Skip to main content

Beste KPN,

 

Volgens mij zie ik al langer dan een jaar vragen worden gesteld om zelf een IPV6 DNS server te kunnen instellen op uw modems maar er gebeurd niks meer.

 

De laatste firmware upgrade die ik voorbij zag komen, waarbij de wifi access points in het overzicht staan bij het moden, heel leuk maar de wijziging om zelf DNS instellingen te kunnen aanpassen waaronder de DNS, dat is rocket science ofzo?

Is er enig zicht op wanneer dit mogelijk wordt gemaakt? Dit jaar? Volgend jaar of misschien nooit?

 

Welkom, @M.Meijer! Hier hebben we helaas nog geen verdere info over.


Hallo @M.Meijer , je kunt in je lokale pc's/laptops zelf een door jou gewenst IPv6-DNS invullen.

 


Goedemiddag,

Bedankt voor beide reacties maar handmatig instellen is niet de oplossing die ik zoek
 

Jammer dat het verzoek wat al hele tijd geleden is neergelegd nog niet meegenomen is de aanpassingen die de afgelopen tijd zijn doorgevoerd.

Hopelijk in de volgende update…

mvg

Maurice


Hallo @M.Meijer , het is dan misschien niet 'de’ oplossing die je zoekt, maar wel een goede tijdelijke oplossing totdat er een keer een definitieve komt.

Succes.

 


Al zou je de dns, zoals in de oude configuratie menu bij de wan instelingen, deze kunnen instellen maar dat is ook compleet weg.

Er zijn een hoop dingen aangepast in de laatste firmware van het modem maar niet alles is een voordeel / extra / makkelijker mee gemaakt .

 

 

 


Al zou je de dns, zoals in de oude configuratie menu bij de wan instelingen, deze kunnen instellen maar dat is ook compleet weg.

Dus je kunt nu ook geen IPv4 DNS adres meer opgeven op de V10a?

Dat is dan echt weer zo'n ontwikkeling de verkeerde kant op.

De reden is vast en zeker dat https://mijnmodem.kpn niet werkt als je een andere DNS server instelt maar mijns inziens had KPN af moeten stappen van de verplichte https om de V10a te beheren.


Die link werkt wel maar het is niet meer mogelijk om daar de instellingen te doen die voorheen wel konden aangepast worden.

 

in de dhcp settings kan je wel een eigen pool opzetten met dns maar ipv6, als je die aanzet, overruled de ipv4 instellingen en ook de dns.

 


Die link werkt wel maar het is niet meer mogelijk om daar de instellingen te doen die voorheen wel konden aangepast worden.

Welke instellingen kan je daar dan niet meer doen die je voorheen wel kon doen?

Dit is de instelling die je noemde…

Al zou je de dns, zoals in de oude configuratie menu bij de wan instelingen, deze kunnen instellen maar dat is ook compleet weg.

...en bedoel je daaarmee dan niet dat je geen IPv4 DNS server meer kunt instellen?

Wat bedoel je daar dan wel mee?


Bij de WAN instellingen kon je voorheen allerlei instellingen aanpassen zoals gebruikte DNS servers, maar nu is er alleen je gebruikersnaam en wachtwoord van de verbinding.

Als je voorheen daar de DNS aanpaste dan werden die gebruikt mits je geen andere DNS servers opgaf in de DHCP opties.

Maar zoals ik eerder hierboven meldde, het gebruik van IPv6 overruled de DNS settings van IPv4 (logisch) en dus kan je, in mijn geval, geen IPv6 inschakelen omdat je daar geen DNS server kan instellingen die je graag zou willen gebruiken.

Ik heb open DNS in gebruik om mijn kinderen tegen een hoop bende te beschermen en die hebben ook een IPv6 DNS server die ik graag wil gaan gebruiken voor dit.

Zo zijn er nog wel meer wijzigingen aangebracht in de gehele configuratie gedeelte van wifi etc. maar dat vind ik minder van belang dan controle over de WAN en LAN instellingen.

Een eigen DHCP server en/of eigen router vind ik, omdat wat ik voorheen wel kon instellen wat ik nodig had, weer overdreven want het is voor mijn gevoel geen grote aanpassing in de firmware.

Vind het alleen van KPN een beetje arrogant dat dit nog niet beschikbaar is gemaakt want de vraag zag ik vorig jaar al voorbij komen dus het is geen onbekend verzoek. Een antwoord/uitleg waarom ze het nog niet beschikbaar is gemaakt is ook nergens te vinden en dat irriteert want je krijgt het gevoel niet serieus genomen te worden door deze manier van handelen.

 

Even voor de goede orde,

Ik ben zeer te vreden over de rest van de service van KPN en hun lijnen maar op dit punt mogen ze wat meer uitleg geven als ze dat niet kunnen of willlen.

 

 


Als je voorheen daar de DNS aanpaste dan werden die gebruikt mits je geen andere DNS servers opgaf in de DHCP opties.

Alleen als er geen IPv6 actief was.

Zodra IPv6 actief is worden de IPv6 DNS servers o.b.v. slaac aan de cliënts doorgegeven.

Helaas is er nog nooit een Experia/KPN Box geweest waar je zelf de te gebruiken IPv6 DNS servers kunt instellen.

Dit soort belachelijke beperkingen (er zijn er nog een flink aantal meer) zijn voor mij de reden geweest om de Experia Box de deur uit te doen een een router te gebruiken die wel aan mijn eisen voldoet.


@wjb 

Ik heb nooit IPv6 gebruikt maar na de laatste firmware stond deze automatisch aan en liep er dus tegenaan.

Ja, router van KPN heeft nog wel wat beperkingen maar dit zijn echt wel basisinstellingen die mogelijk moeten zijn.

Het lijkt nu wel of er gepushed wordt naar eigen modem / verantwoordelijkheid terwijl voorheen dit juist zoveel mogelijk negatief geadviseerd werd door ze.

Jammer…

 


Ik kan eigenlijk alleen maar aanbevelen dat iedereen die ‘iets zelf wil regelen' binnen zijn netwerk een eigen router gaat gebruiken.


Let wel, dit kan complicaties geven dus vraag vooral vooraf om informatie omdat niet elke (consumenten) router geschikt is.


Al zou je de dns, zoals in de oude configuratie menu bij de wan instelingen, deze kunnen instellen maar dat is ook compleet weg.

Dus je kunt nu ook geen IPv4 DNS adres meer opgeven op de V10a?

Dat is dan echt weer zo'n ontwikkeling de verkeerde kant op.

De reden is vast en zeker dat https://mijnmodem.kpn niet werkt als je een andere DNS server instelt maar mijns inziens had KPN af moeten stappen van de verplichte https om de V10a te beheren.

Zelf gebruik ik een eigen (lokale) dns server en heb inderdaad mijmodem.kpn als record moeten toevoegen… Daar is op zich nog mee te leven, echter heb ik vorig jaar meegemaakt dat het certificaat was verlopen en heeft het meerdere maanden geduurd voordat ik weer in m'n V10A kon (heel fijn als je net na je verhuizing je netwerk wilt instellen).

 

Ik heb ipv6 uit staan omdat de DNS instellingen niet mogelijk zijn. Overigens heeft KPN al meerdere bugy dingen gehad waardoor met enige regelmaat ipv6 ineens weer aanstond. Toen ik het echt zat begin te worden en op zoek ging naar eigen hardware /andere provider was het ineens weer opgelost. @obelisk Heb jij nog tips waar op te letten bij de aanschaf van een eigen router? (Ik liep destijds tegenaan dat de tv op een eigen vlan zit oid) Op termijn wil ik namelijk wel af van de experia troep. KPN  timmert veel te veel dicht en levert bugy firmware. Zou ondertussen namelijk graag gebruik van ipv6 willen maken.


@netolk gewoon een fritzbox aanschaffen. Daarbij weet je zeker dat het werkt.


@obeliskHeb jij nog tips waar op te letten bij de aanschaf van een eigen router? (Ik liep destijds tegenaan dat de tv op een eigen vlan zit oid) Op termijn wil ik namelijk wel af van de experia troep. KPN  timmert veel te veel dicht en levert bugy firmware. Zou ondertussen namelijk graag gebruik van ipv6 willen maken.

Waar je vooral op moet letten is dat je vlans kunt instellen voor internet en IPTV aan de WAN zijde. Daarnaast moet de router een igmp proxy hebben als je IPTV wilt gebruiken. Als je wil gebruik maken van hogere snelheden kan het nog een uitdaging deze te behalen met goedkopere routers die VLANs af moeten handelen in software in plaats van hardware.

Ergo, als je niet zelf de specificaties van de KPN kan vertalen naar router mogelijkheden kan je beter kiezen uit de lijst van routers waarvan bewezen is dat deze werken.


Heb jij nog tips waar op te letten bij de aanschaf van een eigen router?

Lees 

 


Ondertussen is een eigen DNS server wel mogelijk, maar met problemen. Als je inlogt op de V10a, dan zie je bij Netwerk>LAN de mogelijkheid om ‘Klant DNS’ aan te vinken. Je kunt daar het IP adres van je DNS server invullen.

Voor een IPv4 only netwerk, werkt dat goed, maar er is geen mogelijkheid om het IPv6 adres van je DNS server in te vullen. Via DHCP wordt je DNS server IPv4 adres aan ieder apparaat uitgedeeld, maar voor IPv6 wordt (helaas) geen DHCP gebruikt, maar SLAAC. De V10a blijft hiermee gewoon de IPv6 adressen van de KPN servers adverteren. Kortom, als je ook IPv6 hebt, werkt het niet, want je weet niet welke DNS server je apparaten gaan gebruiken. Waarschijnlijk de verkeerde, omdat IPv6 prioriteit heeft.

Volgens mij een bug, die nodig gefixt moet worden. Zo gauw ‘Klant DNS’ aangevinkt wordt, moet het adverteren van de IPv6 adressen van de KPN servers stoppen. Nog mooier zou zijn als je ook het IPv6 adres van je eigen DNS server zou kunnen invullen en dat dat adres dan geadverteerd zou worden.


Hallo @Fred.Zwarts in 3 verschillende topics steeds hetzelfde verhaal vertellen is onnodig en geeft alleen maar verwarring en je wordt er niet sneller mee geholpen.