Skip to main content

Hier hetzelfde probleem. Ik kan er als aanvulling bij vermelden dat de problemen zijn begonnen na aansluiting van zonnepanelen hier in huis. De zonnepanelen hebben een wifi-access-kastje, wellicht dat dat conflicteert met de automatische toewijzing van de IP-nummers?

EDIT: het lastige is dat ik aan instellingen van dat access-point weinig kan veranderen. Ik ben er simpelweg niet genoeg in thuis. Is er een andere oplossing die ook voor leken haalbaar is (uitgezonderd de tijdschakelaar dan 🙂 )? Of moet ik naar mijn installateur toe?

 

*Admin* Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

Ha @campingkijker, leuk dat je je vraag hier stelt! Wat voor accespoint hebben de zonnepanelen? En heb jij zelf al eens de wifi manager doorlopen? Wat ervaar je precies qua wegvallend internet? Is dat dan elke dag dat de wifi wegvalt? Is dit op dezelfde tijd of steeds anders? En valt het internet dan bekabeld ook weg?


Goedenavond Marcia,

De zonnepanelen hebben een eigen accespoint voor zover ik weet. Hij is van het merk Enphase, type Envoy-S-Standard-EU.

Ik heb een vast- en via WiFi bekabelde PC met daarop Windows 7. Die lijkt het gewoon goed te doen. Daarnaast heb ik hier vrouw en kinderen rondlopen, dus een hele vracht laptops, tablets en mobieltjes, allemaal op Windows10 of Android, allemaal via WiFi. Daarnaast dus een kastje van de zonnepanelen, een WiFi combiprinter en een kamerthermostaat via WiFi. Van deze verzameling hebben er iedere dag wel een aantal problemen met het internet. Vrijwel altijd 's morgens na het opstarten. Ze hebben volle bak ontvangst en het lijkt dus allemaal goed te werken. Totdat je daadwerkelijk het internet op wilt. Dan krijg je meldingen dat de site niet bereikbaar is. Programma's en apps die inhoud van het internet ophalen werken ook niet meer goed. De exacte terminologie weet ik zo niet maar een zoekopdracht met daarin de melding die ik kreeg van google Chrome wees me in de richting van een IP-conflict. Toen kwam ik de in de eerste post gelinkte forumdraad tegen. Ondertussen was ook de IT-afdeling van mijn vrouw met dit probleem bezig (zij werkt momenteel thuis) en die kwamen met de tip om het modem te resetten. Dat bleek inderdaad te werken. Net als in bovengenoemd topic.
N.a.v. de daarin genoemde vragen van de moderator heb ik gisteren met behulp van die IT-er van mijn vrouw haar werk zoveel mogelijk apparaten een vast IP-adres gegeven. Daarnaast stond de IP-range (?) erg krap ingesteld, hij heeft nu alle nummers van 50 tot 253 vrijgegeven geloof ik. Dat lijkt tot nu toe te werken.

Al met al een hoop werk aan gehad en het is me nog niet duidelijk waar deze problemen vandaan komen. Ik weet ook niet of het consequenties heeft dat 90% van de apparaten nu een vast IP-nummer heeft?

 

EDIT: en bedankt voor het verplaatsen :-)


In het geval van een storing lijkt het interne netwerk ook niet meer goed te werken. Toen de thermostaat geen internetverbinding kon krijgen lukte het ook niet meer om op dat ding (gewoon vanuit huis) in te loggen.


Lastig! Om eerlijk te zijn, weet ik zelf weinig van zonnepanelen en de betreffende accespoints/omvormers. Als je deze tijdelijk offline haalt/uitschakelt, dan ervaar je de wegvallende verbindingen niet meer? Ik weet dat @wjb hier één en ander van weet en wellicht wil monteur @NHendriks ook eens meedenken. 


Zo te zien communiceert die Envoy op een gelijke wijze als een powerline-adapter. Wordt er toevallig gebruik gemaakt van dergelijke systemen voor bijvoorbeeld tv? Denk dan bijvoorbeeld aan de Draadloze Verbindingsset van KPN of gelijkwaardige systemen. Ik weet uit ervaring dat een storende powerline adapter ook problemen kan geven in de rest van het netwerk.

 

Verder ben ik totaal niet bekend met zonnepanelen en bijbehorende gateways/netwerkapparatuur. Ik vrees dat ik ook daarbij niet verder kan helpen.


Ik weet ook niet of het consequenties heeft dat 90% van de apparaten nu een vast IP-nummer heeft?

Wat bedoel je nu met dat 90% nu een vast IP-nummer heeft?

Heb je die apparaten dan een hard IP adres op het apparaat zelf gegeven?

Zo ja, liggen deze IP adressen dan buiten de DHCP range?


Zo te zien communiceert die Envoy op een gelijke wijze als een powerline-adapter. Wordt er toevallig gebruik gemaakt van dergelijke systemen voor bijvoorbeeld tv? Denk dan bijvoorbeeld aan de Draadloze Verbindingsset van KPN of gelijkwaardige systemen. Ik weet uit ervaring dat een storende powerline adapter ook problemen kan geven in de rest van het netwerk.

 

Verder ben ik totaal niet bekend met zonnepanelen en bijbehorende gateways/netwerkapparatuur. Ik vrees dat ik ook daarbij niet verder kan helpen.

Bedankt voor je reactie. Dat is een punt waar ik zeker nog eens naar kan kijken. Ik heb namelijk inderdaad standaard een powerline-adapter ingeplugd zitten voor als ik mijn laptop in de schuur nodig heb. In dat geval hoef ik in de schuur alleen maar de 2e adapter in te pluggen en ik kan op internet. Die 2e zit dus standaard niet aangesloten maar die eerste adapter wel. Die zou ik inderdaad nog eens los kunnen koppelen.


Ik weet ook niet of het consequenties heeft dat 90% van de apparaten nu een vast IP-nummer heeft?

Wat bedoel je nu met dat 90% nu een vast IP-nummer heeft?

Heb je die apparaten dan een hard IP adres op het apparaat zelf gegeven?

Zo ja, liggen deze IP adressen dan buiten de DHCP range?

Ook bedankt voor je reactie. Het klopt inderdaad wat je schrijft, voor zover ik weet. De apparaten zelf hebben een IP-nummer tussen 1 en 35, de range van de DHCP loopt van 50 tot 253. Tot nu toe lijkt zich de storing niet meer voor te doen. Alle apparaten lijken met deze settings overweg te kunnen.

De DHCP-range bleek te staan op 0-20, wellicht is dat de oorzaak uiteindelijk geweest.


De DHCP-range bleek te staan op 0-20, wellicht is dat de oorzaak uiteindelijk geweest.

Dan had je toen dus apparaten met een vast IP adres binnen de DHCP range en dat gaat geheid fout.


De apparaten zelf hebben een IP-nummer tussen 1 en 35...

Heeft u een lijstje gemaakt zodat u later nog weet welk apparaat welk ip heeft? Of weet u hoe u dat later nog kunt uitvogelen als u zo'n lijstje niet heeft? 


De DHCP-range bleek te staan op 0-20, wellicht is dat de oorzaak uiteindelijk geweest.

Dan had je toen dus apparaten met een vast IP adres binnen de DHCP range en dat gaat geheid fout.

Toen de DHCP-range op 0-20 stond hadden we nog geen vaste IP-adressen toegekend, die stappen van toekennen van vaste adressen en verbreden van de range hebben we gelijktijdig doorgevoerd. Maar ik begin te vermoeden dat die range van 20 nummers gewoonweg te klein was om alle apparaten van een eigen dynamisch IP-nummer te voorzien. Toen de zonnepanelen erbij geplaatst werden is dat waarschijnlijk de druppel geweest. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn?


De apparaten zelf hebben een IP-nummer tussen 1 en 35...

Heeft u een lijstje gemaakt zodat u later nog weet welk apparaat welk ip heeft? Of weet u hoe u dat later nog kunt uitvogelen als u zo'n lijstje niet heeft? 

Ik heb inderdaad een lijstje geschreven. Maar volgens mij zijn die nummers ook terug te vinden via de experiabox, toch?

Hoe dan ook is het wel een goede tip om dat lijstje even te digitaliseren en ergens veilig op te slaan, je weet maar nooit waar het goed voor is :-)


Maar ik begin te vermoeden dat die range van 20 nummers gewoonweg te klein was om alle apparaten van een eigen dynamisch IP-nummer te voorzien. Toen de zonnepanelen erbij geplaatst werden is dat waarschijnlijk de druppel geweest. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn?

Dan kan heel goed zo zijn geweest.

Standaard staat de DHCP range op een Experia/KPN Box ingesteld op 1 t/m 200. Blijkbaar had je hem dus zelf kleiner gemaakt. Zelf pleit ik er voor om de DHCP range zo groot mogelijk te laten en eigenlijk nooit IP adressen vast op apparaten zelf in te stellen. Ik heb de DHCP range dan ook van 1 t/m 253 staan en alle apparaten verkrijgen hun IP adres via DHCP. Voor apparaten die echt een vast IP adres moeten hebben zijn daarbij DHCP bindings vastgelegd.

Helaas kunnen er op de Experia Boxen (m.u.v. de V12) maximaal 10 DHCP bindings vastgelegd worden.


Dan denk ik dat we eruit zijn. Alle bijdragers hartelijk dank!

 

Als leek ben je afhankelijk van goedwillende deskundigen. Daardoor  hebben in het verleden diverse mensen voor mij instellingen in de Experiabox aangepast. Het zou heel goed kunnen zijn dat iemand ooit (om wat voor reden dan ook) die range heeft teruggeschroefd naar 20 nummers maar voor mij valt niet meer te achterhalen wie en wanneer. Het is ook een tijdlang goed gegaan, totdat die zonnepanelen werden geplaatst en er dus nog een accesspoint o.i.d. bijkwam. Toen begon de experiabox met een witte vlag te zwaaien.

Waarschijnlijk was het dus afdoende geweest die DCHP-range weer te verruimen naar 200 of 253 en hadden we die IP-adressen niet vast hoeven te zetten. Maar zoals gezegd, het lijkt nu goed te functioneren en ik heb geleerd om nooit instellingen te veranderen als alles goed werkt. Vooralsnog laat ik het dus hierbij maar mocht ik toch in de toekomst weer problemen krijgen dan is de eerste stap dus het toekennen van dynamische IP-nummers aan de apparaten die nu vastgezet zijn. En het verwijderen van de powerlineadapter. Ik begin het een beetje te begrijpen geloof ik :-)