Skip to main content

Hallo Iedereen,


Sinds ik verhuisd ben en gebruik maak van KPN netwerk heb ik over de dag verspreidt last
van kort wegvallende internet. Ik werk thuis en moet vaak op mail en andere sites opnieuw inloggen, wat erg irritant is. Tv en apps geven geen storing overigens. Heb modem al een aantal keer gereset, zonder resultaat. Ik werk vanuit het modem via LAN kabel naar een vaste pc. Op vorige adres nooit problemen gehad. 
 

Iemand een idee?

 

Alvast bedankt 

Wouter

Goedemorgen @Wouter Stappaerts! 

Ik snap dat dit een irritant probleem is… We gaan kijken wat we kunnen doen om het op te lossen! Ik heb een aantal vragen:

Het gaat dus om een wegvallende bekabelde verbinding: kabel tussen het modem naar de PC. Zit daar nog iets tussen, bijvoorbeeld een switch? Heb je de kabel al eens gecontroleerd, opnieuw aangesloten of een andere kabel getest? 
Tip: als je geen extra netwerkkabel hebt, dan kun je, om te testen, ook de netwerkkabel gebruiken die op de tv-ontvanger is aangesloten. 
Andere tip is om eens een andere poort op het modem te testen: ervaar je dan ook een wegvallende verbinding.

Met de TV ervaar je geen problemen: kijk je TV via de KPN Smart TV app of via een TV ontvanger? Als het via een TV ontvanger is, is deze dan ook rechtstreeks aangesloten op het modem?

Ben benieuwd naar de antwoorden en je bevindingen! 


Goedemorgen @Shyrin_ 

Er zit geen switch tussen het modem en mijn pc. 
Ik heb nog geen andere kabel getest, deze heb ik nog wel eentje liggen.
heb zojuist de kabel in een andere poort van het modem gestoken. Eerst testen of dit
verbetering geeft. 


Ik kijk via de TV ontvanger. Tussen modem en tv ontvanger zit wel een switch, aangezien daar 2 kabels heen moeten. 

Ik hou u op de hoogte.

Wouter


Even checken, want we zijn nu een paar dagen verder: kun je aangeven hoe het nu gaat?


@Shyrin_ 

De andere poorten van het modem geeft hetzelfde resultaat. Heb een andere kabel geprobeerd, maar dit maakt geen verschil. Gisteren viel internet op de tv steeds uit. Na een reset was dit verholpen. 

Zou het modem het probleem zijn? 


Welk type modem heb je? Gaan er rode lampjes branden tijdens de uitval? Welke switch heb je en ondersteunt de switch igmp snooping?


Het is de KPN box 12. Geen idee of de lampjes gaan branden, heb dit nooit waargenomen.
De switch is met IGMP snooping zie hieronder

https://www.kpnwebshop.com/zoeken/netgear-5-port-switch/2?origin=915&q=switch


Als ik de verbinding controleer, zie ik geen verbrekingen terug: behalve de resets die jezelf uitgevoerd hebt…. We hebben het over een bekabelde verbinding toch? Of ervaar je deze problemen via de wifi?

Wil je eens in de gaten houden hoe de lampjes (+ kleur) op het modem branden, op het moment dat de verbinding wegvalt en dat hier terugkoppelen?


Het gaat inderdaad om een bekabelde verbinding. Ik kan niet controleren of de lampjes van het modem branden op het moment dat de verbinding wegvalt. Als ik vaak terug kom van een pauze, moet ik terug inloggen op zowat elke site waar ik ingelogd ben. Heeft dit wel met de internet verbinding te maken als je zegt dat deze goed blijkt te zijn 


Maar gaat het puur om het opnieuw moeten inloggen op websites? Dat lijkt mij dan een time out van de ingelogde sessie op die website(s). Afhankelijk van of de mogelijkheid er is, kun je de settings van de website (of apps) aanpassen. 

Als het echt om een (kort) wegvallende internetverbinding gaat, dan is het wel van belang om te weten hoe de lampjes op het modem branden als de verbinding wegvalt. En kun je dan exact omschrijven wat je ervaart? Is er een foutmelding zichtbaar? Komt de verbinding vanzelf weer terug?


Bij Gmail krijg ik vaak onderstaande melding en krijg dan dus geen mail binnen. Als ik dan vernieuw opent Gmail opnieuw en dan gaat het meestal goed.

 

Sites moet ik vaak vernieuwen of om weer in te kunnen loggen. of ze geven zelf aan dat ik weer moet inloggen als ik bijvoorbeeld op een functie klik. 

 

Het controleren van de lampjes is lastig. Het modem staat  in een andere kamer en internet is er niet lang vanaf 


Even terugkomend op dit onderwerp.

Heb nog steeds last van uitvallend internet, ook op de laptop waar mijn vriendin op werkt. Lees steeds meer op het forum dat het te maken kan hebben met de IS/RA aansluiting. De IS/RA aansluiting zit in de meterkast en gaat met een lange kabel naar het modem aan de andere kant van het huis. 

Is er een manier om te testen of het IS/RA punt of kabel tussen Modem en IS/RA punt het probleem kan zijn?


Vervelend dat je dit probleem nog steeds ervaart! 

 De IS/RA aansluiting zit in de meterkast en gaat met een lange kabel naar het modem aan de andere kant van het huis. 

 

Deze kabel mag niet te lang zijn: hoe lang is deze kabel precies?
 

Is er een manier om te testen of het IS/RA punt of kabel tussen Modem en IS/RA punt het probleem kan zijn?


IS/RA punt is het probleem niet: dat hebben wij vanuit onze kant al kunnen uitmeten.
Ik heb bij deze een doosje aansluitmaterialen per post toegezonden, hier zit een kabel in waarmee je kunt testen of het probleem nog wel of niet voorkomt. 

Mocht het probleem daarna nog niet verholpen zijn, dan raad ik je aan om te bellen op het moment dat het probleem zich voordoet.
Mijn collega's zijn telefonisch bereikbaar via 0800 0402: van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 8 en 20 uur en zaterdag tussen 8 en 17 uur. Zon en feestdagen gesloten. Voor storingen en technische problemen zijn wij altijd 24/7 bereikbaar.


Hallo Shyrin,

Ik heb de aansluitmateriaal ontvangen. Ik ga met een lange RJ11 kabel het IS/RA punt direct aan het modem verbinden. De voeding van het modem zit achter een kast en hier kan ik moeilijk bij komen. Anders had ik het modem kunnen verplaatsen. Op deze manier hoop ik een slechte kabel of verbinding uit te sluiten. 

Graag je reactie.

Wouter


Ik heb ook last hiervan. Dagelijks enkele keren uitval van ca 30-60 seconden. Hier direct bekabeld aan de modem. Alle internetconnectiviteit valt weg, zowel bekabeld als wifi. Ik heb ook een automatische scanner (Fing) die regelmatig verlies van internet connectiviteit aangeeft.  Ik zal eens kijken of er op moment van uitval op het modem storingslampjes branden.

 

Daarnaast vind ik het raar dat een kabel niet te lang mag zijn. De standaard voor CAT5e is 100m maximaal, dus voor een regulier huis kan het toch niet te lang zijn? 


Een update: tijdens de storing, knippert het internet lampje, dus de modem is echt de verbinding kwijt.