Skip to main content

Sinds een maand of 5 hebben wij een 1000mbit abonnement. Helaas heb ik geconstateerd dat onze snelheid niet boven de 800mbit uitkomt, dat valt te accepteren want KPN zegt dat ze maximaal 1000mbit kunnen leveren, niet dat ze ook exact die snelheid garanderen.

Helaas is deze 800 mbit ook geen stabiele snelheid. Gemiddeld zit de snelheid op 400mbit up/down, maar het fluctueert enorm.

De snelheid wordt elke 30 seconden gemeten op een server die vast bekabeld is aan de router (experiabox V12). Er ligt hier glasvezel tot in de meterkast (het stuk van buiten tot de meterkast is 2 jaar geleden opnieuw gelegd in verband met de verbouwing)

 

 

Hoi @Iron-LAN, welkom hier. 

Via welke weg meet je de snelheid? 

De manier om het te meten is met een computer via een kabel op het modem aansluiten en dan alle andere apparaten uit. Je kan dan via de OOKLA speedtest app de snelheid meten. Wat haal je dan?

Is de snelheid nog niet goed haal dan glasvezelkastje en modem voor minimaal 2 minuten van het stroom. Laat daarna eerst het glasvezelkastje volledig opstarten en dan het modem weer in het stopcontact. Gaat het daarna beter?


Hi @Bart_Z, de snelheid wordt gemeten op een server die rechtstreeks verbonden is met de router d.m.v. een Cat kabel (die standaard in het pakket van KPN zit). De server heeft een 1gbit NIC.

 

De genoemde oplossing heb ik eerder al eens geprobeerd maar geeft helaas geen verbetering.

Ik heb overigens de meting veranderd naar 1x per uur om te kijken of de requests naar Speedtest te vaak waren, maar ook dat veranderde helaas niet.


Ik begrijp dat je via een andere manier meet. Via de server. Staan dan wel alle andere apparaten uit die internet gebruiken? 

En zou je het toch eens met een computer en de OOKLA app willen proberen met alle apparaten verder uit. Ik ben wel benieuwd. Levert dat niks op, dan gaan wij uiteraard verder kijken. 


Hi @Bart_Z,

 

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was. De server meet via de servers van Ookla (speedtest.net). Op het moment van meten staan niet altijd alle apparaten uit. Maar de instabiliteit is er ook snachts, als er geen enkel ander apparaat gebruikt wordt.

 

Via speedtest.net in een Chrome browser geeft dezelfde snelheden.

 

 


Maar meet je nou met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem zonder andere aangesloten appartuur? Dat is belangrijk om eventuele kosten voor een monteur te vermijden. Zodra het via eigen appartuur loopt gaat de meter tikken. 


Ja het is een bekabelde PC die aan de router hangt. Geen switch of eigen router er tussen.


Heb je ook testen gedaan via de OOKLA app die je kan downloaden?

En wil je verder jouw profiel van gegevens voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan duik ik nog eens dieper in jouw verbinding om te kijken wat ik kan achterhalen.  


Hi @Bart_Z,

 

Heb het via de Linux installatie van Ookla ook geprobeerd, die snelheid lijkt iets hoger uit te vallen maar fluctueerd nog steeds.


Ik wil er wel verder in duiken. Ik moet dan alleen wel jouw modem resetten. Mocht je nog eigen instellingen hebben wil ik je aanraden daar screenshots van te maken. Dan kan ik ga ik er daarna verder mee aan de slag.