Skip to main content

Sinds eind Maart over van Ziggo naar KPN glasvezel met iTV. Vanwege voorheen Ziggo een Deco M4 set met 4 stations in gebruik.

Daarom WiFi op de Box 12 uit staan en de Deco set verzorgt de WiFi zoals dat ook jaren het geval was met Ziggo kabel modem als internet toegang.

Zeer ontevreden met de diensten tot op heden, gezien internet en TV beide instabiel zijn.

Situatie:

In meterkast komt KPN binnen daarop glas eindpunt.

Met meegeleverde kabel de Box 12 aangesloten.

1 iTV (woonkamer) rechtstreeks op Box12 verbonden.

1 iTV (slaapkamer) via managed switch met IGMP snooping.

Deco M4 (hoofd unit) rechtstreeks op Box 12 staat in woonkamer. Andere deco’s:

2 rechtstreeks op de Box 12 (zolder en werkkamer in garage) en 1 slaapkamer via de managed switch waar ook de 2e iTV op zit.

Alle kabels Cat6.

Verder op WiFi meerdere laptops, tablet, mobiele telefoons, 2 Sonos speakers (deze ook al eens volledig afgekoppeld en van de stroom gelaten), 6 slimme stekkers, IP camera.
 

Probleem:

Internet is instabiel en valt regelmatig weg en is traag. Tv loopt vast en af en toe hikt het beeld.

Internet verbinding is traag valt weg thuiswerken met video calls een drama.

Na een reset via de KPN app werkt het soms even maar zelfs als het werkt met hiccups in het beeld. Maar vaak ook na paar minuten alweer mis.

Vooral savonds (zoals nu rond 22:00) steeds haperingen (vooral zender Net5 vaag genoeg), verbroken internet verbinding melding.

De Deco set verliest internet en WiFi werkt weer nadat het modem is gereset, maar soms loopt de Deco set uiteindelijk ook vast door de vele onderbrekingen en moet die ook gereset worden.

Al gebeld met KPN helpdesk die werkt het standaard riedeltje af wat ook op internet is te vinden.

Ook een harde reset al meerdere keren gedaan.

De lampjes branden groen op de Box12, maar de internet verbinding is er niet.

Ik las hier op het forum anderen met vergelijkbare problemen en meldingen van slechte batches van het Box12 modem?

Ik heb zelf ook het idee dat het aan het modem ligt, dat is de schakel die er steeds uit ligt. Waardoor alle diensten internet en tv plat gaan.

Iemand hier nog suggesties?

Hoe krijg ik een modem omruil?

Hi @S3B4STI3N, welkom op het forum. 

Ik denk graag mee. 

Ik lees dat je ook 1 ontvanger en 1 pc/laptop in ieder geval rechtstreeks met een kabel hebt aangesloten op de Box 12, klopt dit? Ik lees ook dat je de Box 12 een harde reset hebt gegeven, bedoel je hiermee dat je het resetknopje op de modem ingedrukt hebt gehouden met een tandestoker tot de modem uit ging? Zo ja, zou je ook het glasvezelkastje 10 seconden stroomloos willen maken? 

Ik hoor graag van je. 


Ja glasvezel kastje ook al van de stroom gehad.

laptops normaal niet bedraad, maar via de WiFi.

beide TV kastjes bedraad (alleen 1 met een managed switch ertussen).

tv kastjes haperen de laatste dagen om de zoveel minuten. Woonkamer tv kastje al een paar keer op het  opstarten/installeren van HBO (wat ik niet heb en ook niet en nooit gebruikt heb).


Dan lijkt dit toch op de Box inderdaad. Vind je het goed als ik een meting uitvoer op je verbinding? 

Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 
 


Alex, profiel ge-update.

Is goed om een meting te doen.


Dankjewel. Ik meet in de lijn zelf niets geks, ik zie wel de verbrekingen. 

Is er een mogelijkheid om op 1 avond de rest van de apparatuur los te koppelen van de KPN modem en alleen de televisie aan te laten die bekabeld is? Puur om te kijken of je dan ook deze verstoringen krijgt. Al is het maar voor 1 uur. 


Alex, dank voor je terugkoppeling.

Ik zal vanavond alles los koppelen behalve de TV box in de woonkamer.

En laat hier weten wat het resultaat is.

(moet vanavond om 21:00 voor het werk online dus zal van eind vd middag tot 21:00 zijn. En anders morgen opnieuw)


Alex, dank voor je terugkoppeling.

Ik zal vanavond alles los koppelen behalve de TV box in de woonkamer.

En laat hier weten wat het resultaat is.

(moet vanavond om 21:00 voor het werk online dus zal van eind vd middag tot 21:00 zijn. En anders morgen opnieuw)

Geen probleem, ik ben allang blij dat je dit even wilt testen. 

Laat het me weten. 


@Alex_P , sorry voor deze late reply/feedback.

Met de Box12 blijft alles instabiel en ook nog eens inconsequent…

Soms na een rest binnen 30 min weer hetzelfde probleem, soms is het een paar uur goed, soms halve dag... soms continue na een reset gelijk weer vastlopend.

En dan zul je net zien wanneer er een monteur over de vloer krijg dat het dan op dat moment even werkt, daar zit ik ook niet op te wachten met evt kosten voor mij dan.

Uit pure frustratie met dit instabiele gedrag en de tijd die het me kost om het goed werkend te krijgen, heb ik op Marktplaats een Fritzbox 7590 aangeschaft en die ipv de Box12 geinstalleerd in mijn thuis situatie. En nu een stabiele internet verbinding en stabiel werkende iTV.

Ik weet niet wat het is met de Box12 (volledig up-to-date) maar die ik heb is niet stabiel te krijgen.  


Excuus voor mijn late reactie. Het kan haast niet anders dat dit aan je Box 12 zit en niet aan de verbinding, anders zou het niet werken met een andere modem. Wellicht overbodig nu omdat je een andere hebt, maar ik kan je huidige Box 12 ook omruilen voor een nieuwe. 


@Alex_P als je kan zorgen dat de BOx12 wordt omgeruild voor een nieuwe zou dat mooi zijn… om als back-up te hebben.


@Alex_P als je kan zorgen dat de BOx12 wordt omgeruild voor een nieuwe zou dat mooi zijn… om als back-up te hebben.

Natuurlijk, het staat voor je klaar bij Poiesz in Drachten aan de Oudeweg 34. Petsjop (niet verkeerd gespeld, zo heet het echt) was ook een optie, maar die winkel gaat eerder dicht. 

Vanaf woensdag 21 juni staat het daar voor je klaar. Neem de oude Box 12 in een doos mee, samen met je ID. Je ontvangt ook een sms als het er is, op het nummer eindigend op 367. 

 


@Alex_P bedankt, pakketje afgehaald.

Ik zie nu net omdat ik de doos ging opbergen dat ik een Box12 pakket/doos heb meegekregen bij PostNL punt met naam van iemand anders erop. (in de haast bij ophalen niet eens opgemerkt)

Is het serienr oid gekoppeld aan een klant?


Goedemorgen S3B4STI3N,

 

Ik zit met interesse je probleem te lezen. Toevallig is een dergelijke storing bij mij net opgelost. Ik heb sinds 1.5 maand glasvezel nadat ik ben overgestap van koper. Verder heb ik ook een Deco mesh-systeem (XE75) als accesspoint ingericht. Nu had ik de laatste 3 weken problemen dat mij internet plotseling wegviel. Dit was heel random. Soms 4x in 10 minuten dan weer een avond geen problemen. Heel frusterend dus. Alles geprobeerd (resetten, omruilen box12, utp naar deco eruit gehaald etc), maar uiteindelijk een monteur op bezoek gehad die het probleem heeft opgelost door mijn box12 om te ruilen voor een box10. Nu al een week geen problemen! Heel apart dus dat ik nu moet terugvallen op de oudere box10. Gelukkig haal ik gewoon de gigabit snelheden.

 

Ik ben benieuwd of de nieuwe box12 bij jou de oplossing gaat brengen.

 


@TheMartijn ik heb de nieuwe Box12 alleen laten opsturen als evt backup, mocht er iets gebeuren met de Fritzbox 7590 (op MP zelf aangeschaft) die ik nu gebruik…

Met de Fritzbox 7590 ook super stabiel sinds dat die aan staat geen hick-ups meer gehad.


@Alex_P het gaat in ieder  geval niet goed met koppelen van de retour, ik krijg net een bericht dat ik mijn pakketje nog niet heb afgehaald…

 


@S3B4STI3N, dit lijkt wel de wet van Murphy, alles gaat een beetje mis. Ik heb het hier afgemeld. Mocht je nog een bericht krijgen, negeer het. 🙂