan even weten welke dat en tijd wél uitkomt. 

 

Hallo @Lisa dank voor je doortastende houding, ik hoop dat we iets afwijkend meten in de kabel. 16-11 staat in de SMS dan is de monteur van harte welkom.


Ik hoop het ook. Gezien de metingen en de reacties van onze monteurs verwacht ik dat dit de juiste eerste stap is naar een stabiele(re) verbinding. Klopt inderdaad 16-11 moet het zijn, niet 16-10:sweat_smile:

​​​​​​


Update na een monteur bezoek vanmorgen, dikader 2 is niet goed. Dat verklaart ook waarom ik met BudgetThuis op dikader 1 een hele tevreden klant was.

 

Isolatie weerstand is "hmzzz” en er is een te hoge onbalans aangetroffen. Maandag komt er een ander team op bezoek.