Skip to main content

De 2 iPads en 2 iPhones (waaronder iPhone 13 Pro, dus nog niet zo’n oude) verliezen regelmatig het KPN wifi-signaal. De Macbook Pro daarentegen heeft hier geen last van. Het KPN wifi signaal is constant en gemiddeld 180 Mbps. Ik heb de Experia box al vervangen door de KPN Box 12 maar dit heeft niet geholpen.  De “oplossing” momenteel is om de Wifi op iPad/IPhone uit en weer aan te schakelen. Dan doet de Wifi  het vaak wel weer even. 
Het vreemde is dus dat de Macbook er totaal geen last van heeft. Wie heeft een oplossing ?

Hoi. Je zou de netwerk instellingen op je iPhone eens kunnen resetten. Let wel dat je dan alle wachtwoorden van de wifi netwerken op je iPhone verliest en die eenmalig opnieuw moet invoeren.

Hoi ​@castelluci, welkom op de community. Ik ben het met je eens dat het wel typisch is dat sommige apparaten de verbinding verliezen en andere niet. Heb je de tip van Bart al kunnen propberen?

Heb je naast de Box 12 ook andere Wifi apparatuur? iPhone’s en iPad’s loop je tijdens het gebruik soms mee rond, het kan zijn dat ze niet overschakelen naar een andere zender. Als je er meerdere hebt dan, als je alleen de Box 12 hebt gaat die theorie niet op.

Berdankt Bart, Heb de netwerkinstellingen op de iPads gereset en tot dusver lijken ze wifi niet te verliezen. In ieder geval gebeurt dit veel minder vaak. Ga het nog een tijdje uittesten en ga ook de netwerklnstellingen op de iPhones resetten. Wordt vervolgd.

Reactie op Jasper: ik gebruik ook nog een wifi repeater voor de bovenverdiepingen maar het probleem deed zich overal voor, ook gewoon in de woonkamer waar de BOX12 een heel sterk wifi signaal geeft. 

Het heeft helaas toch niet geholpen. Er is op iPads en iPhones weer regelmatig geen verbinding met wifi. Wat ik wel heel vreemd vind is dat ik merkte dat de Youtube app het dan WEL doet. Dus  browsers en andere apps (zoals buienradar, marktplaats etc) krijgen geen verbinding met wifi maar de Youtube app wel. Youtube video’s afsprelen gaat goed.

Beste KPN, 

Sinds de update van afgelopen donderdag heb ik hier ook om de haverklap last van, zowel ipad als iphone. Herstel netwerkinstellingen werkt even. Wifi-manager ook al paar keer aan het werk gezet. Zonder blijvend resultaat. Herl vervelend want de storingen zijn echt heel frequent (soms na paar minuten al weer).

Graag herstellen/oplossen.

Heb je de Wifi Manager en andere tips die we in onze Kennisbank noemen ook al geprobeerd? Dat kan ook helpen.

Beste ​@Jasper van KPN 

Wifimanager al diverse keren gedraaid. Dat helpt heel even (soms maar 5 minuten). Ook heb ik een wifiversterker. Het speelt echt sinds de update die deze week door kpn is verricht.

Het merkwaardige in mijn situatie is dat

• Bij Macbook Pro de verbinding nooit wegvalt ! 
  • bij iPads en iPhones de verbinding regelmatig wegvalt, alleen Youtube werkt normaal !
  • ik al jaren probleemloos glasvezel heb en pas sinds ongeveer 3 maanden het probleem heb, zowel met Experiabox als Box12.

ik heb alle mogelijke tips al opgevolgd maar zonder resultaat. Dit moet echt opgelost worden want het is onwerkbaar.

Ik zie nu dat een vergelijkbaar probleem ‘wegvallen van verbinding, terwijl Wifi signaal sterk is’  bij meerdere klanten al veel langer speelt !

Beste ​@Jasper van KPN en ​@castelluci 

Ik vind het ook heel vreemd. De verbinding bij mij wordt ook niet verbroken (hij springt dan ook niet over op 4g) en de lampjes op de box zijn ook gewoon groen (zonder te knipperen). Een hele enkele app werkt nog wel, bijvoorbeeld spotify (als er een playlist loopt, maar zoek ik andere muziek, dan blijft hij “bufferen”.).  De wifiversterker heb ik ook al opnieuw geïnstalleerd.

Ik klopt het even af, maar sinds gistermiddag gaat het beduidend beter. Nog wel last, maar veel minder dan de dagen daarvoor, toen was het echt niet werkbaar (echt meerdere keren per uur). Bij mij speelt het sinds de update van afgelopen week, daarvoor zeer incidenteel soms last (op te lossen met netwerkinstellingen herstellen). Ik zie dat er ook een topic is van de update. Misschien een idee om dit probleem mee te nemen voordat het verder wordt uitgerold? 

We hebben het nu over 2 verschillende modems, dat is niet handig. ​@castelluci heeft een Box 12 en ​@Forumgebruiker62 heeft een V10. Het is niet overzichtelijk om beide door elkaar te bespreken. Jij kunt hier het beste een eigen topic voor aanmaken ​@Forumgebruiker62, dan kan het overzichtelijker blijven.

Heb jij ook een Wifi versterker ​@castelluci? Of alleen de Box 12? Je zegt dat je "alle mogelijke tips” hebt geprobeerd, kan je vertellen wat precies? Wij zien niet wat jij ziet, wij weten alleen wat je vertelt. Om mee te kunnen denken hebben we meer informatie nodig.

Ik heb het probleem nu bij de Box12 maar had het ook bij de Experia V10.  Daarom ben ik, op advies van KPN, overgestapt op de Box12.  Maar  dus nog steeds hetzelfde probleem. 

Dan lijkt het mij verstandig dat mijn melding hier ook blijft staan? Zo niet, dan hoor ik graag hoe en waar ik het dan moet (ver)plaatsen. Ik heb ook al verwezen naar het topic over de update. Neem aan dat het daar dan ook wordt meegenomen. Overal een melding maken lijkt me ook verwarrend.

Vanuit het updatetopic wordt feedback inderdaad meegenomen, maar zoals gezegd kan je er beter een eigen topic voor aanmaken ​@Forumgebruiker62. Ondanks dat ​@castelluci van een V10 komt heeft hij/zij nu een Box 12 en is het dus niet hetzelfde.

Je hebt de vragen in mijn vorige bericht nog niet beantwoord ​@castelluci, om mee te kunnen denken is dat wel nodig:

Heb jij ook een Wifi versterker ​@castelluci? Of alleen de Box 12? Je zegt dat je "alle mogelijke tips” hebt geprobeerd, kan je vertellen wat precies? Wij zien niet wat jij ziet, wij weten alleen wat je vertelt. Om mee te kunnen denken hebben we meer informatie nodig.

Reactie op Jasper: ik heb inderdaad een Wifi-versterker maar het probleem speelt in het hele huis, ook terwijl ik in de huiskamer zit. Op mijn Macbook meet ik dan 190 mb per sec, terwijl  het signaal wegvalt op mijn iphone. Zie mijn eerdere meldingen. 

Beste Jasper,

Ik zie in het gerelateerde topic “Wel wifi maar geen internet verbinding op iPhone en iPad” dat dat probleem is opgelost.

Nu lijkt dat probleem van RK-Vos wel verdacht veel op mijn probleem. Het is bij RK-Vos blijkbaar opgelost door een update en/of werkzaamheden in de wijk.

Wilt u svp aangeven of KPN hierbij de uitvoerder was en zo ja wat die update en/of werkzaamheden zijn geweest ?

Wellicht is dat dan ook voor mijn probleem de oplossing.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Ik weet niet wat de situatie in dat specifieke geval is, dat kan ik niet zien. 

Het is me nog niet duidelijk welke dingen je precies hebt gedaan. Zonder dat is het moeilijk om met je mee te denken. Als je het makkelijker vindt om het telefonisch toe te lichten kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze website.

Ik heb inmiddels een terugbelafspraak gemaakt en mogelijke suggesties voor een oplossing gekregen. Ik ben nu aan het kijken of ze werken.

De door de technici gesuggereerde oplossing  bij mij (Box12)  is:

- In KPN Box12 in wifi netwerk/wifi signaal zetten op toepassen wifi5
- en beveiliging zetten op wpa2-wpa3 (sommige Apple apparaten kunnen niet tegen wpa2 en schakelen dan automatisch over op wpa3)

Als dit niet werkt dan wifi6 toepassen.  Als dit ook niet werkt dan weer terugbellen.

Ik ben nu aan het testen met Wifi5 en heb het idee dat de verbinding wat minder vaak wegvalt maar de periode is nog te kort om uitsluitsel te geven.

Dat klinkt al wel bemoedigend dus! De WPA optie is ook een goede, we zien die vaker in combinatie met bijvoorbeeld printers, maar het is nu ook het proberen waard.

Zoiets moet inderdaad over een langere periode getest worden, anders kan het een momentopname zijn. Ik duim dat het stabieler blijft!

Ik heb nu een tijdje getest met Wpa2-Wpa3 en Wifi5 en Wifi6. Maar helaas is het probleem nog steeds niet opgelost.

Zowel met Wifi6 en Wifi5 valt de verbinding voor sommige apps op iPhones en iPads regelmatig weg. Door Wifi uit en weer aan te zetten doet hij het meestal dan weer.  De HP printer verliest soms ook de verbinding en dat is ook heel vervelend. De Macbook Pro heeft er geen last van. 

Bij Wifi6 is de Wifi signaalsterkte op Macbook en iPhone overigens een stuk lager dan bij Wifi5.

Kortom: bij Wifi5 lijk ik er de minste last van te hebben maar het blijft onwerkbaar !

Weer tijd voor een terugbelafspraak met KPN !

Het blijft wisselvallig dus, daar kan je nog niet op bouwen. Hopelijk is er bij de volgende afspraak een ander idee die kan helpen.

Advies/mogelijke oplossing van KPN is:

• wandkabel tussen Glasvezelkastje en Box12 vervangen omdat KPN medewerker zag    dat die toch kleine storinkjes gaf. Zij stuurt een nieuwe kabel op.
  • toch weer WPA2 gebruiken. Dit is in tegenspraak met het advies van een vorige medewerker die zei dat Apple soms niet tegen WPA2 kan.  Deze medewerker zegt dat je juist wel WPA2 moet gebruiken, dat is beter/gangbaarder dan WPA3.  Zij adviseerde ook om Wifi5 te gebruiken.

Dus ik wacht de kabel af en kijk dan of verbetering optreedt.

Advies/mogelijke oplossing van KPN is:

• wandkabel tussen Glasvezelkastje en Box12 vervangen omdat KPN medewerker zag    dat die toch kleine storinkjes gaf. Zij stuurt een nieuwe kabel op.
  • toch weer WPA2 gebruiken. Dit is in tegenspraak met het advies van een vorige medewerker die zei dat Apple soms niet tegen WPA2 kan.  Deze medewerker zegt dat je juist wel WPA2 moet gebruiken, dat is beter/gangbaarder dan WPA3.  Zij adviseerde ook om Wifi5 te gebruiken.

Dus ik wacht de kabel af en kijk dan of verbetering optreedt.

Lijkt toch meer in de richting van ipv6 te wijzen. Inloggen en onder internetverbinding/ipv6 het schuifje uitzetten en het een weekje aankijken.

Beste BruisTablet,

Dank voor de suggestie. Ik heb tot een paar maanden terug nooit problemen gehad. Toen had ik de Experiabox V10. Ik vermoed dat die standaard op ipv6 stond en die gaf dus geen problemen.  Maar ik houd je suggestie in gedachten. Ik ga wel eerst kijken hoe met met de nieuwe kabel gaat.

Reageer