Skip to main content

In een verenigingsgebouw zonder vaste lijn wil ik graag internet hebben. Ik begrijp dat KPN dat ook zonder DSL kan bieden. 4G is voldoende aanwezig en KPN buitengebied zou op onze locatie leverbaar zijn.

Maar!!!

Internet in het gebouw is vooral bedoeld voor het koppelen van een Satel alarmsysteem. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat Satel problemen heeft met 4G internet oplossingen. En dat zou veroorzaakt worden door het te gebruiken APN waar teveel restricties in zitten.

Satel geeft aan dat KPN daar wel een oplossing voor heeft in de vorm van APN “AdvancedInternet".

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Bedankt alvast.

 

 

Goedemorgen @SamSnel, ik snap dat een internetverbinding ook voor een verenigingsgebouw handig is! Zonder telefoonlijn is het even zoeken naar de beste oplossing, zeker in combinatie met het alarmsysteem. We helpen je hier graag op weg. 

Door drukte op het forum zijn we niet eerder bij je topic. Ik heb wat onderzoek gedaan naar de apn van Internet Buitengebied. Voorheen was de apn advancedinternet inderdaad beschikbaar, dat is helaas niet meer zo. In dit topic over de apn van Internet Buitengebied lees je er alles over. Ik hoop dat je in de tussentijd verder gekomen bent of hiermee in ieder geval een stukje verder komt. 


Alexandra,

Dank voor je antwoord. Als ik het topic uit de link zo doorlees is de optie advancedinternet niet meer beschikbaar en is daar ook geen alternatief voor beschikbaar.

Het topic gaat hoofdzakelijk over port-forwarding. Maar ik begrijp dat alle verbindingen van buitenaf geblokkeerd zijn dus ook via poort 80.

Behoort het laten aanleggen van een verbinding tot de opties? En wat gaat dat kosten?


Alexandra,

Dank voor je antwoord. Als ik het topic uit de link zo doorlees is de optie advancedinternet niet meer beschikbaar en is daar ook geen alternatief voor beschikbaar.

Het topic gaat hoofdzakelijk over port-forwarding. Maar ik begrijp dat alle verbindingen van buitenaf geblokkeerd zijn dus ook via poort 80.

Behoort het laten aanleggen van een verbinding tot de opties? En wat gaat dat kosten?

Met een dataSIMkaart kan je als het goed is gewoon APN advancedinternet gebruiken en zodoende inbound connecties hebben (portforwarding). Die dataSIMkaart kan je in een 4Gmodemrouter stoppen er daarop computers enz aansluiten via RJ45 ethernetkabel en WiFi.

De grote vraag is hoeveel data ga je gebruiken?  Als het alleen een alarmsysteem is, zal dat weinig zijn en heb je denk ik aan de kleinste databundel wel genoeg.

Als je een vaste aansluiting wilt, kan je een offerte aanvragen via mijnaansluiting.nl

Of misschien zijn er wel andere partijen die b.v. een straalverbinding kunnen leveren. Of T-Mobile 4GvoorThuis.


@tmoesel 

Als je de berichten in de link van Alexandra leest dan zou APN advancedinternet niet meer bestaan. Vandaar alle boze reacties. Ook @Alexandra geeft aan dat deze APN niet meer bestaat.

Ik heb nu een TP-Link MR600 modem met een 4G kaartje van Ben. Perfect internet maar geen verbindingen van buitenaf mogelijk. Dat deze beperking bestaat wist ik van te voren niet. Dus nu op zoek naar een provider die wel een beetje meedenkt met z'n gebruikers.

4G van T-Mobile is de volgende optie maar die durven voor een Sim-only ineens belachelijke prijzen te vragen. Dat is voor een vereniging niet op te hoesten.


@tmoesel

Als je de berichten in de link van Alexandra leest dan zou APN advancedinternet niet meer bestaan. Vandaar alle boze reacties. Ook @Alexandra geeft aan dat deze APN niet meer bestaat.

Dat die APN niet meer werkt voor SIB4G accounts is wel duidelijk, want dat is een ander type mobiele verbinding dan een normale mobile verbinding in smartphone op laptop/tablet met 4G ingebouwd. Verder zijn die SIB4G abos niet meer algemeen te koop, alleen mensen die het nog werkend hebben kunnnen er nog gebruikt van maken.

Ik heb nu een TP-Link MR600 modem met een 4G kaartje van Ben. Perfect internet maar geen verbindingen van buitenaf mogelijk. Dat deze beperking bestaat wist ik van te voren niet. Dus nu op zoek naar een provider die wel een beetje meedenkt met z'n gebruikers.

Ben is een MVNO en zit op het T-Mobile netwerk, maar kennelijk geen optie voor portforwarding. Dat is er bij T-Mobile zelf wel (deels, niet alle poorten zijn te forwarden). Op normale abo’s bij KPN zou APN advancedinternet nog gewoon alle poorten moeten kunnen forwarden, maar ik heb momenteel alleen maar een prepaid KPN SIM en daar werkt het in ieder geval niet voor.

4G van T-Mobile is de volgende optie maar die durven voor een Sim-only ineens belachelijke prijzen te vragen. Dat is voor een vereniging niet op te hoesten.

Ik weet niet wat je belachelijke prijzen noemt, maar met een vaste aansluiting ben je duurder uit als je niet even goed onderzoek doet. Een vaste aansluiting kost nominaal 42,50 euro per maand, maar dan moet ie eerst nog ingegraven worden. In buitengebied doet vrijwel niemand dat gratis, alleen misschien als de hele regio wordt verglaasd, dan nog betaal je zo 1000 tot 2000 euro voor een aansluiting.

Het lijkt dat je er van uit gaat dat internet niks kost, niet om aan te leggen en ook niet kwa datahoeveelheid.


We hebben internet alleen nodig voor het alarm en in de toekomst de thermostaat. Dataverbruik zal er amper zijn. Dus de sim-only van Ben kost 11 euro, duur zat voor ons. T-Mobile vraagt voor hetzelfde meer dan 30 euro.

Wel lastig dat je bij de providers niet iemand te spreken kan krijgen die je daadwerkelijk adviseert. De websites proberen alleen maar te verkopen en hulp moet uit een community komen.


We hebben internet alleen nodig voor het alarm en in de toekomst de thermostaat. Dataverbruik zal er amper zijn. Dus de sim-only van Ben kost 11 euro, duur zat voor ons. T-Mobile vraagt voor hetzelfde meer dan 30 euro.

Als het hetzelfde was, koste het niet 3x zoveel. Vaste apparaten via het mobiele netwerk, dus niet smartphones die van locatie bewegen, is meestal niet triviaal.

Wel lastig dat je bij de providers niet iemand te spreken kan krijgen die je daadwerkelijk adviseert. De websites proberen alleen maar te verkopen en hulp moet uit een community komen.

Providers gaan zich niet gratis in detail zich met jouw alarmsysteem bemoeien, dat is niet hun taak. Dat moet je zelf doen, helemaal als je blijk geeft van dat je geeneens het nominale bedrag wil betalen voor wat normaal nodig is voor aansluiten van vaste apparaten. In dat buitengebied topic zijn meerdere tips te vinden hoe je wellicht toch wel zonder portforwarding het 1 en ander aan de praat kan krijgen. Dat moet je zelf uitzoeken en/of bewerkstelligen. Je kan ook een alarmsysteem regelen/kopen wat zonder portforwarding eisen werkt.


@tmoesel

Beetje kort door de bocht vind je niet?

Het lijkt dat je er van uit gaat dat internet niks kost, niet om aan te leggen en ook niet kwa datahoeveelheid.

Dat moet je zelf doen, helemaal als je blijk geeft van dat je geeneens het nominale bedrag wil betalen voor wat normaal nodig is voor aansluiten van vaste apparaten.

 

Nee, het gaat erom dat een kleine vereniging dat soort bedragen niet kan ophoesten.

 

Providers gaan zich niet gratis in detail zich met jouw alarmsysteem bemoeien, dat is niet hun taak

 

Dat zouden ze wel moeten doen gezien de boze reacties op het forum. Bovendien, hoe had ik kunnen weten dat er voor mobiel internet allerlei beperkingen gelden? Staat echt niet op de site hoor.


@SamSnel Ik kan me voorstellen dat het niet het antwoord is dat je voor ogen had. Andere opties heb ik helaas niet voor je. Voor meer informatie en de aanleg van een vaste aansluiting kan je inderdaad terecht op mijnaansluiting.nl. Ik hoop dat je snel de beste oplossing voor de vereniging hebt gevonden.