Skip to main content

Beste KPN,

Na onderhoud/storing aan het netwerk bij mij in de buurt op 9 augustus, lijkt mijn internet niet meer de juiste snelheid te hebben.

Mijn abbonement is 4Gb, maar krijg nu maximaal rond de 1Gb.

Mijn modem is een Netgate 6100 met de Zaram SFP+ ONT module.

Speedtest vanaf modem geeft:

Retrieving speedtest.net configuration...

Testing from KPN (xx.xx.xx.xx)...

Retrieving speedtest.net server list...

Selecting best server based on ping...

Hosted by SuitIT (Eindhoven) [143.73 km]: 4.905 ms

Testing download speed................................................................................

Download: 1112.30 Mbit/s

Testing upload speed......................................................................................................

Upload: 1056.51 Mbit/s

 

Voor het onderhoud was de snelheid vele malen hoger.

Staat mijn internet snelheid soms weer op 1Gb?

 

Mark

Hallo @Gandarf 

 

Heb je de Netgate al een keer herstart of (misschien nog beter) even minimaal 30 seconden van de spanning afgehaald?

Wellicht zorgt dat ervoor dat de snelheid weer naar 4Gbit/s gaat.


Hallo @Gandarf 

 

Heb je de Netgate al een keer herstart of (misschien nog beter) even minimaal 30 seconden van de spanning afgehaald?

Wellicht zorgt dat ervoor dat de snelheid weer naar 4Gbit/s gaat.

Hoi @GeSp,

Zeker meerdere keren herstart met stroom er volledig vanaf. Telkens geen verbetering. Dit speeld al vanaf de 9e...


Hoi @Gandarf 

 

Dan zit er weinig anders op dan contact op te nemen met de KPN klantenservice 0800-0402 (ma t/m vr 08:00 - 18:00, za 08:00 - 17:00).

Hopelijk kunnen die ook zo zien dat je verbinding op een te lage snelheid staat ingesteld, normaal willen ze dat je eerst de Box 14 weer gaat aansluiten.


normaal willen ze dat je eerst de Box 14 weer gaat aansluiten.

Ja beetje zure situatie, want het duurt twee dagen voordat het KPN ONT terug geactiveerd is.

 

Daarna testen en weer je eigen ONT laten activeren wat ook weet tijd kost.


Heb je ook andere Speedtest servers geprobeerd?


Heb je ook andere Speedtest servers geprobeerd?

Helaas gaat testen met een andere speedtest op mijn modem lastig.

Denk trouwens dat het niet aan mijn kant ligt, vandaag is er weer storing en onderhoud... Hele middag ligt het internet er al uit. We wachten dus even af...


Heb je ook andere Speedtest servers geprobeerd?

Helaas gaat testen met een andere speedtest op mijn modem lastig.

Heeft jouw V14 dan ingebouwde Speedtest functionaliteit?


Heb je ook andere Speedtest servers geprobeerd?

Helaas gaat testen met een andere speedtest op mijn modem lastig.

Heeft jouw V14 dan ingebouwde Speedtest functionaliteit?

Mijn modem is mijn eigen Netgate 6100. Deze hangt direct aan de glasvezel via een speciale SFP+ module van Zaram. De Netgate gebruikt pfSense als software router/firewall. Onderliggende OS is OpenBSD. Hier gebruikt ik als speedtest de speedtest-cli commandline en heb voor OpenBSD nog geen andere speedtest kunnen vinden.

In de V14 modem, die KPN heeft geleverd, zit ook dezelfde speedtest van Ookla. Dus de speedtest op beide modems moet zo goed als hetzelfde zijn.

Als je geen speedtest op de V14 kan vinden, dan heeft deze niet de laatste firmware.

 


Gandarf schreef:

In de V14 modem, die KPN heeft geleverd, zit ook dezelfde speedtest van Ookla. Dus de speedtest op beide modems moet zo goed als hetzelfde zijn.

En als je de V14 aansluit en de Speedtest op de V14 gebruikt, wat krijg je dan als snelheid te zien?


Gandarf schreef:

In de V14 modem, die KPN heeft geleverd, zit ook dezelfde speedtest van Ookla. Dus de speedtest op beide modems moet zo goed als hetzelfde zijn.

En als je de V14 aansluit en de Speedtest op de V14 gebruikt, wat krijg je dan als snelheid te zien?

Er is nog helemaal geen internet hier, het ligt er nog steeds uit…

Even switchen tussen modems is ook niet mogelijk, deze moet aan de KPN kant actief geregistreerd staan. Elk modem heeft een uniek registratienummer, dus je moet telkens aan KPN vragen of ze de juiste actief kunnen zetten... dit kan uren of zelfs dagen duren voordat de juiste actief staat.

Even testen met de V14 zit er dus niet in..


Even switchen tussen modems is ook niet mogelijk, deze moet aan de KPN kant actief geregistreerd staan. Elk modem heeft een uniek registratienummer, dus je moet telkens aan KPN vragen of ze de juiste actief kunnen zetten... dit kan uren of zelfs dagen duren voordat de juiste actief staat.

Even testen met de V14 zit er dus niet in..

Een nieuwe registratie is nodig bij ONT swapping, de V14 sluit je aan achter jouw eigen router. Op jouw router moet je wel een PPPoE server installeren.


Hi @Gandarf, welkom hier. 

Ik ben ook benieuwd of de storing inmiddels is opgelost en of alles weer goed werkt. 

Ik hoor graag van je. 


Reageer