Skip to main content

Hoi,

Sinds installatie van mijn gigabit connectie bij KPN eind vorig jaar heb ik op mijn desktop PC boven irregulier en om de paar minuten ping spikes. Niet zo vervelend bij regulier gebruik maar zeer vervelend tijdens het gamen. Ik heb een experiabox 12 beneden staan, met een cat5 kabel naar zo'n zwart wifi extender doosje ook van KPN. Vanuit dat doosje gaat er weer een net kabel naar mn desktop. Enig idee wat hier de boosdoener kan zijn? Ik weet eerlijk gezegd ook niet of de ping spikes alleen boven voor komen of ook beneden, omdat ik alleen boven game (waar ping natuurlijk cruciaal is t.o.v normaal gebruik)

Ik hoor het graag :)

Hoi @Boardertje . Welkom op het forum.

Lastig om vanaf hier iets over te roepen.   Hoe meet je die ping spikes dan? Is het bij een bepaalde game?  Of over de hele verbinding?

Mijn advies is om het te testen met een laptop die je bekabeld aansluit op de box12.  


Hoi @Boardertje . Welkom op het forum.

Lastig om vanaf hier iets over te roepen.   Hoe meet je die ping spikes dan? Is het bij een bepaalde game?  Of over de hele verbinding?

Mijn advies is om het te testen met een laptop die je bekabeld aansluit op de box12.  

Hoi en dank voor je reactie. Elke (competitive) game heeft eigenlijk wel een ingebouwde manier om ping te testen/zien, dus zo. Maar ik heb ook ping.canbeuseful gebruikt om de ping spikes grafisch te weergeven.  Het is dus over de hele verbinding van mijn desktop.


ping geeft de tijd die nodig is tussen jouw pc en de server. Daar zitten zowiezo een stap of 5-10 tussen. 
van belang is om uit te zoeken of de vertraging op je eigen netwerk is, tussen jou en KPN, of tussen KPN en de server. 
Als je pingplotter gebruikt kun je zien waar de vertraging optreedt. Stel deze in op de server waar je vertraging ondervindt. 
je kunt de grafiek hier delen, haal wel jouw ip adressen even weg ivm privacy. 


ping geeft de tijd die nodig is tussen jouw pc en de server. Daar zitten zowiezo een stap of 5-10 tussen. 
van belang is om uit te zoeken of de vertraging op je eigen netwerk is, tussen jou en KPN, of tussen KPN en de server. 
Als je pingplotter gebruikt kun je zien waar de vertraging optreedt. Stel deze in op de server waar je vertraging ondervindt. 
je kunt de grafiek hier delen, haal wel jouw ip adressen even weg ivm privacy. 

Ik zal de tool proberen, maar het is niet één server waar ik vertraging ondervind. Dit gebeurd op elk spel met online multiplayer sinds installatie van de glasvezel connectie. Moet ik mn netwerk dan toch op een specifieke game server testen? 

Kan je hier iets uit halen? Dit is een ping naar google.com

Minuutje pingen naar google

 


Na een tijdje pingen 5% PL naar mijnmodem? Duid dat op een in-huis probleem? 

 

 


Dit is wel goede informatie maar zeker niet zo compleet als pingplotter.

30% packetloss is niet ok, en 5% naar je eigen modem ook niet.

 

PL wordt veroorzaakt door:

  1. slechte kabel of connectie
  2. overload op je verbinding, dus bijvoorbeeld een apparaat dat een multicast verstuurd.

Je zou in huis alles eerst even kunnen resetten, Ik neem aan dat als je switches hebt, dat deze IGMP snooping ondersteunen. Dan even kabel voor kabel testen (vanaf de modem dan) door andere kabels te verwijderen, en zien of de verstoring dan anders / minder wordt.


Dit is wel goede informatie maar zeker niet zo compleet als pingplotter.

30% packetloss is niet ok, en 5% naar je eigen modem ook niet.

 

PL wordt veroorzaakt door:

  1. slechte kabel of connectie
  2. overload op je verbinding, dus bijvoorbeeld een apparaat dat een multicast verstuurd.

Je zou in huis alles eerst even kunnen resetten, Ik neem aan dat als je switches hebt, dat deze IGMP snooping ondersteunen. Dan even kabel voor kabel testen (vanaf de modem dan) door andere kabels te verwijderen, en zien of de verstoring dan anders / minder wordt.

Helemaal eens.

Even zo sober mogelijk testen als het kan. Liefst alléén de pc →  kabel → Router.   

En als dit zo blijft ben ik heel benieuwd naar een paar pingplotter resultaten. Liefst van verschillende game servers en een paar ‘normale servers’ zoals kpn.com of nu.nl o.i.d. 


Dit is wel goede informatie maar zeker niet zo compleet als pingplotter.

30% packetloss is niet ok, en 5% naar je eigen modem ook niet.

 

PL wordt veroorzaakt door:

  1. slechte kabel of connectie
  2. overload op je verbinding, dus bijvoorbeeld een apparaat dat een multicast verstuurd.

Je zou in huis alles eerst even kunnen resetten, Ik neem aan dat als je switches hebt, dat deze IGMP snooping ondersteunen. Dan even kabel voor kabel testen (vanaf de modem dan) door andere kabels te verwijderen, en zien of de verstoring dan anders / minder wordt.

Helemaal eens.

Even zo sober mogelijk testen als het kan. Liefst alléén de pc →  kabel → Router.   

En als dit zo blijft ben ik heel benieuwd naar een paar pingplotter resultaten. Liefst van verschillende game servers en een paar ‘normale servers’ zoals kpn.com of nu.nl o.i.d. 

 

OK. dank voor de reacties beiden. Ik haal de kabel uit mijn modem en stop deze direct in mijn desktop en dan kijk ik of het probleem nogsteeds zo is als ik het goed begrijp. Ik update zodra ik meer weet.


@Erwin_ Ik ping omdat ik een specifieke vraag heb over de Super Wifi 2.0 box. Ik heb vanaf de router een internet kabel liggen die verbonden is met zo'n cat5 connector stukje naar een andere cat5 kabel. Dus twee kabels die fungeren als een. Omdat dat connector stukje soms los zit, moest ik bij mijn vorige internet aansluiting soms de kabel er terug in drukken omdat ik anders geen internet had. Maar bij de Super Wifi 2.0 box, heb ik internet zelfs als ik de internet kabel eruit haal. Dit wist ik niet. En zo had ik dus ook niet door dat dan de kabels bij het connector stukje wellicht er niet goed in zitten en de super wifi box het signaal van de router beneden versterkt en dan weer door stuurt naar mijn desktop via kabel. Als dat is hoe dit kan fungeren, verbaast het mij niet zo dat ik packet loss heb. Is dit een correcte aanname? De PL lijkt tot zover weg te zijn na het aandrukken van de kabels bij het connector stukje (zolang de desktop direct met kabel verbonden is). Als ik de kabel via de SuperWifi box laat lopen, krijg ik nog wel packet loss...


Dus als ik het goed begrijp is het wifipunt met een kabel met een koppelbusje verbonden? Dan kan het probleem wat je omschrijft inderdaad wel eens voort komen uit een slecht contact, het Superwifipunt gaat dan namelijk inderdaad over op draadloos en dat kan best ping spikes tot gevolg hebben. Het mooiste zou zijn om deze hele kabel te vervangen tot één van een juiste lengte, minder connectiepunten blijft toch altijd beter maar het hoeft niet uit te maken als het een solide contact is.

Wat voor kabel gebruik je? Is het een kant en klaar uit de fabriek of al ooit zelfgemaakt? Weet je toevallig of het stugge of soepele kabel is? Als het stugge kabel (dus met massieve koperkern) is dan zou je kunnen overwegen om het koppelblokje er tussenuit te halen en de kabels direct met elkaar te verbindingen met een lasdoos; https://www.conrad.nl/nl/p/renkforce-connection-box-geschikt-voor-cat-6-zonder-gereedschap-1484062.html.

Het kan natuurlijk ook een brakke connector zijn, bijvoorbeeld een lipje die nét is ingedrukt, dan wilt een beetje rommelen met een hele kleine platte schroevendraaier soms ook al helpen. Het kan natuurlijk ook een brakke koppelbus zijn. Als je die wilt vervangen kan ik die van het type ‘keystone’ aanraden, die zijn vaak toch net iets steviger gebouwd dan de koppelbussen die bij de bouwmarkt te krijgen zijn: https://www.allekabels.nl/keystone/7297/1218732/keystone-rj45-cat-6-koppelstuk.html.

Als je de hele kabel wilt vervangen kan ik deze webshop erg aanbevelen: https://www.utp-kabel.nl/cat6-kabels/cat6-sstp-patchkabels/, kies hier nooit de CCA-optie, die kabels zijn troep en moeten vermeden worden, ga altijd voor 100% koper.


Dus als ik het goed begrijp is het wifipunt met een kabel met een koppelbusje verbonden? Dan kan het probleem wat je omschrijft inderdaad wel eens voort komen uit een slecht contact, het Superwifipunt gaat dan namelijk inderdaad over op draadloos en dat kan best ping spikes tot gevolg hebben. Het mooiste zou zijn om deze hele kabel te vervangen tot één van een juiste lengte, minder connectiepunten blijft toch altijd beter maar het hoeft niet uit te maken als het een solide contact is.

Wat voor kabel gebruik je? Is het een kant en klaar uit de fabriek of al ooit zelfgemaakt? Weet je toevallig of het stugge of soepele kabel is? Als het stugge kabel (dus met massieve koperkern) is dan zou je kunnen overwegen om het koppelblokje er tussenuit te halen en de kabels direct met elkaar te verbindingen met een lasdoos; https://www.conrad.nl/nl/p/renkforce-connection-box-geschikt-voor-cat-6-zonder-gereedschap-1484062.html.

Het kan natuurlijk ook een brakke connector zijn, bijvoorbeeld een lipje die nét is ingedrukt, dan wilt een beetje rommelen met een hele kleine platte schroevendraaier soms ook al helpen. Het kan natuurlijk ook een brakke koppelbus zijn. Als je die wilt vervangen kan ik die van het type ‘keystone’ aanraden, die zijn vaak toch net iets steviger gebouwd dan de koppelbussen die bij de bouwmarkt te krijgen zijn: https://www.allekabels.nl/keystone/7297/1218732/keystone-rj45-cat-6-koppelstuk.html.

Als je de hele kabel wilt vervangen kan ik deze webshop erg aanbevelen: https://www.utp-kabel.nl/cat6-kabels/cat6-sstp-patchkabels/, kies hier nooit de CCA-optie, die kabels zijn troep en moeten vermeden worden, ga altijd voor 100% koper.

 

@NHendriks

De kabel is een CAT5 die eigenlijk door de hele muur getrokken is naar boven. Dus dat is een behoorlijke klus. De meest aantrekkelijke oplossing voor mij lijkt dan toch het SuperWifi punt het signaal van beneden te laten reproduceren en de internet kabel direct in mn desktop te doen…. Als ik de kabel namelijk via mn SuperWifi punt laat lopen gaat er vanalles mis en ik heb geen idee hoe dat ooit zo mis kan gaan. Het is dus niet de kabel door het huis, want die doet het wel gewoon als ik hem direct in mn desktop stop.
 



 

97.4% packet loss en oplopend…???? 

Geen idee hoe het internet uberhaupt kan werken met 97.4% packet loss. het zal wel.


Als de kabel het wel gewoon doet als ie direct ingeplugd zit maar moeite geeft met het Superwifipunt dan kan het wifipunt natuurlijk ook een defect hebben, het feit dat ie draadloos wel werkt is in ieder geval al goed nieuws.

Je kan inderdaad het wifipunt draadloos zijn ding laten doen en de kabel in je PC stoppen. Optimaal voor de wifi niet perse maar afhankelijk van het beoogde gebruik via wifi hoeft dat absoluut geen probleem te zijn. Je kan er natuurlijk ook altijd nog een switch tussen leggen, dan is je wifipunt bekabeld en de desktop ook. 


Als de kabel het wel gewoon doet als ie direct ingeplugd zit maar moeite geeft met het Superwifipunt dan kan het wifipunt natuurlijk ook een defect hebben, het feit dat ie draadloos wel werkt is in ieder geval al goed nieuws.

Je kan inderdaad het wifipunt draadloos zijn ding laten doen en de kabel in je PC stoppen. Optimaal voor de wifi niet perse maar afhankelijk van het beoogde gebruik via wifi hoeft dat absoluut geen probleem te zijn. Je kan er natuurlijk ook altijd nog een switch tussen leggen, dan is je wifipunt bekabeld en de desktop ook. 

Dank voor de tip. Switches ben ik niet zo bekend mee, kunnen die packet loss oplossen? Is het nog t proberen waard om de kabel in een andere port in de superwifi te doen?