Skip to main content

ik heb een abonnement van 100 Mbit; een KPN speedtest komt echter zowel voor up- en download niet hoger uit dan iets boven 30 Mbit. ik heb een glasvezelaansluiting

admin: titel aangepast ivm vindbaarheid 

Heb je die snelheid met een bekabelde pc of laptop gemeten?


nee met een laptop via wifi. 


Ik zou graag even met je willen kijken if er voldoende binnen komt.  Kan je met een bekabelde pc of laptop meten? Welk type modem heb je?


Experia V10, dat in de kelder onder mijn woonkamer staat. Ik heb zelf een test gedaan met de app Speedtest, op de BG kom ik tot 43,7 D en 47,1 U. In de kelder vlakbij het modem kom ik tot

83,1 D en 95,4 U.

ik kom maandag terug op je verzoek om met een bekabelde laptop te testen


Als je glasvezel hebt is er geen noodzaak meer om de modem vlak bij een IS/RA-punt te plaatsen, want daar had je toen een zo kort mogelijke DSL-kabel voor nodig.

Nu kun je de modem/router/V10 gewoon in de huiskamer zetten en tussen de glasvezelkast en het modem een LAN-kabel, kwaliteit minimaal CAT5e plaatsen, die mag maximaal 100 meter zijn in tegenstelling tot de 1 ½ meter bij een DSL-kabel.

Dan wordt je wifi ook meteen een stuk beter.

 


Bekabeld meten lijkt niet meer nodig. De snelheid zal rond de 100 zijn. Het gaat dus helemaal goed. Vrijwel zeker maakt u gebruik van de 2.4ghz band en die kan geen hoge snelheid aan.  De 5ghz band kan dat wel maar heeft een kort bereik en gaat moeilijk door vloeren en muren heen. De positie van de v10 is dus niet goed. U moett aan de slag ben ik bang.


Hoi @avop . Welkom op het forum.

Als je glasvezel hebt is er geen noodzaak meer om de modem vlak bij een IS/RA-punt te plaatsen, want daar had je toen een zo kort mogelijke DSL-kabel voor nodig.

Nu kun je de modem/router/V10 gewoon in de huiskamer zetten en tussen de glasvezelkast en het modem een LAN-kabel, kwaliteit minimaal CAT5e plaatsen, die mag maximaal 100 meter zijn in tegenstelling tot de 1 ½ meter bij een DSL-kabel.

Dan wordt je wifi ook meteen een stuk beter.

 

Bekabeld meten lijkt niet meer nodig. De snelheid zal rond de 100 zijn. Het gaat dus helemaal goed. Vrijwel zeker maakt u gebruik van de 2.4ghz band en die kan geen hoge snelheid aan.  De 5ghz band kan dat wel maar heeft een kort bereik en gaat moeilijk door vloeren en muren heen. De positie van de v10 is dus niet goed. U moett aan de slag ben ik bang.

Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. De v10 centraler plaatsen zou wel eens een hele gunstige invloed op je wifi kunnen hebben.


dank voor je reactie. De V10 verplaatsen zal niet lukken, ik krijg hiervoor geen toestemming van mijn vrouw. Het staat dus nu in de kelder onder de huiskamer met een houten tussenvloer. Maakt dit dan zoveel verschil? Ik heb de speedtest-app weer gebruikt en ik komt tot de volgende resultaten: gisterenavond om half 12, 122 D en 179 U (vreemd???) en zo juist 48 D en 81 U. Waarom wisselt dit zo sterk.?


Verschillen in snelheid met wifi ken ik. Vooral in de 2.4ghz band zijn er maar weinig kanalen en in mijn wijk zijn er zoveel access points dat er nooit vrij kanalen zijn. Afijn, delen gaat ten koste van de snelheid. Overdag zijn er meer gebruikers (thuis werken!) en om 23:30 zal er minder van wifi gerbuik worden gemaakt. Sneller dus.

De oplossing voor mij was een (los) Fritzbox wifi access point met 5ghz ondersteuning.

5ghz is sowieso sneller maar heeft ook meer kanalen. De kans dat je een kanaal moet delen is dan kleiner.

Blijft staan: de plaats van het wifi access point is ook belangrijk.


Dat de snelheden niet worden gehaald, heeft dus blijkbaar te maken met de plaats van het modem. Gelet op ons gebruik van het internet, zijn deze snelheden voldoende.

Ik sluit bij deze de sessie af onder dankzegging voor je reacties.

Â