Skip to main content

Onlangs heb ik een brief gekregen van KPN met de mededeling dat mijn koperaansluiting gaat worden afgesloten, omdat ik overga op een glasvezelaansluiting. Het kastje dat ik in mijn meterkast moet plaatsen voor de glasvezelaansluiting heb ik inmiddels ook ontvangen.

 

Het probleem is alleen dat de glasvezel helemaal niet is aangesloten in mijn appartement. Bij de meeste appartementen in mijn gebouw is de glasvezel wel aangesloten, maar bij een aantal appartementen (waaronder dat van mij dus) is dat niet gebeurd. Ik ben al sinds 2021 bezig om die aansluiting ook in mijn appartement te krijgen, maar ik word van KPN Netwerk doorgestuurd naar allerlei onderaannemers die allemaal zeggen dat mijn wijk niet meer onder hun valt. Op 24 april 2024 heb ik voor het laatst contact gehad met een medewerker van KPN en die zei dat ik binnen 72 uur teruggebeld zou worden door KPN Netwerk, maar ook toen ben ik niet gebeld. 

 

Maar volgens de administratie KPN zou ik dus wel aan glasvezelaansluiting in mijn appartement hebben. Wie weet wat ik het beste kan doen? Omdat dit nu al jaren speelt ben ik binnenkort genoodzaakt om mijn abonnement bij KPN op te zeggen en naar Ziggo te gaan.

Zit de glasvezelaansluiting niet ergens in een centrale meterkast of technische ruimte ofzo?

Laat anders gewoon een gratis installatie monteur komen. Dan kan die het ter plaatse voor u uitzoeken. En indien nodig een andere monteur van KPN Netwerk aansturen.


De glasvezelaansluiting zit inderdaad op de begane grond in de technische ruimte, maar de kabel moet nog wel worden doorgetrokken naar mijn appartement. Er zijn al meerdere monteurs langsgekomen (meer dan 5), maar allemaal vertrekken ze ook weer met de mededeling dat ze ‘hebben gezien wat er nog moet gebeuren’ en dat er binnenkort weer contact met me wordt opgenomen. Vervolgens wordt er helemaal geen contact met me opgenomen. 

 

In 2022 heb ik contact gehad met een medewerker van VolkerWessels en die vertelde me dat er in hun administratie bij mijn adres een foto staat met de bevestiging dat de aansluiting in mijn appartement zou zijn geplaatst, alleen is die foto van een ander huisnummer. 

 

Volgens KPN heb ik dus een glasvezelaansluiting in mijn appartement, maar die heb ik dus helemaal niet. Ondertussen sturen ze mij een brief met de mededeling dat mijn verbinding wordt overgezet naar glasvezel en dat mijn koper binnenkort wordt afgesloten.


Als de glasvezelaansluiting beneden in de technische ruimte zit, dan is VolkerWessels klaar. VolkerWessels zijn grondwerkers. Die leggen buiten de kabel in de grond. Zodra die binnen is zit hun werk erop. 

Een monteur van KPN provider zal de kabel door moeten trekken naar uw appartement. 

Er zijn al meerdere monteurs langsgekomen...

Monteurs van KPN? 


Bij de andere appartementen in dit complex hebben die grondwerkers die aansluitingen tot in de appartementen gelegd. Bij enkele appartementen (waaronder dat van mij) hebben ze dat niet gedaan.

 

Bedoel je dat de monteur van KPN ook de kabel vanuit de technische ruimte op de begane grond tot in mijn appartement kan aanleggen?


Bedoel je dat de monteur van KPN ook de kabel vanuit de technische ruimte op de begane grond tot in mijn appartement kan aanleggen?

Ja. Het glasvezelkastje word dan in de technische ruimte geplaatst. De KPN monteur legt dan een utp kabel naar uw appartement. In uw appartement plaatst de KPN monteur dan de KPN Box of Experiabox. 


Het is natuurlijk wel de vraag of dit mogelijk is. Vanuit de plek waar de glasvezel aansluiting zit moet er een UTP kabel getrokken kunnen worden naar het appartement. Dus een loze leiding, of een bestaande dsl of coax kabel. Deze kunnen in de meeste gevallen vervangen worden. Je zou ook nog kunnen aanbellen bij de enkel appartementen waarbij de aansluiting niet in het appartement is gelegd. Om te zien hoe het daar uiteindelijk gerealiseerd is. 


HI @Safir, welkom hier. 

De KPN monteur kan inderdaad een kabel doortrekken naar je appartement. Maar het moet inderdaad wél kunnen, wat DaveA terecht aangeeft. Weet jij of die mogelijkheid er is? 

Het is natuurlijk wel de vraag of dit mogelijk is. Vanuit de plek waar de glasvezel aansluiting zit moet er een UTP kabel getrokken kunnen worden naar het appartement. Dus een loze leiding, of een bestaande dsl of coax kabel. Deze kunnen in de meeste gevallen vervangen worden. Je zou ook nog kunnen aanbellen bij de enkel appartementen waarbij de aansluiting niet in het appartement is gelegd. Om te zien hoe het daar uiteindelijk gerealiseerd is. 

Is dit een optie? 


HI @Safir, welkom hier. 

De KPN monteur kan inderdaad een kabel doortrekken naar je appartement. Maar het moet inderdaad wél kunnen, wat DaveA terecht aangeeft. Weet jij of die mogelijkheid er is? 

Het is natuurlijk wel de vraag of dit mogelijk is. Vanuit de plek waar de glasvezel aansluiting zit moet er een UTP kabel getrokken kunnen worden naar het appartement. Dus een loze leiding, of een bestaande dsl of coax kabel. Deze kunnen in de meeste gevallen vervangen worden. Je zou ook nog kunnen aanbellen bij de enkel appartementen waarbij de aansluiting niet in het appartement is gelegd. Om te zien hoe het daar uiteindelijk gerealiseerd is. 

Is dit een optie? 

Dit is zeker een optie. Het probleem zit volgens mij ook niet in de vraag of de UTP-kabel kan worden doorgetrokken naar het appartement. Bij de meeste appartementen in dit complex is dat ook gewoon gebeurd. Het probleem is dat de monteurs die bij mij langskomen (en dat zij er inmiddels meer dan 5 geweest) allemaal zeggen dat ze zien wat er moet gebeuren en zeggen dat ze een volgende keer terugkomen. Vervolgens hoor ik niets meer van ze. 

 

Ondertussen staat in de administratie van KPN kennelijk dat mijn woning wel is aangesloten op glasvezel. Ik heb een brief gekregen dat ze mijn koperverbinding gaan uitschakelen, maar ik heb dus helemaal nog geen glasvezel.


Duidelijk. Ik vind dit ook een redelijke vreemde gang van zaken. Ik ga kijken wat hier aan de hand is, kom er nog op terug. 

Wat het uitschakelen van de koperverbinding betreft, geen zorgen. Dat gebeurt niet zomaar en alleen als glasvezel werkend is aangesloten. 


Ik heb hetzelfde probleem als beschreven in dit topic: 

KPN Netwerk heeft mijn adres als gereed gemeld, terwijl ze de aansluiting op mijn adres helemaal niet in orde hebben gemaakt. 


Reageer