Skip to main content

Aangezien ik een Fritz!Box heb gekocht en deze mij prima bevalt wil ik van de KPN Experiabox af.

Mijn vraag is of ik deze moet terugsturen of weg mag gooien.

Indien ik deze moet terugsturen, dan wil ik graag weten waar naar toe.

Met hartelijke groeten,

Jos Parlevliet

Den Haag


Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

hallo jos,

U kunt deze het beste gewoon nog bewaren.Mocht er ooit iets niet werken zullen ze waarschijnlijk vragen de experia box aan te sluiten.Ook moet hij terug als u het abonnement opzegt.


Hoi @Jos Parlevliet 
De experiabox is eigendom van de KPN en mag u zeker niet weggooien.
Ook is het verstandiger als u deze bewaard om de reden die @martijn197108 hier verteld.
 


Aangezien ik een Fritz!Box heb gekocht en deze mij prima bevalt wil ik van de KPN Experiabox af.

Mijn vraag is of ik deze moet terugsturen of weg mag gooien.

Indien ik deze moet terugsturen, dan wil ik graag weten waar naar toe.

Een manier om er van af te komen is overstappen naar een provider die je geen bruikleenmodem opdringt, kan gewoon KPN WBA zijn dus je blijft bij KPN. De aboprijs kan daardoor wellicht ook iets lager zijn, b.v. 30 euro per jaar. Dat betaal je nu dus aan KPN voor het bewaren van een apparaat waar je niks mee doet en hoe langer je wacht hoe lager de kans dat iemand dat ding nog wil hebben of gaat gebruiken. Kan ook zijn dat de grondstofprijzen van het 1 of ander dusdanig stijgen dat KPN pro-actief je van de bewaarplicht verlost en je ook benadert met info en/of retourdoos waar het ‘afval’ heen moet.


Aangezien ik een Fritz!Box heb gekocht en deze mij prima bevalt wil ik van de KPN Experiabox af.

Mijn vraag is of ik deze moet terugsturen of weg mag gooien.

Indien ik deze moet terugsturen, dan wil ik graag weten waar naar toe.

Een manier om er van af te komen is overstappen naar een provider die je geen bruikleenmodem opdringt, kan gewoon KPN WBA zijn dus je blijft bij KPN. De aboprijs kan daardoor wellicht ook iets lager zijn, b.v. 30 euro per jaar. Dat betaal je nu dus aan KPN voor het bewaren van een apparaat waar je niks mee doet en hoe langer je wacht hoe lager de kans dat iemand dat ding nog wil hebben of gaat gebruiken. Kan ook zijn dat de grondstofprijzen van het 1 of ander dusdanig stijgen dat KPN pro-actief je van de bewaarplicht verlost en je ook benadert met info en/of retourdoos waar het ‘afval’ heen moet.

Hoe zit het met service, kan je dan ook een alles in één afnemen en heb je bepaalde kortingen als je ook mobiel van KPN hebt?


Hebben we in Nederland een provider die niet standaard een modem opstuurt? Welke is dat dan?


Hebben we in Nederland een provider die niet standaard een modem opstuurt? Welke is dat dan?

Netrebel

 

Freedom

 


Zouden er komend jaar op dat gebied ook veranderingen komen? Dat  we bij meerdere providers voor zo'n zelfde optie kunnen kiezen met een abbo zonder modem? Of is dat ook weer te ingewikkeld?

 

Lijkt me dat het weer een beetje net als ‘vroeger’ wordt. Je had een ding, en daarop sloot je weer je eigen modem aan. volgens mij, maar weet ik niet, toen was ik nog 22 jaar jonger ofzo :grin:


Als er echt problemen ontstaan (service is vaak op bruikleen artikelen) dan is het toch fijn om een modem in huis te hebben die je kunt aansluiten als er storingen ontstaan. In een vuilniszak en netjes op zolder opbergen.


Persoonlijk hoef ik zelf niet een provider modem meer te hebben liggen,… Dus retour, en bied het aan bij andere klanten. De ondersteuning krijg je toch niet wanneer je kiest voor een eigen modem. En als er dan met het netwerk iets aan de hand is, ja dan moet dat echt in de wijkcentrale zitten, want ja waar anders?


Als ik een storing heb met mijn router dan kunnen zij de lijn meten van de centrale tot de kpn router. als zij daar iets in ontdekken, sturen ze een monteur aan. Als ik een eigen router installeer, instellingen die door een update verdwijnen en ik zeg geen internet meer te hebben, dan is het voor kpn misschien lastig te meten en dan vragen zij de orginele router terug te plaatsen. Dat kan ik mij vanuit KPN wel begrijpen.


Lijnmeting tot ook aan een Fritzbox is prima te doen, stukje text van een persoonlijk gesprek met een mod hele lange tijd geleden. Dus een EB thuis laten liggen is echt niet nodig. 

Tot aan het modem kan ik niks vinden wat op wegvallende verbindingen duidt. Ik kan na het modem - de FRITZ!Box - helaas geen metingen doen. Ik kan wel een 'ondersteunend' modem (V10 / BOX 12 afhankelijk van de voorraad) toesturen.

 

En volgens mij moet dat dan ook met ieder ander willekeurig modem lukken.


Volgens mij kan KPN bij een Experiabox ook de snelheid en stabiliteit van de lijn meten. Bij een eigen modem/router kunnen ze alleen maar zien of er wel of geen verbinding is. Lijkt me.


Dat was niet mijn ervaring :wink: begintijd corona is hier ivm thuiswerken zowel aan de IT kant van het werk, samen met kpn echt alles wel uitgezocht. Zonder de EB. Had hele vreemde bijzondere onderbrekingen en disconnectie van het internet. Die onderbrekingen vielen niet terug te luisteren uit de opname apparatuur. ook niet met live meeluisteren, maar ikzelf in gesprek met een klant ervoer wel die vreemde onderbrekingen. Resulteerde uiteindelijk dat het aan de Cisco Anyconnect lag, die werkt alleen stabiel met ipv4, en fritz stond toen op ipv6. Uit de lijnmeting kwam niets vreemds naar voren, en die was ook niet instabiel. Snelheid was toen dik in orde. na omzetten op IPV4 alles probleemloos. 

 

Daarbij is het ook dat als jij een fritzbox wilt gaan huren, je ook een retourdoos krijgt voor de EB, dus dat kpn niets kan uitlezen is dikke onzin. 


Daarbij is het ook dat als jij een fritzbox wilt gaan huren, je ook een retourdoos krijgt voor de EB, dus dat kpn niets kan uitlezen is dikke onzin. 

Waarom? Vanwege die retourdoos?

Sommige mensen kiezen voor een fritzbox juist omdat KPN dan niets uit kan lezen. Want die willen dat niet.


KPN kan een Fritzbox niet uitlezen zoals we dat kunnen met een Experiabox. We kunnen enkel zien dat er een verbinding is en afhankelijk van het type verbinding kunnen we ook iets over de prestaties lezen. Bij DSL-verbindingen bijvoorbeeld meer dan bij glasvezel maar bij koper lopen er ook meer systemen om lijnen te monitoren en worden er veel meer verschillende technieken toegepast.

Dit kan ongeacht of er nou een Fritzbox, Cisco, Draytek of welk ander merk ook aan hangt. Het gebrek aan ondersteuning voor TR-069 kan er echter wel voor zorgen dat een KPN-randapparaat in het LAN niet geüpdate wordt zoals bijvoorbeeld een wifipunt of tv-ontvanger (niet alle tv-updates updates gaan via VLAN 4 namelijk). Fritzbox heeft wel de mogelijkheid om TR-069 in te schakelen. TR-069 is voor de Experiabox ook deels nodig voor diagnose en dan komt inderdaad het uitlezen van het netwerk om de hoek kijken. In de praktijk kunnen we er nog veel meer mee voor assistentie via de klantenservice. TR-069 zal er op den duur wel uit gaan en vervangen worden door XMPP.

De hele reden dat KPN vraagt om een Experiabox (of in het geval van Service Plus een Fritzbox) aan te sluiten is om uit te sluiten dat er iets aan het eigen apparaat mankeert. Als iemand bijvoorbeeld aan het klooien is geweest en per ongeluk VLAN's omdraait of PPP-instellingen veranderd dan kan je natuurlijk niet verwachten dat KPN daar wat aan kan doen. Het is dus echt zaken uitsluiten voordat er een monteur gestuurd wordt. Als die Experiabox namelijk niet aangesloten wordt en er wordt direct een monteur aangestuurd zal die bij aankomst toch echt eerst een Experiabox proberen. Mocht die direct werken dan kan je rekenen op een factuur met servicekosten. We kunnen trouwens ook de verbrekingen van PPP-sessies zien in de Radius-server.

 

Dus in het kort, stel ik hang hier in huis mijn TP Link Omada-router op mijn glasvezellijn dan kan ik nog steeds de demping uitmeten en wat actuele informatie en geschiedenis van de PPPoE-sessie inzien. Meer niet. Stel ik hang een Draytek aan een DSL-verbinding dan kan ik naast de informatie omtrent een PPPoE-sessie ook de performance van de DSL-verbinding inlezen. Hoe heftig heeft DLM ingegrepen bijvoorbeeld en op welke snelheid is het modem ingetraind.


De hele reden dat KPN vraagt om een Experiabox (of in het geval van Service Plus een Fritzbox) aan te sluiten is om uit te sluiten dat er iets aan het eigen apparaat mankeert. Als iemand bijvoorbeeld aan het klooien is geweest en per ongeluk VLAN's omdraait of PPP-instellingen veranderd dan kan je natuurlijk niet verwachten dat KPN daar wat aan kan doen. Het is dus echt zaken uitsluiten voordat er een monteur gestuurd wordt. Als die Experiabox namelijk niet aangesloten wordt en er wordt direct een monteur aangestuurd zal die bij aankomst toch echt eerst een Experiabox proberen. Mocht die direct werken dan kan je rekenen op een factuur met servicekosten. We kunnen trouwens ook de verbrekingen van PPP-sessies zien in de Radius-server.

Iemand met een eigen router (niet perse eigen modem) wordt in mijn ogen geacht na geklooi zelf zaken te kunnen uitsluiten. Daar moet geen gratis helpdesk voor nodig zijn die dan ook verder niet helpt maar alleen maar zegt: Sluit dat stuk controle gereedschap van ons wat u voor 30 euro per jaar in de doos bewaart maar eens aan. Alsof de eigenroutergebruiker dat zelf niet kan verzinnen. En een eigenroutergebruiker kan ook simpelweg een eigen niet-bruikleenrouter als back-up gebruiken om te testen. Of een Laptop met een netwerkprofiel op VLAN6 PPPoE. De eigenroutergebruiker weet ook wel dat als ie jouw langs laat komen dat het dan 60 euro kost om eigen geklooi weer recht te breien. En stel eigenroutergebruiker heeft geen EB voor 30 euro per jaar in de doos liggen, dan zal hoop ik jij wel iets in de bus hebben liggen wat een PPPoE verbinding op VLAN6 kan opzetten en aantonen dat de IP verbinding gewoon werkt (of niet als b.v. iets in de DSLAM mis is).

Verder, als KPN zo groen en duurzaam bezig wil zijn, lijkt me ongebruikte apparatuur bij alle eigenroutergebruikers op de plank geen goed idee. Een optie bij bestellen van ‘geen bruikleenrouter’ scheelt postpakketverkeer en 1 overbodig apparaat minder.


Aangezien ik een Fritz!Box heb gekocht en deze mij prima bevalt wil ik van de KPN Experiabox af.

Mijn vraag is of ik deze moet terugsturen of weg mag gooien.

Indien ik deze moet terugsturen, dan wil ik graag weten waar naar toe.

Met hartelijke groeten,

Jos Parlevliet

Den Haag


Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Gewoon in een doosje in de meterkast opbergen 

Zo heb ik mijn fritzbox 5490 direct op de glasvezel aangesloten 

Heb het NT (glasvezel kastje) en de box12 in een doos gestopt met toebehoren 

Staat op een plank bovenin de meterkast 

Mocht het ooit nodig zijn bij een storingÂ