Skip to main content

Bij het kijken naar TV programma’s via de KPN app op een smart tv valt af en toe het internet weg.

Dit zie je aan dat het beeld stil staat en even later weer verder gaat. Soms start de KPN app helemaal opnieuw op. Tv is met een vaste kabel op de router Xperia box V10 aangesloten.

Ook twee gamers die tegelijkertijd lekker bezig zijn ervaren af en toe deze vertraging en worden dan uit de room gekickt. Deze zitten op 2x wifi uitbreiding van tp-link wat via kabel is aangesloten op de eerste en tweede verdieping. WIFI is ook geen probleem.

Heb al meerderheden de router ge-reboot maar het uitvallen blijft.

Zit nu te denken om evt een andere router aan te schaffen van Fritzbox, maar in 2023 krijgen we hier glasvezel en dat zou een beetje zonde zijn aangezien er dan weer een andere router moet komen.

Misschien hebben jullie nog tips?

@Vorst15   De Fritzbox zou u straks ook bij glasvezel kunnen gebruiken. Uw V10 trouwens ook.😉

 

 Heb al meerderheden de router ge-reboot maar het uitvallen blijft.

Heeft u de V10 ook een reset naar fabrieksinstellingen gegeven ? ;

 

  • Met de resetknop
    Deze zit aan de achterkant in het gaatje tussen de WAN poort en het aansluitpunt voor de stroomkabel. Druk met een dun voorwerp (satéprikker, paperclip) 5-7 seconden in het gaatje tot het powerlampje rood gaat branden. Laat los en wacht af. De Box gaat zich resetten en herstart. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten.

Hoi @Vorst15, het hele internet valt dus af en toe weg. Modem is al gereset, maar het probleem blijft. 

Kun je vertellen hoe eht modem is aangesloten op het hoofdaansluitpunt? Is dat met een ronde kabel van maximaal 2 meter zonder splitter? Zie je ook iets van corrosie op het aansluitpunt? 


Het is aangesloten met kabel van 50cm. Alles geïnstalleerd in de meterkast. Geen corrosie te zien. Het betreft uitval van enkele seconde maar wel voldoende om de kpn app te storen met als gevolg stilstaand beeld. Blijkbaar heeft het ook problemen bij het gamen van mijn zoons dat ze eruit worden gegooid. 
Ik heb meerdere keren met de paperclip gereset maar het probleem blijft. 


Dat lijkt allemaal goed. Toch blijft het. Ik wil graag eens meekijken. Zou je jouw profiel van gegevens willen voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 


Heb profiel aangevuld. 


Ik zei zo geen verbrekingen. Tot aan het modem. Het lijkt dus echt in het netwerk te zitten. Heb je nog externe apparatuur aangesloten? Denk aan switches of acces points? Ondersteunen deze IGMP Snooping en staat het daar op aan? Zo niet, dan kan dat wel eens de boosdoener zijn. 

IMGP Snooping is namelijk nodig om goed tv door te kunnen geven. Als dit niet overal aan staat kan het het hele netwerk verstoren. 

Staat dit allemaal goed, dan moeten wij verder zoeken. 


Heb inderdaad acces points en swich. 

ik zal moeten checken of igmp snooping aanstaat in de acces points. 
 


Ja dat is wel een goede om even na te kijken. Want welke types heb je precies?


Ik heb 2x de TP link omada  1 in de huiskamer en 1 op zolder. Wifi staat uit op de router. 


Als ik het goed begrijp is omada een netwerk thuis? Welke exacte types switches gebruik je? Ondersteunen deze IGMP Snooping? En staat dat aan? 

Wifi gaat in ieder geval volledig via dat systeem begrijp ik?


Bij de Omada TP link die de WiFi for het hele huis verzorgd staat IGMP snooping aan. De swich is van het merk netgear type 51053 hier zitten de accespoints en de NAS op aangesloten. De netwerkkabel van de tv zit direct op de kpn router aangesloten. 
 


Dat is dan goed. Kun je de switches toch eens loskoppelen om te kijken of het probleem dan nog voorkomt.