Skip to main content

Bij een aantal websites op mijn PC met Windows 10 en Google Chrome vindt het inloggen plaats met DigiD. Ik gebruik voor zover nodig de optie SMS-controle. Tot voor kort tot volle tevredenheid. Helaas, gedurende een paar weken ondervind ik problemen bij de sites van o.a. IZA en Tribuut. Bij IZA opent na de SMS-controle een scherm met linksboven de tekst “Laden van de mijn omgeving….” en in de linker onderhoek de tekst “Wachten op cache”. Een andere keer stond daar “Beveiligde verbinding tot stand brengen”. Voor de rest een grote leegte die oneindig voortduurt. Bij Tribuut stond linksonder “Wachten op mijn.loket.tribuut.nl”.

Uit tests blijkt dat het probleem browser- en PC-onafhankelijk is.

Hallo @V50 

 

Kan ook aan die websites liggen, misschien overbelast.

Kan je wel bij de belastingsdienst inloggen met DigiD?

Als je het ergens anders of via een mobiele WiFi hotspot probeert lukt het dan wel?

 

 


Hallo GeSp,

Reactie op jouw vragen:

--  Zeker gen overbelasting. Storing doet zich al weken voor, ook na middernacht. 

--  Belastingdienst geen probleem, net als veel andere sites.

--  Nog sterker, bij mijn telefoon (Xiaomi Redmi 9Pro) gaat inloggen bij de probleemsites vlot. Voot nood stuur ik dan ook documentn als bijlage van een e-mail naar mijn PC.

-- 


Zie vorige reactie.

Ook kenmerkend: Ik heb 3 PC's in huis. De andere 2, waarvan er een stil heeft gestaan van ver voor het probleem ontstond, hebben hetzelfde. "Laden van de mijn omgeving….”


Hallo V50,

 

Heb je de Experiabox al eens herstart?

In het verleden ook wel een paar keer gehad dat het internet verkeer begon te haperen, na een herstart van de Experiabox V8 werkte het weer, met een V10 daar geen last meer van.

Die mobiel werkt dan via WiFi of via mobiele data?

 


ExperiaBox v9 volgens de regels van KPN herstart: helaas geen resultaat.


Oja, nog vergeten:

Ik bel zelden met mijn mobiel met prepaid-SIMkaart. Daarom optie data-ontvangst uitgeschakeld. Blijft dus over WiFi.


Hallo @V50! Gek dat alle PC's moeite hebben met het laden van de site (na sms-controle). Merk je verschil bij het gebruiken van een andere browser? Zoals je aangeeft, ook op jouw telefoon ga je naar de site via wifi omdat data-ontvangst uitgeschakeld is. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit oneindig-lange-laden met het modem te maken heeft.

‘Wachten op cache’ krijg je te zien. Heb je de cache (cookies en eventueel geschiedenis) al eens geleegd van de browser die je gebruikt? Dit kan eventueel helpen. 

Cache wissen Google Chrome

Cache wissen Internet Explorer

Cache wissen Microsoft Edge

Ben benieuwd of het werkt 


Dag Lisa,

Gedeelde smart is halve smart, als ik lees dat ik niet de enige ben met dit probleem. Overigens vereist alleen de site van IZA SMS-controle; die van Tribuut dus niet.

Inderdaad maak ik met de telefoon contact via WiFi, maar niet met mijn 3 PC’s. Deze hebben alle een vaste verbinding en ook alle drie hebben ze het probleem als omschreven. Van mijn standaard-browser Chrome heb ik inderdaad de cache van cookies en geschiedenis geleegd op advies van Helpdesk IZA. Geen resultaat dus.


Oeff, ik had even niet door dat het nog niet opgelost was. Het enige wat ik nog kan bedenken is het resetten van het modem. 
Meer een gokje dat het iets oplevert. Wellicht dat de Community nog iets weet? 

Iemand?


Dag Lisa,

Eergisteren had ik contact met een medewerker van een in onze omgeving gerespecteerd computeradviesbureau. Zijn advies, gehoord mijn verhaal: Vraag KPN om een ExperiaBox v10. Deze is duidelijk bedrijfszekerder dan de v9. Wat denk/weet jij hiervan?

 


Wat bedoelen ze met bedrijfszekerder? Weet je dit? Wat zou de V10 wel hebben wat de V9 niet heeft m.b.t. bedrijfszekerheid?:thinking:


Er is sprake van voortschrijdend inzicht. Ik heb een oude, niet meer gebruikte laptop aangesloten op de netwerkkabel, gestart en zie daar: geen problemen met de sites zoals op mijn PC. Ergo, de modem/router is niet de schuldige. Maar wat nu. Het probleem met mijn PC's is er niet mee opgelost. 


Ik bel zelden met mijn mobiel met prepaid-SIMkaart. 

Maar… hij is toch nog wel geldig?

Als een prepaid langere tijd niet wordt gebruikt dan vervalt ie.

Heb je er 6 maanden na laatste gebruik (dat is zelf gesprek tot stand brengen, mét verbinding ! en zelf sms verzenden) geen gebruik van gemaakt dan wordt ie bevroren. Je hebt dan nog 3 maanden om met opwaarderen 'm weer tot leven te wekken.


Maak je bij de nieuwere PC's gebruik van KPN Veilig of een ander Maleware/anti-virus programma, dat je niet geïnstalleerd hebt op de oude pc? 

Had je trouwens al geprobeerd via een andere browser? Edge of Internet Explorer bijvoorbeeld. Dit puur om de browser uit te sluiten. Als het overal voorkomt dan heeft het met iets anders te maken dan de Google Chrome.  


Mijn PC’s worden op dit moment beveiligd door resp. Microsoft Defender en GData InternetSecurity. Die met Microsoft Defender wil ik beveiligen met Bitdefender InternetSecurity. Als dat programma ook constateert dat er geen sprake van malware is, kan ik dat aspect uitsluiten. De oude laptop wordt ook beveiligd door GData.

Wat de browsers betreft: Ik werk doorgaans met Google Chrome, maar heb de afgelopen weken ook Microsoft Edge en Mozilla FireFox geprobeerd. Conclusie: het maakt niets uit. De  genoemde problemen doen zich met alle drie voor.

Je zoekt langzamerhand overal wat achter. De oude laptop loopt achter met de Windows updates; de PC’s niet. Ik ben nu bezig de laptop up to date te maken. Crasht die daarna ook, dan heb ik de oorzaak: een bug in een update. Of foute aanname…..


Volkomen begrijpelijk dat je, op een gegeven moment, overal iets achter zoekt. Ik zat te denken dat het beveiligingsprogramma in de browser wellicht de oorzaak zou zijn voor het trage laden. Gezien je twee verschillende gebruikt, kan dit het eigenlijk niet zijn. 

Ik ben benieuwd of je iets wijzer wordt na het updaten van de oude pc. Laat je het weten als je dit gedaan en getest hebt? 

 


Dag Lisa,

Op 25 feb.schreef ik je over voortschrijdend inzicht. Twee dagen geleden dacht ik het probleem opgelost te hebben, zonder dat er sprake was van enig inzicht. In de die dag installeerde ik op mijn eerste PC Bitdefender, dat direct het systeem scande. Rapport: “Dit apparaat is veilig”..

Tot mijn stomme verbazing kon ik daarna weer inloggen op Mijn IZA. Ook de andere inlog- en downloadstoringen waren verdwenen. Ergo, het probleem was niet te traceren en de oplossing (?) ook niet. Enerzijds onbevredigend omdat je niet weet hoe een volgende storing te verhelpen, anderzijds uiteraard blij met dit moment.

Het geluk was inderdaad van korte duur, want vandaag, 3 mrt., was de boodschap van IZA alweer “Laden van de mijn omgeving”, terwijl Mijn Tribuut (nu nog) wel bereikbaar is.

Mijn tweede PC is ook nog helemaal ontregeld.

Ik word langzamerhand crazy van het niet meer op je apparatuur kunnen vertrouwen en in het duister tasten over de oorzaak.