Skip to main content

Ik woon in een pand met 4 zelfstandige studio's met 1 internet verbinding.

De verbinding is erg traag en de internet toegang valt meerdere keren per dag weg. In mijn studio zit een FritzBox WLAN repeater om het signaal te ontvangen. De modem staat in de studio onder mij.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een aparte internet verbinding aan te leggen op mijn verdieping zodat we niet alle 4 op hetzelfde netwerk zitten. 

Het lijkt alsof er maar 1 IS/RA aansluiting is (dit heb ik nog niet kunnen checken) en ik heb alleen een tv/radio aansluiting in de studio.

Wat zijn de opties voor beter internet? Is het bijv. een optie om extra bandbreedte te kopen?

 

Ik heb een sterk vermoeden dat we een abonnement hebben bij KPN vanwege de repeater, maar dit weet ik niet zeker.

 

MvGm,

Sanne

Ik heb een sterk vermoeden dat we een abonnement hebben bij KPN vanwege de repeater, maar dit weet ik niet zeker.

Op zichzelf heeft het er weinig mee te maken. Repeaters kun je gewoon overal kopen. Maar zou best kunnen dat men van KPN een repeater heeft gekocht als uitbreiding op een Fritzbox??


Ja dat zou kunnen, ik weet niet of er beneden een Fritzbox staat.

Ik heb echter een mobiel abonnement bij Simyo en daarbij krijg je verdubbeling van je bundels als je nog een thuis aansluiting hebt bij KPN. En sindsdien ik hier woon kreeg ik een melding van Simyo dat dit zo was. Vandaar mijn vermoeden


Afgezien van een mogelijk eigen internetaansluiting waar alleen KPN een antwoord op kan geven. Wireless repeaters zijn over het algemeen niet echt efficiënt in de doorgifte van internet.


Zou het beter werken als we meer bandbreedte zouden krijgen? En dan met een mesh netwerk bijvoorbeeld?


Het is mij niet bekend wat de bandbreedte is op de aansluiting in de studio onder je??
Dat zou je eerst eens kunnen nalopen.

Verder heeft een draadloos mesh netwerk weinig zin, als de draadloze verbindingen nog door (betonnen ??) vloeren heen moeten. Draadloos moeilijk doorlaatbare obstakels blijven gewoon “moeilijk doorlaatbare obstakels”. Daar helpt “mesh” echt niet aan.
Ze maken gebruik van dezelfde WiFi bandbreedtes waar je nu zo moeilijk internet mee hebt.

Je hebt eigenlijk pas profijt van een mesh netwerk, als de apparaten elkaar onderling min of meer “kunnen zien”. Laten we zeggen, in een vrij “open huis” met open verbindingen (trappengat, overlopen e.d.)  Dan kunnen mesh points connecties onderling doorgeven.
Dus je hebt er eigenlijk ook nog wel een aantal van nodig om een beetje rendement te hebben.

Gewoon “bekabelde” verbindingen, als je maximaal profijt wil hebben, en bij de aansluiting bij je eigen studio dan een Access Point. Of nog beter een eigen router met eigen sub-net → ben je buiten bereik van de andere studio's als je slechts één centrale internet aansluiting hebt.


Zou het beter werken als we meer bandbreedte zouden krijgen? En dan met een mesh netwerk bijvoorbeeld?

Je kunt beter eerst eens een kabel leggen vanaf de fritzbox, en de repeater bekabeld aansluiten.

Welke snelheid heeft u volgens deze site op uw adres? 

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl