Skip to main content

wie kan uitleggen waarom bij mijn 1GB internetaansluiting met de de speedtest met firefox maar 400mb wordt gehaald.

probeer ik het zelfde met chrome of internet explorer komt hij bij 650mb

dus mijn vraag waarom deze verschillen,  ik werk altijd met firefox , dus heb schijnbaar niets aan een 1GB verbinding

mvg

1 gbit is een snelheid die via WiFi vaak niet zomaar gehaald word. Dus de eerste vraag: werkt u op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

Er kan verschil zijn tussen browsers onderling. Browsers zijn nu eemaal niet allemaal hetzelfde. Het is net als met auto's, die zijn ook niet allemaal hetzelfde. Ze hebben wel allemaal 4 wielen en een stuur. Maar toch is de ene auto veel sneller weg bij het stoplicht dan de andere.


Hallo

als antw. Ik gebruik een bedrade aansluiting rechtstreeks op de modem.

dus daar mag het niet aan liggen.

maar dat een browser niet de gelijke snelheid doorgeeft vind ik vreemd.

dus lijkt het alsof Firefox afremt


Hallo

als antw. Ik gebruik een bedrade aansluiting rechtstreeks op de modem.

dus daar mag het niet aan liggen.

maar dat een browser niet de gelijke snelheid doorgeeft vind ik vreemd.

dus lijkt het alsof Firefox afremt

Dat is inderdaad vreemd en ik kan dat eerlijkgezegd niet verklaren. Het enige wat ik kan verzinnen is dat er dan bepaalde Addons/plugins actief zijn in Firefox die niet inde andere browsers draaien maar dat is puur speculatie. Wij remmen dat zeker niet af op netwerkniveau. 


De browser download geen grote bestanden. Dat gaat via de laptop zelf, buiten elke browser om.

Een aanrader is de Ookla app voor Windows.

apps.microsoft.com/detail/9nblggh4z1jc?hl=nl-NL&gl=NL .

 

En welke browser gerelateerde speedtest gebruik je? Die van kpn dan zelf mag ik hopen. kpn.com/speedtest .

 

dus heb schijnbaar niets aan een 1GB verbinding

Die bandbreedte is ook alleen handig met 2 of meer grootverbruikers tegelijkertijd.

Bv 2 laptops die elk met zo'n 450 Mb/s tegelijk bestanden binnenhalen. Dat kan gewoon. Bekabeld, dat wel.


wie kan uitleggen waarom bij mijn 1GB internetaansluiting met de de speedtest met firefox maar 400mb wordt gehaald.

probeer ik het zelfde met chrome of internet explorer komt hij bij 650mb

dus mijn vraag waarom deze verschillen,  ik werk altijd met firefox , dus heb schijnbaar niets aan een 1GB verbinding

mvg

Verschillende onderdelen spelen hierin een factor. Type computer onderdelen, versie browser, addons/plugins (zoals eerder vernoemd) en nog wat meer.

Helaas heb ik dit probleem zelf ook mogen ervaren en ben ik wat onderzoek gaan doen. Elke browser kan je nog enigzins naar smaak instellen (los van de standaard instellingen) en dus ook FireFox. Je zou onderstaande kunnen proberen (OP EIGEN RISICO!). Onthoud goed wat je doet zodat je altijd terug kan.

  1. Open FireFox
  2. Typ in de “URL” balk het volgende in “about:config”. Je krijgt een risico venster te zien die je door kan klikken.
  3. Typ in het zoekvenster “browser.tabs.remote.autostart” in. Er is een kans dat die optie er niet in staat. Dan staat er achter “Boolean”, “Getal”of “String” en een plusje. Vink “Boolean” aan en klik op het plusje.
  4. Zorg ervoor dat de instelling op “False” staat. Staat het op “True”? Dubbelklik er dan op zodat het op “False” komt te staan.
  5. Herstart FireFox en probeer nog een speedtest. 

Deze instelling zorgt ervoor dat FireFox geen multiproseccoren meer gebruikt. Volg dezelfde stappen, maar zet de optie op “True” als je de instelling terug wilt zetten.

In chrome is het aan te passen door “hardware acceleration” aan of uit te zetten. Die wel in de standaard instellingen zitten.

Hopelijk werkt dit.


De overhead van browsers is gewoon te groot en verschilt ook per browser.  Hierdoor worden metingen van hogere bandbreedtes onbetrouwbaar.

Gebruik altijd de Ookla Speedtest app uit Miscrosoft store om de snelheid te meten en doe dat vanaf een bekabeld aangesloten PC.


Reageer