Skip to main content

Ik heb al een paar dagen last van het feit dat internet (bedraad en wifi) wegvalt en bellen met vaste telefoon is ook niet mogelijk. Adviezen KPN: resetten Experia box en reset glasvezel. Beide natuurlijk gedaan maar lossen probleem niet op. Sterker nog volgens KPN is de verbinding prima. Ik probeer ook in te loggen op Experia box maar die verbinding valt ook continu weg dus ook daar kom ik niet verder mee. Er is niets gewijzigd in de opstelling van apparaten storing spontaan ontstaan. Ik krijg geen contact met KPN dus dan maar bericht op forum.  

Zullen we samen op zoek gaan naar het probleem?Welk modem heb je? Wat is er op het modem allemaal aangesloten? heb je wifi versterkers? Gebruik je draadloze verbindingsets?


Hi, ik heb hier de Experia V10A staan. Op het modem is een Netgear 6 ports Switch aangesloten met een aantal bedrade verbindingen en natuurlijk Telefonie en TV. 


Dat klinkt goed. Bekabeld is altijd het beste. Maar nu komt het...ondersteunt die switch igmp snooping? Dat is een must!!!


Ik begrijp dat IGMP snooping een must is maar de switch zit niet tussen telefoon of tv. Die zitten direct op de experia box. Op de switch zitten aantal bedrade internet verbindingen door het huis.

 


Ok. Zou je alle randapparatuur van het modem willen halen, Dan het modem restten en alleen de telefoon aansluiten en testen of ie het dan wel doet. Vaak is er ergens iets wat een probleem geeft. Een sluiting in bijvoorbeeld een stekkertje kan je modem al plat leggen. Vandaar de vraag.


Ik heb inmiddels alle randapparatuur uit het modem gehaald en de modem gereset. Helaas is daarmee het probleem niet opgelost. Ik heb inmiddels 1 voor 1 alle randapparatuur weer aangesloten en ook dat maakt geen verschil. Bijzonder aan de situatie is dat randapparatuur een ip adres krijgt dat soms buiten de range van de Experia box ligt waardoor er geen verbinding met internet tot stand komt. Daarnaast kan ik ook geen verbinding maken met de Experia modem. Het ip adres is niet meer benaderbaar. Zelfs het terugbrengen van de Experia box naar de fabrieksinstellingen maakt geen verschil.


@Elberja Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je verbinding zo vaak wegvalt. Goed dat er al een aantal stappen zijn doorlopen. 

Wat mij opvalt is dat er dus ip adressen uitgedeeld worden die buiten de range vallen, dat is natuurlijk vreemd. En dit zal ook voor problemen zorgen vermoed ik. 

Zit er een DHCP apparaat in het netwerk? 


Er zat inderdaad een DHCP apparaat in het netwerk dat de oorzaak was van het versturen van een ip adres buiten de range. Die heb ik er tussen uitgehaald en de expedia box gereset. Helaas is het wegvallen van de internetverbinding daarmee niet opgelost. Continu wordt de internetverbinding voor even verbroken en hersteld zichzelf wel weer maar dat betekent wel dat het bijzonder irritant is bij het uploaden van bestanden of tijdens online meeting als beeld tijdelijk bevriest of geluid wegvalt. Mijn vermoeden blijft dat het draadloos deel van de expedia box de boosdoener is omdat de problemen bij bedraad netwerk niet bestaan.


@Elberja Ik wil graag met je proberen te achterhalen of het hier inderdaad aan zou kunnen liggen. 

Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik een aantal metingen uitvoeren. 

Mag ik ook vragen welke Experiabox je hebt en of je gebruik maakt van wifi versterkers? 


Hi Rutger, ik heb forumprofiel geupdate. Experiabox V10a model VRV9517 firmware v5.00.43 build447. Ik heb 2x Ubiquity UAP-AC Pro als WiFi access points. Beide zijn natuurlijk bedraad. 1 in de woonkamer en 1 op de 1e etage. Die draaien overigens al ruim een jaar mee in het netwerk en ik monitor ook de activiteit van alle clients. Heb ze uitgeschakeld om te kijken of zij het probleem vormen maar klachten blijven bestaan. Op bepaalde kamers heb ik ook bedraad internet en die geven helemaal geen probleem.


Ik heb nog even wat zaken gecontroleerd waaronder de internetsnelheid. Als ik verbinding heb dan is die snelheid enorm hoog: 161.5 Mbps download en 245.2 upload snelheid. Een snelheid die ik niet gewend ben. Dan valt internet weg en duurt het even voordat hij weer op die hoge snelheid zit. 


@Elberja Dan lijkt het er hier toch echt op dat het probleem in de Experiabox zit, aangezien het ook bestaat als de wifi versterkers uitgezet worden. 

Nog even ter controle, het is dus inderdaad zo dat als enkel de Experiabox aangesloten zit het probleem ook blijft bestaan toch? 

 


@Rutger_  klopt. Ik heb alle apparaten er al afgehaald, ook TV en telefoon losgekoppeld en toen een test gedaan. Probleem blijft zich voordoen. Devices maken dan geen verbinding met draadloos netwerk en als ze verbinding hebben dan valt de verbinding continu weg. Ik blijf ook maar zo’n enorme down en upload snelheid hebben als ik verbinding heb. Lijkt ideaal maar ik vermoed haast dat dit er ook mee te maken heeft. Ook op dit moment kan ik dit bericht weer niet verzenden omdat de verbinding is weggevallen. Overigens een aantal apparaten al weer tot netwerk toegevoegd om het in de tussentijd nog enig zins werkbaar te houden. 


@Elberja Dan wil ik in dit geval graag proberen de Experiabox om te ruilen om te kijken of de problemen dan blijven bestaan. 

Ik stuur je een privé bericht met meer informatie.