Skip to main content

Ik heb de tv-ontvanger(HDMB2260) in de woonkamer met een UTP kabel verbonden met de Experiabox (V10) in de meterkast. De tv is middels HDMI verbonden met de tv en daarnaast nu draadloos verbonden met internet om zo bv NPO Start te gebruiken. Ik wil de tv bedraad met internet verbinden. Echter het is niet mogelijk om een tweede kabel tussen meterkast en woonkamer te leggen. Is het mogelijk om gebruik te maken van de UTP kabel die nu in de tv ontvanger zit? Bijvoorbeeld door te splitsen?

Ja dat kan door een switch te gebruiken. Bestel deze dan zit je goed .https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=661


Heel goed! Bedankt voor je snelle reactie. Weet je misschien ook of dit een cat 5 of 6 is? Ik heb nu een cat 6 kabel lopen.


Geen idee om eerlijk te zijn. Zover ik weet werkt ie altijd .


Cat 5 of cat 6 slaat alleen op het type kabel. De stekker is sowieso RJ45. Werkt op zeker dus.

Bijlagen:
https://www.utp-kabel.nl/blog/verschil-cat5e-en-cat6.html

https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html


Ik denk dat het wel goed is. Nu las ik ergens: “ Bij KPN kan je een GRATIS (5 poorts) switch krijgen als je 2 of meer iTV kastjes in gebruik hebt. Even bellen naar 0800-0402 en je krijgt in een dag of 2 aan de deur”

Weet iemand of dat nog zo is?


Nee alleen als je meer ontvangers hebt dan poorten op de experiabox. 


Bij v8, v9 en v10 krijg je v.a. de 4de tv ontvanger een switch cadeau. Bij de v10a v.a. de 3de ontvanger.

En die switch kopen zijn ook de kosten niet: € 29,00 afhalen op PostNL punt; € 2,50 extra bij thuis afleveren.


Waarom bestaat dit probleem eigenlijk? Elke smart tv heeft internetverbinding nodig. Dat kan natuurlijk draadloos, maar dat is niet perfect natuurlijk. Het is dus logisch dat velen met dit probleem zitten, terwijl KPN dit heel gemakkelijk kan oplossen: een UTP out op de ontvanger en er is geen probleem meer.


Geen gek idee maar vermoedelijk lastig te realiseren, als het echt zo makkelijk was hadden we het al. Toch is dit niet het probleem van KPN de ontvanger is het apparaat waar ze hun product opleveren, andere toestellen aansluiten is ons probleem.


Waarom bestaat dit probleem eigenlijk? Elke smart tv heeft internetverbinding nodig. Dat kan natuurlijk draadloos, maar dat is niet perfect natuurlijk. Het is dus logisch dat velen met dit probleem zitten, terwijl KPN dit heel gemakkelijk kan oplossen: een UTP out op de ontvanger en er is geen probleem meer.

Welk probleem? Er is helemaal geen probleem, gewoon een switch aanschaffen. Dat kunt u zelf. Daar heb je KPN niet voor nodig. Er zijn mensen die naast een smart tv ook nog een PlayStation, een Xbox en een Apple TV in het tv meubel hebben staan. Moet KPN dan maar zorgen voor een hele rij aan UTP poorten op het kastje? Dat is natuurlijk onzin. Elk apparaat heeft doorgaans 1 utp poort. Wil je meer apparaten op een kabel aansluiten, dan gebruik je een switch.


Geen gek idee maar vermoedelijk lastig te realiseren, als het echt zo makkelijk was hadden we het al. Toch is dit niet het probleem van KPN de ontvanger is het apparaat waar ze hun product opleveren, andere toestellen aansluiten is ons probleem.

Is op zich niet lastig te realiseren. Maar onnodig duur. KPN koopt die ontvangers ook zomaar in bij een leverancier. Ze maken ze niet zelf. En tv kastjes met dergelijke functionaliteit zijn er niet eens. Dan zou KPN die kastjes speciaal aan moeten laten passen. Dat is belachelijk. 


Het kan ook via de HDMI kabel, daar is het protocol in voorzien.

Tenminste :

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface#Kabels


Het kan ook via de HDMI kabel, daar is het protocol in voorzien.

Klopt, maar ik zie niet snel een TV ontvanger van KPN komen die dat gaat ondersteunen.


Voor alles over pluggen kijk ik altijd hier :

http://www.hardwarebook.info/HDMI

En nu we het er toch over hebben, welk type is degene die we thuis gebruiken, A B of C  ?


hdmi 1.4

type A standard

C mini

D micro

 


Het is niet de hoofdtaak van KPN om een vaste internetverbinding middels de tv ontvanger te verzorgen. Daar ben ik het met vorige reacties wel eens. Je moet het zien als service. Het is ook niet de taak van KPN om ontvangst van Netflix mogelijk te maken, maar toch zit er op de nieuwste afstandsbediening een speciale knop om te verbinden met Netflix. Ook dat is een service (wel of niet mede gestimuleerd door Netflix). De KPN tv ontvanger is het portaal naar allerlei media van buitenaf, dus waarom zouden ze dan niet een kastje laten maken waar wel een UTP out op zit? Geen extra kastje, geen extra adapter of: geen lange kabel naar de meterkast; gemakkelijker kan het niet. En tenslotte: KPN is niet alleen televisie maar ook internet!


Waarom bestaat dit probleem eigenlijk? Elke smart tv heeft internetverbinding nodig. Dat kan natuurlijk draadloos, maar dat is niet perfect natuurlijk. Het is dus logisch dat velen met dit probleem zitten, terwijl KPN dit heel gemakkelijk kan oplossen: een UTP out op de ontvanger en er is geen probleem meer.

Ja de kpn ontvanger ook

Ga je nu niet zeuren bij Philips Samsung enz.

dat ze geen ingebouwde igmp snooping switch in hun toestellen bouwen


Als ik het wel heb kan op een smart TV de KPN iTV app draaien. Voor mensen waarbij de TV meer smart is dan het TV kastje van KPN, zou KPN het TV kastje achterwege kunnen laten en die iTV app op de smart TV met een TV server in de ExperiaBox laten verbinden. Die TV server moet dan o.a. multicast naar unicast omzetten. Of direct vanuit de infrastructuur de juiste unicast TV-stream doorsluizen.


Als ik het wel heb kan op een smart TV de KPN iTV app draaien. Voor mensen waarbij de TV meer smart is dan het TV kastje van KPN, zou KPN het TV kastje achterwege kunnen laten en die iTV app op de smart TV met een TV server in de ExperiaBox laten verbinden. Die TV server moet dan o.a. multicast naar unicast omzetten. Of direct vanuit de infrastructuur de juiste unicast TV-stream doorsluizen.

De Experia Box bevat helemaal geen "TV server". De Experia Box bevat een "IGMP Proxyserver" en dat is algemene functionaliteit die internationaal gestandaardiseerd os. Zo'n IGMP Proxyserver zet geen multicasts om in unicasts. En unicasts vanuit de centrale infrastructuur levert een enorme belasting op van het netwerk en de centrale iTV servers dus dat zou een heel duur grapje worden.

Dan is het waarschijnlijk goedkoper om de abonnee gewoon een switch cadeau te doen zodat de TV ontvanger en de televisie daar met een netwerkkabel op aangesloten kunnen worden. Ook wij hebben bij elke televise een Netgear GS105Ev2 staan waar de TV ontvanger, televisie en home cinema set op aangesloten zijn.


Zo'n "TV server" zou dan in de wijkcentrale moeten zitten, daar waar de aansluitingen naar de huizen op aangesloten zitten.

Wat ik me wel eens afvraag: hoe doet Ziggo dat eigenlijk? Gebruikt die ook IGMP?


Zo'n "TV server" zou dan in de wijkcentrale moeten zitten, daar waar de aansluitingen naar de huizen op aangesloten zitten.

Wat ik me wel eens afvraag: hoe doet Ziggo dat eigenlijk? Gebruikt die ook IGMP?

Hooguit noodzakelijk voor de extra kanalen alles wat niet via dvb-c gaat. Als er geen sprake is van IP TV niet direct een noodzaak. De Next kan via wifi verbinden en krijgt ook dan TV. 

 

De smart tv app is hier geen oplossing die is nog veel te beperkt. En hoe oud of jong is de TV?


Als ik het wel heb kan op een smart TV de KPN iTV app draaien. Voor mensen waarbij de TV meer smart is dan het TV kastje van KPN, zou KPN het TV kastje achterwege kunnen laten en die iTV app op de smart TV met een TV server in de ExperiaBox laten verbinden. Die TV server moet dan o.a. multicast naar unicast omzetten. Of direct vanuit de infrastructuur de juiste unicast TV-stream doorsluizen.

De Experia Box bevat helemaal geen "TV server".

Ze moeten natuurlijk nog wel even aan het werk daar wat betreft het TV eco-systeem, het is duidelijk dat het nu niet zo is. Maar een dergelijke ‘server’ is geen magie, het is weinig complexer dan een IGMP proxyserver en zit in talloze systemen. Ook multicasting is geen magie, echter hoeveel voordeel haal je uit multicasting binnenshuis tegenwoordig. Ik zie zo langzamerhand meer nadelen dan voordelen.

En unicasts vanuit de centrale infrastructuur levert een enorme belasting op van het netwerk en de centrale iTV servers dus dat zou een heel duur grapje worden.

Als mensen massaal Netflix of andere streamingdiensten gebruiken of hoofdzakelijk uitgesteld kijken of TV gemist of hoe dat heet, heb je nu al ‘enorme belasting’. Een probleem dat streamingbedrijven wel zullen kennen en daartoe maatregelen hebben genomen.

Een logisch punt is zoals Nick83 aangeeft de wijkcentrale, ligt er sterk aan of men dat makkelijk kan aanpassen of upgraden. Aan de andere kant is de trend om nog meer spullen/functionaliteit bij de klanten thuis te plaatsen. Netflix kan b.v. versleutelde content op je tablet plaatsen.


Zo'n "TV server" zou dan in de wijkcentrale moeten zitten, daar waar de aansluitingen naar de huizen op aangesloten zitten.

Wat ik me wel eens afvraag: hoe doet Ziggo dat eigenlijk? Gebruikt die ook IGMP?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1913810

400 uur cloudopslag zie ik, heb iemand wel eens horen klagen dat bij terugkijken het beeld ‘kwalitatief minder’ was (strepen of vegen). Wil het nog wel een keer met eigen ogen zien, wat er aan de hand zou kunnen zijn, misschien als je het hele tweakers topic doorleest dat je ook wel het 1 en ander tegenkomt of kan afleiden. Waar die cloud zit, dus hoe ver van de klant z’n thuisnetwerk weet ik niet. Misschien wel CDN achtige caching/replicatie/redundantie hier en daar, geen idee.

Als je dat cloud, commerciële zenders en spraaksturing wegdenkt, is het ongeveer wat je met Digitenne FTA en een RaspberryPi o.i.d. met Kodi/TVheadend o.i.d. ook hebt.


Vergeet wat de unicasts betreft inderdaad het terugkijken via de gids niet, opname's terugkijken, uitgesteld kijken middels de pauze knop ook met de huidige smarttv app mogelijk. Dan nog de mobiele app gebruikers en de itv site alles bedient vanuit 1 achterliggend systeem zover ik weet.

Dan naast de klanten van de provider KPN alle overige providers waarbij de  klanten dezelfde mogelijkheden hebben. Dan is het toch niet te hopen dat capaciteit een issue is of mag zijn.

Het is niet zo dat unicast nog niet in gebruik is. 

Deze zin: 

En unicasts vanuit de centrale infrastructuur levert een enorme belasting op van het netwerk en de centrale iTV servers dus dat zou een heel duur grapje worden.

Lees ik zo, KPN is niet gebaat bij het terugkijken en uitgesteld kijken vanwege de belasting van het systeem. De mogelijkheid wordt geboden maar liever niet massaal gebruiken.

De oranje provider had vanwege wegens opnemen ook capaciteits problemen.

 


Hoi @gwa, dit kan inderdaad via een switch zoals aangegeven. Dat wil ik je dan ook aanraden. Dat is nu hoe het gerealiseerd kan worden. 

Het verdere gesprek dat ontstaan is, is interessant, maar ik ga er verder niet op in, dat is nu niet van toepassing.