Skip to main content

Op 5-augustus maak ik een betalingsafspraak via internety met de KPN, voor betaling 3-september 2021 via Ideal. Hiervan krijg ik een email bevestiging op 5 augustus. Ok. alles geregeld. Op 12-08-2021 krijg ik een agressieve verkapte aanmaning vermomd als herrinering dat ik mijn achterstand binnen 5 dagen moet betalen. Gebeld met de klantenservice. Ik kon deze negeren. Ik zou een nieuwe email krijgen ter bevestiging van de regeling voor 3 september. Deze krijg ik ook op 18-september. Op 22, en 23 augustus weer aanmaningen dat ik binnen 5 dagen moet betalen. Weer contact gehad met klantenservice. Ik werd toch wat nerveus hiervan. Geen probleem, het heeft zich gekruisd. Ik mocht de aanmaning, o ja ze heten herrinneringen, negeren. 2 September krijg ik de nieuwe rekening. # September heb ik de openstaande rekening via Ideal zoals overeengekomen betaald. Dus er stond niets meer open. 2 September ontvang ik de nieuwe rekening. 5 september ontvang ik een aankondiging dat ik wordt afgesloten daar er nog een bedrag openstaat? Bij nabellen vanochtend bleek dit dus de nieuwe rekeing te zijn. Die moest ik absoluut vandaag betalen, dat stond immers in de overeenkomst. Er mocht niets meer openstaan. In mijn optiek stond er ook niets meer open, daar ik de rekening van 1 augustus conform de richtlijnen en via Ideal betaald heb.

Wat is dit voor een asociaalbeleid, wat volledig in strijd is met het billikheid en redelijkheids principe waarop onze wetgeving is gebaseerd. Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen. Indien na 14 dagen de betaling uit is gebleven, dient de consument-schuldenaar kosteloos worden aangemaand. Het is duidelijk dat de KPN een agressief incassobeleid hanteerd. Binnen een dag een rekening die je vlak voor het weekend ontvangt moeten betalen, kan men niet meer redelijk noemen. Gebeld met uw klantenservice. Dit gesprek is uiterst onaangenaam verlopen en kwam niet verder dan de de KPN het volste recht had en volledig in haar gelijk stond. Daarentegen voel ik mij als klant volkomen genaaid en onjuist bejegend, daar ik in mijn optiek volledig aan de voorwaarden van de batlingsregeling heb voldaan. Een rekening die ik op 2 September ontvang kan en mag niet als betalingsachterstand geoormerkt worden. Dat is niet redelijk en getuigd van een volkomen minachting van de klant. Ik ben meer dan 45 jaar klant van de KPN sinds mijn 1st telefoonaansluiting. U snapt dat ik absoluut niet meer kan vinden in dit agressieve beleid van de KPN. Ik wil daarom iedereen op dit forum waarschuwen ga geen betlaingsregeling met de KPN aan, jij houdt je aan de afspraak de KPN heeft daar geen enkele boodschap aan, ze stellen zich zeer hierarchish op, zonder empathy en de menselijkmaat is volledig verloren gegaan. Zwaar teleurgesteld in het "vriendelijk gezicht" van de KPN. ICT en inflexibilitiet hebben het overgenomen van redelijk en humaan denken.

# september= 3 september


Goedemorgen @Klant-KPN19, welkom op ons forum!
Allereerst bedankt voor je bericht! Jeetje wat een gedoe zeg! Dit is uiteraard niet zoals het hoort te lopen!
Het is me bekend dat het factuursysteem wat absoluut kan zijn en er weinig ruimte is voor uitzonderingen. Als je een lopende betaalafspraak mag de incasso van de volgende factuur niet mislukken, daarmee zou de betaalafspraak komen te vervallen.
Ik zal je feedback in ieder geval doorgeven!
Is het inmiddels verder wel gelukt met de facturen?


Het is gelukt met de facturen. Echter daar ligt niet het probleem. Het probleem ligt bij de on terechte rigide benadering van de klant, totale gebrek aan emphatie en de strakke ICT protocollen die gehanteerd worden. De menselijke maat is totaal verdwenen. Daarnaast is het bezopen dat als je een betalingsregeling treft voor een openstaande factiuur de nieuwe factuur bij aflossing als openstaand wordt geoormerkt. Heb ik dan aan het begin van het jaar 70,44 x 12= 845,28 € openstaan bij de KPN zijnde het Hussel abbonement. Lijkt mij een vreemde regeling. En toch wordt deze strak zo doorgevoerd. De redelijkheid en de menselijk maat zijn zoek bij de KPN. Alsmede de bereidheid om de klant te helpen. Ook bij het opzetten van ICT protocollen worden er door uw leidinggevenden en managers criteria en keuze momenten opgesteld. Mensen dus.  Dus nee dit kan niet alleen oo ICT of regels afgedaan worden. Het is hewoon pure onwil en een onverzettelijk opstelling van de KPN.

 


Zoals ik schreef is dat niet de bedoeling natuurlijk! Ik kan me goed voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.
Ik heb deze feedback doorgegeven!


De oplossing is niet zo moeilijk. Verander de and/or statement in het systeem dat de nieuwe rekening niet meer meegewogen wordt. Als de Ideal betaling binnen is van de regeling dan stopt de routine en is de regeling voldaan. 2 minuten aanpassing in de and/or statement. Dit is veel logischer ipv. naar de het  absolute saldo te kort te kijken wanneer de regeling afgelopen is. Als de regeling en de nieuwe factuur en de gemaakte betalingsafspraak elkaar overlappen dan ontstaan dit soort wantoestanden. Wat ook een eenvoudige oplossing is de einddatum van de betaalregeling te beperken zodanig dat deze altijd voor de datum van de nieuwe rekening ligt. 3 dagen ervoor bijv. De oplossing qua ICT zijn er. Het is de starheid van jullie klantenservice en de bereidheid er iets aan te doen. Dat is het stuutende eraan. Overigens kost deze rigide opstelling jullie ook klanten. Ik voel mij ook niet meer echt gewaardeerd als klant. 45 jaar.


45 jaar KPN klant